Gå til innhold

Nettleser-sammenlikningen var en bløff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rapporten fremstod som useriøs da brukerne av IE6 hadde en snitt-IQ så lavt som rundt 80 mens Opera-brukerne lå på 120+. Det er særdeles urealistisk med så store variasjoner.

Det der stussa jeg også litt på, men alarmbjella gikk ikke av. Er nok litt for naiv under nisselua mi. Variasjonene er jo langt forbi det som er realistisk for et så stort utvalg som 100 000. Det er faktisk lite trolig at en gruppe med 80 IQ _I SNITT_ ville hatt særlig kapasitet til å bruke en PC. Litt ripe i lakken til alle oss som ikke så det. :)

 

Og på samme linje vil jeg herved opplyse forumet om at jeg ikke vil installere Opera da det tydeligvis ikke vil gjøre meg smartere likevel.:p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

det var ein måte og trekke tilbake på etter søksmål ~ eller kva seier du mikrosop?

 

uansett var ekte eller ikkje så skal alt som er "forskere" uten navn ta med klype salt siden dette har vi "forsket" på at etter undersøkelser pleier bare inholde litte som mindre ein 0.01% av brukerene som dritter ut resten

Lenke til kommentar

Det viser jo hvor lett folk tror på statistikkene. Selv trodde jeg ikke helt på det . Det var noe som ikke stemte

"76% av nettdebattantene hevder nå at de aldri tok studien helt seriøst."

 

"100% av disse er Opera-brukere"

 

There you have it! HA!

Ergo er 76 % av alle nettdebattantene Opera-brukere. Fuzzy Logic FTW.

 

Stusser dog litt på at du mener det var Opera-brukerne som ikke tok studien seriøst.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+547123

Har lest en labtest i dag som viser at IE9 er sikrere enn de andre browserne:

www.nsslabs.com/assets/noreg-reports/2011/nss%20labs_q2_2011_browsersem_FINAL.pdf

 

Kanskeje IE9-brukere er ganske smarte allikevel?

Endret av Slettet+547123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

ApTiquant konkluderte ikke:

- at de som brukte Opera hadde en høyere IQ enn de som brukte Internet Explorer

 

ApTiquant konkluderte:

- at sansynligheten var langt større at en Internet Explorer-bruker hadde lav IQ, sammenliknet med blant annet en Opera-bruker.

 

Ordet sannsynlighet er det som skiller mellom statistisk korrelasjon og en helt klar fysisk sammenheng.

 

Dette er vel også upresist? Fra originalartikkelen til HW.no:

 

– Jeg vil understreke at rapporten ikke sier at hvis du bruker Internet Explorer, har du lav IQ. Det rapporten faktisk sier at at hvis du har en lav IQ, er sannsynligheten høy for at du bruker Internet Explorer, sier Howard.

 

Så artikkelen sa at hvis du hadde lav IQ, var sannsynligheten for at du brukte IE høy. Dette trenger ikke å medføre at sannsynligheten for å ha lav IQ øker med å bruke IE (altså kort sagt P(lav IQ | bruker IE) != P(bruker IE | lav IQ)).

 

La oss ta et trivielt eksempel for å illustrere poenget mitt. La oss si at det er 100 brukere, 3 stykker bruker Opera, 97 bruker IE. For å gjøre det enkelt antar vi at det bare er to IQ-verdier som forekommer: 80(dumme) og 120(smarte). Av de tre som bruker Opera, er 1 dum og 2 smarte. Mens ved IE er det 5 dumme og 92 smarte.

 

Sannsynligheten for at en bruker IE gitt at en er dum er da:

 

5/(1+5)=0.83 (omtrent)

 

Sannsynligheten for at en bruker Opera gitt at en er dum er da:

 

1/(1+5)=0.17 (omtrent)

 

Så sannsynligheten for å bruke IE er høyere enn sannsynligheten for å bruke Opera, gitt at man er dum.

 

Sannsynligheten for at en er dum gitt at en bruker Opera:

 

1/3=0.33 (omtrent)

 

Sannsynligheten for at en er dum gitt at en bruker IE:

 

5/97 = 0.05 (omtrent)

 

Så sannsynligheten for å være dum gitt at en bruker IE er lavere enn å være dum gitt at en bruker Opera.

 

Dette er bare et opptenkt eksempel for å vise at de to påstandene ikke nødvendigvis trenger å implisere hverandre på noen måte.

 

(Bruken av "dum" og "smart" er kun ment som forenkling, og ikke på noen måte ment støtende)

Lenke til kommentar

Fint eksempel PingEnt, tydelig fulgt med i statistikk timen :D:ermm: Men jo, syns også du peker på noe viktig i eksempelet ditt. Men er vel kanskje en del av opplegget til dette firmaet også kan jeg tenke meg..

 

Første jeg tenkte når jeg så denne artikkelen (bløff-avsløringen altså), var at dette firmaet må jo bare være spunnet opp for å påpeke hvor lett det er å få aviser/mennesker overbevist om at statistikken (uansett hvordan man vender på den) kan faktisk lure folk trill rundt.

 

Håper de kommer med en form for presserelease til slutt hvertfall..

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg gikk fem på og trodde på den forrige artikkelen, til tross for at jeg har en høy målt IQ, men jeg er ikke spesielt imponert over tonen i debattfora på nettet, hverken her eller andre steder, som viser at vi fremdeles er langt unna vårt potensiale som art. Apestadiet er et ord som ligger på tunga og vil ut, men det skal jeg ikke si. Oops, der sa jeg det visst likevel. Sorry til alle som føler seg truffet! ;)

 

Forøvrig bruker jeg Firefox, etter å ha brukt Opera i en årrekke tidligere. Hva forteller det om min intelligens? Tja ... forhåpentligvis ingenting. IQ-tester har jeg lite til overs for. Jeg mener de måler et veldig begrenset område av en persons evner og anlegg. IQ-tester har en rekke feilkilder også. Folk som er tissetrengt under en IQ-test vil som regel score lavt. Det samme gjelder folk som ikke respekterer testen og nekter å være med på å bli målt. Eller folk som mistet et familiemedlem i går og dermed ikke klarer å konsentrere seg om testen. Med all statistikk må man være klar over feilmarginene og ta hensyn til dem.

 

Det disse testene måler best er hvordan folk scorer STATISTISK opp mot andre i SAMME TYPE tester, d.v.s. en slags felles målestokk vi har blitt enige om å bruke. Slikt sett har kanskje IQ-tester en viss verdi, men faren er at man legger for mye vekt på en slik test og dømmer mennesker etter den.

 

Når det gjelder EQ scorer jeg nok svært lavt (selv om jeg aldri har blitt målt med den skalaen), bl.a. fordi jeg har Asperger og er som regel en sosial klovn som resultat av det.

Lenke til kommentar

Har lest en labtest i dag som viser at IE9 er sikrere enn de andre browserne:

www.nsslabs.com/assets/noreg-reports/2011/nss%20labs_q2_2011_browsersem_FINAL.pdf

 

Kanskeje IE9-brukere er ganske smarte allikevel?

Leste kjapt igjennom testen, og virket som om fokuset lå på noe som tydeligvis f. eks ikke Opera var veldig gode på, men heller noe IE var veldig gode på, såkalt "overbeskyttende" vil kanskje gå igjen, slik vi så i Vista? Bare spekulasjoner, jeg har aldri brukt IE da det ikke er en kraftig nok nettleser for meg når det gjelder multitasking (til mitt bruk fungerer kun Opera og Firefox).

 

Er jo åpenbart at denne undersøkelsen er en bløff, alle smartinger bruker tross alt Firefox! :cool:

Tja..

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...