Gå til innhold

Refleksjon: Olympus E-5, fortsatt en våt skuffelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bekymringsfullt. At du vurderer Canon, mener jeg ;)

 

Ellers, så kan jeg være enig i det du sier om filkvalitet og støy. Ser jo mye av det samme på E-620. men nå er det ikke støy alene som avgjør om bildekvaliteten er god eller ikke. Og E-620/E-5 støyen på lav ISO er faktisk kun synlig ved pixel-peeping.

 

Men hva skal man vurdere i dag; hvis E-5 ikke er saken. Jeg selv vil nok ha vurdert Pentax K-5 sterkt; den er skikkelig værtettethar en god sensor, og et interessant utvalg av optikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin refleksjon, både denne og den andre! Jeg eier selv en Olympus, E-520, og den er jeg ganske fornøyd med! Men da jeg kjøpte den, så hadde jeg håpet på at det skulle komme en bedre toppmodell som jeg kunne oppgradert meg til senere i livet. Å oppgradere til E-3 er bare bortkastet penger for min del. Jeg er allerede fornøyd med de bildene E-520 gir meg, og vind/vanntett er ikke noe jeg spesielt har behov for. Dessuten så sliter også E-3 med autofokus og ISO-ytelse.

 

Da jeg først fikk vite at E-5 skulle komme, hadde jeg håpet på at Olympus hadde fikset de problemene E-3 hadde. Men neida. For meg så er movie-mode den eneste merkbare forskjellen mellom E-3 og E-5, og den kunne jeg til og med levd meg uten (ærilg talt, jeg er skuffet). Jaja, nå har jeg ingenting å oppgradere meg til. Jeg som nylig hadde kjøpt 18-180mm til over 4k. Den var jo søren meg dyrere enn selve kameraet mitt.

 

Å gå over til PEN/µFT har jeg tenkt på, men nei, da mister jeg grepet og søkeren. Det blir altfor mye å miste.. Man mister den spesielle følelsen.. Var det hauptikk det kalles?.. :D

 

For meg, så var jeg lykkelig gift med Olympus og deres optikk, men nå funker det bare ikke.. Jeg som trodde jeg skulle leve med Olympus til døden skilte oss.. I tillegg var det Olympus som tok vekk DSLR-jomfruheten min.. Så ender det med at jeg blir en Canon-mann..... fankern altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enig med b-real.

 

Men er det nu så galt at en model bare er evolution, og ikke revolution?? :hmm:

Jeg mener det ikke. Medmindre den selvfølgelig (fejlagtigt) markedsføres som en stor forbedring. :thumbdown:

 

Tag Ricoh som et eksempel. De har i kompakt-verden leveret en hel stribe af kameraer som er næsten identiske, med små variationer/forbedringer, og nogle få spring.

 

Fx R3,4,5, ... CX1, CX2, .... Her skete der et spring fra R-serien til CX1, minimal ændring til CX2, MEGET bedre sensor i CX3, minimale ændringer herefter.

Og er det nu så galt? Man BEHØVER jo ikke købe R4 og skille sig af med R3, og derefter R5...

Se det hellere som at de nu har en bedre model, som bedre kan konkurere med andre. Og skal erstatte (ikke konkurrere med( en tidligere model.

En lidt skæv sammenligning: Hvis man har et par liter mælk stående i køleskabet fra i går, så smider man dem ikke ud og erstatter dem med friske fra supermarkedet hver dag. Men når man løber tør køber man friske....

 

Du ser også det samme mønster med biler, og mange andre ting. Mange små skridt og få spring.

 

Så antag nu at dit E-3 går så alvorligt i stykker og du skal købe et nyt, og du egentligt gerne vil have et magen til. Da glæd dig over at E-5 har lidt småforbedringer, men ellers er det-gode-gamle som du jo var glad for.

 

:-)

Lenke til kommentar

En lidt skæv sammenligning: Hvis man har et par liter mælk stående i køleskabet fra i går, så smider man dem ikke ud og erstatter dem med friske fra supermarkedet hver dag. Men når man løber tør køber man friske....

Nå var vell ikke problemet at melken plutselig ikke var så god, men at når alle de andre meieriene fikk sjokolademelk, så fortsatte dette meieriet med å bare ha vanlig melk, eller noe i den dur :tease: Analogier er ikke en perfekt verden :whistle::-)

Lenke til kommentar

For de som har E-xxx-hus er det iallfall uansett en opptur å gå opp til et E-x-hus, om det står 3 eller 5 på det. Jeg begynte med E-400, og ble ganske lei av å måtte inn i en menylabyrint for nær sagt en hver innstilling. På mitt E-3 er det svært behagelig å ha en rekke innstillinger rett på dedikerte knapper. Desverre er det er par irritasjoner på både E-3 og E-5, som f.eks. den for min del verste, valg av bracketing på/av. Å måtte klemme inn to knapper samtidig med venstre tommel og så vri på hjulet til ønsket valg er mildt sagt klønete. Hvorfor ikke en egen bracketingknapp?

Men å kunne velge ISO, stabilisering og en del annet såpass kjapt har iallflall gitt meg mye glede. Og som Simon sier; få inn en ikke-blitsbasert AF-lampe. Når selv små lommekamera kan ha det er det bare idioti å ikke utstyre et digert SLR med det også. Stroboblits-AF-lys gjør jo ikke annet enn å irritere og skremme bort nær sagt et hvert organisk motiv.

Vi hopper derfor foreløpig over E-5 og venter/håper på et E-7 med forbedret ISO-egenskaper, AF-lampe, bracketingknapp, full HD-vide og enda høyere oppløsning på skjermen. Da begynner vi å snakke vurdering av oppgradert hus....

Lenke til kommentar

I tider der aksjekursene synker og aksjonærer kappes om å selge før de taper alt "stopp loss" så er vel Olympus FT i omtrent samme situasjon. På bruktmarkedene selges FT-optikk til kvartparten av nypris og ennå mindre. Man kan gjøre noen skikkelige kupp. Jeg har troen på at FT kommer sterkere tilbake etter at unikheten til mFT-systemene utvannes. Olympus vil møte stadig mer konkurranse på mFT og da vil de også se seg tjent med å ivareta FT eierne bedre. Jeg har troen på at nye og bedre produkter vil komme med innovative løsninger, høy kvalitet og mye for pengene. Det gjelder å kjøpe brukt når FT-gjengen er mest pessimistisk. :-)

Lenke til kommentar
I september i fjor slaktet Simon Aldra flaggskipet fra Olympus, en dag etter lanseringen. Nå har han faktisk prøvd kameraet selv, og gir det en ny titt.

Det sier meg at han slaktet kameraet uten å ha faktisk ha noen grunnlag for å slakte det. Det blir som en 5åring som nekter å spise spaghetti fordi "broren til søstra til fetteren til hunden til katta til vennen til Runar som kjenner en som har sagt at noen skrev på internett at spaghetti ikke er godt." Skal du slakte noe, så må du også sørge for at du har grunnlag til å slakte det.

Lenke til kommentar
I september i fjor slaktet Simon Aldra flaggskipet fra Olympus, en dag etter lanseringen. Nå har han faktisk prøvd kameraet selv, og gir det en ny titt.

Det sier meg at han slaktet kameraet uten å ha faktisk ha noen grunnlag for å slakte det. Det blir som en 5åring som nekter å spise spaghetti fordi "broren til søstra til fetteren til hunden til katta til vennen til Runar som kjenner en som har sagt at noen skrev på internett at spaghetti ikke er godt." Skal du slakte noe, så må du også sørge for at du har grunnlag til å slakte det.

 

For egen del har jeg uansett mer tiltro til Simon enn broren til søstra til fetteren til hunden til katta til vennen til Runar som kjenner en, da førstnevnte ved en rekke anledninger har vist at han vet hva han prater om/skriver...

Men i dette tilfellet har jo faktisk broren til søstra til fetteren til hunden til katta til vennen til Runar som kjenner en [puh] nok bommet litt. Fisk, derimot.....

 

<takeoff>

Kan katter ha hunder, forresten? Må i tilfelle være førerhunder, tror legendariske Don Martin tegnet noe slikt en gang.. </takeoff>

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Nå er jeg av den mening at spaghetti er ræl, så der er jeg enig i 5-åringen ;)

 

For oss som har fulgt med på hva Olympus har holdt på med i mange år; så var E-5 en stor skuffelse da den ble lansert. Og med den bakgrunnen som Simon har, så mener jeg at artikkelen var god og relevant. Jeg er ikke 100% enig med han, og ville nok hatt skrevet en tilsvarende artikkel noe anderledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom artikkel, men endringene her blir jo dramatiske fra forrige generasjon i motsetning til Leica som trommer sammen hele verdenspressen fordi de har *gisp" fjernet Leica logoen og satt glass som tåler mer juling på skjermen ! DET er rå utvikling det ! :!:

Når du heter Leica, så kan du tillate deg slike ting :)

Lenke til kommentar

For de som har E-xxx-hus er det iallfall uansett en opptur å gå opp til et E-x-hus, om det står 3 eller 5 på det. Jeg begynte med E-400, og ble ganske lei av å måtte inn i en menylabyrint for nær sagt en hver innstilling. På mitt E-3 er det svært behagelig å ha en rekke innstillinger rett på dedikerte knapper.

Å ha snarveier til innstillinger er ikke en god nok grunn for meg til å gå opp til et E-x-hus. Ikke alle har behov for slike snarveier. Det jeg tar bilder av gir meg vanligvis god tid til å endre på innstillinger. Dessuten så er Olympus sitt menysystem så genial at det går fort nok å endre på det man vil. Det er vel ikke så mange situasjoner hvor man har så dårlig tid på å endre innstillingene sine, er det? Å unngå noen knappetrykk er ikke verdt flere tusen kroner for meg. Så lenge Olympus ikke fikser det med autofokusen og ISO-ytelsen, så ser jeg dessverre ingen god nok grunn til å gå opp til et E-x-hus.

Lenke til kommentar

Eg er no glad i E-5 eg då :love:,

og personlig synes eg knappene er langt beddre arangert på E-5 så på E-3.

Proplemet på høy ISO er meir lav DR, og ikkje mykje støy viss enn eksponerer opp mothøylys uten å få utbrent er det svært litte støy i gjen når ein har justert ned ekspoerineg i RAW konvorteren pogramet. ;)

Lenke til kommentar

For de som har E-xxx-hus er det iallfall uansett en opptur å gå opp til et E-x-hus, om det står 3 eller 5 på det. Jeg begynte med E-400, og ble ganske lei av å måtte inn i en menylabyrint for nær sagt en hver innstilling. På mitt E-3 er det svært behagelig å ha en rekke innstillinger rett på dedikerte knapper.

Å ha snarveier til innstillinger er ikke en god nok grunn for meg til å gå opp til et E-x-hus. Ikke alle har behov for slike snarveier. Det jeg tar bilder av gir meg vanligvis god tid til å endre på innstillinger. Dessuten så er Olympus sitt menysystem så genial at det går fort nok å endre på det man vil. Det er vel ikke så mange situasjoner hvor man har så dårlig tid på å endre innstillingene sine, er det? Å unngå noen knappetrykk er ikke verdt flere tusen kroner for meg. Så lenge Olympus ikke fikser det med autofokusen og ISO-ytelsen, så ser jeg dessverre ingen god nok grunn til å gå opp til et E-x-hus.

 

Vel, jeg opplever iallfall betydelig forbedret ISO-egenskaper fra E-400 til E-3, dessuten kjøpte jeg E-3 som kit med 12-60 SWD'en. Den kombinasjonen gir - iallfall så lenge det er snev av lys - svært rask AF, verdens raskeste i følge Olympus, og selv Simon har beskrevet den som "idotisk rask" i en tidligere debatt.

Men ja, vi har alle ulike behov, og jeg satte altså pris på E-3's egenskaper, herunder også den vridbare skjermen, trådløs styring av ekstern blits og mye annet. Jeg er ellers enig i at det er ufyselig mye penger. Dog kjøpte ikke jeg E-3 før den hadde et par år på nakken, da hadde kitpakka sunket til 14.5K, mens hus og 12-60 kjøpt hver for seg kostet rundt 9K, så der var det en del å spare. Nye E-5-huset koster jo alene mer enn dette kitet...

Lenke til kommentar

Artig artikkel Simon, er lite personlige meninger på nettverket her å finne og se noen som skriver som dette er oppmuntrende selv om problematikken er så fjern for meg så den bare kan være. Stå på!

Takker, l-bear. :)

 

(:p)

 

Bekymringsfullt. At du vurderer Canon, mener jeg ;)

 

Ellers, så kan jeg være enig i det du sier om filkvalitet og støy. Ser jo mye av det samme på E-620. men nå er det ikke støy alene som avgjør om bildekvaliteten er god eller ikke. Og E-620/E-5 støyen på lav ISO er faktisk kun synlig ved pixel-peeping.

 

Men hva skal man vurdere i dag; hvis E-5 ikke er saken. Jeg selv vil nok ha vurdert Pentax K-5 sterkt; den er skikkelig værtettethar en god sensor, og et interessant utvalg av optikk.

Støyen irriterer meg. Det holder. :p

 

Fin refleksjon, både denne og den andre! Jeg eier selv en Olympus, E-520, og den er jeg ganske fornøyd med! Men da jeg kjøpte den, så hadde jeg håpet på at det skulle komme en bedre toppmodell som jeg kunne oppgradert meg til senere i livet. Å oppgradere til E-3 er bare bortkastet penger for min del. Jeg er allerede fornøyd med de bildene E-520 gir meg, og vind/vanntett er ikke noe jeg spesielt har behov for. Dessuten så sliter også E-3 med autofokus og ISO-ytelse.

*snip*

For ordens skyld vil et E-3, E-30, E-620 og et E-5 gi deg merkbart bedre AF enn et E-520. :)

 

Men er det nu så galt at en model bare er evolution, og ikke revolution?? :hmm:

Jeg mener det ikke. Medmindre den selvfølgelig (fejlagtigt) markedsføres som en stor forbedring. :thumbdown:

 

Tag Ricoh som et eksempel. De har i kompakt-verden leveret en hel stribe af kameraer som er næsten identiske, med små variationer/forbedringer, og nogle få spring.

 

Fx R3,4,5, ... CX1, CX2, .... Her skete der et spring fra R-serien til CX1, minimal ændring til CX2, MEGET bedre sensor i CX3, minimale ændringer herefter.

Og er det nu så galt? Man BEHØVER jo ikke købe R4 og skille sig af med R3, og derefter R5...

Se det hellere som at de nu har en bedre model, som bedre kan konkurere med andre. Og skal erstatte (ikke konkurrere med( en tidligere model.

En lidt skæv sammenligning: Hvis man har et par liter mælk stående i køleskabet fra i går, så smider man dem ikke ud og erstatter dem med friske fra supermarkedet hver dag. Men når man løber tør køber man friske....

 

Du ser også det samme mønster med biler, og mange andre ting. Mange små skridt og få spring.

Richos kompaktkameraer skal ikke gjøre jobben som arbeidsverktøy.. :)

 

Så antag nu at dit E-3 går så alvorligt i stykker og du skal købe et nyt, og du egentligt gerne vil have et magen til. Da glæd dig over at E-5 har lidt småforbedringer, men ellers er det-gode-gamle som du jo var glad for.

 

:-)

Joda. Men gitt at jeg ønsker en forbedring som forsvarer et bytte, til og med? :)

 

Vent nå litt. Sier du at du skrev en test av et kamera i 2010, uten å ha faktisk testet det? Og åssen er du fortsatt ansatt i Akam?

Det har jeg aldri sagt. Jeg slaktet spesifikasjonene som ble gitt, ut fra mitt ståsted og tidligere erfaringer med andre Olympus-kameraer.

 

Jeg er ikke ansatt i Akam, selv om jeg er moderator i forumet. Men ansatt er jeg ikke, jeg er frilanser.

 

:)

 

Nå er jeg av den mening at spaghetti er ræl, så der er jeg enig i 5-åringen ;)

 

For oss som har fulgt med på hva Olympus har holdt på med i mange år; så var E-5 en stor skuffelse da den ble lansert. Og med den bakgrunnen som Simon har, så mener jeg at artikkelen var god og relevant. Jeg er ikke 100% enig med han, og ville nok hatt skrevet en tilsvarende artikkel noe anderledes.

Jeg er også uenig med deg, Tom. Spaghetti er dritdigg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...