Gå til innhold

GTX 590 ytelse i BF3!


Anbefalte innlegg

Regn med at spillet blir både penere og tyngre å kjøre, meningen med Alphaen er å teste for feil, men også for å teste ut hvor mange servere de vil trenge og hvor kraftig hver server må være virker det som.

 

Her er grunnen til at SLI er lite å anbefale til annet enn benchmarking eller høyere oppløsninger enn 1080p, når SLI ikke fungerer for GTX 590 er ytelsen på linje med et litt overklokket GTX 560 Ti.

For å være helt ærlig ser jeg ikke helt hvorfor man kjøper et GTX 590, når ytelsen med to GTX 570 i SLI er bedre, billigere og overklokker mye bedre. Om man kjøper kortet for høye oppløsninger som trippelmonitoroppsett er ikke 1.5GB VRAM nok i enkelte tilfeller, og 6990 yter en god del bedre.

 

Angående om BF3 krever mye eller lite syns jeg ikke at spillet krever voldsomt mye i det hele tatt, når et GTX 560 Ti hittil kan kjøre spille på High med få problemer er spillet ganske enkelt å kjøre.

 

Kjøpte 590, fordi jeg vil ha enda ett i framtida:P Vil teste quad SLI:D

 

6990 yter minimalt bedre enn 590, på de høyeste oppløsningene hadde 6990 kun 2-3 fps mer enn 590 i gjennomsnitt. Ytelsen til EN av kjernene på 590 tilsvarer ett nedklokket 580...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte 590, fordi jeg vil ha enda ett i framtida:P Vil teste quad SLI:D

 

6990 yter minimalt bedre enn 590, på de høyeste oppløsningene hadde 6990 kun 2-3 fps mer enn 590 i gjennomsnitt. Ytelsen til EN av kjernene på 590 tilsvarer ett nedklokket 580...

Quad-SLI er søppel. Drivermessig og ytelsesmessig, sammenlignet med tri-SLI GTX 580.

 

Over tre skjermer (og litt i 2560x1600) er HD 6990 et godt steg foran GTX 590, rent fordi det er 512MB ekstra VRAM og AMD-kort takler høyere oppløsninger bedre.

techspot-anmeldelse

 

GTX 590 har en kjernefrekvens på 607 MHz, det er rett under 80% av 580 sin 772MHz. Som igjen vil være rett i ballparken til et 950MHz GTX 560 Ti. GTX 580 review (der ser du også at 6990 havner på 151% mens 590 på "bare" 137% av et overklokket 580 i 2560x1600, driveroppdateringer er kult)

 

EDIT:

Regn med at spillet blir både penere og tyngre å kjøre, meningen med Alphaen er å teste for feil, men også for å teste ut hvor mange servere de vil trenge og hvor kraftig hver server må være virker det som.

Jepp, man kunne ikke spille på "Ultra" settings i Alphaen. Men man må også regne med at det blir enda bedre optimalisering og bedre drivere. :thumbup:

Utseende grafikkmessig krever nesten 100% mer kraft for 20% vinning, Crysis er et godt eksempel på dette med high og very high ;)

 

Drivere kan du kanskje forvente å få 10-15% bedre ytelse fra, det eneste som hjelper er raskere maskinvare.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Men musklene er vell større når SLi eller CF bortfaller (Ingen profil eller lignende) det er svært greit å tenke god singelkort ytelse også med SLi som en addon.

Bilmessig er det som å ha en V8'er med Turbo istedet for kun en rekkefirer med turbo hvor du sitter igjen med en slapp 4'er om turboen faller bort.

Lenke til kommentar

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

Endret av steinarsen44
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

Det er veldig mye ja, men det som er irriterende er at i løpet av et år har AMD og Nvidia lansert et enkeltkort som gir omtrent det dobbelte av ytelsen til et GTX 560 Ti til 2000 kr. Da gir jo plutselig ditt GTX 590 midrange-ytelse bortsett fra microstutter og driveravhengigheter.

 

Lenge siden et Nvidia-kort har levert så betraktelig bedre ytelse fra toppmodellen til nest-høyeste? Det kommer vel mest av at driverne aldri har vært skikkelig på plass ved anmeldelsene. For å være helt ærlig er nok GTX 580 mer toppmodell enn GTX 590, GTX 580 er ubestridt det raskestet enkeltkortet på markedet, HD 6990 er det raskeste dobbeltkortet på markedet uten at pris/ytelse blir noe særlig imponerende for det.

 

SLI er ikke en fremtidssikring, det er en midlertidig løsning for ekstra eyecandy inntil et enkelt kort kan erstatte det. Selv i dag er det alt for mange problemer med SLI til at det skal være effektivt, microstutter og driverproblemer er de mest fremtredende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil man ha god 590 ytelse så satser man på 2 spann enn dual GPU kort.

En annen fordel er at enkelte programmer og spill kan gå bananas om du har SLi eller CF og med ett Dual GPU kort så sliter du med å skru av SLi eller CF.

ATi har heldigvis RadeonPro, men ikke noe lignende finnes for NV.

Problemer som kan oppstå kan være grafikk som henger igjen så når du blar i menyer så henger menyene igjen oppå hverandre og alt blir en eneste stor grøt grafikkmessig og totalt ubrukelig.

 

Med 2x 580 eller 6970 så kan du skru av SLi eller CF og hoppe over disse problemene.

Lenke til kommentar

Vil man ha god 590 ytelse så satser man på 2 spann enn dual GPU kort.

En annen fordel er at enkelte programmer og spill kan gå bananas om du har SLi eller CF og med ett Dual GPU kort så sliter du med å skru av SLi eller CF.

ATi har heldigvis RadeonPro, men ikke noe lignende finnes for NV.

Problemer som kan oppstå kan være grafikk som henger igjen så når du blar i menyer så henger menyene igjen oppå hverandre og alt blir en eneste stor grøt grafikkmessig og totalt ubrukelig.

 

Med 2x 580 eller 6970 så kan du skru av SLi eller CF og hoppe over disse problemene.

 

 

Du kan slå av dual GPU i Nvidia kontroll panel.

Lenke til kommentar

Vil man ha god 590 ytelse så satser man på 2 spann enn dual GPU kort.

En annen fordel er at enkelte programmer og spill kan gå bananas om du har SLi eller CF og med ett Dual GPU kort så sliter du med å skru av SLi eller CF.

ATi har heldigvis RadeonPro, men ikke noe lignende finnes for NV.

Problemer som kan oppstå kan være grafikk som henger igjen så når du blar i menyer så henger menyene igjen oppå hverandre og alt blir en eneste stor grøt grafikkmessig og totalt ubrukelig.

 

Med 2x 580 eller 6970 så kan du skru av SLi eller CF og hoppe over disse problemene.

 

 

Du kan slå av dual GPU i Nvidia kontroll panel.

RadeonPro >>>> Nvidia Control Panel > Catalyst når det kommer til kontroll av multiGPU-oppsett.

Med RadeonPro kan man velge mellom tre forskjellige multiGPU-teknikker og å skru av, Nvidia kommer ikke i nærheten av slik kontroll.

2x570 eller 6970 er en langt bedre løsning enn et 6990 eller 590, og det er ikke bare brukervennlighet det går på.

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti nyere Ati kort så der kan jeg ikke uttale meg..men poenget mitt med å poste var å vise at du kan slå av dual gpu som du sier ikke gikk an. Og om et spill idag ikke takler et 590 kort eller andre kort pga dual gpu så er det mest sannsynlig et spill av liten eller ingen betydning for folk flest.

Lenke til kommentar

Og det med støy i kortet mitt kan jeg styre selv. Mer støy, hvor mer kortet mitt holder seg kjølig.

Har et eget program for å stille inn viftene i GTX 580, så det holder seg kjøligt lengst muligt mens jeg gamer.

 

Når det var kaldt i vinter når det var ca 7 grader ute i april så ble grafikkortet mitt på det høyeste 45 grader under heavy gaming. Så jeg skjønner ikke at andre kan klage på det oppsette jeg har :)

 

Andre folk som ikke har programmet har fått sine kort ødelagt pga overdrivelse av innstillinger og forferdelig dårlig kjøleegenskaper

 

men missuner selvfølgelig folk som skaffer seg pc nå. Viss man skal vente hele tiden på ny hardware så kan man bare glemme og kjøpe seg en pc. Derfor slo jeg til i april 2011 med en PC med "kun" GTX 580

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Og det med støy i kortet mitt kan jeg styre selv. Mer støy, hvor mer kortet mitt holder seg kjølig.

Har et eget program for å stille inn viftene i GTX 580, så det holder seg kjøligt lengst muligt mens jeg gamer.

 

Når det var kaldt i vinter når det var ca 7 grader ute i april så ble grafikkortet mitt på det høyeste 45 grader under heavy gaming. Så jeg skjønner ikke at andre kan klage på det oppsette jeg har :)

 

Andre folk som ikke har programmet har fått sine kort ødelagt pga overdrivelse av innstillinger og forferdelig dårlig kjøleegenskaper

 

men missuner selvfølgelig folk som skaffer seg pc nå. Viss man skal vente hele tiden på ny hardware så kan man bare glemme og kjøpe seg en pc. Derfor slo jeg til i april 2011 med en PC med "kun" GTX 580

 

Hvilke program bruker du til å overvåke osv? Lenge siden jeg har styrt med slikt så jeg har bare slengt kortet inn jeg å tut å kjør...hehe. GTX580 er jo et kanon kort selv idag det da og du får jo kjørt det meste på full pupp.

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti nyere Ati kort så der kan jeg ikke uttale meg..men poenget mitt med å poste var å vise at du kan slå av dual gpu som du sier ikke gikk an. Og om et spill idag ikke takler et 590 kort eller andre kort pga dual gpu så er det mest sannsynlig et spill av liten eller ingen betydning for folk flest.

 

Du vil ikke se problemet med nyere spill...

Men! Indie spill, eldre spill og OpenSource spill vil lide, og slik som spill industrien holder på å reise til kun repetisjon så ender disse opp med å være hvor du ser nyanser.

Og da er de aktuelle, som sagt argumentet med kjapp singeltråd ytelse står fortsatt da 590 fortsatt kun er ett 560 Ti...

Lenke til kommentar

Og det med støy i kortet mitt kan jeg styre selv. Mer støy, hvor mer kortet mitt holder seg kjølig.

Har et eget program for å stille inn viftene i GTX 580, så det holder seg kjøligt lengst muligt mens jeg gamer.

 

Når det var kaldt i vinter når det var ca 7 grader ute i april så ble grafikkortet mitt på det høyeste 45 grader under heavy gaming. Så jeg skjønner ikke at andre kan klage på det oppsette jeg har :)

 

Andre folk som ikke har programmet har fått sine kort ødelagt pga overdrivelse av innstillinger og forferdelig dårlig kjøleegenskaper

 

men missuner selvfølgelig folk som skaffer seg pc nå. Viss man skal vente hele tiden på ny hardware så kan man bare glemme og kjøpe seg en pc. Derfor slo jeg til i april 2011 med en PC med "kun" GTX 580

 

Hvilke program bruker du til å overvåke osv? Lenge siden jeg har styrt med slikt så jeg har bare slengt kortet inn jeg å tut å kjør...hehe. GTX580 er jo et kanon kort selv idag det da og du får jo kjørt det meste på full pupp.

 

Expertool kan man stille på viftene i grafikkorte, og siden min GTX 580 har bedre custom vifter en vanlig stock så kan jeg oppnå mye mer stabil gradeutvikling.

Er nesten ingen spill som har slitet i GTX 580

 

Kansje jeg tar å kjøper enda et GTX 580 viss det er nøden nær! Kansje jeg får 3D support via GTX 580 eller fra BF3, hadde vært knall da min 3D vision og 3D skjerm er bestilt! Men skulle seff hatt GTX 590, men da hadde jeg ikke hatt det så gøy med pc-spill som jeg har hatt siden april 2011!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje Alpha ikke støtter 2 GPUer på ett enkelt kort da, siden dine 2x 580 fungerer... Ihvertfall jobber kun den ene GPUen min når jeg spiller BF3...

 

du må huske på at selv om du har 2 580 gpuer, så er det klokket en god del lavere en et single 580 kort. core på 590 er 607 vs 772 på et single 580. tipper det har en god del å si

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

 

lenge og lenge, hva gjør du når DX12 kommer da :p da sitter du med 2 dyre 590 kort med masse kraft som ikke kan kjøre dx12 :p den er sur.

Lenke til kommentar

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

 

lenge og lenge, hva gjør du når DX12 kommer da :p da sitter du med 2 dyre 590 kort med masse kraft som ikke kan kjøre dx12 :p den er sur.

 

At DX11 kommer betyr vel ikke at man må skifte skjermkort;)

 

Hvilken oppløsning og ingame AA innstilling kjører du på?

 

Som Larzen sier, ingen mulighet for AA i Alpha trial. Kjørte spillet i 1080p:)

 

heter 1920x1080. ikke 1080P. 1080P er for film og konsoll.

 

Seriøst? av ALT, er det en slik detalj du velger å kommentere?

Lenke til kommentar

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

 

lenge og lenge, hva gjør du når DX12 kommer da :p da sitter du med 2 dyre 590 kort med masse kraft som ikke kan kjøre dx12 :p den er sur.

 

At DX11 kommer betyr vel ikke at man må skifte skjermkort;)

 

Hvilken oppløsning og ingame AA innstilling kjører du på?

 

Som Larzen sier, ingen mulighet for AA i Alpha trial. Kjørte spillet i 1080p:)

 

heter 1920x1080. ikke 1080P. 1080P er for film og konsoll.

 

Seriøst? av ALT, er det en slik detalj du velger å kommentere?

 

ja HD og full HD er ikke pc språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...