Gå til innhold

GTX 590 ytelse i BF3!


Anbefalte innlegg

Er mange tester, i gjennomsnitt ligger 6990 ikke mer enn 1-6 % foran 590...

http://www.guru3d.co...tx-590-review/1

Så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor kjøper du et slikt kort til 5000 kr for å spille på en oppløsning der et kort til 2000 kr vil gjøre samme nytten?

 

Det skal jeg si deg min gode venn:) Er lenge siden en av toppmodelene til Nvidia har hvert så betraktelig mye bedre enn de andre kortene. Levetiden på 590 kommer til å vare lenge om du spiller på lavere oppløsning. Jeg liker tanken på at jeg kan slippe å kjøpe nytt kort på lenge. Hadde mitt GTX 260 i 3 år(!) før jeg kjøpte dette.

 

Hvis du ser i testen, får 590 akkurat dobbelt av FPSen ett 560 kort får... Det er VELDIG mye.

 

lenge og lenge, hva gjør du når DX12 kommer da :p da sitter du med 2 dyre 590 kort med masse kraft som ikke kan kjøre dx12 :p den er sur.

 

At DX11 kommer betyr vel ikke at man må skifte skjermkort;)

 

Hvilken oppløsning og ingame AA innstilling kjører du på?

 

Som Larzen sier, ingen mulighet for AA i Alpha trial. Kjørte spillet i 1080p:)

 

heter 1920x1080. ikke 1080P. 1080P er for film og konsoll.

 

Seriøst? av ALT, er det en slik detalj du velger å kommentere?

 

ja HD og full HD er ikke pc språk.

 

Det var kanskje ikke det før men idag er 1080p eller full HD hva som er standar i spill og monitorer. Men over til noe annet....6990 og 590 er så si helt like idag på ytelse...eneste vesentlige forskjellen er at 6990 utvikler mer varme,høyere vifte sus og kortet popper og smeller slik Ati kort gjør. Og tror nok eiere av dual gpu kort kommer til å smile mye lenger en eiere av mindre kort i sli. Jeg har bevist gått for det dyreste og beste...og så fort det kommer noe som er bedre skifter jeg sporenstraks...NAV betaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var kanskje ikke det før men idag er 1080p eller full HD hva som er standar i spill og monitorer. Men over til noe annet....6990 og 590 er så si helt like idag på ytelse...eneste vesentlige forskjellen er at 6990 utvikler mer varme,høyere vifte sus og kortet popper og smeller slik Ati kort gjør. Og tror nok eiere av dual gpu kort kommer til å smile mye lenger en eiere av mindre kort i sli. Jeg har bevist gått for det dyreste og beste...og så fort det kommer noe som er bedre skifter jeg sporenstraks...NAV betaler.

I beg to differ: HardOCP-GTX 590

I Civ 5, som er Nvidia-optimalisert, scorer de likt bortsett fra minimum framerate på 11 mot 18. HD 6990 vinner.

I F2 2010 er 6990 34% raskere og virkelig gruser 590.

I Metro 2033 er det spillbart på Very High med 6900, mens 590 kun klarer High. Ytelsen er også 1.8 fps høyere i gjennomsnittlig fps, med det er på reduserte innstillinger.

I BF:BC2, som Nvidia kjører bedre på enn AMD, er det ca 8% bedre ytelse enn mot 6990.

I Crysis slår 6990 nok en gang 590 med 12% bedre ytelse, og har i tillegg muligheten til å kjøre med 2xAA på 5760x1200 med bedre ytelse enn 590.

Videre spiser 590 45W mer enn 6990 i disse testene.

Hvorfor er disse testene mest aktuelle for disse kortene? Fordi å kjøre på lavere oppløsninger er ren overkill og bortkastede penger. På disse oppløsningene gir kortene den ytelsen som trengs.

 

Med tanke på at GTX 570 gir tilsvarende ytelse + langt bedre overklokking, et SLI-oppsett med to 570 kan utvides til tre om ønskelig, og støymessig vil to eller tre 570 være mindre bråkete enn et 590.

For meg finnes det ingen gode grunner til å kjøpe et 590 eller 6990 om du ikke har alvorlig plassmangel, om du har plassmangel vil du også få kjøleproblemer med disse kortene og et 580 eller 6970/570 vil være et bedre valg.

Lenke til kommentar

Og så kommer det en driver oppdatering og så er det snudd på hode igjen...og så slipper konkurenten en ny driver osv osv...potato potato..

Driveroppdateringer kan du ikke regne med at gir noe mer enn 5-10% bedre ytelse. Det er mer enn 5% som skiller 6990 og 590, og AMDs drivere er nå inne i en god periode og gir ytelsesforbedringer og fikser hver måned.

GTX 480 var alltid bedre enn 5870, driveroppdateringene gjorde at ytelsen gikk fra 105% til 110-115% til slutt. Det endret ikke det faktum at 5870 ga knakende god konkurranse til å være 6 måneder eldre.

Lenke til kommentar

Godt mulig det du skriver. Men idag om en skal velge mellom 6990 eller 590 så er valget ganske enkelt synes jeg. Dem er så like og med endel variasjoner i forskjellige spill hvor den ene er bedre i et og det andre bedre i et annet så synes jeg anmeldelsen på det ene klippet under her oppsumerer det hele bra, og det er så si det samme samtlige anmeldere melder om.

 

Bare lyden på et 6990 kort er nok til at jeg personlig ville offre endel fps for å slippe å høre på en gressklipper mens jeg spiller.

 

På det første klippet hopp til 1:57 for å høre raskt forskjellene på kortene.

 

Lenke til kommentar

Godt mulig det du skriver. Men idag om en skal velge mellom 6990 eller 590 så er valget ganske enkelt synes jeg. Dem er så like og med endel variasjoner i forskjellige spill hvor den ene er bedre i et og det andre bedre i et annet så synes jeg anmeldelsen på det ene klippet under her oppsumerer det hele bra, og det er så si det samme samtlige anmeldere melder om.

 

Bare lyden på et 6990 kort er nok til at jeg personlig ville offre endel fps for å slippe å høre på en gressklipper mens jeg spiller.

Et 6990 bråker ikke så voldsomt i drift som mange skal ha det til, det er uansett irrelevant fordi:

 


  1.  
  2. To HD 6970 eller GTX 570 gir bedre ytelse.
  3. To kort gir mindre støy.
  4. Om et kort i et tokortoppsett feiler kan man fortsatt bruke et kort.
  5. Om SLI ikke fungerer støter man ikke på like mange problemer med to kort.
  6. To kort overklokker bedre.

 

Det er ingen grunn til å kjøpe hverken GTX 590 eller 6990 om man vet hva man holder på med. 6990 og 590 er mer kort for dem som tror at dyrere kort = bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Arni, jeg blir seriøst sinna når ALLTID referer til 570 og andre mer "mid-range" kort... 590 og 6990 kjører metro 2033 på MAX! INGEN FORSKJELL I YTELSE! De fleste sider sier at ytelses forskjellen er så liten at det ikke har noen ting å si. Det hjelper ikke å sende link til 2-3 sider, alle anmeldelsene er så blandet!

 

For meg ble valget 590, grunnet at det ikke laget så mye lyd. Bråkete kort, men 3% høyere ytelse var ikke noe for meg...

Lenke til kommentar

 

Det er ingen grunn til å kjøpe hverken GTX 590 eller 6990 om man vet hva man holder på med. 6990 og 590 er mer kort for dem som tror at dyrere kort = bedre ytelse.

 

Om du ser på enkelt kort, gir vel 590 bedre ytelse enn 570 xD Så, dyrere kort gir bedre ytelse...

 

2x 570 er også litt dyrere enn ett 590...

Lenke til kommentar

 

Det er ingen grunn til å kjøpe hverken GTX 590 eller 6990 om man vet hva man holder på med. 6990 og 590 er mer kort for dem som tror at dyrere kort = bedre ytelse.

 

Om du ser på enkelt kort, gir vel 590 bedre ytelse enn 570 xD Så, dyrere kort gir bedre ytelse...

 

2x 570 er også litt dyrere enn ett 590...

GTX 590 review - HardOCP

However, our evaluation has clearly revealed that the GTX 590 is very much equal to "GeForce GTX 570 SLI on a single card."

Før man tar med i beregningen at GTX 570 kan komme overklokket, koster 2400 kr så SLI blir billigere, og ytelsen i SLI kan utvides til tre kort, og to kort i SLI med riktig avstand er mindre bråkete enn et GTX 590. Har du kun plass til et kort i maskinen din har du heller ikke plass til skikkelig kjøling til GTX 590.

 

Nå har jeg tilbakevist at 590 gir bedre ytelse enn 570 SLI, prislappen er høyere (billigste på komplett koster 5150), det er igjen ingen god grunn til å velge 590 framfor 570 SLI.

 

EDIT:

Jeg har argumentert før for at et to GTX 560 Ti klokket til 950MHz eller høyere vil gi ytelse i samme område som et GTX 590, og her kan man da få 2GB-kort uten å gå opp i pris.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...