Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er da vitterlig LANGT unna å "løpe rett til de som vil henrette ham". Det gir rett og slett bare inntrykket av at EP som veldig mange andre ikke turte å stole på noen og ikke følte seg sikker selv der. Her hadde han med høy sannsynlighet allerede fått bekreftet at det ikke var noe omfattende angrep på Norge, men viser hva slags mindset han og andre var i etter det de opplevde, der de ikke kunne stole på noen selv om de visste at de var de gode folka. Dette blir for dumt.

 

???

Vel, er det statskupp eller ikke? Mente han at han ikke at politi samarbeidet over hele fjøla?

 

Hvis han var i tvil når han gikk i land, blir det spesielt siden da dro 3 av de som var på båten tilbake til landsiden rett over øyen. Så ergo, på denne tiden kan altså EP ikke ha vært overbevist enda. Så noen hadde da fått bekreftet det allerede etter en halvtime seilas, hvis man skal bruke din forståelse.

Lenke til kommentar

Det var mange som overlevde. Og mange som utførte handlinger som satte dem selv i fare for å hjelpe andre. Mange av de hadde valget mellom å hjelpe eller flykte, men de hjalp.

Det er jo kjempeflott! Men vi skal ikke ha noe av at dersom man flykter for sitt liv, så skal det kritiserer, fordi andre gjorde det bedre?

 

Jeg fikk middels karakter på skolen i år, det er elendig resultat, for noen fikk jo toppkarakter!

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig for deg å legge skylden på AUF-lederen? Hva kunne han ha gjort? Han hadde jo ingenting med fergen å gjøre.

 

Nei selvsagt, da er all handling en umulighet.

 

Det er jo kjempeflott! Men vi skal ikke ha noe av at dersom man flykter for sitt liv, så skal det kritiserer, fordi andre gjorde det bedre?

 

Så EP kunne altså flyktet til Kirkenes og det ville vært det samme?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig for deg å legge skylden på AUF-lederen? Hva kunne han ha gjort? Han hadde jo ingenting med fergen å gjøre.

 

Nei selvsagt, da er all handling en umulighet.

 

Kvalmt. Jeg ser på denne sutringen fra tastaturheltene og etterpåklokskapens mesterhjerner som en vederstyggelighet. Det er det ynkeligste jeg kan forestille meg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke, de aller fleste var usikre på politiet etter at terroristen selv brukte politiuniform?

 

Det forstår de fleste. Det merkverdige blir da, å flykte til en politistasjon over 2 mil unna. Du ser vel det merkverdige i det? Uten å legge mer i det enn nettopp at det er merkverdig.

 

Du legger da åpenbart langt mer i det enn kommentaren merkverdig, noe som skinner igjen for hvert innlegg du poster her. Jeg finner derimot mer naturlig at man søker til myndigheter, nettopp de som er ment til å beskytte befolkningen, og jeg forstår også den ekstreme mistroen og paranoiaen som kommer gjennom etter at en politimann nettopp har skutt og drept flere.

 

 

Synes ikke det er særlig klanderverdig å reagerer med paranoia etter en slik terrormassaker.

 

Jeg synes derimot det er en vederstyggelighet å granske handlingene, tankene og motivene, gå så til de grader i sømmene til en enkelt person, en person som selv overlevde norges værste massaker i nyere tid.

 

Det var mange som overlevde. Og mange som utførte handlinger som satte dem selv i fare for å hjelpe andre. Mange av de hadde valget mellom å hjelpe eller flykte, men de hjalp.

 

Og de fleste som hjalp folk på øya var folk som hadde en viss mulighet til det på veien. Jeg vil anta at det var _ingen_ som var på kanten av øya eller utenfor som tok turen tilbake inn på øya. Likefullt er det dette man forventer av EP?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da vitterlig LANGT unna å "løpe rett til de som vil henrette ham". Det gir rett og slett bare inntrykket av at EP som veldig mange andre ikke turte å stole på noen og ikke følte seg sikker selv der. Her hadde han med høy sannsynlighet allerede fått bekreftet at det ikke var noe omfattende angrep på Norge, men viser hva slags mindset han og andre var i etter det de opplevde, der de ikke kunne stole på noen selv om de visste at de var de gode folka. Dette blir for dumt.

 

???

Vel, er det statskupp eller ikke? Mente han at han ikke at politi samarbeidet over hele fjøla?

 

Hvis han var i tvil når han gikk i land, blir det spesielt siden da dro 3 av de som var på båten tilbake til landsiden rett over øyen. Så ergo, på denne tiden kan altså EP ikke ha vært overbevist enda. Så noen hadde da fått bekreftet det allerede etter en halvtime seilas, hvis man skal bruke din forståelse.

 

Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå, det eksisterer en verden der det er gråsoner. Det vil si at verden ikke består av feiginger eller helter, av full tillit eller full mistro, statskupp eller ikke.

 

EP som mange andre fikk bekreftet og skjønte at disse var her for å hjelpe dem, men likefullt så er det svært naturlig at selv til tross for at de vet at de er hos de gode folka, så sitter den gnagende usikkerheten og frykten igjen. At han ikke er helt overbevist, gjør ikke at han anser det som sannsynlig at de ikke er involvert, men det er fortsatt en tanke som truer ham.

 

Har du virkelig så lite innsikt i den menneskelige psyken? Finnes det ingen mellomting, ingen nyanser, i din vurdering av menneskers oppfattelse av omverden og handlingene deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalmt. Jeg ser på denne sutringen fra tastaturheltene og etterpåklokskapens mesterhjerner som en vederstyggelighet. Det er det ynkeligste jeg kan forestille meg.

 

Hvorfor svare her da? Hvis dette er det ynkligste du kan forestille deg.

 

Muligens fordi slik hets fortjener tilsvar, om enn så bare for å påpeke hvor ynkelig den er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Setter litt søkelys på SA som ligger 8-9 km fra Utøya.

Hvis det var bevepnet personell der (noe det meset sansynlig var)hvorfor ble ikke de sendt til Utøya?

Tror nok heller de venet på Jens og gjengen.

Mest sannsynlig har Jens med flere bevepnede sikkerhetsvakter passert Utøya på vei til SA mens ABB holdt på der.

 

Hvem sikret seg selv fremfor å redde andre?

 

SA = SentralAnlegget. Det er dit rejeringen drar hvis Norge angripes. Meget sansynlig at Jens dro dit.

Jeg skjønner ikke poenget ditt.

 

Det er ikke vaktpersonellets oppgave å gjennomføre antiterroraksjoner. Det er også svært viktig å sikre regjeringen og dens funksjon i en krisesituasjon.

 

Du må se mindre på Rambofilmer, og heller prøve å forholde deg til virkeligheten.

 

 

For det første bør du roe ordbruken din. Du bør unngå å barnsligjøre andre på forumet med latterlige kommentarer.

Hva har SA med Rambo å gjøre. Usakelige svar frabes takk.

 

Det er nok du som vet lite om hva som er rundt SA og hva som skjedde 22.07.2011.

 

Her er det snakk om at alle i området var fullstendig klar over at det ikke var noen krig, men 1-2 persjoner som sjøt. Man viste også tidlig at det var en med poletiuniform.

At enkelte som var midt oppi det på Utøya og flyktet for livet kan tenke noe uklart er forståelig.

At Poletiet ankom med tilhenger og gummibåt som ikke er tengt brukt i slike sitvasjoner bør få kosekvenser.

Man viste faktisk sånn ca. hvor ABB var til enhver tid P.g.a. NRK.

At det kan være et ukjent antall bevepnede militære vakter (proffe) stasjonert på SA er sannsynelig.

At de kunne dratt til Utøya og vært der raskere er også sannsynelig.

At disse vaktene er opplært til å håndtere en slik sitvasjon med 1-2 bevepnede menn er svært sannsynlig.

At en slik gruppe ville spart flere unge liv på øya er også svært sannsynlig.

 

At Jens Stoltenberg passerte Utøya i det samme tidspunkt er en stor mulighet hvis han ble evakuert til SA.

 

Så spar oss for dine nedlatende usaklige kommentarer Pjassop.

Det dette har med Rambo å gjøre er at du ser ut til å tro at det bare er å plukke opp våpenet sitt og løpe inn i et kuleregn.

 

Jeg trenger ikke å vite så mye om SA. Det jeg vet er at det er politiets oppgave å ta seg av terrorberedskap.

 

NRK sa de ikke kom til stedet med helikopteret sitt før like før politiet gikk i land på øya. Og nei, man visste ikke ca. hvor ABB var hele tiden. NRK hadde ingen anelse om at de faktisk filmet han ved enkelte anledninger.

 

Det er tåpelig å tro at SA skal leke rambo og storme inn som filmhelter. Skjerpings.

 

 

 

Hva er i så fall årsaken til å fanatisk og kategorisk angripe en politikers handlinger? Hva er det som gjør det mindre absurd?

 

Geir :)

Jeg føler ikke jeg gjør det. Jeg synes at han gjorde noen dårlige valg og kommenterer ut fra det. Blandt annet å ikke delta i hjelpearbeidet når flere andre fra båten reiste tilbake for å gjøre det.

 

Jeg føler ikke dette er like fanatisk og kategorisk som uttalelser som:

"Han gjorde det ENESTE riktige."

"Han hadde valget mellom å redde seg selv eller å dø."

"Han er en helt."

"Han reddet livet til alle på ferga."

 

Slike uttalelser er mer farget av politikk enn hva jeg har kommet med, spør du meg.

Det er jo et faktum at valget var å bli med båten og leve, eller bli igjen og dø. Fra der båten ligger ser man rett opp til stedet der ABB utførte sine første henrettelser.

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble ikke de ni som var med båten reddet?

 

De reddet livet ja. Et faktum som ingen bestrider. Foruten de som er bosatt på de tykkeste og mest polstrede gummiceller.

Du mener da at det var galt av de ni på båten å redde seg ut? Du gir først EP ansvaret for at han ikke ble igjen og lot seg selv bli henrettet, så skryter du av andre som reddet liv, og så glemmer du at EP hadde åtte andre på samme båt som faktisk reddet livet?

 

Og er det ikke litt søkt å sammenligne totalt forskjellige situasjoner? Selv om det jo på den annen side er en kjennsgjerning at EP hadde flere andre sammen med seg på båten enn de aller fleste av de som hjalp andre på øya. Så skal du se det på den måten, må jo EP ha vært en stor helt siden han var en av dem som reddet flest (hvis du skal pålegge ham ansvaret for båten).

 

Søkt og søkt.

EP kom forsåvidt sist på båten, eller blant de siste. Ifølge ham selv.

 

Og det er forsåvidt ikke momentet heller. Ei heller er det etter mitt skjønn noe poeng at båten går fra kai. Momentet der alt svikter etter mitt skjønn, er når båten setter på vei nordover. Men om man skal godta det som en rasjonell beslutning og si at det var bra gjort, så svikter det iallefall ved landgang. Jo lengre og lengre unna EP drar jo mindre blir det ok for min del. En skal huske at det over 700 ungdommer som faktisk kan redde livet sitt i denne tiden.

 

Samtidig, noen dager senere, så predikerer EP at man må stå sammen i solidaritet, og ber ungdom gi en 100-lapp.

 

Da blir det lang avstand mellom liv og lære. At andre beundrer slikt, for all del. De som eventuelt kommer med den sterkeste kritikken blir internt i AUF. Som garantert kommer, men den kommer internt.

Måten du ordlegger deg på gjør det så altfor tydelig at du bare rakker ned på EP fordi han ikke står på samme sted som deg politisk sett. Men nå skal jeg ikke diskutere de patetiske angrepene dine, men heller prøve å fokusere på det du skriver om saken:

 

Alle på båten var livredde, og flere av dem hadde sett vennene sine bli henrettet rett foran dem, samt at de hadde blitt jaktet på av en iskald morder. Det er helt naturlig at de prøver å komme seg så langt vekk som mulig.

 

Videre kan jeg ikke se at de skulle kunne plukke noen opp fra vannet. For det første vet vi ikke engang om de traff på noen i vannet, og for det andre er båten ikke egnet til slikt. Man befinner seg langt over vannet når man står ved rekka på båten. Ikke bare det, men man blir et veldig tydelig mål for mordere med automatvåpen.

 

Har du forresten et konkret eksempel på en som gjorde noe som satte ham selv i fare for å redde andre? Det kunne vært interessant å se på situasjonen for å sammenligne den med det som skjedde med båten.

AUF-lederen fra Hordaland som det mest ekstreme som til nå har blitt fremført/rapportert, der han fikk yngre deltakere i skjul før han gikk ut igjen for å sjekke etter flere. Hva som da har skjedd vet forsåvidt man ikke enda, men han bøtet med sitt liv. Slike handlinger hedres uansett, uten at man pålegger andre å gjøre noe så ekstremt.

Ungdom som dro med seg skadde og fikk de i sikkerhet. Til campingturister i plastbåter under beskytning.

Har du en lenke der man kan lese om hva Tore Eikeland gjorde? Jeg tar dessverre ikke dine ord for god fisk.

Lenke til kommentar
De visste antakelig ikke nøyaktig i hvor stor fare de egentlig befant seg. I tillegg var de sannsynligvis ikke like grepet av sjokk og panikk, i tillegg så hadde de små, lett manøvrerbare farkoster og vissheten om at de hadde en trygg havn de kunne returnere til når som helst.

 

At du ikke forstår forskjellen på denne situasjonen og en situasjon hvor det eneste du vet er at dine venner dør rundt deg fordi et ukjent antall politimenn går rundt og skyter (med forsterkninger på vei) tyder på en alvorlig mangel på empati.

Selvsagt selvsagt. At man er i en plastbåt, der ungdommer legger på svøm pr masse, og hører skyting så forstår man selvsagt ikke at man kan være i fare.

De fleste av dem skjønte nok ikke hvor farlig det faktisk var. I tillegg til det hadde de når som helst muligheten til å dra hjem til trygghet. Dessuten hadde de ikke nettopp blitt jaktet på av en iskald morder, eller sett vennene sine henrettet i kaldt blod rett foran dem.

 

Det er forskjell på å komme fra trygghet, selektivt utsette seg selv for en faren man føler for, og når som helst kunne dra tilbake til trygghet, og det å ha vært i en livsfarlig og uoversiktlig situasjon der man ikke vet om man rømmer til eller fra flere farer.

 

Jeg tror du utmerket godt forstår at folk i såpass ulike situasjoner vil reagere såpass ulikt, men din politiske agenda gjør at du til enhver pris må gå bevisst inn for å villede andre.

 

Så du mener de i plastbåtene faktisk hadde et ønske om å dø?

 

De visste antakelig ikke nøyaktig i hvor stor fare de egentlig befant seg. I tillegg var de sannsynligvis ikke like grepet av sjokk og panikk, i tillegg så hadde de små, lett manøvrerbare farkoster og vissheten om at de hadde en trygg havn de kunne returnere til når som helst.

 

At du ikke forstår forskjellen på denne situasjonen og en situasjon hvor det eneste du vet er at dine venner dør rundt deg fordi et ukjent antall politimenn går rundt og skyter (med forsterkninger på vei) tyder på en alvorlig mangel på empati.

Dette har blitt forklart mange ganger nå, men de "glemmer" det hver eneste gang. Her er det tydeligvis en politisk agenda ute og går.

 

Du skjønner selvsagt at AUF sommerleir var målet for norges værste terrormassaker. Turister i fritidsbåter var ikke mål for terrormassaker. Da hadde ABB valgt et annet sted, for eksempel Oslofjorden.

 

Hvis ikke fritidsbåtene er noe mål, hvorfor skytes det da mot de. For å treffe AUF-ere kan du da si, kanskje det. Men det hindrer da ikke de til å sette båtene på vannet og gang på gang gjøre vendreise for å plukke opp flere. Så kan man undre seg, med Simon Aldra i spissen, hvorfor de gjentar å sette seg i fare.

Fordi de har en psykisk trygghet i bakgrunnen, nemlig at de kommer fra trygghet, og vet at de når som helst kan reise tilbake til trygghet. Selv om de utsetter seg selv for fare, har de alltid den psykiske ballasten der de vet de kan trekke seg når som helst. Dessuten visste de nok ikke hvor stor fare de faktisk var i.

Lenke til kommentar

 

 

Bildet fra sjøen er oppblåste i ettertid samtidig som kameraet hadde extender for nærbilder.

Piloten så nok ikke så mye som du vil ha det til:

 

 

 

Det blir litt OT å diskutere hvor mange meter unna en må være for å se forskjell på ting.

Men jeg tror ikke 200m er så stort problem for de fleste å skille en som står å skyter fra en som løper for livet. Desuten var det vel flere i helikopterer og man trenger vel strengt tatt ikke å fremkalle bilder lengre for å zomme inn og ta en titt?

Tror de kan ha vært nærmere enn 200meter også.

 

Dette er hel urelevant.

 

Jeg har som sagt satt spørsmålstegn ved om noen vet om J.S. ble evakuert forbi Utøya til SA med bevepnede sikkerhetstyrker. Og at de burde ha vært så opplyst at de viste sånn nogen lunde omfanget av hendelsen og kansje satt av noen folk og bistått de på utøya.

Du har nettopp sett hva NRK selv sa om saken. De ante ikke hva de hadde filmet. Kan du kutte ut dette tullet nå?

 

Og når det gjelder SA, så er det ikke deres oppgave å gjennomføre antiterroraksjoner. Igjen, kutt ut tullet. La folk som faktisk har peiling på slikt ta seg av det. Du har sett for mye på action-filmer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt korrekt å si at EP reddet åtte andre som var med ham på båten.

I følge EP i "dokumentaren" på NRK/TV2 (husker ikke hvilken av kanalene, dessverre) skjedde dette:

 

- EP ble oppringt og fikk beskjed om å springe ned til båten.

- EP sprang ned til båten, så noen døde på veien.

- EP så ingen andre på land, og de la seg ned på gulvet i båten alle mann.

- Båten kjørte.

 

Har vel mer inntrykk av at EP ble reddet av noen på båten, enn at EP reddet dem på båten. I følge andre ropte dem på båten til dem og sa de måtte komme bort - dette har ikke EP fått med seg.

 

På en annen side skal man ikke kunne klandre folk som ikke har handlet rasjonelt i den ekstreme situasjonen de var i. Selv hadde jeg selvsagt hentet øks og kastet den på ABB, som den sofahelten jeg er. Jeg forventer derimot ikke at andre gjør dette. Det er bare meg og Chuck Norris som klarer slikt.

 

Beklager litt useriøst på slutten, men jeg føler denne tråden aldri ender før samtlige er enig i at EP burde revet av seg trøya og løpt mot ABB, mens har ropte "TA MEG FØRST, DIN JÆVEL!". ABB hadde nok gitt seg da.

 

Der gjorde jeg det igjen. Beklager.

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis intelligens er viktig, vel, så er ikke APere og APvelgere de som har minst intelligens.

Her kan du se en måling:

http://www.nrk.no/pr...en/3098803.html

 

Du og 2xjohn er typisk FrP-velgere... Det er jeg overbevist om... Det lukter "frepper" lang vei... Bare freppere er så bøllete som det dere er, og bare freppere er så vulgære når det kommer til å kritisere ofrene i en sånn sak... Enten freppere eller fjortisser i puberteten som vil gjøre opprør mot mor og fars meninger... :)

Nå sier det vel mer om din IQ, som viser til denne "undersøkelsen". Enhver med høy nok IQ vil jo skjønne at undersøkelsen ikke er statistisk gyldig. I det minste høy nok IQ + grunnleggende kunnskap om statistikk.

 

Hehe. Dette var bare en dårlig fleip. Det er meget mulig jeg har lav IQ, men det kan jeg forsåvidt ikke noe for... Ingen kan noe for hvordan de er blitt utstyrt fra naturens side, slik sett.

 

 

Denne testen var litt morsom. Jeg forstår meg på at FrPere blir irriterte når de ser slike ting... =)

 

Er det noen som har fått høy score i IQ her, som er enig med deg i dette? Hvor høy IQ har du selv?

Hva gjør denne testen statistisk sett ikke gyldig? Hvordan har man kommet frem til resultatet? På hva slags grunnlag er det du utaler deg på?

 

Dette er egentlig offtopic, og jeg vet ikke helt hvor grensen går. Men til temaet: I en slik situasjon som Eskild Pedersen var i, tror jeg det ville vært umulig for han å blitt lengre på øya. Frykten i ham, tror jeg delevis kan gi ei forklaring på hvorfor dette var umulig, blandet med at det ikke var han som var "kapteinen" ... :)

Poenget er at denne underholdningsgreia fra NRK ikke er statistisk gyldig. Det er en rekke svakheter, blant annet at det ikke er et representativt utvalg, og hvem som helst kan utgi seg for å stemme på et hvilket som helst parti. Null kontroll.

Lenke til kommentar

 

Det dette har med Rambo å gjøre er at du ser ut til å tro at det bare er å plukke opp våpenet sitt og løpe inn i et kuleregn.

 

Jeg trenger ikke å vite så mye om SA. Det jeg vet er at det er politiets oppgave å ta seg av terrorberedskap.

 

NRK sa de ikke kom til stedet med helikopteret sitt før like før politiet gikk i land på øya. Og nei, man visste ikke ca. hvor ABB var hele tiden. NRK hadde ingen anelse om at de faktisk filmet han ved enkelte anledninger.

 

Det er tåpelig å tro at SA skal leke rambo og storme inn som filmhelter. Skjerpings.

 

 

Greit å kommentere. men gjør det sakelig.

 

Rambo hvor tar du det fra. Trodde du var litt mer saklig.

Hvis du ikke vet noe om SA så kan du vel heller ikke si at de som er sikkerhetsvakter der ikke er trent til å håndtere terror. Hva er de trent til da ? Plukke jordbær?

Anlegget er der kun p.g.a. terror og angrep på Norge.

Men jeg vet ikke eksakt hva antall + hvilke om der er folk der , men jeg spurte om noen viste.

 

 

SA kan ikke leke noe som helst da det er et anlegg/ sted.

 

Det er klart at sitvasjonen var kaotisk for de fleste. Men man fikk ganske raskt et bilde av hva som foregikk. Var liksom ikke folketomt i området kan du si.

Alle/de fleste forsto at det var en persjon som hovedsaklig var ute etter AUF og AP og at det var snakk om å få stanset han så raskt som mulig for å redde ungdommer.

Var privatpersjoner som dro og hentet Poletiet og avleverte dem på øya.

Ikke spesialtropper i spesialbåter med spesialvåpen og spesialklær.

 

Hvem som skulle gjort hva er vel litt dumt hvis noen kunne gjort det raskere og spart liv.

Man bør ikke følge alle regler hvis det kan redde noen.

Har ikke noe med Rambo å gjøre. De som gikk i land fra Poletiet var ikke Rambo heller.

ABB var ikke Terminator. Våkn opp å vær litt seriøs.

Lenke til kommentar
Jag har tidigare på rent logiska grunder argumenterat för att Pedersen ljög om att han trodde att en statskupp pågick. Här kommer det svart på vitt via vittnesmål från två andra personer som flydde på färjan, Jakob Vorren och Lars Fjærli Hjetland.

Nei, du har ikke argumentert på rent logiske grunner. Du har faktisk løyet selv, og fullstendig ignorert alle svarene du har fått som totalt har avkledd den patetiske argumentasjonen din.

 

At de vurderte muligheten for statskupp er bare en av mange tanker som farer gjennom hodene deres når hele Norge for dem ser ut til å stå i brann.

 

Om en statskupp pågick, skulle Pedersen inte ha blivit informerad om detta?

 

För att understryka av vilken vikt det här är lägger jag till följande:

 

Pedersen:

– Jeg trodde hele landet var under angrep og jeg tenkte at ingen steder er trygge.

Pedersen forklarer at dette var grunnen til at ferga seilte langt vekk fra Utøya.

Dette er bare løgnaktig manipulasjon fra din side. De var i vill panikk. De ante ikke hva som skjedde. De som ble ringt opp hadde sannsynligvis heller ikke full oversikt. Du må slutte med dette kvasilogiske vrøvlet ditt. Du forventer at mennesker i vill panikk skal handle rasjonelt. Det avslører at du er dypt irrasjonell og uærlig.

 

Fråga 1: Råder det något tvivel om att Pedersen ljuger om anledningen till att åka 30 minuter bort?

Fråga 2: Varför berättar han inte den verkliga anledningen?

Fråga 3: Är det oviktigt att veta denna?

Fråga 4: Påverkar detta Pedersens trovärdighet i affären?

Fråga 5: Har det här inte någon som helst betydelse för hela den här diskussionen?

1: Ja. Situasjonen var fortsatt uoversiktlig.

 

2+3: Det har han allerede gjort. Hold kjeft nå. Dette angår ikke deg.

 

4: Nei.

 

5: Hold kjeft, er du snill. Du har ingenting med saken å gjøre. Det eneste du har gjort er å ignorere alt alle har skrevet til deg, bare for å lire av deg de samme tullete løgnene om og om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bildet fra sjøen er oppblåste i ettertid samtidig som kameraet hadde extender for nærbilder.

Piloten så nok ikke så mye som du vil ha det til:

 

 

 

Det blir litt OT å diskutere hvor mange meter unna en må være for å se forskjell på ting.

Men jeg tror ikke 200m er så stort problem for de fleste å skille en som står å skyter fra en som løper for livet. Desuten var det vel flere i helikopterer og man trenger vel strengt tatt ikke å fremkalle bilder lengre for å zomme inn og ta en titt?

Tror de kan ha vært nærmere enn 200meter også.

 

Dette er hel urelevant.

 

Jeg har som sagt satt spørsmålstegn ved om noen vet om J.S. ble evakuert forbi Utøya til SA med bevepnede sikkerhetstyrker. Og at de burde ha vært så opplyst at de viste sånn nogen lunde omfanget av hendelsen og kansje satt av noen folk og bistått de på utøya.

Du har nettopp sett hva NRK selv sa om saken. De ante ikke hva de hadde filmet. Kan du kutte ut dette tullet nå?

 

Og når det gjelder SA, så er det ikke deres oppgave å gjennomføre antiterroraksjoner. Igjen, kutt ut tullet. La folk som faktisk har peiling på slikt ta seg av det. Du har sett for mye på action-filmer.

 

Slutt å kommenter på gamle innlegg.

 

Du forstyrrer jo hele tråden.

 

Andre har kommentert.

 

Ikke stjel tråden.

 

Slutt med masseinnlegg og overøsing av innlegg.

Lenke til kommentar
De beste dør. Er fortalt mange historier om folk på øya som beskyttet kamerater og prøvde å hjelpe skadde som døde selv. At AUF lederen ba folk hoppe i vannet og stakk av med båten isteden for å ense tanken om å kanskje bruke ferga til å hjelpe de han ba hoppe i vannet, og når i tillegg tror hele Norge ble okkupert så høres det ut for meg som en leder mister hodet når det blir virkelig hett.

Det skal sies at det var en ekstrem situasjon, men slike situasjoner får fram hvilke kapasiteter mennesker besitter. Det sier sitt at når hvermannsen på campingplassen ikke nølte med å kjøre helt inntil øya for å redde ungdommer selvom det ble fortsatt gikk en våpendesperado der, AUF lederen burde iallefall sirklet rundt å øya å plukket opp de som hadde svømt lengst ut. Tenk hvor mange det er plass til i den.

Det var sannsynligvis ikke mulig å plukke folk opp fra vannet med ferga. Ripa er for langt over vannet.

 

Det er ikke forventet at en politisk ungdomsleder skal holde hodet kaldt når en iskald morder driver og henretter vennene hans rundt ham.

 

Du tenker ikke logisk og rasjonelt selv når du sitter i godstolen din og er lenestolshelt, så jeg tør ikke tenke på hvordan du hadde reagert hvis du hadde vært i samme situasjon som disse menneskene.

 

Og det å legge skylden på EP for det alle på båten gjorde er jo bare ren idioti.

 

Konklusjonen blir vel da at Eskil Pedersen som er leder av AUF ikke opptrådte i henhold til slik majoriteten av befolkningen oppfatter at en LEDER skal opptrå.(rent idol messig)

Hvor henter du denne tåpelige tullekonklusjonen fra? Hvordan en leder skal opptre kommer an på hva slags leder det er (hva oppgavene hans er). En flyveleder forventes ikke å lede politiets antiterrorberedskap, f.eks.

 

Hvis du ikke vet noe om SA så kan du vel heller ikke si at de som er sikkerhetsvakter der ikke er trent til å håndtere terror. Hva er de trent til da ? Plukke jordbær?

Jeg sa at jeg ikke trenger å vite noe om SA. Men det sier seg jo selv at de har en annen trening enn politiets egne antiterrorpersonell. Og selv innenfor Delta har de spesialister. Dette fordi det er nødvendig. Så å tro at en gjeng med SA-vakter skal leke Rambo og "ta terroristene" blir bare for dumt.

 

Slutt å kommenter på gamle innlegg.

 

Du forstyrrer jo hele tråden.

 

Andre har kommentert.

Jeg så av nyere innlegg at det fortsatt ikke hadde trengt inn i hodet ditt. Derfor gjenok jeg det, så du virkelig skulle skjønne poenget.

Lenke til kommentar

Du legger da åpenbart langt mer i det enn kommentaren merkverdig, noe som skinner igjen for hvert innlegg du poster her.

 

Hvorfor være så hemmelighetsfull. Hva mer legger jeg i det.

 

Jeg finner derimot mer naturlig at man søker til myndigheter, nettopp de som er ment til å beskytte befolkningen, og jeg forstår også den ekstreme mistroen og paranoiaen som kommer gjennom etter at en politimann nettopp har skutt og drept flere.

 

Okai, du mener det er naturlig å søke til politi, selv om man mener politi er ute etter en.

 

Jeg er dypt uenig.

 

Og de fleste som hjalp folk på øya var folk som hadde en viss mulighet til det på veien. Jeg vil anta at det var _ingen_ som var på kanten av øya eller utenfor som tok turen tilbake inn på øya. Likefullt er det dette man forventer av EP?

 

Igjen, det burde du ha lest tidligere, siden det er ikke første gang vi har debattert. At man burde forvente at man plukket opp svømmere. Det er momentet til de fleste som er kritiske til EP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...