Gå til innhold

Google-sjef støtter HTC mot Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om noen husker saken som kom opp for litt siden, om at Apple tapte i retten for å ha brukt mange av Nokias patenter uten lov i iPhone, og ble tvunget til å betale en stor sum, i tillegg til royalties. Det var snakk om patenter som alle andre aktører i markedet allerede betalte for, men Nokia nektet ikke Apple å selge sine produkter av den grunn.

 

Alle selskaper bryter patenter, men å nekte HTC å selge sine produkter på grunn av så generelle patenter blir feil.

Denne saken kan f.eks. få produsenter til å se etter alternative OS til sine produkter, som igjen vil trekke ned Android sin dominans i markedet.

Og hva får deg til å tro at HTC, eller Samsung, eller Sony Ericsson for den slags skyld kommer til å droppe Android som er demmes største inntekt for så å gå over til andre OS'er som så vidt selger noen enheter?.

 

HTC, Samsung og Sony Ericsson og andre merker vil aldri forlate Android OS'et. For det vil bety at spesielt HTC og Sony Ericsson vil tape så mye penger at dem vil slite forferdelig.

 

La oss si at søksmålet ender opp med at HTC og kanskje Samsung må betale 10 dollar til Apple for hver Android enhet solgt. Da vil jo Samsung og HTC bare sette opp prisen på alle Android enhetene som Apple vil tjene inn en sum for hver solgte enhet med 10 dollar.

 

Greit det vil koste brukerne litt mere, men det vil ikke gå utover Samsung og HTC og kanskje andre merker på grunn av det. Dem har ingenting å tape på det.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Tror det hele kommer til og renne ut i sanden.. nå som HTC har kjøpt S3 og deres 235 patenter sitter de plutselig på noen patenter som Apple har blitt funnet skyldig i å benytte seg ulovlig av....

 

 

"S3 Graphics, however, has another 235 patents, including two where Apple has already been found guilty (by the ITC) of infringing S3's intellectual property"

 

 

http://www.thinq.co.uk/2011/7/4/apple-found-guilty-s3-patent-infringement/

 

Owning S3 Graphics may boost HTC in its legal battle against Apple, which last year sued the Taoyuan, Taiwan-based company for patent infringements. S3 Graphics last week won a ruling against the maker of iPhones and iPads regarding two patents for compression technology.

 

“Buying a patent portfolio will be very useful to us,” Yung said, declining to comment on specific lawsuits"

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Hmm, hadde fått for meg at det var kildekoder det gikk på.. men da setter det jo hele saken i et annet lys :hmm:

 

Her er patentene:

 

1. "system and method for performing an action on a structure in computer-generated data"

 

2. "real-time signal processing system for serially transmitted data"

Lenke til kommentar
Den dagen en Apple direktør sitter i et annet selskaps styre, og slutter da de har kopiert produkter det andre selskapet har utviklet, kan de kalles for likeverdige slimål. Alle selskap låner ideer fra andre. Få eller ingen gjør det Schmidt gjorde.

Schmidt deltok ikke i møter som omhandlet iPhone.

Lenke til kommentar
Prøv å lage en søkemotor der du bruker Google sin kode, både reklame og søke teknologi. Sjekk hvor lang tid det tar før google slår ned på det.

Hva har dette med patenter å gjøre? Det er klart Google saksøker noen hvis de bryter seg inn og kopierer Googles kode. Da har de jo både begått datainnbrudd og brudd på opphavsretten. Men hva pokker har det med patenter å gjøre?

Lenke til kommentar

Bolson:

 

Nokia gikk til sak mot Apple først. Likevel er jeg glad de kom til en avtale, og Nokia får godt betalt for sin teknologi.

 

Min misnøye med Google dreier seg først og fremst om Eric Schmidt sin opptreden, der han i mange år satt i Apple styret mens Apple utviklet iOS, og forlot styret noen måneder etter hans selskap hadde kommet ut med Android. Han burde aldri deltatt i Apple styret under utviklingen av iOS, siden Google holdt på å utvikle et konkurrerende produkt. Han er en slimål. Det han gjorde var uredelig. En annen ting er at jeg liker ikke at et selskap sitter med så sinnsykt mye informasjon om folk. De sitter med mer info om sine brukere enn det DLT noensinne vil ha. Alt det de kommer ut med dreier rundt en og samme ting: samle informasjon om folk for å tjene penger på reklame.

På tide å bli saklig! Bolson og og ATW har argumentert deg ned i gjørma. Slutt å snakke off topic, og bruk heller energien din på å lese det de andre diskutantene skriver!

Denne saken handler om de to patentene Bolson linket til, ikke hva Shcmidt kanskje / kanskje ikke har gjort. Hvis du hadde lest artikkelen hadde du også oppdaget at det er HTC som saksøkes, ikke google. Ta med deg trollingen din et annet sted.

Lenke til kommentar

Bolson:

 

Nokia gikk til sak mot Apple først. Likevel er jeg glad de kom til en avtale, og Nokia får godt betalt for sin teknologi.

 

Min misnøye med Google dreier seg først og fremst om Eric Schmidt sin opptreden, der han i mange år satt i Apple styret mens Apple utviklet iOS, og forlot styret noen måneder etter hans selskap hadde kommet ut med Android. Han burde aldri deltatt i Apple styret under utviklingen av iOS, siden Google holdt på å utvikle et konkurrerende produkt. Han er en slimål. Det han gjorde var uredelig. En annen ting er at jeg liker ikke at et selskap sitter med så sinnsykt mye informasjon om folk. De sitter med mer info om sine brukere enn det DLT noensinne vil ha. Alt det de kommer ut med dreier rundt en og samme ting: samle informasjon om folk for å tjene penger på reklame.

 

enig med det at han virker som en slimål, men google tjener somsakt penger på reklame, det er en grunn til at de har hatt en slik sukse, det er fordi at de nemlig tar imot informasjon om mennesker for å kunne tilby det mest passede service og produkt. men de tvinger deg aldri til og oppgi info. hvis det er android du tenker på så er det et open source OS. å da kan forbrukerne gå aktivt in for å få det slik de vil å da må google vite om en del info.

når det kommer til google + og facebook, så er jo facebook iferd med å fucke alt opp, så da gjør det meg ingenting at google kommer med et nytt sosialt nettverk. facebook kommer sikkert til å vare mye lengere, men tror google + kommer til å vokse, for det er meget stor forskjell på de to alternativene. og google er et av de få selskapene som virkelig prøver å sammle inn info slik at de kan forandre på ting basert på etterspørselen av forbrukerne å ikke at de TROR dette blir kult for oss.

Endret av Velarol
Lenke til kommentar

LOL, detter er så morro å lese om :) for hvis HTC taper kan google komme med at apple har tatt vaslings tingen oppe på toppen etter android(kanskje litt samsung og fler fordi de har d på lock screenen også... :) ) Jeg hater ikke apple men jeg synnes d er teit at de slutter med å komme med unike design iOS....

Lenke til kommentar

@buitre:

 

Skal innrømme at jeg tok feil på rekkefølgen - men da er det viktig å være klar over at Nokia tilbød Apple lisensiering av disse og Apple ikke ville diskutere dette. Med argument at vilkårene var for dårlige. Samsung, HTC, LG har så vidt jeg vet lisensavtaler med Nokia på disse patentene.

 

Eric Schmidt ble så vidt jeg vet bedt om å delta i Apple sitt styre i 2006. Da var det allerede kjent at Google hadde kjøpt Android Inc. i 2005. Det oppkjøpet var et tydelig tegn på at Google ville utvikle et mobilt OS. Som Pjassop skriver deltok aldri Schmidt i saker son angikk iOS etc. Om Eric Schmidt hadde brakt informasjon om iOS etc til Google så hadde han vært saksøkt på flekken av Apple (eventuelt anmeldt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra Google endelig tar bladet fra munnen. Tipper Apple ikke klarer å sutre seg til viljen sin, nå som et annet stort amerikansk selskap har interesser å beskytte. ;)

 

Å til dere som angriper Eric Schmidt: Hvis Apple virkelig er så dumme at de lar direktøren fra en av rivalene sitte i styret, ja da har de bare seg selv å takke. Men jeg tipper vel Apple hadde andre planer med å la ham sitte der. Men denne gangen klarte de heldigvis ikke å "smiske" seg inn i et samarbeid. Google sammen med Apple, ja hva hadde det blitt...? Iallefall ikke bra for oss forbrukerne, det tror jeg vi alle kan være enige om...

Lenke til kommentar

Bra Google endelig tar bladet fra munnen. Tipper Apple ikke klarer å sutre seg til viljen sin, nå som et annet stort amerikansk selskap har interesser å beskytte. ;)

 

Å til dere som angriper Eric Schmidt: Hvis Apple virkelig er så dumme at de lar direktøren fra en av rivalene sitte i styret, ja da har de bare seg selv å takke. Men jeg tipper vel Apple hadde andre planer med å la ham sitte der. Men denne gangen klarte de heldigvis ikke å "smiske" seg inn i et samarbeid. Google sammen med Apple, ja hva hadde det blitt...? Iallefall ikke bra for oss forbrukerne, det tror jeg vi alle kan være enige om...

Google sammen med apple kunne vel blitt bra? En slags mellom ting mellom ios og android. Men en slik aktør ville blitt alt for stor, noe som ikke ville ha gagnet oss forbrukere.

 

 

 

Lenke til kommentar

@buitre:

 

Skal innrømme at jeg tok feil på rekkefølgen - men da er det viktig å være klar over at Nokia tilbød Apple lisensiering av disse og Apple ikke ville diskutere dette. Med argument at vilkårene var for dårlige. Samsung, HTC, LG har så vidt jeg vet lisensavtaler med Nokia på disse patentene.

 

Eric Schmidt ble så vidt jeg vet bedt om å delta i Apple sitt styre i 2006. Da var det allerede kjent at Google hadde kjøpt Android Inc. i 2005. Det oppkjøpet var et tydelig tegn på at Google ville utvikle et mobilt OS. Som Pjassop skriver deltok aldri Schmidt i saker son angikk iOS etc. Om Eric Schmidt hadde brakt informasjon om iOS etc til Google så hadde han vært saksøkt på flekken av Apple (eventuelt anmeldt)

Saken er vel heller at Nokia og Apple var i forhandlinger, og at Nokia er forpliktet til å lisensiere ut sine nøkkelpatenter innen mobiltelefoni, men at Nokia ifølge Apple stilte urimelige og diskriminerende betingelser for å lisensiere ut disse patentene til Apple - og ifølge noen kilder også forsøkte å bruke sine patenter som pressmiddel for å få tilgang til enkelte Apple-patenter:

“Having suffered losses in the marketplace, Nokia has resorted to demanding exorbitant royalties from Apple for patents that Nokia claims are essential to various compatibility standards….” Apple said in the filing. “Throughout the negotiation process, Nokia blatantly attempted to circumvent its contractual obligation to offer non-discriminatory licensing terms to Apple.”

The complaint continues: “While Nokia said it was offering Apple its ‘standard’ royalty terms, Nokia repeated[ly] refused Apple’s request to substantiate that naked representation. Nokia refused to provide any information about what other licensees were for the same standards-essential patent rights and, indeed, demanded that any licensing terms between Nokia and Apple should shrouded in secrecy. Thus, despite its obligation to offer Apple non-discriminatory license terms, Nokia effectively denied Apple that opportunity.”

http://allthingsd.com/20100222/itc-investigating-nokia-over-apple-patent-complaints-and-vice-versa/

 

 

Når det gjelder Googles oppkjøp av Android i 2005, så var det langt fra klart hva de skulle bruke det til. Det offisielle svaret fra Google var bare. ""We acquired Android because of the talented engineers and great technology. We're thrilled to have them here."

http://www.businessweek.com/technology/content/aug2005/tc20050817_0949_tc024.htm

 

Om Android var veldig lite kjent på det tidspunktet, bortsett fra at de jobbet med noe relatert til mobiltelefoner og software: "Android (www.android.com) has operated under a cloak of secrecy, so little is known about its work. Rubin & Co. have sparingly described the outfit as making software for mobile phones, providing little more detail than that. One source familiar with the company says Android had at one point been working on a software operating system for cell phones. "

Andy Rubin, hovedmannen bak Android, er forresten tidligere Apple-ansatt - ironisk nok... ;)

 

Sett utenfra kunne det med andre ord like gjerne være software for mobiltelefoner, og ikke OS, som var hensikten med oppkjøpet av Android, siden Google ikke annonserte sine egentlige planer på oppkjøpstidspunktet - eventuelt at de endret sine planer etter at Eric Schmidt fikk tidlig innsideinformasjon om Apples iPhone-planer gjennom sin styreposisjon i Apple.

Så sent som i juni 2008 sa Schmidt i et intervju at han fram til da kun hadde forlatt styremøter i Apple en eller to ganger pga saker som omhandlet visse aspekt omkring iPhone - noe som med stor sannsynlighet betyr at før dette har deltatt på flere møter der iPhone har vært tema, ettersom det er minst 4 styremøter i året.

 

Kan også nevne at den føderale handelskommisjonen FTC våren 2009 innledet etterforskning mot Apple og Google bl.a pga. Schmidts posisjon i Apples styre. Det er liten tvil om at Schmidt burde trukket seg eller blitt sparket ut mye tidligere, da interessekonfliktene var så åpenbare at eksterne kommentatorer og analytikere drøftet dette minst ett år før avgangen endelig kom.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det hele kommer til og renne ut i sanden.. nå som HTC har kjøpt S3 og deres 235 patenter sitter de plutselig på noen patenter som Apple har blitt funnet skyldig i å benytte seg ulovlig av....

 

 

"S3 Graphics, however, has another 235 patents, including two where Apple has already been found guilty (by the ITC) of infringing S3's intellectual property"

 

 

http://www.thinq.co.uk/2011/7/4/apple-found-guilty-s3-patent-infringement/

 

Owning S3 Graphics may boost HTC in its legal battle against Apple, which last year sued the Taoyuan, Taiwan-based company for patent infringements. S3 Graphics last week won a ruling against the maker of iPhones and iPads regarding two patents for compression technology.

 

“Buying a patent portfolio will be very useful to us,” Yung said, declining to comment on specific lawsuits"

 

Kjøpet av S3 sine patenter vil styrke HTC, og sansynligvis vil saken da ende med at Apple får bruke S3 teknologi, og HTC får fortsette. Samtidig vil en slik avtale styrke Apple hvis de skulle gå etter en annen produsent som benytter seg av Android.

Lenke til kommentar

Bolson:

 

Nokia gikk til sak mot Apple først. Likevel er jeg glad de kom til en avtale, og Nokia får godt betalt for sin teknologi.

 

Min misnøye med Google dreier seg først og fremst om Eric Schmidt sin opptreden, der han i mange år satt i Apple styret mens Apple utviklet iOS, og forlot styret noen måneder etter hans selskap hadde kommet ut med Android. Han burde aldri deltatt i Apple styret under utviklingen av iOS, siden Google holdt på å utvikle et konkurrerende produkt. Han er en slimål. Det han gjorde var uredelig. En annen ting er at jeg liker ikke at et selskap sitter med så sinnsykt mye informasjon om folk. De sitter med mer info om sine brukere enn det DLT noensinne vil ha. Alt det de kommer ut med dreier rundt en og samme ting: samle informasjon om folk for å tjene penger på reklame.

På tide å bli saklig! Bolson og og ATW har argumentert deg ned i gjørma. Slutt å snakke off topic, og bruk heller energien din på å lese det de andre diskutantene skriver!

Denne saken handler om de to patentene Bolson linket til, ikke hva Shcmidt kanskje / kanskje ikke har gjort. Hvis du hadde lest artikkelen hadde du også oppdaget at det er HTC som saksøkes, ikke google. Ta med deg trollingen din et annet sted.

 

Hvis du, med din overlegne intelligens og saklighet, hadde lest Bolson sitt innlegg, ville du sett at han mener jeg har noe imot Google, som jeg da svarer på. ta med deg trollingen din et annet sted( som du så feilaktig skrev til meg).

Lenke til kommentar

Bra Google endelig tar bladet fra munnen. Tipper Apple ikke klarer å sutre seg til viljen sin, nå som et annet stort amerikansk selskap har interesser å beskytte. ;)

 

Å til dere som angriper Eric Schmidt: Hvis Apple virkelig er så dumme at de lar direktøren fra en av rivalene sitte i styret, ja da har de bare seg selv å takke. Men jeg tipper vel Apple hadde andre planer med å la ham sitte der. Men denne gangen klarte de heldigvis ikke å "smiske" seg inn i et samarbeid. Google sammen med Apple, ja hva hadde det blitt...? Iallefall ikke bra for oss forbrukerne, det tror jeg vi alle kan være enige om...

Google var ikke en rival til Apple i 2006, da Eric Schmidt fik plass i Apple styre - på det tidspunktet hadde Google ikke flagget noen hensikter om å lansere et mobil-OS, og de hadde ikke flagget noen planer om å lansere Chrome OS. Det var veldig få interessekonflikter og overlappende virksomheter mellom de to selskapene, inntil Google begynte å spise seg inn på Apples forretningsområder. I 2006 var det altså et godt samarbeidsklima mellom Apple og Google, ikke minst pga. deres felles rival Microsoft, og bl.a gjennom at Apple helt siden 2003 integrerte Google-søkefelt i Safari:

http://www.nytimes.com/2006/08/31/technology/31valley.html

 

 

Som en kuriositet kan det også nevnes at Steve Jobs var en mentor for de to grunnleggerne av Google, Sergey Brin og Larry Page, og hjalp dem opp og fram, og at de to på et tidspunkt skal ha tilbudt Jobs stillingen som toppsjef i Google.

http://gizmodo.com/5677393/google-co+founders-wanted-steve-jobs-to-be-ceo-of-google

 

Dessverre (eller heldigvis, vil kanskje noen si...) var Steve Jobs på det tidspunktet opptatt med å styre et "lite fruktselskap" i Cupertino, så en kjedelig fyr med navnet Schmidt fikk jobben i Google i stedet... ;)

Nå har forresten Larry Page, den ene av Google-grunnleggerne, sparket Schmidt ut av sjefsstolen og overtatt selv - "hinting that he wants to take the company on a more innovative footing rather than being driven by profit" - så det er kanskje på tide at amobil og andre slutter å omtale mannen som ikke klarer å innovere selv (Eric Schmidt) som Google-sjef...

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1375121/In-The-Plex-New-book-Google-released-fall-China-Steve-Jobs.html

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det hele kommer til og renne ut i sanden.. nå som HTC har kjøpt S3 og deres 235 patenter sitter de plutselig på noen patenter som Apple har blitt funnet skyldig i å benytte seg ulovlig av....

 

 

"S3 Graphics, however, has another 235 patents, including two where Apple has already been found guilty (by the ITC) of infringing S3's intellectual property"

 

 

http://www.thinq.co.uk/2011/7/4/apple-found-guilty-s3-patent-infringement/

 

Owning S3 Graphics may boost HTC in its legal battle against Apple, which last year sued the Taoyuan, Taiwan-based company for patent infringements. S3 Graphics last week won a ruling against the maker of iPhones and iPads regarding two patents for compression technology.

 

“Buying a patent portfolio will be very useful to us,” Yung said, declining to comment on specific lawsuits"

 

Kjøpet av S3 sine patenter vil styrke HTC, og sansynligvis vil saken da ende med at Apple får bruke S3 teknologi, og HTC får fortsette. Samtidig vil en slik avtale styrke Apple hvis de skulle gå etter en annen produsent som benytter seg av Android.

Saken om S3-patenetene, der S3 så langt kun har fått delvis medhold gjennom den foreløpige, administrative saksbehandlingen i ITC, er langt fra avgjort, dom i ITC-kommisjonen følger i november - dersom ikke forlik mellom partene oppnås før den tid:

http://news.cnet.com/8301-27076_3-20076219-248/itc-ruling-mixed-in-s3-graphics-v-apple/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...