Gå til innhold

12V til 10V og litt andre ting


Anbefalte innlegg

God dag alle sammen, så denne http://www.hardware.no/artikler/denne_skal_revolusjonere--kjoleren/100191 artikkelen på HW.no og jeg måtte nesten bare finne en måte og prøve det ut på, så tenkte jeg skulle lage en heat sink akkurat som avbildet, men da trenger jeg en el-motor, fant denne og på 10V vil den kjøre på 9k RPM om jeg syns er litt vell fort, men jeg vil gjerne vite hva dere mener, har litt basis kunskapp om el, og ja det blir sikkert vanskelig, spesielt det og feste motoren til "nedre" heatsink

 

EDIT: så det beste ville vært en modulær måte og skifte mengde med volt som gikk til motoren

Endret av Trillios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp er en DC motor med maks spenning på 11.1V, men vil je ikke da bli begrenset til 5V hadde lyst til og ha litt mer fark, men 4500 RPM er nu da rimelig for da det og, men ville bare vært sikker for og få maks effekt, og kommer sikkert til og sette en type beskyttele over det hele

Lenke til kommentar

haha, ja... Jeg hører kanskje dum ut, men tenkte det var bare en "god" ide, men har du noen potensiometer og anbefale, +5V molex har 5Amp og 25 watt dermed 5V, å vis jeg ikke tar veldig feil så må poten ha 1 Ohm

 

Vet ikke om det blir sånn akkurat vifte støy, men 4500 RPM er vell ganks mye for det om, spesifikasjonene på motoren er

 

Max V11

Max 18 amp

max 200Watt

 

men det blir vell litt mindre pga. potensiometre

Endret av Trillios
Lenke til kommentar

Det finnes ikke potensiometere på 1ohm. Meningen med et potensiometer er å kunne regulere motstand fra et nivå til et annet. Eks fra 0 til 10k.

Ville bare bestilt et potensiometer på 10k og satt det til et bestemt punkt som du er fornøyd med.

Koble på et potensiometer i parallell med motoren, så vil den "stjele" noe strøm, alt etter hvor mye du skrur potten til.

 

Nå har jeg ikke så mye peiling på den slags motorer, så rett meg hvis jeg tar feil :)

 

Tipper man kunne løst dette ved å sette er par dioder til å stjele 2V også.. Men det er egentlig enklere med potensiometer. I tillegg vil du ha mulighet til å regulere hastigheten dersom du syns den bråker for mye eller går for fort.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...