Gå til innhold

– Intels toppmodeller lanseres i 2011


Anbefalte innlegg

Stemmer at det er små og til dels ubetydelige forskjeller ved spilling. Lønner seg ikke å kjøpe nye komponenter før irriterer seg over komponentene man allerede har. Man ser jo umiddelbart om man drar 60 FPS i spillmotorer på 60 ticks og 120 FPS i spillmotorer med 120 ticks og selv etter dette kan man kompensere ved å gå ned på detaljer og antialiasing.

 

Dersom du ikke har investert i en SSD bør du vurdere at det blir din neste investering.

Jeg lurer da på hvordan du kan se forskjell når vanlige skjermer klarer bare 60 nye bilder i sekundet (60Hz)

 

Hvis man prater om gjennomsnitt så blir det selvfølgelig litt annerledes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette har sikker blitt spørt 1000 ganger men hvor mye kommer prosessoren til å koste??O.o

Tidligere toppmodeller har kostet mellom 999 og 1399 dollar veiledende (pris ved kjøp av 1000 stk). Noe som med dagens dollarkurs betyr at toppmodellen sannsynligvis vil koste mellom 7000 og 9000 kr i Norge.

Lenke til kommentar

Stemmer at det er små og til dels ubetydelige forskjeller ved spilling. Lønner seg ikke å kjøpe nye komponenter før irriterer seg over komponentene man allerede har. Man ser jo umiddelbart om man drar 60 FPS i spillmotorer på 60 ticks og 120 FPS i spillmotorer med 120 ticks og selv etter dette kan man kompensere ved å gå ned på detaljer og antialiasing.

 

Dersom du ikke har investert i en SSD bør du vurdere at det blir din neste investering.

Jeg lurer da på hvordan du kan se forskjell når vanlige skjermer klarer bare 60 nye bilder i sekundet (60Hz)

 

Hvis man prater om gjennomsnitt så blir det selvfølgelig litt annerledes.

 

Det er antallet piksler per "frame" som også spiller inn. Har du en 1920x1200 skjerm så må systemet ditt rendre flere piksler på samme tid sammenlignet med en som har 1680x1020 skjerm. Samme gjelder ved alle "settings" som AA,AF, draw distance etc. Kort forklart så blir arbeidsmengden mye større jo høyere settings og detaljer du kjører, og da blir kravene til maskinvare også høyere. 60hz er bare refresh frekvensen til skjermen din, men den sier ingenting om hvor mye du kan fylle skjermen din innenfor hvert sekund. Den sier bare hvor ofte den gjør det.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Du får kjøre vsync da.

 

Poenget mitt når jeg stiller spørsmålet er at det er fint med høy framerate, men når du når 60fps så er gevinsten borte og kan umulig merke forskjell mellom 60 og 120.

 

Men når det er sagt, så hvis spillet dupper ned i 20-30fps når det skjer mye så er det klart at en maskinvare som håndterer 120fps til vanlig vil være bedre enn en som klarer 60fps.

 

 

Lenke til kommentar

bOMS:

Det er spillmotoren som avgjør hva slags utstyr man trenger. Panelvalget avgjør hvor jevn flyt man får på skjermen i forhold til hva som skjer i spillmotoren.

 

Dette skrev jeg: "Man ser jo umiddelbart om man drar 60 FPS i spillmotorer på 60 ticks og 120 FPS i spillmotorer med 120 ticks og selv etter dette kan man kompensere ved å gå ned på detaljer og antialiasing."

 

Jeg sa ikke at man måtte ha 120 Hz panel for spill der motoren kjører på 60 Hz. Jeg sa at man ser umiddelbart om PCen er istand til å dra spillet ved å aldri gå under 60 FPS i spill med motor som kjører 60 Hz og 120 FPS i spill med motor som kjører 120 eller 125 Hz. Det er en håndfull konkurransespill som krever >60 Hz panel, blant annet CS 1.6 og QUAKE LIVE. De fleste nye spill har motor som kjører 60 Hz og da ser man lett om maskinvaren er istand til å kjøre >60 FPS på de tyngste områdene. Dersom PCen er istand til å aldri gå under 60 FPS duger den med tanke på konkurransespilling, hvis ikke må man ha kraftigere PC. Dersom man ikke spiller seriøst kan spilleren velge å ha PC-hardware som ikke greier å holde spillet over 60-FPS til enhver tid.

 

Ser man tilbake 10-15 år der folk vanligvis ikke hadde god nok linje eller PC til å kjøre spillet, hadde de med best utstyr store fordeler.

 

Det er spillmotoren som avgjør hva slags utstyr man trenger. Panelvalget avgjør hvor jevn flyt man får på skjermen i forhold til hva som skjer i spillmotoren.

 

Spillet går fremdeles i 125 Hz selv om du viser kun 60 bilder på skjermen.

120 av 125 bilder - jevn flyt med god respons

60 av 125 bilder - jevn flyt, men det som skjer på skjermen går i sirup i forhold til musen og bevegelser på server. Når man har halv flyt og offset på musesamplingen blir det vanskeligere å time motstanderens bevegelser.

 

Du kan justere i konsollen at du vil begrense motoren til å kjøre 60 bilder i sekundet, men du vil få en betydelig ulempe mot en motstander som kjører 120 bilder pga du har kun halvparten så god flyt.

I tillegg er det en tredje faktor som spiller inn og den er hvor mange rammer spillserveren er stilt inn til å kjøre.

 

Det går å kjøre spill med 125 ticks på et panel med 60 Hz. Spillet sampler fremdeles musen 125 ganger i sekundet og vil rendre 125 bilder per sekund, men du får kun vist 60 av 125 bilder.

En som spiller med 120 Hz panel får vist 120 av 125 bilder og har dobbelt så jevn flyt og mye bedre forhold mellom bevegelse på musen og hva som skjer på skjermen.

 

Dersom to spillere i utgangspunktet er jevngode vil han med 120 Hz panel slå den andre (som har 60 Hz panel) med god margin i et spill som opererer på 125 ticks.

 

Jeg har ikke påstått at man trenger 120 Hz panel for spill med motor på 60 Hz. Da trenger man et panel >= 60 Hz med god responstid og lite input lag og en PC som alltid holder >=60 FPS.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om hovedbruken er spilling ville jeg heller ikke kjøpt noen extreme komponenter med mindre man har for mye penger å brenne av.

 

Helt ærlig så TRENGER jeg ikke å ha en versting men det er jo greit å handle slik at man føler man har en PC som duger en stund fremover. Føler fortsatt at min PC "duger" men jeg merker at nyere spill legger stadig større begrensninger på hva slags bildekvalitet jeg kan bruke, og soklene bare flyr i vei så det er greit å prøve å henge på litt før man detter heeelt av lasset. :)

 

Mye god info der, BadCat. Takkitakk.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

@BadCat

 

Jeg har ingen peiling på hva du prater om med ticks. Mulig det er noe som gjelder i konkuransespilling på en eller annen måte, men ukjent for meg.

 

 

 

 

Husker det var en gang tilbake i tid rundt 386/486, at eldre spill begynte å gå for fort, så man la inn en begrensning i flyten på spillet. Er det dette du prater om når du prater om ticks?

 

 

Lenke til kommentar

Ticks er hastigheten til spillmotoren angitt i ticks per sekund. Det nest vanlige fra 2003 og utover er 60 ticks.

 

Når det gjelder ekstreme komponenter eller ikke så er ikke dette et ja/nei spørsmål men varierende ut i fra kjøpstidspunktet. Det er feks idioti å kjøpe en 980x eller 990x i dag, men det var et godt kjøp ved lanseringen.

 

Det koster nesten det samme å kjøpe en ekstremprosessor ved lansering og få ytelsen 1 år før de andre enn å bytte plattform to ganger på grunn av bytte av hovedkort og minne koster penger.

Det må uansett gjøres em vurdering for hvert enkelt kjøptidspunkt.

 

Ekstremprosessor:

År 1: Mye bedre ytelse enn entry level

År 2: Lik ytelse med entry level

År 3: Avtagende ytelse, men fremdeles ok og nok juice til å dive étt high end grafikkort.

 

2400 kr per år i 3 år for å ha en ekstremprosessor er ikke mye penger og et ikke tema dersom man årlig kjøper nytt grafikkort til 4k minus det man får igjen ved å selge det forige grafikkortet. Det som derimot er idioti er hvis man kjøper en ekstremprosessor til spilling på et tidspunkt kan få et alternativ som yter likt for 1/4 av prisen. Total Cost of Ownership for en ekstremprosessor kan være lik eller lavere enn å kjøpe flere entry level prosessorer og hovedkort i samme tidsrom. Dersom man ønsker hovedkort av god kvalitet vil hyppige hovedkortskifter spise opp store deler av besparelsen på å velge en rimelgiere prosessor.

 

For den som kun skal bruke PCen til videospill vil det som regel være best å velge det rimeligste alternativet som gir god nok framerate så sant man vet at man ikke kommer til å hoppe over på nye og mer krevende spill innen kort tid.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ticks er hastigheten til spillmotoren angitt i ticks per sekund. Det nest vanlige fra 2003 og utover er 60 ticks.

 

Når det gjelder ekstreme komponenter eller ikke så er ikke dette et ja/nei spørsmål men varierende ut i fra kjøpstidspunktet. Det er feks idioti å kjøpe en 980x eller 990x i dag, men det var et godt kjøp ved lanseringen.

 

Det koster nesten det samme å kjøpe en ekstremprosessor ved lansering og få ytelsen 1 år før de andre enn å bytte plattform to ganger på grunn av bytte av hovedkort og minne koster penger.

Det må uansett gjøres em vurdering for hvert enkelt kjøptidspunkt.

 

Ekstremprosessor:

År 1: Mye bedre ytelse enn entry level

År 2: Lik ytelse med entry level

År 3: Avtagende ytelse, men fremdeles ok og nok juice til å dive étt high end grafikkort.

Ikke helt uenig her, men jeg vil moderere behovet for Extreme til eks. kjøpet jeg gjorde for 2,5 år siden med LGA1366/12GB/Ci7-920. Ingen Extreme komponenter men mer enn godt nok til å drive en god spillplattform i 3-4 år. Selv 3 år etter kjøpet klarer ikke spill å utnytte denne maskinvaren i nærheten av fullverdig. Nå hadde jeg også mange andre planer med kjøpet.

 

2400 kr per år i 3 år for å ha en ekstremprosessor er ikke mye penger og et ikke tema dersom man årlig kjøper nytt grafikkort til 4k minus det man får igjen ved å selge det forige grafikkortet.
Det er definitivt et tema om man ikke vil få utnyttet denne X prosessoren i spill, da får man lite eller ingenting igjen for kjøpet. Har man derimot andre mer spesifike behov kan det absolutt være et fornuftig kjøp.

 

Det som derimot er idioti er hvis man kjøper en ekstremprosessor til spilling på et tidspunkt kan få et alternativ som yter likt for 1/4 av prisen.
Her er vi enige. Og husk at sjelden klarer å utnytte en X-CPU med mindre den klokker usedvanlig godt på et fåtall kjerner og dermed blir dette vinduet ekstremt kortvarig om i hele tatt eksisterende.

 

Det har lite for seg å kjøpe en X-CPU til 4000,- (tilbud nå) om den klokker til 4.6GHz fremfor en billigvariant til 1500,- som klokker til 4.1Ghz, Og ennå mindre for seg ved lansering når førstnevnte koster 8000,- og sistnevnte 2700,-.

 

Noen meget få spill klarer i dag å utnytte opptil 6 kjerner, men ikke særlig godt. De fleste spill selv i dag ligger på rundt 2 kjerner og noen få på 4 kjerner. De fleste X-CPU har flere kjerner enn man får utnyttet i brorparten av spill og derfor er det ytelse per tråd/kjerne som teller mest.

 

Total Cost of Ownership for en ekstremprosessor kan være lik eller lavere enn å kjøpe flere entry level prosessorer og hovedkort i samme tidsrom.
Dette kommer sterkt ann på hva man får for sin brukte som. Jeg solgte min Ci7-920 C0 for en bedre klokkevariant i W3520 D0 og tapte i grunn kun 1000,- på dette som ikke hadde flyttet meg i nærheten av en X-CPU.

 

Dersom man ønsker hovedkort av god kvalitet vil hyppige hovedkortskifter spise opp store deler av besparelsen på å velge en rimelgiere prosessor.
Jeg kjøpte et godt X58 hovedkort ved lansering og har ikke hatt behov for å bytte det ut med noe annet og ser ikke behovet på en god stund ennå. X58 var dyrt de første 3 måneder men jeg kunne fint klart meg med et vesentlig rimeligere bare få måneder senere.

 

For den som kun skal bruke PCen til videospill vil det som regel være best å velge det rimeligste alternativet som gir god nok framerate så sant man vet at man ikke kommer til å hoppe over på nye og mer krevende spill innen kort tid.
Og der er sakens kjerne. Jeg hadde aldri kjøpt en X58 plattform ved lansering om det eneste behovet jeg så for meg var lett kontorarbeid/surfing og spilling.

 

 

EDIT:

Samt, det er ikke nødvendigvis økonimisk bedre å bruke 30.000 hvert tredje år enn 10.000 hvert andre år og 5000,- årene mellom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

 

Den eneste som snakker om å bruke 30k på en gang er du :tease:

 

Hovedkortet, minnet og den opprinnelige prosessoren kostet 8k.

Ekstremprosessor, skjermkort og SSD er oppgraderinger jeg har gjort senere. Jeg bruker under 10k per år på oppgradering av PCen. Oppgradering til ekstremprosessoren kostet meg drøye 5k pga jeg solgte den jeg allerede hadde. Det var bedre for meg å bruke 5k på å få ytelsen der og da enn å vente 1 år på LGA1155 og så bruke 4-5k på ny prosessor, hovedkort og minne.

 

Ekstremprosessor koster ikke 4k, det er en ny 980 non extreme versjon til 4k. Denne kan lett overklokkes ved justering av BCLK. Rimeligste 990x koste 6868,- Så sant man allerde har x58 hovedkort, minne og kan nytte 6 kjerner kan det ha noe for seg å kjøpe en slik prosessor, men selvsagt blir det mindre gunstig etter hvert som LGA2011 nærmer seg.

 

For de som multiinstancer spill, rendrer eller en-/ decoder er det priceless å ha 6 kjerne fremfor alternativene og i flertrådede oppgaver har man 50% bedre ytelse enn på LGA1155.

 

Jeg snakker ikke om å kjøpe de dyreste komponentene for enhver pris men å gjøre tidsplanlagte og veloverveide kjøp som tilfredstiller behovet.

 

Så langt har jeg brukt 500 kr i år på PCen i år og forrige investering av noe nevneverdig størrelse var et skjermkort til 3995,- (600 kr i prisavslag) i august 2010.

 

Å kjøpe ekstremprosessor og high end skjermkort (beholder prosessoren i 3 år og skjermkortet i 2) gir meg en årlig kostnad på <= 4500 kr. For meg virker det som det er fyfy å bruke 4500 kr på PC-komponenter mens det er mer akseptert å bruke 45k på tobakk eller styling og vedlikehold av bil.

 

minhund:

Ikke pent å friste de som prøver å vente til tick. :ohmy:

Spent på å se totalprisen for hovedkort, minne og prosessor.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

minhund:

Ikke pent å friste de som prøver å vente til tick. :ohmy:

Spent på å se totalprisen for hovedkort, minne og prosessor.

 

Hvorfor skal man vente :confused: det kommer jo noe nytt hver 6-12 mnd.:p

 

Bare tuller med deg BadCat, jeg har forståelse for at noen har budsjett og ikke bruker like mye på hw som meg. Jeg har dette som hobby og jeg har en solid inntekt som gjør at jeg kan bruke 50-100k på dette i året.:grin:

Lenke til kommentar

Vi blir nok ikke helt enige Badcat, selv om jeg tror vi ikke er totalt uenige. Mitt standpunkt er uansett at X komponenter for formål spilling er totalt bortkastet, med mindre man som noen av oss har HW som spesialinteresse. Selv kjørte jeg mye opptil 5 sesjoner av mmorpgs og ser heller ikke behovet her.

 

Ellers var det en 9??X på tilbud til 4000,- for ikke lange tiden siden. Dette var et ~50% tilbud. Jeg antok at det var samme tilbudet som hadde kommet tilbake og folk nevnte nå i andre tråder uten å sjekke det opp selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

Vi er nokså enige dersom vi ser litt gjennom fingrene. Behovet for x varierer etter bruksmønster og krav. Det kommer sannsynligvis til å bli annerledes fremover pga at det kan bli gunstigere å velge K-modellen under X-modellen. Det blir spennende å se prisene på Intel Core i7-3930K.

 

Eneste tilbudet jeg har sett er i7 980 (ikke x) til 4k på ukens tilbud (komplett) et par uker tilbake.

 

minhund:

Prøver så godt jeg kan å vente til tick pga investering i hifi-utstyr. Stereo står høyere på ønskelisten siden jeg allerede har en grei PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...