Gå til innhold

Det perfekte fullformatobjektiv?


Anbefalte innlegg

Interessant tekst i annonsen:

 

Byggekvaliteten på linsen får treningkast 5.

Her må han ha speilvendt kalkulatoren, og ment 2. Byggekvaliteten er ikke veldig bra - det gjelder de fleste av Canon sine rimelige fast-objektiver. Så de må håndteres med en nemmsom hånd.

 

Ørlite slakk i fokusringen, men det går ikke ut over bildekvaliteten.

Merkelig at man får slakk i fokusringen hvis byggekvaliteten får 5 - :hmm:

 

Hadde han ment bildekvaliteten, så kan jeg være mer enig i en 5-er. For optisk, så er det et godt objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel si grattis med 5D ;)

Etter å ha brukt en mkII i noen dager ønsker jeg selv en større søker.

Om du får byttet til D700 uten mellomlegg; høres litt for fantastisk ut, men kan jo håpe :D

 

Hvis du fortsetter med 5D'en er jeg enig med en del andre her.

Få tak i en pent brukt 50mm f/1.4 - hvis budsjettet strekker, en 35mm f/1.2L :)

Hvis ikke - så får du nok solgt den.

Lenke til kommentar

Du får alltids solgt 5D-en; så det bør ikke bli noe problem.

Det er nok sant, men jeg bør nå være forsiktig med å ikke selge hele objektivparken min. Og nå er det heller ikke en selvfølge at jeg får gleden av å kjøpe et nytt snadderglass. :hmm:

 

Får vel si grattis med 5D ;)

Etter å ha brukt en mkII i noen dager ønsker jeg selv en større søker.

Om du får byttet til D700 uten mellomlegg; høres litt for fantastisk ut, men kan jo håpe :D

 

Hvis du fortsetter med 5D'en er jeg enig med en del andre her.

Få tak i en pent brukt 50mm f/1.4 - hvis budsjettet strekker, en 35mm f/1.2L :)

Hvis ikke - så får du nok solgt den.

Har 5D større søker enn 5D mkII?

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Har 5D større søker enn 5D mkII?

Nei, det er faktisk motsatt. 5D har 96% og MKII 98%.

 

(for ordens skyld, jeg bruker ingen av delene til vanlig)

Edit: Kunne godt tenkt meg en 5D siden mkII'en fortsatt er stivt priset. Er vel der du var ;)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Tja, Carl Zeiss sin 50mm 1.4 ZE ligger på rundt 5000 norske kroner etter moms fra Adorama/BHPhotovideo.

Kvalitetsmessig ser det helt rått ut, både i form av utseendet og bildekvalitet, men jeg er ikke 100% sikker på at jeg og Manuel blir bestevenner. Skulle gjerne hatt råd til både Zeiss 50mm og en normalzoom som nr. 2.

 

Men på en annen måte så gjør øvelse til mester, og manuell fokus innebærer sikkert mer tilfredsstillelse etter et vel gjennomført bilde.

 

Manuel fokus pä DX og FF er to forskjellige ting. Sökeren er större og bedre.

I tillegg hvis du gjör som Trondster nevner, med mattskive.

tror det ikke er noe aa ha angst for.

Lenke til kommentar

Jeg liker 40mm veldig godt på mitt filmkamera, og som en som ikke har hatt zoom på noen av kameraene sine på 2-3 år, vil jeg også anbefale rask fastoptikk.

 

Jeg vet ikke hvordan du ser på gatefoto, men dersom du liker å ta portretter vil jeg ikke anbefale noe videre enn 35mm.

Lenke til kommentar

For en fortryllende god idè!

Da skjærer jeg slik at jeg får f/1.1 og 43,5mm.

 

Nei, skal til Japanphoto i Kristiansand imorgen for å handle CF-kort og objektiv, så da tar jeg nesten hva jeg finner. Har siktet inn på 50mm 1.4, det er omtrent det eneste alternativet som jeg også har penger til akkurat for øyeblikket. Voigtlander hadde også vært artig å testa i butikken, men tviler på at de ruger på det.

Lenke til kommentar

Gratulerer med bra kamera valg. Hvis du ikke er vant til manuell fokusering ville jeg begynt med Canon 50mm 1.4

Har hatt en Voigtlander 40mm ett halvt års tid og må si jeg fikk mange bomskudd med den. Bildene ser bra ut på kamera men i DPP/PS ser man fort at fokus ikke satt 100%. Canon 50 1.4 er knallbra og verdt hver krone. Men vær obs på at den tåler lite angående slag/støt.

Lenke til kommentar

Det er mange objektiver som kler fullformat. Jeg synes ikke disse kameraene er så kresen som det hevdes. Selv bruker jeg mye fastoptikk, både med autofokus og eldre lyssterke manuellfokus. Rettroende som jeg er, Nikon selvfølgelig :)

 

I helgen var jeg i barndåp og jeg grublet på om jeg skulle ta med 85mm f/1,4 eller 50mm f/1,2. Jeg endt opp med å legge igjen alle fastobjektiv og brukte Tamron 28-75mm f/2,8 istedet. Denne er et sikkerstikk.

 

Man MÅ ikke bruke bare fastoptikk på fullformat, zoom funker også veldig bra.

Lenke til kommentar

Tamron sin 28-75mm f/2.8 bør vel nevnes som ett økonomialternativ ? Koster en brøkdel av Canon/Nikon sine versjoner, men levere kun ett lite hakk unna etter hva jeg har fått med meg..?

 

edit :

 

Må lære meg å lese skikkelig før jeg svarer, ser nå at den over meg har nevnt samme objektiv.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...