Gå til innhold

Guide: Slik installerer du Windows 7 fra USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme artikkel som i 2009?

Jeg visste jeg hadde lest dette før...

 

Forresten, verktøyet formaterer USB-pinnen for deg.

 

Korrekt, vi glemte bare å merke guiden denne gangen - noe jeg nå har fikset :-)

 

Dette er forresten noe vi gjør med jevne mellomrom, og har altså ikke noe med agurkene å gjøre. Så lenge temaet fortsatt er aktuelt, noe guider gjerne er, og det er minst 1 år (noen ganger litt snauere) siden vi publiserte artikkelen sist pusser vi den opp og drar den frem igjen ved ledige stunder. Det er tross alt litt synd om kjekke guider og lignende forsvinner i arkivene, når innholdet fortsatt er nyttig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

når det gjelder å installere W7 via en minnepenn så har jeg en liten historie.

 

Det hele begynte med at jeg kjøpe meg deler for å sette sammen en ny pc i februar i fjor

å sette sammen delen gikk grei.

Det var når jeg skulle installere Windows at problemet begynte.

 

lit ut i installerings-prosessen nektet Windows å gå vidre før jeg hadde funnet frem en driver til DVD leseren.

jeg ble rådet til forsøke en annen som bruket SATA uten at det gjorde noen forskjell.

 

nå hadde jeg den gamle pc som jobbet tregt og hadde XP

Heldigvis hadde den usb

 

nå vet jeg ikke hel hvorfor men jeg måtte laste ned en versjon fra Internett , bruke et program som overførte den til en usb minne penn.

side den gamle pcen var fryktelig treg tog det hele natta før den var ferdig

 

etter installeringen måtte jeg få installer en norsk språkpakke til den

 

så man kan ikke si at det alltid går for med minnepenner

Lenke til kommentar

Jeg har opplevet en annen sak når det gjelder installasjon fra minnepenn. Jeg har en OCZ Throttle som kan kobles til eSATA og tar strøm via USB. Mye raskere en USB (2.0). Problemet er at windows da roter til rettighetene og bootmanager. Skjedde to ganger før jeg skjønte at det hadde noe med at når du plugger til eSATA er den ikke lenger "removable".

 

Windows behandler den som en vanlig harddisk og dette roter til installasjonen på en veldig rar måte. Du merker ikke problemene før noen programmer/spill begynner å krasje og BSOD med feilmeldinger som har til felles at en eller annen prosess mangler rettigheter til å utføre noen operasjoner. I tillegg greier ikke windows å boote uten at Throttlen står i eSATA porten fordi bootmgr filen blir ikke opprettet på systemdisken. Man må manuellt lage en bootmgr fil og det er faktisk litt komplisert for hvermansen :)

 

Jeg slet veldig med dette og trodde første gangen at noen systemfiler var korrupte så jeg reformatterte allt og installerte på nytt ... nøyaktig de samme problemene. Installert via USB går allt fint.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med dette, bortsett fra at det kanskje går litt kjappere?

 

Skikkelig interessant blir det vel ikke før man kan boote og kjøre det ferdig-installerte OS'et fra USB... går det an med Windows7?

 

Installere Windows uten dvd drev i pc'n.

Ser ikkje vitsen med å ha optisk drev i pc'en lengre når man får OS på minnepinner.

 

Når sist brukte du DVD/CD?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med dette, bortsett fra at det kanskje går litt kjappere?

 

Skikkelig interessant blir det vel ikke før man kan boote og kjøre det ferdig-installerte OS'et fra USB... går det an med Windows7?

 

Installere Windows uten dvd drev i pc'n.

Ser ikkje vitsen med å ha optisk drev i pc'en lengre når man får OS på minnepinner.

 

Når sist brukte du DVD/CD?

 

hvor da ?

man må laste det ned og så overføre det til en minnepenn .

har men ingen andre pcer tilgjengelig så blir det vanskelig

Lenke til kommentar

hvor da ?

man må laste det ned og så overføre det til en minnepenn .

har men ingen andre pcer tilgjengelig så blir det vanskelig

Si det det du. Microsoft kan jo begynne med å legge til USB-penn i den fine eska med Windows 7.

 

Mange med technet abb. som laster ned media i stade for å få det på DVD.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en 16gb sandisk minnepenn som er bootbar.. lar meg installere windows xp, windows 7 32 og 64-bit, samt boote ultimate boot cd, ophcrack, acronis og et par andre programmer :)

 

 

Husker ikke helt fremgangsmåten i farta.. men er ihvertfall grub som er bootloader på den ;)

Lenke til kommentar

Selv har jeg en 16gb sandisk minnepenn som er bootbar.. lar meg installere windows xp, windows 7 32 og 64-bit, samt boote ultimate boot cd, ophcrack, acronis og et par andre programmer :)

 

 

Husker ikke helt fremgangsmåten i farta.. men er ihvertfall grub som er bootloader på den ;)

 

og du fikk til å legge installasjonen for alle programmene på den ?

nå man legger W7 inn på den så får man jo beskjed om at alt som er det fra før vil forsvinne

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med installasjon ved bruk av USB 3.0(superspeed) minnepenn. Gikk installasjonen mye raskere enn ved bruk av USB 2.0 ?

Jeg har brukt både trege og raske USB 2.0 minnepenner, samt deployert image fra WDS over gigabit. Jeg vil si det er hastigheten på disken du installerer til som er det mest avgjørende. Treg minnepenn og Intel 320 SSD går raskere enn WDS over gigabit til Intel X25-V SSD. Men da ser jeg litt bort i fra at X25-V er treg på skriving. Tror likevel installasjonsmediet er mest avgjørende...

Lenke til kommentar

Dette har jeg gjort manuelt lenge.

 

1. Formater en minnepenn på minst 4GB til FAT32

2. Åpne disken og kopier filene direkte over til minnepenn eller åpne iso med eks. Winrar og pakk filene ut på minnepenn

3. Restart maskinen og velg å boote fa minnepenn

 

 

Eventuelt bruk YUMI: http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

 

Må man formatere minnepennen til FAT32 med den metoden som artikkelen bruker også? Det sier de ingenting om.

 

YUMI formaterer det for deg, samme med programmet i artikkelen. Skal du gjøre det manuelt (trinn 1, 2 og 3) så høyreklikker du diskstasjonen og velger formater i min datamaskin.

 

 

Eller du kan gjøre som jeg har gjørt lenge og bruke verktøy som allere ligger i windows tilgjengelig fra command line. da er det bare til og formatere usb pinnen og bruke en kommando som lager boot på den. dette har vært tilgjengelig hvertfal siden vista kom. om ikke siden xp....

 

 

 

her er en guide. http://www.comptricks.com/how-to-make-bootable-usb-flash-drive-with-command-line-on-windows-7vista/ trenger ikke noe ekstra verktøy

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...