Gå til innhold

hvordan ser man om kyllingen er gjennomstekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ser det ikke før du skjærer den over på tykkeste sted. Er den rosa innerst er den ikke gjennomstekt.

Erfaring er tingen, men selv erfarne kokker kan gjøre det feil. Steker du den for lenge blir den tørr, steker du den helt rett blir den veldig saftig og god. stek den litt for lite og den er søppel.

Endret av Per69
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stek mindre kyllingbiter. Kutt kyllingfileten i deler. Så ser du veldig enkelt utviklingen mellom rått og stekt kjøtt. Du ser hvordan fargen forandrer seg veldig fort.

 

Om du vil vite om en hel filet er gjennomstekt, lager du et lite kutt ned til midten av stykket. Er det en klar hvitfarge? Eller kan du se at hvitfargen går over i geleaktig rosa?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at hvis du skal steike kyllingen uten at den er tint, altså at du tar den rett ut av fryseren og kaster den i panna, så må du ha på svak varme. Ikke full guffe. DA blir den rå inni og brent utenpå. Snakker av erfaring. Skru opp styrken når den begynner å bli tint, men ta det langsomt.

 

Bare sånn hvis du lurte på det i samme slengen :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kjøper et digitalt termometer. Dytt måleren inn i den tykkeste delen av kjøttet og når det når ca 60-62 grader kan du ta det ut av pannen og la det hvile i 3-4 minutter, lett dekket av aluminiumsfolie.

 

 

60-62? Jeg jobber på Meny, og har vært på diverse sertifiserte kjøttkurs. Der har vi lært at kjøttet bør være minst 76 grader på kyllin og svin.

Vi steker derimot hel kylling på 180 grader i 60 min, og da må den være minst 88 grader på den tykkeste delen av fileten

Lenke til kommentar

60-62? Jeg jobber på Meny, og har vært på diverse sertifiserte kjøttkurs. Der har vi lært at kjøttet bør være minst 76 grader på kyllin og svin.

Vi steker derimot hel kylling på 180 grader i 60 min, og da må den være minst 88 grader på den tykkeste delen av fileten

76 grader var noe høyt, synes jeg. Også verdt å merke seg at han skrev at han ville la kjøttet hvile 3-4 minutter. Da vil temperaturen fortsette å stige noen grader. Så i realiteten havner en kanskje på 67-69 grader i kjernetemperaturen, mye høyere på utsiden. 88 grader er å ta livet av den stakkars kyllingen 2 ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...