Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin klarer ikke våkne fra "sleep" modus.


Anbefalte innlegg

Ny maskin med følgende hardware:

 

ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 WHITE

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA

ASUS P8P67 B3 P67 S-1155 ATX 5010552345

INTEL 320 SERIES 2.5" 120GB SSD

 

Programvare:

Ekte Windows 7 Professional 64-bit

Microsoft Security Essentials

Steam + diverse spill

Catalyst control sentre

Intel SSD Toolbox

Speccy

 

 

Den klarer ikke å vekke seg selv fra "sleep" modus. Når den prøver å vokne opp igjen starter alt av vifter og det ser ut til å fungere. Det går 4-5 sekunder før maskinen slår seg av og forlir avskrudd i 1-2 sekunder før den slår seg på igjen. Der blir den stående i en slags halvvåken tilstand hvor det ikke kommer noe bilde på skjermen og jeg må restarte den via hardware knappen. Alle drivere, bios of firmware er av nyeste dato.

 

Noen ideer?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd noe lignende når jeg hadde en USB-minnebrikke i en bestemt USB-port, så om du har noe slikt så kanskje du kan prøve å fjerne de. Sjekk også via høyreklikk på min datamaskin -> behandle -> enheter -> tastatur -> egenskaper -> 'la denne enheten kontrollere av/på' eller hva det nå enn står. Denne burde være av, da den ofte lager merkelige problemer.

Lenke til kommentar

Kan åpne kabinettet når jeg kommer hjem og koble fra alt untatt SSD disken og tastaturet og teste da. Har hatt problemer tidligere med at en ekstern disk hindret maskinen fra å starte opp i det hele tatt. Takk for inspill.

 

Burde jeg la det være kun av/på knappen på maskinen som styrer vekking?

Lenke til kommentar

Om det er kun den du bruker for å starte PCen (fra av eller fra sleep), så er jo det mest hensiktsmessig ja. Virker som om det varierer litt fra drivere til drivere, men noen ganger så er det standard at man kan bare trykke på en tast på tastaturet for å starte PCen fra sovemodus, og det har gjort at jeg har skrudd på PCen når det ikke var meningen mange ganger, så jeg endte med å skru dette av i alle fall. Men kan se at kanskje det er hensiktsmessig for noen.

Lenke til kommentar

Om det er kun den du bruker for å starte PCen (fra av eller fra sleep), så er jo det mest hensiktsmessig ja. Virker som om det varierer litt fra drivere til drivere, men noen ganger så er det standard at man kan bare trykke på en tast på tastaturet for å starte PCen fra sovemodus, og det har gjort at jeg har skrudd på PCen når det ikke var meningen mange ganger, så jeg endte med å skru dette av i alle fall. Men kan se at kanskje det er hensiktsmessig for noen.

 

Deaktiverte våkning på input fra mus og tastatur, koblet fra alle disker untatt systemdisk (SSD) og prøvde på nytt uten hell.

 

Det som er rart er at ved "sleep" modus så klarer den å hente seg inn igjen selv etter at maskinen har vært uten strøm en god stund. Det skyldes antageligvis hybrid sleep funksjonen som lagrer ikke bare til ram, men til harddisken i tilfelle strømtap. Kan problemet være i ram i stedenfor systemdisk tro? Vanlig sleep funksjon lagrer jo kun til ram, mens hibernate lagrer til disk. Hibernate fungerer, men ikke sleep. Er det da feil av meg å skylde på intel ssd'en?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Har du gjort noen endringer i BIOS? Er alt satt til default verdier?

 

Høres nesten ut som noe som ikke stemmer med strøm innstillingene dine. Maskinen skal våkne fra dvale, men jeg har opplevd at man trenger oppdateringer fra leverandør av maskinen. Typiske scenario her er Lenovo maskiner som i visse tilfeller har hatt feil og mangler ved driverne sine.

 

Har selv ASUS hovedkort hjemme og opplever ikke hverdagen du har.

Lenke til kommentar

Har du gjort noen endringer i BIOS? Er alt satt til default verdier?

 

Høres nesten ut som noe som ikke stemmer med strøm innstillingene dine. Maskinen skal våkne fra dvale, men jeg har opplevd at man trenger oppdateringer fra leverandør av maskinen. Typiske scenario her er Lenovo maskiner som i visse tilfeller har hatt feil og mangler ved driverne sine.

 

Har selv ASUS hovedkort hjemme og opplever ikke hverdagen du har.

 

Jeg har jo faktisk tuklet litt i bios. Kan prøve å resette til default etter jobb. Det jeg har endret i bios er:

Disablet marvell sata porter for å stoppe dobbelpost av bios.

Satt cpu viftestyring til "silent" modus.

Mulig jeg kom borti noe annet underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...