Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå OPP i vekt - Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg merker på meg selv at jeg er undervektig og det har jeg vært en god god stund pga noe mageproblemer. Men nå er jeg bestemt på å trosse dette uansett hvor vanskelig det måtte være.

Det er jo ikke så vanskelig å forstå at jeg må spise MYE for å gå opp i vekt. Men nå er det sånn at forbrenningen min er ekstremt høy i tillegg til at jeg er student, og har veldig dårlig råd. Å spise konstant går det mye penger i.

Jeg veier per dags dato 46-47 kg og er 1.63cm (ca) høy. For å være sunn vekt må jeg visstnok opp i 50-55 kg.

Er det noen som har en liten plan på hva jeg kunne gjort, som er økonomisk i tillegg? Hva og hvor mye må jeg spise?

(btw, jeg er jente)

Endret av Nyskjerrigperen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

jeg er kanskje litt mer ekstremt tilfelle en deg.

er 180-185 høy og veide 45kg for noen uker siden.

men har endret seg masse de siste ukene.

jeg sleit med og legge på meg. folk sa SPIS mer. å jeg spiste masse.

men det funka dårlig. til slutt bestemte jeg meg for at jeg SKAL bli større. har ikke lyst til å være spøkelse for resten av livet.

så jeg begynte og se litt på hva jeg spiste. prøvde og få i meg masse proteiner, og jeg begynte og trene.

jeg har sosial ansgt så jeg drar ikke på noe trenings studio.

jeg tar pushups, sittups, går turer/jogger og løfter vekter.

veier nå 55kg og går mer å mer opp hele tiden. ser ut som det hjelper for meg iallefall. syns ikke på meg enda men det syns på vekta.

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikek noen erneringsekspert, men gitt at du spiser ok (altså passe mett flere ganger om dagen), tror jeg det er lurt av deg å begynne å trene, kanskje kjøpe noe kosttilskudd, etter trening (proteiner og karbohydrater) slik at du bygger litt muskler. Å bare spise masse for å få opp fettprosenten bør ikke være noe mål i seg selv, selvom en som veier 46 kilo selfølgelig trenger mindre mat enn en som veier 55.

Skrevet (endret)

Dette kan være mye mer komplisert enn bare å spise mer.

Har du forhøyet stoffskifte bør du ta kalsiumtilskudd om kvelden. Prøv med 3 gram hver kveld.

Ellers kan det jo være noe med fordøyelsessystemet som gjør dette, med mindre du har fått konstantert absolutt at du har høyt stoffskifte. Viktig å gjøre noe med det, for veldig ofte får de som har høyt stoffskifte etterhvert lavt stoffskifte, og det er mye værre.

Hvis du er interessert i en god privatlege som kan sjekke deg ordentlig så send en PM, så skal du få navnet på vedkommende.

Endret av vidor
Skrevet

Begynne og trene er absolutt smart, dette gjør at musklene får stimulans og vil vokse. For å holde budsjettet nede er olje billig kcal-kilde. Gå regelmessig innom rimi og kiwi, der finner du ofte kjøtt som går ut til 50%, dette kan fryses og brukes senere.

Tunfisk er billig og inneholder mye proteiner, stek opp dette med f.eks taco krydder. Bland inn litt grønnsaker og ris, så har du et godt måltid! =)

Skrevet

Kjøp store sekker med ris og bønner. Ikke de små kjipe på rema. Finnes antageligvis en eller annen sjappe som selger sekker i nærheten av deg. Så lager du store porsjoner med dette ofte og supplerer med grønnsaker hver dag og kjøtt så ofte du har råd til. Forbrenning varierer svært lite fra person til person. Det som vaierer i stor grad er hvor mye mat en person innser at han spiser. Jeg har sett feite folk klage over at de sulter seg selv, mens de sitter å drikker cola og spiser "slankesjokolade". På andre siden av skalaen har jeg sett slanke mennesker klage over at de føler de stapper seg selv når de spiser en halv skive med salami.

• Liker 1
Skrevet

Kan være en idé å ta en tur innom legekontoret og sjekke at diverse mineraler er som de skal være også så du ikke blir stagnert av noe så unødvendig når du lett kan fikse det om du veit om du f. eks er lav på noe vitalt.

Skrevet

Vei deg ofte og loggfør alt du spiser, f.eks på fitday.com. Sikt på ca 2500 kcal per dag, det bør være passende for å øke vekten din gradvis. Det er litt pes, men etter en stund blir det vane, og du blir vant til å tenke på hvor mange kalorier du faktisk får i deg. Trening er bra og du må trene for å være sunn, men det stimulerer ikke til vektøkning. Kalorioverskudd er det eneste som gir økt kroppsmasse. Trening sørger for at vektøkningen ikke bare er i form av fett.

Hvis du vil kraftig opp i vekt NÅ, er den raskeste metoden fire liter helmelk hver dag. Det er i seg selv 2640 kcal. En liter er 660 kcal.

Skrevet

Nå er jeg jente da, så er ikke så opptatt av at musklene skal vokse så enormt. Men har tenkt å begynne å trene regelmessig.

For å si det sånn, jeg aner ikke om det "er noe gale med meg" som høyt stoffskifte eller noe sånt. Jeg tror jeg bare spiser litt mindre enn jeg burde. Men samtidig skjønner jeg ikke hvordan jeg kan veie så mye mindre enn som jeg gjor for noen år siden, når jeg spiser nøyaktig samme mengde generelt, som den gangen.

Men jeg har ekstremt varierte dager. Det eneste jeg nesten spiser fast er 2 skiver/rundstykker til frokost og kvelds, med et glass melk (påleggene går i leverpostei, makrell i tomat, skinke, brunost osv.) Tiden i mellom der er forskjellige hver dag. Men spiser faktisk av og til gode porsjoner. Hin dagen spiste jeg 2/3 av en medium pizza fra en restaurant. Det følte jeg var mye!

Kanskje jeg burde ta en tur til legen.

Skrevet

Er nok ikke snakk om å trene for å få store muskler, men om du begynner å trene så merker du forhåpentligvis ganske fort at du blir oftere sulten, og det blir mye lettere å få i deg mat.

Trener ikke selv for tiden (ja, er lat), men når jeg trente endel 2 året på VGS så spiste jeg 3 brødskiver til frokost, 6 til lunsj og trente etter skolen, og deretter banan i tillegg, så rett til middag og deretter 3-4 brødskiver til kveldsmat. Et år etterpå hvor jeg ikke trente var det 2 til frokost, 2 til lunsj, middag, 2 til kvelds.

Varierer nok fra person til person, men man merker at kroppen liker å være i aktivitet på alle mulige måter :)

Skrevet (endret)

Du behøver ikke være redd for at musklene dine blir digre. Det er ingen som blir seende ut som en bodybuilder ved et uhell. Det krever stor innsatsvilje eller "vitamin S" om du skal bli skikkelig stor. Bare se på hvor mange som prøver uten å få det til.

Endret av Han Far
  • Liker 2
Skrevet

Du behøver ikke være redd for at musklene dine blir digre. Det er ingen som blir seende ut som en bodybuilder ved et uhell. Det krever stor innsatsvilje eller "vitamin S" om du skal bli skikkelig stor. Bare se på hvor mange som prøver uten å få det til.

Hehe, det er jeg klar over. Jeg bare sa det siden jeg er jente, og trenger råd deretter. :)

Skrevet

Den er grei. :) Jeg bare sier det fordi jeg har opplevd at en del jenter bekymrer seg for det.

Ja det er mange som så vidt tør å ta på vektene! Jeg er heldigvis ikke en av dem.. haha

Skrevet

Hehe, det er jeg klar over. Jeg bare sa det siden jeg er jente, og trenger råd deretter. :)

At du er jente har ingenting å si på rådene du bør høre på! Styrketrening og et bedre kosthold er veien å gå for å komme seg opp i vekt. Som jente vil du uansett vokse senere enn en gutt og det skal mye til før du blir seende ut som en muskelbunt! =)

Styrketrening er viktig for å bygge muskler og øke sulthets følelsen. Muskler veier mer enn fett, samt det ser penere ut. Kosthold burde bestå av mye proteiner og fett, samt litt karb og kalorier.

Som jeg sa første gang; mye kjøtt (kylling, svin og fisk), litt mindre grønnsaker (paprika og brokkoli bl.a er veldig bra) og litt potet/ris/pasta (gjerne fullkorn hvis det er mulig) Tar du i tillegg litt olje til hvert måltid, kommer du fort i pluss og går oppover ;) Pass på at du ikke går for mye i overskudd, da blir det bare mye fett som må trenes bort igjen.

Skrevet (endret)

Det kan hende at det er andre faktorer som spiller inn også, som blant annet stress.

Prøv å føre en matdagbok og noter hva du får i deg og ca hvor mange kalorier?

Hvis vi tar for oss at du spiser fire brødskiver om dagen med pålegg (to til frokost og to til kvelds) og tar litt i og sier at du får 150 kalorier i deg pr brødskive så sitter vi kun igjen med 600 kalorier pr dag i brødskiver. En vanlig middag kommer som regel på 4-600 kalorier. 1000 - 1200 kalorier pr dag for en kvinne er altfor lite.

Er du mye aktiv? Går du mye i løpet av dagen?

Endret av BuffyAnneSummers
Skrevet

Det kan hende at det er andre faktorer som spiller inn også, som blant annet stress.

Prøv å føre en matdagbok og noter hva du får i deg og ca hvor mange kalorier?

Hvis vi tar for oss at du spiser fire brødskiver om dagen med pålegg (to til frokost og to til kvelds) og tar litt i og sier at du får 150 kalorier i deg pr brødskive så sitter vi kun igjen med 600 kalorier pr dag i brødskiver. En vanlig middag kommer som regel på 4-600 kalorier. 1000 - 1200 kalorier pr dag for en kvinne er altfor lite.

Er du mye aktiv? Går du mye i løpet av dagen?

Ja stress er nok en veldig stor faktor, og er grunnen til at jeg gikk ned in the first place. Jeg stresser nok fremdeles, og vet ikke helt hvordan jeg stresser ned.

Nei jeg er ikke kjempe mye aktiv for tiden! Det har jeg tenkt å forandre på, men nå er det mye jobb, ferie og flytting (dårlig unnskyldning selvfølgelig). Så tenker at jeg begynner strukturert i August når hverdagen kommer. Jeg GÅR ca 40 minutter om dagen (dvs. fram og tilbake fra jobb). og av og til mer.

Skrevet

Pro tips når du i tillegg er student: Havregryn og helmelk. Billig, mettende, energirikt og helt grei smak. Peis på med noen hasselnøtter, rosiner og litt banan så har du litt av en energibombe.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...