Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne ugress fra plen. Hva fungerer?


Anbefalte innlegg

Har et problem med at det er en del ugress på plenen som vokser dobbelt så raskt som gresset. Finnes det noe grei løsning på det? Jeg har verken grønne fingre, eller ønske om å bruke all fritiden min i hagen, men kunne ønsket at plenen min ikke var det styggeste i nabolaget iallefall :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste tips som kan hjelpe endel, er å stille gressklipperen på maks høyde, og klippe oftere. Da trives gresset og blir kraftig og frodig, konkurrerer ut mose, og ugressplanter som gjerne vokser seg høyere enn gresset holdes nede og trives ikke særlig samt blir ikke særlig synlig, og får ikke ytvikle før og spre seg.

 

Men, dette hjelper ikke 100% på lave bredbladede ugress som kjempe og groblad og sånt. De dukker for gressklipperen. De må man nesten bare ta seg tid til å røske opp, helst også dra opp så mye man kan av rota med sånn lang tynn redskap med kløft i enden.

Lenke til kommentar

Enkleste tips som kan hjelpe endel, er å stille gressklipperen på maks høyde, og klippe oftere. Da trives gresset og blir kraftig og frodig, konkurrerer ut mose, og ugressplanter som gjerne vokser seg høyere enn gresset holdes nede og trives ikke særlig samt blir ikke særlig synlig, og får ikke ytvikle før og spre seg.

 

Men, dette hjelper ikke 100% på lave bredbladede ugress som kjempe og groblad og sånt. De dukker for gressklipperen. De må man nesten bare ta seg tid til å røske opp, helst også dra opp så mye man kan av rota med sånn lang tynn redskap med kløft i enden.

 

Dette tipset fungerte veldig bra hos oss. Lot også litt avklippet gress ligge igjen, noe som bidro til enda frodigere vekstforhold. Plenen ser nå uendelig mye bedre ut enn den slagmarka det var før vi flyttet inn.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har Flymo sveveklipper, og man kan justere høyden ved å skru av den rotere kniven, og fjerne ei plastskive (eller fler) som ligger mellom vifta og kniven, og skru på kniven igjen.

PASS PÅ AT LEDNINGEN IKKE ER TILKOBLET STRØMNETTET NÅR DU MEKKER UNDER DER!

 

Originalt på min Turbo Lite 350 fulgte det med en kombinert skrape og skrunøkkel i orange plast som henges på håndtaket til klipperen. Denne passer til den ganske store mutteren som holder kniven. Det fulgte også med ekstra plastskiver dersom man ønsker å senke klippehøyden.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Minste Flymo sveveklipper, Turbo Lite 330 har visstnok 30 mm som maks klippehøyde, mens Turbo Lite 350 og Turbo 400 kan stilles opp til 41 mm. Hjulmodellene deres kan stilles opp til 6-7 cm.

 

Men for meg med Turbo Lite 350 med alle skivenbe fjernet, altså 41 mm, har jeg inntrykk av at det blir "langt nok". Vinden fra propellen eller tubinen blåser jo gresset ned, så i praksis har jeg inntrykk at lengden på nyklipt gress er nærmere seks enn fire cm. (?)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ikke helt håpløst ut det der, men om du klipper litt blir det selvsagt bedre/penere.

Samtidig kan det hjelpe å gjødsle litt, gresset ser ikke særlig langt ut til å ikke være klippet på to uker, selv om vi nå er i august og gressets mest hektiske voksesesong nærmer seg slutten flere steder i Norge. Får du mer fart på veksten på gresset, og klipper en gang ukentlig til ut i september ca. (avhengig av klima der du bor) samt to ganger ukentlig i juni+ neste år, kan det bli bra.

 

Gjødsel: Det meste kan brukes. I år ga jeg de mest slitte delene av plenen en toppdressing av jord, kalksand, hønsegjødsel og litt nye gressfrø. Der gror det veldig godt nå. På de områdene som ikke fikk den behandlinga er gresset spedere og andelen ugress høyere. Jeg planlegger en runde med kunstgjødsel ved neste regnvær, eller kanskje Grass GTI som kommer på flytende på kanne man kan koble på hageslangen, da sprer man gjødsel og vanner litt samtidig.

Lenke til kommentar

Litt uklart bilde, men det der ser ut som høymole, løvetann og litt andre småting som ikke er så ille.

 

Det du gjør er at du gir gresset best mulig forhold. Riktig ph-verdi på jorden, gjødsle rikelig, gjerne lufte plenen om du gidder, klippe ofte og ikke for kort.

 

Løvetannen kan bli vanskelig å bli kvitt, da de er smarte nok til at de vokser lavere og breiere jo mer du klipper de, så de unngår klipperen. Da er det bare å dra de opp, få med hele roten. Eller du kan spørre en med "sprøytesertifikat" om han kan kjøpe egnet sprøytemiddel, MCPA for eksempel. Det tar ikke knakken på gresset.

 

Det var uansett ikke det verste jeg har sett, tror du skal bli relativt fornøyd med plenen bare du klipper den ofte. Vi pleier å klippe bruksplener hver 10. dag, og prydplener en gang i uken, men forholdene kan variere så dette må du se an litt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...