Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lugger litt i clutch og vibererer når bilen er kald. BMW E92 fra '07.


Anbefalte innlegg

Har en BMW 320CD E92 fra 2007 som jeg har eid siden november i fjor.

 

Har fått litt snåle problemer med den når den er kald. Clutch lugger litt i det man skal ta løst, nesten som om den "glipper" en eller annen plass. Men den er tight og fin ellers, og raper ingen gir eller noe sånt...

 

En annen ting som skjer når den er kald er at den vibrerer litt i rattet, og turtallet vipper opp og ned på tomgang i rundt 10-15 sekunder før det stabiliserer seg. Det skjer altså kun etter at den har blitt startet fra kald tilstand. Når den er varm er det ingen problemer (som jeg kan merke iallefall).

 

Kilometerstanden er 80500 og alle servicer er fulgt til punkt og prikke, så det er merkelig at clutch og slikt har blitt dårlig på så kort tid. Har heller ikke grisekjørt noe, og den har stort sett blitt langkjørt (i mitt eie).

 

Noen tips til hva det kan være noe av det her? Må slenge den på verksted etter ferien uansett, men hadde vært fint å fått en slags formening om hva det her kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke denne bilen, men: Kan det være at du har et "dobbelmassesvinghjul", eller Dual Mass Flywheel" på den? Aner ikke om BMW bruker slikt, men flere bilmerker bruker dette på enkelte modeller, og det er ikke ukjent med problemer med dette svinghjulet. Symptomene kan ligne på det du beskriver, uten at jeg skal påstå noe som helst :roll:

Lenke til kommentar

Etter å ha googla litt ser det ut til at du har rett i at det er et dobbelmassesvinghjul ja. Er dette en dyr sak å få reparert, om det viser seg å være det?

Jepp, grisedyrt som regel. Separere gir/motor (som om du skal bytte kløtsj), og bytte av selve svinghjulet. Jeg mener de fleste verksteder helst også vil bytte kløtsjen i samme slengen.

Menneh... du har jo reklamasjonsrett da. Vil forundre meg om ikke BMW tar dette på sin kappe.

Lenke til kommentar

Hvis svinghjulet er gåent, og det er et kjent problem med denne bilen, så skal jeg gjøre det jeg kan for at utleggene blir minimale for min del. Googlet litt også, og ser det er flere som har hatt lignende problem og at svinghjulet har vært synderen.

 

Har sendt mail til merkeverkstedet jeg bruker og forhørt meg litt om de har noen tips. Skal bestille meg time etter at jeg har vært på ferie og se om de kan finne ut av det. :)

 

Får håpe bilen holder så lenge da. Skal kjøre tur/retur gardermoen (140 mil totalt) om ei uke, så...

Lenke til kommentar

Det er vel ikke normalt at et slikt bytte må gjøres etter at bilen har vært på veien i fire år, og KUN gått 80000km...?

Det har du rett i, dette er ikke en slitedel. Men av de historiene jeg har hørt, om folk som har måtte nytte svinghjulet, så har det gjerne skjedd rundt disse tider, altså rundt tider der reklamasjonsrett er på vei ut....

Om det er svingjhulet, sjekk om det er mulig å få tak i standard svinghjul. Så bytter du heller ut med et slikt, om du må betale selv. Så slipper du fremtidige problemer :-)

Lenke til kommentar

Jepp. Vet ikke om det finnes til denne, men vet at bla.a. til noen Opel-motorer så finnes det standard svinghjul å få tak i, som erstatning. Vet ikke om det er snakk om originaldel eller ettermarkedsdel. Disse DMF-svinghjulene er mer å regne som en "ekstra finesse" som skal gi mer korrekt tyngde/kraft alt etter turtall. Og i teorien intet i veien for å erstatte det med et ordinært svinghjul. Så sant BMW bruker samme løsning som "alle andre" :-)

Lenke til kommentar

Glødepluggene kan kanskje være en årsak til at den fusker litt på tomgang en kort stund når den er kald, men som sagt, det er slik kun når den er kald.

 

Kan ikke se for meg at glødepluggene er en årsak til at bilen "glipper" på klutsjen når man skal ta løst om morgenen...

Lenke til kommentar

Lamellen til denne type clutch har ikke noe "clutch hjerte". Det sitter ingen fjører på lamellen.

 

Denne dempinga sitter i svinghjulet og det er her det "glipper". Elendig patent. Har bytta ekstremt mange svinghjul av denne typen. På alle biler og merker hvor sånne svinghul er levert er det et kjent problem.

 

Hard rygging m/vekt. spesielt henger kan knekke et nytt svinghjul på null komma niks.

 

Kaldfuskingen er sikkert noe glødegreier. Plugger, rele ellerno. At det rister i rattet hører ikke hjemme noen plass, men det kommer vel av ustabil tomgang blanda med hi-tech servo patent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...