Gå til innhold

[Løst] Hjelp med å overklokke AMD 965BE på M4A89GTD PRO/USB3!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har prøvd meg litt på overklokking nå i det siste, men det ser ikke ut til at jeg kommer meg noen vei.

 

Først prøvde jeg Asus TurboV Evo for å automatisk overklokke, og da endte jeg med en ustabil klokk som bluescreena hele tiden. Så prøvde jeg å lete litt etter hvordan man overklokka manuelt, så fant jeg en tutorial som sa jeg skulle sette opp multiplieren på cpuen fra 17 - 19 og øke volten med .05. Det gjorde jeg, og etter ca. 30 sek med prime95 så krasja pcen.

 

Temperatur er aldri ett problem.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

 

Niko :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fikk uten vansker min prosessor opp på 3910Mhz med corsair H50 kjøling på et ASUS M4A88TD-V EVO hovedkort. Tror jeg kunne fortsatt enda lengre også, men ga meg der av den enkle grund at jeg ikke har behov for den ekstra ytelsen.

 

 

Core voltage: 1,320V

BUS: 230Mhz

multiplyer: 17x

slå av cool'n quiet under "advanced options" og "CPU".

 

temp. idle: 40-41*C

temp. load: 52-55*C

Lenke til kommentar

fordi den tidligere versonen 965 har 1.425V stock mens den nåværende har 1.375V stock, men de fleste vil være stabile under det. Metoden kalles "undervolting" og går ut på å fjerne den overflødige spenningen til cpuen. Ved og gjøre det reduserer du varmeutvikling.

 

får mer detaljer se; http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/235824-undervolting-guide.html

 

post-236513-0-69666800-1309637854_thumb.png

Endret av nomy
Lenke til kommentar

Jeg kjører 210 mHz med multiplier på 19, som gir rett i underkant av 4 Ghz. Satt Vcore til 1.55V. Mener jeg har samme cpu-kjøler som deg om jeg husker korrekt, og jeg har respektable temperaturer under load.

 

Dersom du ikke vil over 3.6 GHz er det sjelden noe poeng i å øke Vcore (dvs. sette noe annet enn auto). Du kan jo forsøke deg med 200 * 19 som gir respektable 3,8 Ghz, sett Vcore til 1.5V

 

Og pass på å avinstallere/skru av Turbo-V ol. så det ikke overstyrer innstillingene i BIOS etter du har bootet.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Virker som faktisk som om det var TurboV Evo som fucka til alt. Avinstallerte det og stilte inn noen settings i bios.

 

Resultat:

post-138102-0-70485700-1309649778_thumb.jpg

post-138102-0-49234900-1309649780_thumb.jpg

 

Noe jeg burde gjøre anderledes?

 

Tok rett og slett bare tallene ut fra den Toms Hardware artikkelen linket tidligere å satt Ratio til 19, frequency til 203 og volten til 1.48. Ser jo greit ut til nå.

 

Er ca. 22*C på rommet midt.

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Virker som faktisk som om det var TurboV Evo som fucka til alt. Avinstallerte det og stilte inn noen settings i bios.

 

Resultat:

post-138102-0-70485700-1309649778_thumb.jpg

post-138102-0-49234900-1309649780_thumb.jpg

 

Noe jeg burde gjøre anderledes?

 

Tok rett og slett bare tallene ut fra den Toms Hardware artikkelen linket tidligere å satt Ratio til 19, frequency til 203 og volten til 1.48. Ser jo greit ut til nå.

 

Er ca. 22*C på rommet midt.

 

Ta en time i Crysis 2 eller andre krevende spill. Har opplevd å ha dønn stabil PC i all verdens stresstester, men når jeg spiller så krasjer PCen. Om den er stabil så ville jeg sagt meg fornøyd med den klokken.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

LinX er bedre til Intel, men Prime 95 blend er bedre til AMD (thuban/deneb)

 

Rundt 3 timers merke kan NB feile prime95 blend, så jeg kjører alltid 4 timer for å være sikker.

 

Når du overklokker så øker du ikke volten før du faktisk trenger det. Økt multi gradvis og så øker du volten når maskinen blir ustabil.

 

1 la alt stå på auto, start opp prime 95, og start opp cpu-z og sjekk hva stock volt er.

2 Gå inn i bios og sett volten manuelt til det cpu-z viste (typisk fra 1.325 til 1.4, det varierer fra cpu til cpu)

3 begynn å øk multi, ett hakk av gangen. kjør prime95 blend i 10minutter, feiler den ikke så øk multi ett hakk til og kjør prime i 10minutter igjen.

4 Gjør dette til prime feiler, så øker du volten 1 hakk (f.eks fra 1.35v til 1.375v) og kjører prime i 10minutter igjen. Feiler den så øker du volten 1 hakk til, feiler den ikke så øker du multi 1 hakk

 

Jeg anbefaler ikke å gå over 1.5v (og ikke over 1.45v på thuban) Og ikke over 60 grader (eller 50grader på thuban pga sensoren viser feil)

 

Når du har komt til ett punkt der du enten er fornøyd med hastigheten eller ikke kan øke volten mere, eller tempen begynner å nærme seg grensa (aka du kommer ikke lengre) så kjører du prime95 blend i 4 timer for å sjekke at det er stabilt. Feiler det så må du senke multi ett hakk og prøve igjen.

Er det stabilt kan du gå over til å klokke CPU-NB

 

CPU-NB er viktig å følge opp med for AMD, for lav CPU-NB vil "kvele" rammen, og CPU-NB påvirker også L3 cachen.

For f.eks 1600mhz ram så anbefaler jeg minimum 2.4ghz CPU-NB men høyere er bedre.

 

Framgangsmåten er samme som for cpu. Øk multi deretter volt når detblir ustabilt. 2.6ghz burde alle klare, 2.8ghz er opnåelig for flertallet vil jeg tro, mens 3ghz veldig bra og ikke opnåelig for folk flest. 3.2ghz er det nok ytterst få som klarer på luftkjøling (Coolit Vantage=high end luftkjøling)

 

Og maks volt på CPU-NB er lavere enn CPU. anbefaler å ikke overstige 1.45v (1.4v på thuban) og siden CPU-NB ligger sammen med CPUen så vil mer volt her også påvirke tempen på CPU bittelitt. Så for luftkjøling kan det være lurt å stoppe tidligere f.eks maks 1.425 (1.375 for thuban).

 

For AMD så er ikke alltid mere volt bedre, jo lavere temperatur jo bedre klokker AMD, selv på samme volt.

Så i værste fall er mer volt=høyere temperatur=mer ustabilitet. Så ikke overdriv med volten og hold temperaturen ihvertfall under 60grader.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...