Gå til innhold

Dårlige skriveferdigheter på forumet


gspr

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte det kanskje ville være lurt å slutte å tenke på å flame tilfeldige folk rundt omkring på forumet, og heller uttrykke min mening her.

Det er sikkert mange som er enig med meg i det at skriveferdighetene til mange folk her på forumet er forferdelige. Nå sier jeg ikke at jeg skriver ekstremt bra, men dere må ærlig talt være enig i at det ikke står bra til på dette forumet! Vanlig norsk på grunnskolenivå må det gå an å kreve.

Mange sier de ikke gidder, noen sier at dette "er jo bare internett". Well, I have news for you: Internett er et av de største bruksområdene for skriftlig språk i disse tider, og hvordan man skriver på internett påvirker ens eget språk, og språket i sin helhet.

Jeg har blitt beskyldt for å ville snakke "bestemorspråk" o.l. da jeg har sagt dette til folk, noe jeg ikke helt forstår. Språk er alltid i utvikling, og samfunnet og trendene vil alltid påvirke det, men å på et par år totalt omvelte språket til en suppe av jeg-vet-ikke-hva er uhørt. Jeg tror jeg vil la noen eksempler hentet fra forumet snakke for seg:

(Beklager hvis noen føler seg uthengt, jeg plukket bare tilfeldige, relativt nye poster fra forumet)

Total forakt for store bokstaver i begynnelsen av setninger:

jeg har planer om kjøpe ny CPU men var sånn når jeg opgraderte bios var det mer støtte for høyere CPU.. så jeg lurte på hvordan man gjør dette? om det er noe viktige ting og huske på..

Dette er noe av det første man lærer på barneskolen!

 

 

Orddeling ("ord deling" eller "ord-deling" for dere som ikke lenger forstår vanlig norsk):

har lyd testen mye å si?

Her er ikke forumet spesielt. Orddeling har infiltrert nesten hver eneste krok av det norske språk, selv om jeg ikke aner hvorfor. Jeg har nesten gitt opp å bry meg. Jaja.

 

 

Overdreven bruk av diverse tegn, spesielt utropstegn:

jeg har et problem jeg gjerne i guds navn ber folk hjelpe meg om!!!!!!!!!

Eksempelet taler for seg selv. Hva vil forfatteren av den setningen frem til? Alle som leser det der blir bare irritert over alle utropstegnene. Ett holder, to kan gå an i en nødsituasjon.

 

 

Én vs en, ett vs et:

Jeg har ett problem med...

(Orket ikke søke frem en ekte quote, men det ovenfornevnte finner man overalt uansett).

Det er greit nok at man har bare ett problem, men man trenger ikke spesifisere det, og det virker i tillegg dumt når man mener "et problem".

 

 

Generelle staveforandringer:

Åpne->opne.

Hvertfall->vertfall.

Sagt->sakt.

(Etc etc.)

Det er tydelig at folk begynner å skrive mer og mer som de snakker.

 

 

"Når" vs "da":

Startet opp PC'n...men nei, kom ikke opp noe som helst, keyboard LED's reagerte ikke når jeg prøvde å trykke på de tastene, skjermen slo seg ikke på, eneste som skjedde var at viftene på PSU og CPU gikk.

Dengang da, hver gang når. Nok om den saken.

 

 

Komma:

(Eksempel trengs ikke).

Tre-fire linjer uten komma er vondt å lese.

 

 

Hvem/hva/hvilken:

9800Pro, hvem vifte fra Microplex?

Dette forstår jeg fortsatt ikke. Jeg har aldri sett slikt før jeg begynte å lese her på forumet.

 

 

De/dem:

før så virka den med en router, men dataekspertene i microsoft er så flnke at dem avinstalerer tinga og sier "du har en oem versjon, vi kan ikke hjelpe deg"

"De" brukes om subjektet i setningen, "dem" om objektet. "Han sa til de" er feil. Han sa nemlig til dem. Sitatet over inneholder den litt mindre vanlige versjonen, der dem brukes istedet for de. Ja, jeg vet at man i dag veldig ofte sier "de" når man mener "dem", men prøv å skrive setningen på engelsk. "He said to they". Det høres virkelig ikke ok ut, gjør det vel?

 

 

 

Jeg kunne fortsatt i evigheter, men nå må jeg ta en pause. Jeg håper ikke folkene jeg siterte her tar seg nær av saken, da de bare er blitt brukt som eksempler, og bare utgjør en bitteliten del av den majoriteten her på forumet som mangler grunnleggende norskkunnskaper.

Jeg vet at det står i retningslinjene at man ikke skal flame stavefeil og feilskriving, og det gjør jeg heller ikke. Jeg tar opp saken i offtopic-forumet, går ikke etter individer, og legger frem saken på en saklig måte, av genuin frykt for det norske språks fremtid. Jeg er også sikker på at mange av dere som skriver så forferdelig dårlig kan mye bedre, men rett og slett er late. Vær så snill å ta dere tid til å lese gjennom postene deres, ok?

 

 

(Jeg håper at jeg ikke har altfor mange skrivefeil her nå! Hvis jeg har det, venter jeg flaming og sånt, og det er forståelig. Jeg ville gjort det samme i en slik tråd, men jeg håper folk tar poenget mitt uansett. :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig jeg.

Men med det mener jeg ikke at man må skrive helt perfekt. Dersom alle hadde brukt noen få sekunder ekstra når de skriver poster, og gjerne lest gjennom den etterpå, hadde det blitt så mye lettere for andre å lese uanstrengt.

Jeg sier ikke at jeg skriver bra selv, men jeg prøver i det minste å gjøre noe med det. Eg skriv eigentleg nynorsk til vanlig, men eg vel her å skriva på bokmål, slik at det vert lettare for dei fleste å lesa det eg skriv. Difor kan det lett snika seg inn ein feil eller ti.

Eg oppmodar herved alle til å ta seg isaman og bruka den lærdomen vi alle har fått sidan fyrste klasse i barnaskulen.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at det er ganske pirkete å syte over skrivefeil og skriveferdigheter her på forumet. Den som skriver velformulerte innlegg vil gjøre seg lettere forstått og dermed vil vedkommende få gode svar tilbake. Det er bare et tips for de som ønsker å få svar på problemene sine.

 

Å leke norsklærer er bare latterlig...(tar dere hevn på den slemme norsklærern på barneskolen?)

Lenke til kommentar
Er helt enig jeg.

Men med det mener jeg ikke at man må skrive helt perfekt. Dersom alle hadde brukt noen få sekunder ekstra når de skriver poster, og gjerne lest gjennom den etterpå, hadde det blitt så mye lettere for andre å lese uanstrengt.

Jeg sier ikke at jeg skriver bra selv, men jeg prøver i det minste å gjøre noe med det. Eg skriv eigentleg nynorsk til vanlig, men eg vel her å skriva på bokmål, slik at det vert lettare for dei fleste å lesa det eg skriv. Difor kan det lett snika seg inn ein feil eller ti.

Eg oppmodar herved alle til å ta seg isaman og bruka den lærdomen vi alle har fått sidan fyrste klasse i barnaskulen.

 

Ja, det er akkurat det jeg mener. Perfekt norsk trengs ikke, men det er irriterende å måtte slite seg gjennom poster. Samtidig mener jeg at språket forfaller når flere og flere skriver dårlig fordi de rett og slett ikke gidder å ta seg tid til å lese gjennom det de har skrevet. Det er ikke slashdot, dette, og first post er ikke så viktig, så det er bare å ta seg tid! :wink:

 

Dere andre: Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Det er greit nok at folk skal skrive riktig så folk forstår hva man utrykker i innleggene sine. Men det blir litt for pirkete når du forlanger at vi skal skrive et og ett riktig, man forstår jo hva man mener forde!

 

 

Tenk, det er sikkert mange på forumet som kan ha dyseleksi, eller kansje ikke er så gode i Norsk, ikke alle får 5ere og seksere i Norsk her! Folk kan bli såret pga. slikt!

 

Men for all del, postene må jo være "leselige"!

 

amen!

Lenke til kommentar
mine skriveferdigheter er mer en brukbare, jeg kan skrive over 120 OPM

 

det er mine rettskrivings ferdigheter det er dårligere med...

på pc regner jeg med?

 

ja på pc, jeg kan ikke skrive for hand, eller jeg kan men ingen inklusive meg selv kjønner driten av det

Lenke til kommentar
Det er greit nok at folk skal skrive riktig så folk forstår hva man utrykker i innleggene sine. Men det blir litt for pirkete når du forlanger at vi skal skrive et og ett riktig, man forstår jo hva man mener forde!

 

 

Tenk, det er sikkert mange på forumet som kan ha dyseleksi, eller kansje ikke er så gode i Norsk, ikke alle får 5ere og seksere i Norsk her! Folk kan bli såret pga. slikt!

 

Men for all del, postene må jo være "leselige"!

 

amen!

 

Sånt som et/ett-problematikken ødelegger språket vårt.

Ja, det er nok mange her med dysleksi, og de har en god grunn til ikke å skrive korrekt. Men resten av oss bør klare det, enten man har 6 i norsk eller ikke (mener nå jeg, men du har rett til din egen mening :wink:).

Jeg betviler dessuten at majoriteten av forumbrukerne har dysleksi, bare så dèt er sagt!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...