Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

XC60 rivaler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mine foreldre vurdere å kjøpe ny(ere) bil og jeg trenger litt hjelp. For det første, så har min far veldig store skylapper når det gjelder merke. De har hatt Volvo de sist 5 bilene, noe som gjør at det trolig blir Volvo denne gangen også. Dette igjen, medfører ulemper i form av pruting.

 

De har nå en V50 og vil ikke ha en mindre bil, men trenger heller ikke en større. Firehjulstrekk er ønskelig, samt litt ekstra klaring kan være greit (ganske stygg traktorvei til hytta om vinteren)

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne alternativer med litt gode argumenter (har liten tro på at min far kan bli overtalt, men gøy å prøve og krangle litt!)

 

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda. Bedre motorer finnes, for jeg regner med at de kommer til å ende opp med en toliter. Dieselmotorene til BMW begynner å nærme seg umoderne med tanke på gange og støy.

 

Når det er sagt er bpde X1 og X3 flotte biler. X1 er ganske mye mindre enn V50, men hvis de kun bruker baksetene i nødsfall og kan legge ned ett av de når de skal med mye bagasje kan den fungere.

 

Nå er jo også Q3 på vei, men den mest åpenbare konkurrenten fra Audi er jo Q5. Mercedes GLK er også en bil som de kan kikke nærmere på.

 

Bortsett fra det er de nevnte er det ingen flere premium små-SUV-er på markedet nå. Jeg regner med at biler som Mitsubishi ASX og Hyundai ix35 ikke er aktuelt?

Lenke til kommentar

Som sagt, så har min far skylapper og gjerne negative inntrykk tatt fra ingen-manns-land. BMW og Audi er vanskelig å selge til han. X1 er uansett for liten, de vil ha plass til 4 personer med bagasje (selv om de 90% av tiden er to personer i bilen og bilen bare blir brukt 20% av året..) Jeg frykter at BMW/Audi/MB også kommer litt over budsjettet deres inkl ønsket tilbehør (BT, Automat, 4WD, skinnratt m.m)

 

Jeg prøvde meg på ASX som jeg tror hadde for lite bagasjerom, ix35 har jeg ikke tenkt på. Kan se ut til ha et stort bagasjerom iallefall :) Takk for tips!

Lenke til kommentar

Prøvde meg på ix35, fikk i svare "Tullekopp" med begrunnelsen "Koreansk" Jeg har litt av en jobb å gjøre! :D

 

Men joda, Amberlamps. Jeg har ikke noe i mot at han kjøper en XC60, vil bare at han skal se på andre biler og bruke tilbud mot hverandre for å få best mulig pris! :)

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over dette. Men er enda lettere hvis man har et konkurrent merke å gå til. Vi får se, jeg bor ikke i samme by som dem en gang. Kjenner jeg faren min rett, så kjøper han bilen før jeg kommer på besøk neste gang for å slippe maset mitt :)

 

Ford Kuga er verdt å se på.

Sett på Nissan, de har også gode biler (x-trail og Qashqai)

Lenke til kommentar

De har faktisk sett på Kuga som min mor likte godt, men faren min var skeptisk! :p Ser også at utstyrs valgene ikke helt stemmer med ønsket min far har mellom ørene.

 

X-trail blir for stor og Qashqai har for lite bagasjerom. XC50 hadde vært en perfekt bil, men den finnes ikke så langt.. :p

Lenke til kommentar

Med kravene til passasjerplass mener jeg at Kuga ikke kan være aktuell. Den er mye trangere i baksetet (benplass) enn alle konkurrentene. Sportage er også trang, men er likevel mye bedre enn Kuga.

 

Det er vanskelig å finne målinger som er reelle for dette. Jeg prøver vanligvis å stille inn førersetet slik at det passer for meg, og sjekker deretter plassen bak meg. Både bladet Bil og tyske (AMS) tester oppgir benplass bak (normsitzraum) bak en fører på 175, og det kan også være en indikasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har tall på dette. Ikke alle bilene, men i det minste noen. :)

 

Føreren i dette tilfellet er gjennomsnittet av fem voksne, norske menn og dermed rundt 180.

 

Qashqai+2 og X1 er tilnærmet like trange i baksetet. Skoda Yeti kan jo også være et alternativ. Bakseteplassen er som i RAV4. ix35 og Sportage har en god del mer plass.

 

X3 og ASX er de to bilene som er nevnt med desidert best bakseteplass.

Lenke til kommentar

RAV4 er en utdatert bil med lite nytt de siste årene, noe som gjør den uaktuell for min far (noe jeg er enig i) Dessuten er ikke bakseteplassen noe spesielt god heller.

 

Jeg må innrømme at jeg likte ix35, så tror det må mases litt for å få min far til å prøve en slik! :D

 

Kan forresten nevne at sjåfør komfort er viktig, noe Volvo er flinke på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, min farfar hadde en slik før :) Kan nevnes at jeg er 190 og min far var 187 (har vel krympet litt med årene), så det blir fort trangt bak oss når vi kjører. V50'en de har nå synes jeg er elendig når det gjelder plass bak, spesielt inn og ut-passering er tungvint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...