Gå til innhold

Nei til husdyr


Anbefalte innlegg

Inspirert av Gypsy sin tårevetende argumenter for å gjøre burdyr forbudt syns jeg det samme burde gjelde for husdyr.

 

Hva er deres holdning om husdyr som må leve hele livet sitt i et lite hjem?

 

Jeg syns det er skammelig. Husdyr blir sett på som gjenstander, kjøpt av uvitende folk, gjerne fordi barnet dems vil ha en hund eller katt, ingen eller svært få av dyrets behov blir dekket i et lite hjem.

Dette kan heller ikke gjøres opp eller unnskyldes ved og ha dyret løst en time eller to hver dag. (mange som ikke er så heldige heller, og blir sittende innendørs i ukesvis i huset)

 

Hvis hold av husdyr skal fortsette mener jeg reglene burde være mye strengere, og dyrebutikker burde ikke få lov til å ha salg av dem.

 

Viser også til tråden ang sertfikat for kjøpe hund fra 2008.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=911233

 

Folk som er opptatt av dyrevelferd er vel opptatt av at dyrene skal kunne få leve i sitt opprinnelige habitat håper jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt forvirret om akkurat hvilke dyr det er snakk om?

 

Ser ikke noe problem med å ha kjæledyr sålenge man vet hvordan man skal ta godt vare på dem osv.

Det burde som Blåbær sier bli mye strengere regler og dyrebutikkker burde ikke få selge dyr og etter min mening, ikke noe som er skadelig for dyr heller. Det burde også være straffbart å bryte reglene, noe det ikke virker som det er nå.

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenke meg å ''slippe fri'' mine katter, når det er så mange sykdommer rundt og store muligheter for at pus dør en sakte og smertefull død hvis en ukastrert hannkatt får tak i en av dem.

 

Er en katt som går rundt i nabolaget som tilhører en eller annen her. Katten er tynn, skikkelig pjuskete, ALLTID skitten og når han mjauer så hører det ut som om han er skikkelig syk. I tillegg er han skikkelig sky og unngår menneskekontakt, selv om jeg i begynnelsen klarte å lokke han med mat. Han var veldig, veldig sulten. Det er en katt som må ''klare seg selv''.. og jeg unner INGEN huskatt ett sånt liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har du opprettet denne tråden for og stille min (meg) tråd i dårlig lys eller?

 

Siden du så fint nevner meg i førsteposten og bruker de samme argumentene.

Lenke til kommentar

Det er jo ekstremt mange forskjellige folk som har husdyr og hvilke husdyr det er snakk om har jo også noe å si. jeg har hatt katt og har nå hund, og jeg har aldri sett på dem som en bruk og kast gjenstand. jeg er fryktelig glad i hunden min og ville aldri gjort noe slik at han ikke skulle ha det bra. Det er jo klart at det forekommer at foreldre kjøper dyr til barna sine som ikke blir behandlet som de bør. Og det er klart at det kunne vært stilt noen krav til anskaffelse av kjæledyr, men hva ville et slikt eksempel vært?

Lenke til kommentar

Dette er ikke for å sette deg gypsy i dårlig lys, men heller å sette fokus på folk som er så anti å ha dyr som nyttedyr men å ha det som husdyr er det mest naturligste som finnes.

 

Men diskusjonen er om vi skal la forby husdyr eller ei. Dvs å gjøre salg og oppdrett av husdyr forbudt. Og nei vi skal ikke drepe alle husdyrene men vi kan ihvertfall la dem ikke parre seg mer eller om de klarer å leve naturen skal vi slippe dem løs.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke av dyrenes behov er det du mener ikke blir dekt? Alle husdyrene jeg kjenner til virker som om de har det veldig bra.

 

Et mulig argument for å forby husdyr kunne jo kanskje vært miljøet. Større dyr, som hunder, produserer enorme mengder CO2, mer enn de største bilene gjør i løpet av levetiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du har opprettet denne tråden for å sette fokus på personer som er i mot nyttedyr, men ikke kjæledyr?

 

Du er kun ute etter å leke moralist.

 

Uansett de to tingene kan ikke samenlignes, men jeg er til en viss grad enig.

 

Hva mener du da? Du støtter vel både kjøttindustri og pelsindustri og vanlig hold av kjæledyr?

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig. Det er først i nyere tid at dyr som hund og katt er blitt begrenset til boligblokker og halvhybler. Disse dyrene er avlet frem gjennom hundrevis av generasjoner av mennesker som har levd i mere rudimentære omgivelser. Jeg stiller meg undrende til hvordan disse omgivelsene vil påvirke disse dyrenes videre genetiske linje dersom denne bedriften fortsetter gjennom de fremtidige århundredene.

Lenke til kommentar

Ikke dyrenes behov men menneskene. Man har ikke husdyr for dyrene men for menneskenes skyld. Men samtidig er de samme menneskene mot å ha dyr til mat og annet.

Så hovedpoenget ditt er at mennesker som er i mot å ha dyr til mat og annet, burde også være i mot å holde husdyr? Hvis ikke, så blir det hele hyklersk?

 

Jeg stiller meg ja til husdyr. Men det at eksempelvis hunder og katter blir plassert i små boligblokker, er jeg ikke så begeistret for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er like ille det, er jo helt sykt å på at det som tidligere var rovdyr, nå knapt klarer seg alene en dag ute i naturen. Vi mennesker har ødelagt for så mange dyrearter. Da er det best å avslutte avlingen.

 

Men, ja jeg er for at vi skal ha dyr som nyttedyr. Jeg kommer til å spise kjøtt og for folk som er ute i 30 kuldegrader syns jeg det burde være greit med pels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...