Gå til innhold

Nei til husdyr


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Du failer litt der. Med den logikken burde jo alle nyttedyr også sluttes og avle på. Mye mer stygg avl på industridyr, der hovedfokusen er rask vekst og mye kjøtt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Men du tror ikke kjæledyr har noen nytteverdi for mennesker?

 

Dem bringer glede inn i folks liv.

 

Glede er noe av det viktigste man har.

Lenke til kommentar

Selvsagt bruker vi dyrene våre, mest av alt så fremmer husdyr bedre mental helse, og det i seg selv er fantastisk og verdt all strevet og pengene det koster å gi dem ordentlig stell og mat (for gudene vet, det koster!).

 

Uforsvarlig dyrehold er forbudt forresten. Syns ikke vi trenger å gå etter noe som er så naturlig for mennesker som det å puste, altså å ha en firbent venn med seg.

Lenke til kommentar

Men du tror ikke kjæledyr har noen nytteverdi for mennesker?

Ikke nødvendigvis. Du er i mot jakt blant annet fordi det i sjeldne tilfeller kan føre til skadeskyting. Det finnes mange eksempler på husdyr som ikke har det godt, enten det er snakk om vanskjøting, vold osv.

 

Noen klarer ikke å passe på husdyrene sine, trist men sant. Så etter din logikk å dømme, burde man vel egentlig forby husdyrhold fordi det kan føre til at dyrene har det dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg er for å ha dyr som har reel nytteverdi for mennesker, som mat og bekledning.

 

Om jeg fårstår deg rett nå, noe jeg ikke er helt sikker på at jeg gjør.. Du er for å avle dyr sånn at du skal få mat og klær, men du er mot å avle dyr for at andre mennesker skal få noe som kan være like viktig for dem som mat? Helt uavhengig av at kjæledyr som oftes har det bedre enn dyr som blir brukt til mat og klær?

 

Om jeg fårstår deg rett tenker du bare på deg selv og hva du vil ha, ikke dyrene eller andre mennesker. Men som sagt så er jeg ikke sikker på at jeg forstår deg rett.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet mitt er egentlig en reaksjon på alle såkalte miljøvernere som er imot dyrehold for matens eller bekledningens skyld (som er uendelig mer viktigere enn å ha dem som husdyr), men ikke har noen problemer med å være for å ha husdyr.

 

Men jeg har ikke sett noen forskning som kan påvise at husdyr har det noe bedre enn nyttedyr. Og vi ser daglig reportasjer om vannskjøtsel av husdyr, folk glemmer igjen dyrene i bilen, lagt igjen utenfor sentre mange timer, glemme å före osv.

 

Bønder er profesjonelle mennesker som lever av at dyrene har det bra og spiser riktig og er friske. Slike incentiver har ikke vanlige folk med husdyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg har ikke sett noen forskning som kan påvise at husdyr har det noe bedre enn nyttedyr. Og vi ser daglig reportasjer om vannskjøtsel av husdyr, folk glemmer igjen dyrene i bilen, lagt igjen utenfor sentre mange timer, glemme å före osv.

 

Bønder er profesjonelle mennesker som lever av at dyrene har det bra og spiser riktig og er friske. Slike incentiver har ikke vanlige folk med husdyr.

 

Har også vært avdekket mye dyremishandling hos bønder og lignende i det siste.

 

F.eks:

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/landbruksraadgiver-tiltalt-for-dyremishandling-3470796.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du tror dyrene lever et godt liv når dem tilbringer hele sitt liv i en bås? Eller i bur?

 

Du mangler kunnskap om forskjellige arter sine behov. Les deg litt opp du..

Lenke til kommentar

Absolutt men det tjener ikke bøndene noe på, så sannsynligvis er det av personlige årsaker som sykdom og psykisk helse. Men i utgangspunktet tjener bonden på å følge regler og å påse at dyrene har det bra.

Jepp, på samme måte som at pelsfarmbønder også tjener på å følge reglene.

Lenke til kommentar

Absolutt men det tjener ikke bøndene noe på, så sannsynligvis er det av personlige årsaker som sykdom og psykisk helse. Men i utgangspunktet tjener bonden på å følge regler og å påse at dyrene har det bra.

 

Bullshit, de tjener på å spare på kostnadene.

 

Sånn sett tror jeg at kjæledyreiere kommer bedre ut av det. Jeg får ingenting ut av å sulte mine kjæledyr og ikke gi dem ordentlig stell. En bonde derimot kan spare på kostnadene slik.

Sauebonder får jo til og med tilbakebetalt for sauer de bare slipper ut uten tilsyn, som dør.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Bullshit, de tjener på å spare på kostnadene.

 

Dyrevelferd og kjøttkvalitet hører sammen. Et avmagret dyr har ikke mye mye kjøtt, og dette vil man ikke tjene på.

 

Sånn sett tror jeg at kjæledyreiere kommer bedre ut av det. Jeg får ingenting ut av å sulte mine kjæledyr og ikke gi dem ordentlig stell.

 

Bullshit, du vil kunne spare kostnader på akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bullshit, de tjener på å spare på kostnadene.

 

Dyrevelferd og kjøttkvalitet hører sammen. Et avmagret dyr har ikke mye mye kjøtt, og dette vil man ikke tjene på.

 

Så hvorfor er det så mange som sparer på akkurat det og sulter sine kveg????

 

 

Bullshit, du vil kunne spare kostnader på akkurat dette.

 

Mer bullshit, jeg får ingen glede av å sulte mine kjæledyr skrev jeg jo.

Lenke til kommentar

Bullshit, de tjener på å spare på kostnadene.

 

Dyrevelferd og kjøttkvalitet hører sammen. Et avmagret dyr har ikke mye mye kjøtt, og dette vil man ikke tjene på.

 

Så hvorfor er det så mange som sparer på akkurat det og sulter sine kveg????

 

 

Bullshit, du vil kunne spare kostnader på akkurat dette.

Mer bullshit, jeg får ingen glede av å sulte mine kjæledyr skrev jeg jo.

Bønder sparer som regel ikke på mat, faktisk så prøver de heller å proppe dem opp med mest mulig mat for at de skal få mest mulig kjøtt pr dyr.

 

Du får kanskje ingen glede, men folk gjør det fordet.

Lenke til kommentar

Så hvorfor er det så mange som sparer på akkurat det og sulter sine kveg????

Så hvorfor er det så mange dyreeiere som sparer på akkurat det og sulter sine egne kjæledyr?????????????????????????????

 

Du må heller ikke glemme at kyr er husdyr det også. For å få mye kjøtt på kyrne, så må de proppes med god og næringsrik mat. Det at kostholdet til ei ku er godt, gjenspeiles gjerne også på kvaliteten til mjølka.

 

 

Mer bullshit, jeg får ingen glede av å sulte mine kjæledyr skrev jeg jo.

 

Heh, du klarer ikke å se poenget mitt nei. Du ser kanskje ikke noen glede av dette, men på samme måte som med bøndene; Det finnes NOEN drittsekker som finner en glede i dette - enten det av økonomiske grunner, ondskap eller uvitenhet.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bønder sparer som regel ikke på mat, faktisk så prøver de heller å proppe dem opp med mest mulig mat for at de skal få mest mulig kjøtt pr dyr.

 

Du får kanskje ingen glede, men folk gjør det fordet.

 

Akkurat som bønder gjør det fordet, selv om de ikke får noe ut av det, selv om det sparer på matkostnadene.

 

Jeg ser i hvert fall ingen vits i å ha en radmager pus som ikke orker å løpe etter stinkmusen eller som ikke orker å kose fordi det gjør så vondt (selv om det er MANGE ANDRE ting jeg kunne sagt om akkurat det der så velger jeg å ikke gjøre det på grunn av faren for å havne way OT)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...