Gå til innhold

Minst 4800 nettsider tapt for alltid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det finnes to ulike måter å "tenke backup" på. Den ene er teknisk sikkerhet, dvs. diskhavari, brann etc. Den andre er backup som motstår intensjon om å ødelegge.

 

Svært mange sikrer seg kun mot tekniske feil.

 

Det faktum at en del har data kun liggende på webhotellet er litt merkelig, det må ha noe med "lettvindte" arbeidsrutiner å gjøre.

Lenke til kommentar

Når man klarer å gjøre det om til forståelig økonomi og i tillegg har noen konkrete eksempler på hvor ille det kan gå så forstår de. Har nok også en fordel av at jeg har arbeidet med risikoanalyse tidligere (da ikke spesifikt knyttet til IT/Web, men helhetlige risikovurderinger), og at jeg har bakgrunn utenfor IT. Kan derfor enkelt relatere dette til risikoområder/sikkerhet kunden er godt kjent med og forstår bedre enn IT-sikkerhet.

 

Veldig bra, jeg tror det skulle vært flere som deg i IT-avdelinger rundt omkring.

Lenke til kommentar

Når man klarer å gjøre det om til forståelig økonomi og i tillegg har noen konkrete eksempler på hvor ille det kan gå så forstår de. Har nok også en fordel av at jeg har arbeidet med risikoanalyse tidligere (da ikke spesifikt knyttet til IT/Web, men helhetlige risikovurderinger), og at jeg har bakgrunn utenfor IT. Kan derfor enkelt relatere dette til risikoområder/sikkerhet kunden er godt kjent med og forstår bedre enn IT-sikkerhet.

 

Veldig bra, jeg tror det skulle vært flere som deg i IT-avdelinger rundt omkring.

 

Dessverre ja, og flere "sjefer" som har forståelse for hva de leser (risikoanalyse m.m.).

De ser skikkelig backup/sikkerhet som en utgift som ikke kan rettferdighetsgjøres før uhellet/sabotasjen er et faktum, og de må prøve å gjenskape/gjenopprette tapt data.

 

Husker reklamebedriften som mistet mer eller mindre hele sitt bildebibliotek pga I love you viruset som gikk rundt og herjet i landet, det er noe i ordtaket "brent barn skyr ilden".

Lenke til kommentar

Helt siden jeg startet med data tidlig på 90 tallet har jeg skjønt en ting, og det er at backup er viktig. Synd at så mange andre ikke tenker på dette, før ETTER at de har mistet masse viktig.

 

Stol aldri på at noen andre sørger for at dine filer er sikret. Er filene virkelig viktige for deg, bør du sørge for såpass bra backup rutiner at du er helt sikker på at filene dine kan skaffes tilbake.

 

Mine hjemmesider tar jeg backup av minst en gang i uken (automatisk) og backupen blir lastet ned til min server her hjemme, og den backupen blir så lastet opp på to online backup kontoer + en backup server jeg har utenfor hjemmet.

Her hjemme kopieres også backupen til en ekstern disk.

Databaser til hjemmesidene tas det automatisk backup ned til min hjemmeserver 4 ganger per dag.

 

Sånn gjør jeg med andre viktige filer, som f.eks mine 140 GB med bilder, viktige dokumenter osv.

 

Harddisker er såpass billige at jeg også tar jevnlige kopier av alt jeg har, og sender dem til familie.

Har f.eks kopi av alle mine 1.250 DVD filmer jeg har på stuepcen (ca 10 TB)

Bruker 500 GB disker til dette, og fyller en disk før jeg sender den avgårde. Så skulle huset brenne, risikerer jeg å miste max 500 GB.

 

Det er da utrolig MYE som skal til for at jeg ikke får tak i en kopi av mine viktige filer, men det koster selvsagt litt mer enn å bare droppe backup.

Lenke til kommentar

Når man klarer å gjøre det om til forståelig økonomi og i tillegg har noen konkrete eksempler på hvor ille det kan gå så forstår de. Har nok også en fordel av at jeg har arbeidet med risikoanalyse tidligere (da ikke spesifikt knyttet til IT/Web, men helhetlige risikovurderinger), og at jeg har bakgrunn utenfor IT. Kan derfor enkelt relatere dette til risikoområder/sikkerhet kunden er godt kjent med og forstår bedre enn IT-sikkerhet.

 

Veldig bra, jeg tror det skulle vært flere som deg i IT-avdelinger rundt omkring.

 

Nå har jeg faktisk aldri arbeidet i en IT-avdeling, dog har jeg hatt rollen som overordnet systemeier og kontroller/koordinator med ansvar for blant annet IT. Man kan i realiteten si jeg var "informasjonssystemsjef" uten å ha tittelen. I dag driver jeg egen virksomhet.

 

Og det er nok en realitet at det alltid har vært slik at de som arbeider med IT kan får drive med det så lenge det ikke koster for mye, samt at IT-folket ofte har problemer med å kommunisere med ledelsen på en forståelig måte. Alt for mange IT-folk mangler forretnings- og organisasjonsforståelse (ikke spesifikt problem for IT-folk, gjelder for mange områder). Men for IT blir det fort mer synlig, da IT(IKT) er så tett integrert i hele organisasjonens virksomhet.

Lenke til kommentar

Eneste backup som er sikret mot dette er type: "Securitas kommer hver dag/uke og henter fysiske backup-tape, og legger de i safe".

 

Backup av typen: "Vi har backupservere av typen IBM Tivoli, er kun bra nok hvis filer slettes ved feil, eller hardwarekrasj."

 

Selv har jeg backup av private data hver natt mot en kammerats FTP server + egen server, samt IDE disker liggende i en skuff hos foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...