Gå til innhold

[Løst] Trøbbel med Raid 1, alt borte fra begge disker..


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har kjørt RAID 1, (speiling) med 2 hardisker på 750gb i over 2 år nå.. og alt har fungert helt fint.. inntil i går!!

 

Disse 2 diskene er kobblet til hovedkortets sata raid.. men jeg har 10 disker totalt på denne maskinen, via et eget sata kontroller kort..

 

Da jeg oppdaterte bios på det sata kontroller kortet i går, noe som virket greit, da det sto at oppgradering av bios var suksessfullt..

 

MEN det var det ikke, for etter en restart, så begynte win7 å mase om driveren til dette kortet.. og det finner jeg ingen steder på nettet.. Win 7 aksepterer ingen av driverene til dette kortet (laster ned fra produsenten sin hjemmeside).. men det er ikke det største problemet..

 

Problemet er at RAID oppsettet som IKKE var koblet til dette kortet er borte..??

 

Under diskbehandling så finner jeg raid disken(e) men får beskjed om at disse må initialiseres (noe jeg trykker ikke vil, for da sletter jeg vell alt? )

 

Så hva kan ha skjedd her?

 

Er det noen grei måte å fikse raid settet på? fixmbr? eller noe?

 

Disse diskene står i hotswap i front av maskinen.. så jeg har tatt dem ut nå, slik at ikke videre skade kan skje.. håper noen kan hjelpe, da lat av familie bilder (ca 50 000 stk) og masse film fra barnas oppvekst ligger der.. og mye dokumenter..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det Intel ICH RAID (ICH8-10R sørbro på hovedkortet) så går det BRILLEFINT å kjøre diskene som single.

Tror faktisk jeg installerte OSet på en disk i single for å se resynce de etterpå (Disk 2 hadde en ødelagt versjon av samme OS) så i dette tilfellet skal det være å peise på.

Lenke til kommentar

Først og fremst takk til deg johome for linker som var spennende og lærerike :) (har tatt kopi av dette til evt senere bruk)..

 

MEN.. jeg rotet frem min docking station for sata disker.. og satt disk nr 2 i denne.. og plugget den inn i usb`n og vips.. alt var der :) hmm miraklenes tid er vist ikke over he he.. Så Hårek!! Takk så mye for tipset.. stjerne i boka fra meg..

 

PS: nå skal jeg velge en litt annen "backup" løsning.. men jeg trenger uansett et nytt sata kontroller kort som ikke koster skjorta og utleie av fruen i helgene.. minst 6porter.. noen som har noe liggende ;)

 

er det noe spesielt jeg bør se etter når det gjelder sata kontrollere? (har lite greie på de forskjellige typene)..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...