Gå til innhold

Dette trikset gir deg Firefox 5 nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det stemme at MSXML sider ikke kan vises i Firefox. Har prøvd både i 4.0 og nå i 5.0 versjonen.

For besked om at en update er nødvendig, men når en velger nedlast, så skjer ingen ting. Ser i utenlandske forum at andre også har problemer med MSXML.

 

I IE 9 har jeg ikke problemer.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Dette er ikke en betaversjon.

Høres underlig ut, med tanke på at Firefox 4 ennå ikke er sluppet ut av beta.

 

Uansett, poenget mitt var nå at man burde fokusere på stabilitet fremfor funksjonalitet. Dette rushet mot nye utgaver har jeg svært liten sans for.

 

Lenge siden Firefox 4 var ut av beta.

 

Ellers er det at vi får versjon 5 nå en konsekvens av konkurransen i nettlesermarkedet. Særlig Chrome har presset fram en utvikling der man ikke lengre kan kjøre en versjon med ny funksjonalitet og så bugfikser i 2 år, deretter versjon med ny funksjonalitet. Nå er man presset til å legge litt ny funksjonalitet til med faste og korte intervaller (disse er egentlig også bugfiksversjoner).

 

Men i realiteten har vi gått fra en situasjon der versjonsnummerene vas som følger:

2.0 - Ny versjon med mye ny funksjonalitet

2.0.x - bug/sikkerhetsfikser

2.1 - Versjon med mindre funksjonalitetsoppdateringer

2.1.x - bugfiks

 

Til

2.0 - Ny versjon

2.0.x - bugfikser

3.0 - Ny versjon med minimale endringer og bugfikser.

3.0.x - bugfikser

 

Selv om versjonsnummereringen tildels er håpløs så er jeg enig i strategien som er valgt. I stedet for lange utviklingsløp på versjoner er det mye bedre med korte utviklingløp hvor bugfiksing og ny funksjonalitet kjøres langt mer i parallell.

 

Faktisk er dette en utviklingstrategi som i større og større grad tas i bruk av de fleste utviklingsmiljøer. Jeg arbeider selv i et miljø der vi ha gått fra å lansere nye versjoner når vi var ferdig med en gitt mengde funksjonalitet (om det tok 6 eller 24 mnd spilte ingen rolle), til å lansere oppgraderinger hver 6 mnd. Da lansert med den endra funksjonaliteten man rakk å få ferdig.

Lenke til kommentar

Og jeg får bare... skjønner ikke hvorfor.

Får samme her, firefox 5

 

Tåpelig med slike direkte lenker.

På Firefox Channel har man mulighet til å få lastet ned seneste 5.0 Beta med ett trykk utel å 'lete etter ftp/http links til exe'

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/channel/

 

Her kan man også laste ned Firefox 6.0 (Aurora) om man vil prøve neste versjon.

Det er ikke samme versjon, vil tro det der er en tidligere beta? Filene er hvertfall ikke samme størrelse.

 

Fikk min firefox 5 nå på automatisk oppdatering.

Lenke til kommentar

Tror kanskje det har med OS å gjøre - jeg sitter på gammel maskin med XP. (ikke så rart når det er microsoft 'mangel' du får feil på og ikke nettleser i seg selv?)

 

Det som er merkelig er at siden kommer helt greit opp i IE 9 på samme maskin. Har testet på andre maskiner også med XP, samme resultat med IE8 på noen maskiner, mens på andre virker det hverken i IE eller Firefox. Skulle gjerne funnet ut hva en kan gjøre for å unngå dette problemet. Tydeligvis finner IE den dll. filen som feilmeldingen viser til, mens Firefox på noen maskiner ikke klarer å finne den.

 

Har forsøkt å soke i programtillegg og utvidelser uten å finne noen forklaring der.

Lenke til kommentar
Lenge siden Firefox 4 var ut av beta.

Hører du påstår den er ute av beta, men er langt fra enig.

 

Firefox 4 bruker nå så mye minne at jeg sterkt vurderer en annen nettleser. I utgangspunktet er ikke minnebruk noe problem, men samtidig med minnebruken går den i sirup. Etter en hard restart av Firefox opplever jeg at minnebrukeren synker til mindre enn en tredjedel, selv med de samme vinduene oppe. Noe som igjen tyder på dårlig minnehåndtering (lekkasje).

 

For brukerne er stabilitet viktigst. Hjelper ikke å pushe nyttig funksjonalitet ut til brukeren dersom brukeropplevelsen blir ødelagt av feil i programvaren. Som bruker mener jeg den gamle modellen og versjonsnummereringen var mye mer oversiktlig. Skal Mozilla ta opp konkurransen mot Microsoft, Google og Opera må de stå på.

Lenke til kommentar

@indeksregulert:

 

Hva du mener er ikke nødvendigvis så interessant. Formelt sett er det en god stund siden Firefox 4 var ute av beta. At mengden feil er i største laget har jeg langt fra problemer med å være enig i, men egen erfaring er at ca 80 % av lansert programvare om man vurderer slik burde vært beta en god stund til.

 

Dessverre er virkeligheten slik at det har ikke man tid til - skal man lage nær feilfri programvare så kjører konkurrentene ring rundt deg - og du er trolig ute av gamet om ikke alt for mange år.

 

Det er heller ikke korrekt at brukerne ønsker stabilitet - at dette er viktigst. Brukerne ønsker også ny funksjonalitet, helst begge deler samtidig. Men det er faktisk nesten umulig å få til, så i realiteten er det den som klarer å gi akseptabel stabilitet med rask implementering av nye funksjoner som trolig kommer til å vinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...