Gå til innhold

Innkjøpsliste ny komplett pc(topp middelklasse) til 10k. Ønsker kommentarer


Anbefalte innlegg

Det er over 10 år siden jeg sist satt sammen en pc og jeg lurer derfor på om noen kan se over innkjøpslisten under. Det jeg er mest usikker på er om det forskjell på strømforsyningene. Er det f.eks. tilkoblinger som er begregnet for spesifike skjermkort? Trenger jeg bedre minne for å overklokke prossesoren. Etter hva jeg husker måtte man også øke hastigheten på minnet da man overklokket i gamle dager.

 

Hvordan yter vifta. Finnes det bedre alternativer med tanke på ytelse og støy? Svar: funnet ut at har rimelig bra ytelse. Corsair H60 Liquid CPU Cooler Review - Nesten like bra som H70 og er mer stillegående Corsair H70 Review - Sammenligning med bl.a Noctua NH-D14

 

Det skulle vært en budsjett spill pc, men klarte ikke å la være å kjøpe noe som ble litt spennende. Liker å kjøpe det man får mest mulig ut av pengene.

 

Jeg benyttet denne tråden som et utgangspunkt: Den perfekte PC-pakke & bærbare [AKTIV]

 

Skal benytte et gammelt tastatur og kjøper eventuelt interne hardisker senere. Ellers er det greit med mulighet for flere skjermer på skjermkortet slik at man etterhvert f.eks kan kjøre xbmc på en større skjerm. Er ellers opptatt av strømregningen så må senere undersøke hvor mye strøm maskinen trekker. Tenkte jeg kanskje kunne benytte den som "NAS" for htpc'en i stua om jeg får det til å bli økonomisk lønnsomt.

 

Får vel også nevne at dette er pc til sønnens bursdag(12år) som far kunne tenkt seg selv. For min del er det mest spennende å overklokke, støynivået og teste ssd disk. Overklokket sist en PIII-700 som bråkte som et uvær. Blir også fint med en pc som jeg kan redigere litt HD video fra et Panasonic HDC-SD90 som er i bestilling. I forbindelse med flashing av xbox360 skal det også bli ålreit med en maskin med usb booting og sata porter. Har også sata kortliggende til dette formålet som den sikkert også takler uten noen problemer.

 

Dustin

Kabinett FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK Kr 699,-

Strømforsyning CORSAIR GS 600W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU Kr 599,-

Hovedkort ASUS P8P67 PRO B3.1 P67 S-1155 ATX Kr 1189,-

Kjølepasta ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) Kr 79,-

Vifte CPU CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-1155/1156/1366/AM3 Kr 499,-

Minne CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)Kr 349,-

Skjermkort ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E DVI/DP Kr 1299,-

Hardisk OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC Kr 799,-

Dvd-rom LG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK Kr 169,-

Mus LOGITECH OPTICAL MOUSE MX518 USB Kr 209,-

Operativsystem MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT NOR DVD #OEM #NO Kr 789,-

Frakt Kr 99,-

 

Komplett:

Skjerm BenQ 24" LED G2420HDBL Kr 1395,-

Prossesor Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K Kr 1595,-

Frakt Kr 59,-

 

Total sum: Kr 9827,-

Endret av hercem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller gått for 4 GB kingston ram per brikke, siden da har du mulighet for 16 GB ram som burde holde for de fleste.

 

Du trenger ikke å overklokke ram med core i5 2400k.

 

Oppsettet ser greit ut.

 

Ville nok heller staset på Asus Radeon HD 6970 2 GB bvare så er maskinen mere fremtidrettet.

Lenke til kommentar

Ville heller gått for 4 GB kingston ram per brikke, siden da har du mulighet for 16 GB ram som burde holde for de fleste.

 

Du trenger ikke å overklokke ram med core i5 2400k.

 

Oppsettet ser greit ut.

 

Ville nok heller staset på Asus Radeon HD 6970 2 GB bvare så er maskinen mere fremtidrettet.

 

Jeg kan vel ikke benytte kun en 4GB minnebrikke for dem må vel stå i par? 4GB får holde i denne omgangen pga pris. Skjermkortet får også holde i denne omgangen pga pris :)

Uansett finnes det alltid mer penger om behovet etterhvert skulle melde seg. Må teste litt for å se hvor begrensningen eventuelt kommer. Får vel nevne at jeg tidligere brukte en PIII-700 128MB minne laptop som carputer med Windows XP på under 200MB ferdig innstallert. Klarte akkurat å vise dvd iso'er uten at det hakket :blush:

Endret av hercem
Lenke til kommentar

Kjøpte nesten identisk PC, og satt den sammen denne helgen.

 

Eneste forskjellen jeg hadde var at jeg hadde 2 x 4gb Corsair Venegance CL 9 9 9 24 RAM, Asus P8Z68 (nye brikkesettet til Intel) og Gefoce 560TI.

 

Angående ytelse vil et slikt oppsett som du her har skissert fungere strålende. Fikk klokket min I5 til 4,7ghz (mer er sikkert mulig med H60-kjøler).

 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med ytelse og lydnivå!

 

Ville dog ha slengt på noen Fractal Design Silent Series 120mm vifter til montering i kabinettet da det kan bli noe varmt uten. Desutten ville jeg heller brukt denne vifta på H60-kjøleren da den med originalvifta bråker noe mer...

Lenke til kommentar

Du kan vel stort sett ha singemodus (1 ram brikke).

 

Men da får du ikke dualchannel, altså ingen hastighetforbredring.

 

OK, da vil jeg nok uansett ha dem i par. Er vel totalt 4 minneslotter og kan vel senere kjøpe 2*4GB og kommer jo da opp i totalt 12GB. Ser ikke helt at jeg skal ha behov for så mye om jeg ikke får helt dilla på HD videoredigering.

Lenke til kommentar

Kjøpte nesten identisk PC, og satt den sammen denne helgen.

 

Eneste forskjellen jeg hadde var at jeg hadde 2 x 4gb Corsair Venegance CL 9 9 9 24 RAM, Asus P8Z68 (nye brikkesettet til Intel) og Gefoce 560TI.

 

Angående ytelse vil et slikt oppsett som du her har skissert fungere strålende. Fikk klokket min I5 til 4,7ghz (mer er sikkert mulig med H60-kjøler).

 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med ytelse og lydnivå!

 

Ville dog ha slengt på noen Fractal Design Silent Series 120mm vifter til montering i kabinettet da det kan bli noe varmt uten. Desutten ville jeg heller brukt denne vifta på H60-kjøleren da den med originalvifta bråker noe mer...

 

Takk for tilbakemeldingen. Jeg vet bare at kabinettet jeg bestilte har innebygd 2*120 vifter. Har ikke undersøkt om jeg trenger noe mer enn det. Bør ikke det holde eller mener du at man trenger flere?

 

Når det gjelder hovedkortet har jeg ikke undersøkt noe mer enn at jeg har sett på forskjellene på de forskjellige versjonene av P8P67. Leste tilfeldigvis i stad at Z68 hadde støtte for ssd caching for øvrige disker. Ellers mente han i den tråden jeg har tatt utgangspunktet i at Z68 ikke var verdt prisforskjellen i sitt oppsett. Skal vel særdeles mye til at jeg også kommer til å savne noe, men kan jo hende det dukker opp noe etterhvert som jeg kommer litt mer inn i det.

Lenke til kommentar

Ja, det kommer med 2 slike vifter av den type jeg skisserte over allerede installert. Men, når du monterer H60, vil du måte fjerne den ene av disse, og dirigere denne til å blåse luft inn i stedet for ut. Da sitter du igjen uten lufting utover. Jeg monterte derfor en ekstra vifte i front til å blåse inn, en ekstra vifte i bunn av kabinettet like bak PSU til å blåse inn, og en vifte på toppen av kabinettet il å blåse ut (som eneste luft-uttak). Etter denne modifiseringen har du to steder igjen å montere vifter. Du har enda en plass i toppen, som du desverre ikke kan bruke ettersom hovedkort og H60-kjøleren tar opp plassen, mens du også har et i sidedøren. Jeg valgte å droppe sidedøren da jeg kun ville ha åpne hull på front, topp og bunn av kabinettet.

 

Jeg mener dette er en klok måte å gjøre det på. Du får kabinettet anslagsvis 5-10 grader kjøligere under load, mens støynivået er tilnærmet identisk som om kabinettet skulle vært originalt.

 

Jeg har som du ser av dette valgt å ikke bruke viften som følger med Corsair H60.

 

Jeg kan prøve å få knipset noen bilder av riggen i ettermiddag dersom du vil se hvordan jeg har gjort det...

Lenke til kommentar

Så du kjøpte 3 stk ekstra vifter? Kanskje jeg skal se om jeg får lagt til noen på orderen host Dustin. Du må gjerne legge til noen bilder, men jeg finner vel uansett ut av det.

 

Får google litt å se om jeg kanskje også kan finne på en bedre vifte løsning samtidig til Asrock'en ion 330 som jeg benytter som htpc. Bråker mye den minivifta på cpu'en og vifta bak i kabinettet. Vurderer å skjære og montere en svær vifte i toppdekselet. Frem til nå har jeg bare lagt gummi mellom kjøleribba på cpu'en og den lille vifta. Det hjalp mye og jeg ble kvitt en veldig høy tone.

 

Den ene xbox 360'en har en Arctic Cooling Arctic F12 Pro m/temperaturkontroll montert over cpu'en. Monterte det samtidig med x-clamps og ny type kjøleribbe med heatpipes ;)

Endret av hercem
Lenke til kommentar

Hvordan er det med viftekontroll da? Får man plugget viftene enkelt til hovedkortet som styrer volt'en basert på temperaturer? Litt kjedelig om alle går på fult hele tiden. Ser at det finnes vifter med pwm kontroll, men det er vel ikke nødvendig så lenge hovedkortet eventuelt styrer volten?

 

Funnet ut dette:

The P8P67 Pro has a total of 4 fan headers.

1x CPU = 4 pin - Located next to the CPU

1x Chassis = 4 pin - Located next to the CPU

1x Chassis = 3 pin - Located next to the SATA Ports

1x Power supply = 3 pin - Located near the Ram

 

Man kan styre CPU og Chassis viftene. Må vel bruke en form for splitter slik at man kan benytte flere enn to kabinett vifter.

 

Har også funnet at kabinettet har viftestyring for 3 vifter. Så får vel det til på et eller annet vis.

 

Tenkte jeg skulle bestilt 3 ekstra vifter fra Dustin, men det var jo umulig å få lagt noen flere varer på samme orderen/leveransen. Det eneste alternativet var å kansellere hele orderen og bestille varene på nytt. Ble av kundebehandler fortalt om funksjonen hvor man via orderen på nytt kan putte alle varene i handlekurven. Problemet var da bare at flere av varene som var bestilt ikke lenger var å få til kampansjepris/pakker.

 

Derfor blir det til at jeg bestiller flere vifter eventuelt senere fra https://www.quietpc.com i England. Derifra blir den totale prisene ca lik Dustin sine priser uten de ekstra 99 kr i frakt.

Endret av hercem
Lenke til kommentar

Hei,

 

Her er bygget.

 

JmHzW.jpg

Som du ser her satt jeg inn vifte #2 i en av vifteholderne foran. En av de to viftene som følger med kabinettet er allerede satt inn i den nederste holderen.

 

9QFmh.jpg

Her er viftene jeg kjøpte i tillegg (identiske med de som allerede er i kabinettet.) Fractal Design Silent Series 120mm 15db.

 

Ww9RL.jpg

Her er to av viftene montert. En av dem er plassert bak radiatoren (denne fulgte med kabinettet), mens du ser den siste på toppen. Som du ser vil du ikke kunne bruke vifteuttaket øverst til venstre. Det blir ikke plass.

 

yNqXH.jpg

Den siste av de ekstra viftene jeg benyttet ser du her - ved siden av strømforsyningen. Merk at denne strømforsyningen er ganske lang - og det var ikke en millimeters klaring etter jeg pressa delene inn (var såvidt det ble plass).

Endret av ochi9le
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...