Gå til innhold

Har begynt med jogging, tror jeg dør for hver meter...


Anbefalte innlegg

Hei alle der ute...

 

Det er et par ting jeg lurer på ang. jogging og utholdenhet ved jogging.

 

Jeg har begynt å jogge ute i skogsterreng og stier. Jeg er 30 år og har lenge

hatt et normalt forhold til trening på senter. Vanlig elipsemaskin og styrketrening.

Det er jo alt vel og bra, men pga mange år med kne problemer, har jeg alldrig vært

en "løper"

 

Nå som knær er opperert og jeg har fått litt kick på å jogge ute har jeg noen spørsmål.

 

Greia er den at som sagt så har jeg alldrig vært ute og løpt noe serlig og jeg har absolutt ingen kondis, så fort jeg starter joggeturen så ryker pulsen opp i 190 og jeg sliter etter bare 100 meter. Jeg prøver og gå små strekninger og få ned pulsen og småjogge pent, men lite hjelper. Hvor lang tid tar det før jeg kan vente meg resultater og kroppen begynner og venne seg til anstrengelsen.

Jeg har riktig nok ikke holdt på mer enn ca en mnd med en "joggetu/rask gåtur" på 45 minutter 3 - 4 ganger i uka og forstår det tar tid.

 

Er det noen som har noen tips på utholdenhet, om hva man kan gjøre for å trene opp kondisen litt ?

 

Jeg er i god fysisk form ellers og har en normal BMI, men siden jeg liker godt å jogge og bevege på meg, utenfor family, så ønsker jeg gjerne noen tips av erfarne "løpere" der ute i eteren.

 

Hilsen meg i joggemodus om dagen....

Endret av Vintage_Gamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold lavt tempo og øk tiden du holder på. Si at du bestemmer deg for en økt på 45 minutter - du bør holde et tempo du klarer å holde de 45 minuttene. Easy peasy. Deretter kan du øke tiden opp til en time og heller øke farta etterhvert. Det du bruker tid på i starten er å disponere løpet ditt rett og slett - slik at du ikke starter for hardt og ikke klarer å fullføre.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke allverdens fantastiske programmer som gjør det "så lett å bli maratonløper", problemet er å få sofapoteter som meg til å faktisk GJENNOMFØRE noe som helst. Det er mye vanskeligere enn å slenge treningsprogrammer i hodet på oss.

 

På jobb har vi massevis av gratis treningstilbud, spinningtimer, yogatimer med trener, sirkeltrening etc.

Men de som virkelig TRENGER å komme seg opp av sofaen gidder ikke. De er aldri med på noenting fordi det ikke "passer for meg". De som er med på alt er folk som allerede er godt trente og liker å trene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vanlig joggetempo hjelper vel ikke noe særlig på kondis(utholdenhet)? Vil det ikke bare forbrenne kalorier?

 

Intervalltrening er vel veien å gå?

 

Legg merke til spm. tegnene, dette er bare noe jeg har hørt av andre, så er ikke sikkert det jeg sier er riktig :)

Tro meg, det hjelper på kondisjon også. I fjor startet jeg med jogging for første gang på 13-14 år. Innen 3 måneder så løp jeg 1,5 mil på 60 minutter. Det uten noen fancy treningsprogram og intervall og slikt tøys. Ikke at 1,5 mil på 60 er så innmari kjapt, men jeg synes det var en grei stigning fra å spy etter 1,5 kilometer den første turen jeg bevegde meg ut av huset. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nikki: Du påstår at du på 3 mnd har gått fra å såvidt klare å løpe til å klare 15 km på 1 time. Du er klar over at det er en fart på 4 min/km eller 15km/t i snitt? Gå på en tredemølle på trenigsstudio å sjekk hvor fort det faktisk er så kan du få lov til å komme tilbake og rette på talla dine. Du har sikkert bare skrevet eller tenkt feil.

 

Vintage: Du er sikkert godt igang med jogginga nå, hvordan går det?

Lenke til kommentar

Nikki: Du påstår at du på 3 mnd har gått fra å såvidt klare å løpe til å klare 15 km på 1 time. Du er klar over at det er en fart på 4 min/km eller 15km/t i snitt?

 

Ja, jeg vet nøyaktig hvor fort det er. På videregående løp jeg 3000 på 10:52 f.eks, det er under 4min/km. Jeg trente ikke den gangen i det hele tatt. I år har jeg ikke vært like flink, så er ikke i nærheten av slike tider - men skal jobbe meg gjennom denne sommeren også og faktisk være så smart at jeg skaffer meg kort på studio, slik at jeg kan løpe på mølle i vinter.

Lenke til kommentar

Nikki: Du påstår at du på 3 mnd har gått fra å såvidt klare å løpe til å klare 15 km på 1 time. Du er klar over at det er en fart på 4 min/km eller 15km/t i snitt? Gå på en tredemølle på trenigsstudio å sjekk hvor fort det faktisk er så kan du få lov til å komme tilbake og rette på talla dine. Du har sikkert bare skrevet eller tenkt feil.

 

Vintage: Du er sikkert godt igang med jogginga nå, hvordan går det?

 

 

Heisann ja...

 

Jeg kan med glede rapportere at det går kjempe bra, med litt råd og veiledning fra forumet her og venner, så går alt lettere. Jeg mått bare venne meg til en rolig og behagelig "løpemåte" om du vil...

 

Jeg jogget i sommerferien i Danmark 6,5 kilometer på 40 minutter. Er kanskje ingen stor bragd for mange, men for meg var det kjempe stort. :)

Spessielt siden jeg løp 3 kilometeren før på skolen på nesten 30 minutter... siden jeg har slit med kne og alldrig har væt noen jogger syns jeg nå at det går veldig bra. :)

 

Så nå er det bare og fortsette .... :)

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt om hvordan du motiverte deg til å begynne? Jeg er også sånn som holder på å dø bare jeg springer 100 meter for å rekke toget.

Er ikke spesiellt overvektig, rundt 75 kg.

 

Jeg sprang også 3000m på skolen på sånn 18-20 minutter og måtte gå mye.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg jogget i sommerferien i Danmark 6,5 kilometer på 40 minutter. Er kanskje ingen stor bragd for mange, men for meg var det kjempe stort. :)

 

Så nå er det bare og fortsette .... :)

 

Gratulerer - dette er jo knallbra! Hvis jeg ikke misforstår deg, så har du nå funnet et fint tempo, som du trives med. Så nå er det som du sier, bare å fortsette. Du bør ikke ta for hardt i nå, slik at du skader deg. Det gjorde jeg i fjor, trente for ofte og for hardt på løpinga. Endte opp med en strekk eller noe slikt faenskap i leggen. Det ødela mye for meg.

 

Det jeg vil anbefale deg for å få en god progresjon er å legge inn ei lang økt, per uke. Hvis du f.eks løper 3 turer i uka, så bør den ene altså være noe lenger enn de to andre, eventuelt at du legger inn ei lengre økt, hver andre uke.

 

Og igjen, gratulerer! Og lykke til videre med løpinga. :)

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt om hvordan du motiverte deg til å begynne?

 

Jeg motiverte og motiverer meg med at jeg har passert tredve, har en liten saccosekk som henger litt over beltet. Jeg fant ut at litt løping ville gjøre meg godt, og vil være en fin investering i helsa mi. Jeg ønsker også å slutte å snuse, jeg slutta å røyke i fjor da jeg løp som en tulling. Det hjelper meg, både det at jeg føler at jeg ødelegger løpinga med snusen og ikke minst at jeg klarer å holde meg unna snusen når jeg løper.

Lenke til kommentar

Kan du fortelle litt om hvordan du motiverte deg til å begynne? Jeg er også sånn som holder på å dø bare jeg springer 100 meter for å rekke toget.

Er ikke spesiellt overvektig, rundt 75 kg.

 

Jeg sprang også 3000m på skolen på sånn 18-20 minutter og måtte gå mye.

 

 

Egentelig så var motivasjonen at jeg jobber bare natt, og med mye stillesitting og lite aktivitet så så jeg selv at jeg måtte komme igang.

 

Jeg leste litt på Facebook og nettet om noe som het Nike Plus... Det er en liten chip

som man legger i skoen som sammen med ipod'en din registrerer treningsøktene.

 

Denne lille duppeditten med nike sine hjemmesider har vært en sykt motiverende liten sak, du får lyst til å gå ut og gjøre det bedre og det er kjempegøy å ha en oversikt over

alle treningsøktene dine. Samt at man kan være med på utfordringer og utfordre venner.

 

For tiden går det kjempefint for meg, og nå kan jeg jogge i et fint tempo i 20-25 minutter

uten noe store problemer. Forbedring hver dag. :)

 

Sluttet og røyke 25 røyk om dagen for 2 år siden og spiser en del sunnere nå enn før. Så

det er også en motivasjon til å gjøre det bedre. Kroppen blir så mye friskere og raskere.

 

Lykke til og god tur. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...