Gå til innhold

Kjøpe egen leilighet, masse spørsmål.


axelh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør det mandag morgen;) Utfra bare inntekt vil jeg nok ikke kunne få lånet, men vil prøve å forklare min situasjon og hva som er planen:) Får se hvordan det går:D

 

Flott! Da ønsker jeg deg lykke til i banken og på en evt. boligjakt samt en lykke til i min retning og, for kommende budrunde :)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Da har jeg vært i et par forskjellige banker og har en til avtale neste mandag.

 

Gjensidige som er min bank er veldig firkantet på dette og blir for lavt lånebeløp fra de.

 

Fana sparebank var veldig grei og de samarbeidet og brukte lang tid på å regne på budsjett osv. Må vente en uke på svar fra hun jeg snakket med. Ikke altfor store forhåpninger, men hun forstod hvertfall hva jeg ville gjøre.

 

Håper på det beste så kommer jeg tilbake med update:D

Lenke til kommentar

Du kan jo også vurdere husbanken, om ikke annet enn for et dellån.

 

Banken vår ble i hvert fall veldig glad for at vi fikk 400k fra Husbanken med 2.pri.

 

Vil de gi ut lån når jeg har lån i en anne bank da? Da kan jeg jo få lån i to forskjellige banker og nå opp til prisen jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Så lenge man klarer det økonomisk så er det alltid bedre å eie kontra å leie. [...] Jo tidligere Du kommer Deg inn på boligmarkedet jo bedre er det. Du vil betale ned på ditt eget lån og selv få verdiøkningen på boligen.

Det er ingen økonomiske lover som tilsier at dette er gudegitte sannheter, mange perioder i historien som har vært mer enn uheldige med tanke på boliginvestering. Spør irske, amerikanske eller spanske boliginvestorer hvordan de har likt seg de siste årene, eller nordmenn som kjøpte bolig sent på 80-tallet og måtte selge tidlig på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Så lenge man klarer det økonomisk så er det alltid bedre å eie kontra å leie. [...] Jo tidligere Du kommer Deg inn på boligmarkedet jo bedre er det. Du vil betale ned på ditt eget lån og selv få verdiøkningen på boligen.

Det er ingen økonomiske lover som tilsier at dette er gudegitte sannheter, mange perioder i historien som har vært mer enn uheldige med tanke på boliginvestering. Spør irske, amerikanske eller spanske boliginvestorer hvordan de har likt seg de siste årene, eller nordmenn som kjøpte bolig sent på 80-tallet og måtte selge tidlig på 90-tallet.

Det er helt korrekt at det ikke finnes noen lover som sier at man kommer til og tjene penger på bolig, men de fleste er stort sett enig at bolig (såfremt man følger markedet og ikke kjøper for spesielt slik at det er salgbart etterpå osv.) er en god invistering. I Norge så er det helt normalt og eie selv kontra andre land hvor normalen er at man leier f.eks.

Jeg tror heller ikke man finner så mange rådgivere som vil råde folk vekk g gjøre en boliginvisetering såfremt man har økonomisk ryggrad til og kunne gjøre det.

 

Man skal selvfølgelig alltid ha historien i tankene og være klar over at renten nå mest sansynelig er på vei opp, fast rente kan være løsningen her hvis man øsnker forutsigbarhet f.eks.

 

Ellers så kan man dra frem skrekkepler og sette det meste på spissen sånt sett. Du må ikke kjøre bil, man kan havne i en ulykke osv osv.

Bottom line er at de fleste av oss kjøper hus, sånn sett så er det bra og komme inn på boligmarkedet og få etablert set. Igjen såfremt man har økonomien til og forsvare det. Og så kan man selvfølgelig ta forbehold om at det ikke må være på en pristopp, boligboble osv. osv. noe som vel er vanskelig og spå.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått inviglet lån på 1,4 i dnb nor og 1,5 hos fana sparebank:D

 

Da får jeg bare regne masse på alt og se etter noe jeg kan kjøpe:D

 

Må prate litt mer med banken, de vil jo at jeg skal flytte alt av kontoer over.

 

Høres jo bra ut. Har tenkt å få kjøpt leilighet iløpet av studietiden selv, er derfor litt interessant og vite hvilke betingelser dette lånet har. Hvor mye må du ha i inntekt utover studielånet? EK? Og ikke minst, er det kun som framleie-objekt du får lånet?

Lenke til kommentar
Må prate litt mer med banken, de vil jo at jeg skal flytte alt av kontoer over.

Og flytte pengene over fra en bank til en annen bank er da ingen problem, sålenge den banken Du har hatt frem til nå ikke gir Deg tilstrekkelig med lån så hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med og gjøre dette. Så trofast skal man ikke være med en bank.

 

Du trenger jo heller ikke avslutte Ditt kundeforrhold hos Din gamle bank.

 

Jeg har kundeforrhold hos både min gamle og min bank som gav med lån.

BSU, brukskonto og sparekonto ble overført men alt er fortsatt i min gamle bank, bare med ett par kroner stående.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått inviglet lån på 1,4 i dnb nor og 1,5 hos fana sparebank:D

 

Da får jeg bare regne masse på alt og se etter noe jeg kan kjøpe:D

 

Må prate litt mer med banken, de vil jo at jeg skal flytte alt av kontoer over.

 

Høres jo bra ut. Har tenkt å få kjøpt leilighet iløpet av studietiden selv, er derfor litt interessant og vite hvilke betingelser dette lånet har. Hvor mye må du ha i inntekt utover studielånet? EK? Og ikke minst, er det kun som framleie-objekt du får lånet?

 

Bra det er flere som tenker litt sånn;) vanligvis skal man bo i boligen selv når man bruker BLU/førstehjemslån (renten er lavere her). Hvis ikke må man ta opp vanlig lån, som jeg må nå. Det hjelper veldig at jeg skal leie ut, men det er ikke alle banker som tar det med i beregning da det er mye usikkerhet med utleie. Anbefaler å ta med i egne beregninger at det kan være vanskelig å leie ut.

 

Jeg har en EK på 250k og sparer 15k i måneden grunnet veldig lave utgifter (bor hjemme og er veldig sparsommelig). Har 300k fast + litt ekstra for ekstravakter i året. Dette vil vanligvis kunne betjene et lån på maks 900k så her må du være veldig flink til å legge frem budsjett og vise til veldig god spareevne, veldig god evne til å minimere utgifter osv.

 

Så det er jo helt klart mulig å få et lån, men hvis du skal studere og har bare en deltidsjobb + skal bo der selv så må du isåfall være veldig flink å spare og ha en del i EK. Bare å spørre hvis du lurer på noe mer;)

 

Må prate litt mer med banken, de vil jo at jeg skal flytte alt av kontoer over.

Og flytte pengene over fra en bank til en annen bank er da ingen problem, sålenge den banken Du har hatt frem til nå ikke gir Deg tilstrekkelig med lån så hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med og gjøre dette. Så trofast skal man ikke være med en bank.

 

Du trenger jo heller ikke avslutte Ditt kundeforrhold hos Din gamle bank.

 

Jeg har kundeforrhold hos både min gamle og min bank som gav med lån.

BSU, brukskonto og sparekonto ble overført men alt er fortsatt i min gamle bank, bare med ett par kroner stående.

 

Selvfølgelig ikke, men har veldig mye rabatt på bilforsikring siden jeg har er helkunde. Men må jo gjøre det for å få lånet så... Kan jo også ha alt i den gamle fremdeles ja. Løser seg nok:)

 

Gleder meg veldig til å få kjøpt noe, men må bare være forsiktig med å ikke falle for det første og beste:P

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Om det første og beste er noe du kan tenke deg, på sted som passer deg og du har råd så ser jeg ikke problemet.

 

Det kan lønne seg å vente, men du kan også bli gående lenge å vente på en like god bolig igjen og prisene går ikke nedover :)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Om det første og beste er noe du kan tenke deg, på sted som passer deg og du har råd så ser jeg ikke problemet.

 

Det kan lønne seg å vente, men du kan også bli gående lenge å vente på en like god bolig igjen og prisene går ikke nedover :)

 

 

Nei, er mer fordi jeg skal på ferie om to uker og sånn. Da kan jeg ikke ordne med utleie og sånn før etter ferien.

 

Men tenkte meg på visning i morgen kanskje så får se:D

Lenke til kommentar
Må prate litt mer med banken, de vil jo at jeg skal flytte alt av kontoer over.

Og flytte pengene over fra en bank til en annen bank er da ingen problem, sålenge den banken Du har hatt frem til nå ikke gir Deg tilstrekkelig med lån så hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med og gjøre dette. Så trofast skal man ikke være med en bank.

 

Du trenger jo heller ikke avslutte Ditt kundeforrhold hos Din gamle bank.

 

Jeg har kundeforrhold hos både min gamle og min bank som gav med lån.

BSU, brukskonto og sparekonto ble overført men alt er fortsatt i min gamle bank, bare med ett par kroner stående.

 

Selvfølgelig ikke, men har veldig mye rabatt på bilforsikring siden jeg har er helkunde. Men må jo gjøre det for å få lånet så... Kan jo også ha alt i den gamle fremdeles ja. Løser seg nok:)

 

Gleder meg veldig til å få kjøpt noe, men må bare være forsiktig med å ikke falle for det første og beste:P

Jeg hadde tatt meg en tur innom DNB Nor og Fana Sparebank igjen og fått ordnet meg time hos Forsikrings avdelingene Deres. Lagt frem hvilken bil Du har pr. dags dato, ta gjerne med en oversikt over hva Du har på forsikringen Din nå som kjørte kilometer, egenandel, om DU har leiebil osv. og si at Du har fått tilbud på lån hos banken Deres og vurderer om Du skal flytte over forsikringen også hvis de kan komme opp med ett godt tilbud på forsikringen.

Men jeg hadde passet på at de hadde klart og matchet den gamle forsikringen uten at de tar husforsikringen inn i regnestykket.

Ev. så kan Du gjøre akkurat det samme med oversikten over hvilken forsikring Du har pr. i dag og liste det opp i en e-post og sende til diverse forsikringsselskap.

 

Jeg har ikke min forsikring gjennom noen av mine bankforbindelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...