Gå til innhold

Kjøpe egen leilighet, masse spørsmål.


axelh

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og vurderer å kjøpe egen leilighet i Bergen, er 20 år.

 

Har 300k på konto og skal jobbe litt under et år før jeg skal utdanne meg videre. Da sparer jeg 150k cirka (ja, det er mye men jeg har veldig lave månedsutgifter). Bor nå hjemme og betaler en symbolisk sum for dette.

 

Det jeg vurderer er å kjøpe en leilighet/rekkehus for rundt 1,5 mill. Har regnet litt på kallulatorer og ser at det vil bli cirka 6-7000 i måneden. Hvis jeg bruker 200k i egenkapital vil jeg i tillegg ha nok penger på konto til å betale lånet i nesten 3 år. I tillegg vil jeg ha en deltidsjobb når jeg begynner å studere neste år.

 

Det som er planen er å leie ut denne leiligheten i 3 år +/-. Da vil jeg også ha inntekter fra dette.

 

Vet det er mange fallgruver her, men er veldig klar for å investere pengene mine i noe. Kan jo for eksempel binde renten for å være sikker på utgiftene der. Kan jo også bli vanskelig med utleie, men tar høyde for at det kanskje ikke blir inntekter der hele perioden.

 

Noen som har noen meninger om dette? Bra eller dårlig ide? Må jo selvfølgelig regne masse på dette, men ideen er jo den samme og ut fra det jeg har regnet foreløpig skal det gå veldig bra.

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til utleie, har du regnet med at du må betale skatt på overskuddet fra utleien?

 

Og i forhold til egenkapital, har du regnet med at du må kjøpe møbler? Eller skal du leie ut leiligheten med en gang og umøblert?

 

Husk at hvis du bor hjemme så får du ikke stipend, bare lån, fra Lånekassen altså. Det er 40% reduksjon med stipend, slik at hvis du har 7000 i renter, avdrag, kommunale utgifter, forsikring og slikt, så dekkes dette av lånekassen hvorpå deltidsjobben din dekker mat, mobil, øl og slikt.

Lenke til kommentar

I forhold til utleie, har du regnet med at du må betale skatt på overskuddet fra utleien?

 

Og i forhold til egenkapital, har du regnet med at du må kjøpe møbler? Eller skal du leie ut leiligheten med en gang og umøblert?

 

Husk at hvis du bor hjemme så får du ikke stipend, bare lån, fra Lånekassen altså. Det er 40% reduksjon med stipend, slik at hvis du har 7000 i renter, avdrag, kommunale utgifter, forsikring og slikt, så dekkes dette av lånekassen hvorpå deltidsjobben din dekker mat, mobil, øl og slikt.

 

Jepp, 28%:) Regner uansett ikke med veldig store inntekter her for å være på den sikre siden.

 

Møbler, hvitevarer og alt er regnet med:) Har veldig masse av dette hjemme hos mine foreldre:)

 

Hvis jeg bor hjemme kan jeg få deltid der jeg jobber 100% nå og er da sikret inntekt:)

Hvis ikke er alternativet at jeg studerer et annet sted og må leie der. Dette er det også tatt høyde for.

 

Men er det sånn at jeg kan leie ut uansett? Eller fins det regler for om det er lov å leie ut visse steder?

Lenke til kommentar

Så lenge man klarer det økonomisk så er det alltid bedre å eie kontra å leie.

 

Jeg har ikke sett på regnestykket på et slikt lån og vil derfor ikke begi meg inn i det på detalj nvå men uttaler meg på generel basis.

 

Jo tidligere Du kommer Deg inn på boligmarkedet jo bedre er det. Du vil betale ned på ditt eget lån og selv få verdiøkningen på boligen.

 

Det som jeg derimot er skeptisk til er å leie ut. Man kan være skikkelig uheldig med leieboerne, eller man kan være heldig.

Hvis Du ikke kan bo der når Du selv skal studere så hadde jeg prøvd og fått leid ut til noen man vet hvem er så pass godt at man kan være sikker på at man ikke får problemer med manglende betaling, unødig slitasje og i værste fall hærverk på boligen din.

Lenke til kommentar

Jepp, 28%:) Regner uansett ikke med veldig store inntekter her for å være på den sikre siden.

Du bør vel regne med inntekter nok til å i hvert fall dekke utgiftene dine? Så kan du evt ta skatteregningen selv...

 

Møbler, hvitevarer og alt er regnet med:) Har veldig masse av dette hjemme hos mine foreldre:)

Hvis du først skal leie ut ville jeg gjort det umøblert, mindre styr for deg...

 

Hvis jeg bor hjemme kan jeg få deltid der jeg jobber 100% nå og er da sikret inntekt:)

Hvis ikke er alternativet at jeg studerer et annet sted og må leie der. Dette er det også tatt høyde for.

Hvorfor ikke da bare bo i leiligheten selv?

 

Men er det sånn at jeg kan leie ut uansett? Eller fins det regler for om det er lov å leie ut visse steder?

Du kan ikke nødvendigvis leie ut hvis det er i borettslag, men sannsynligvis, så lenge du planlegger å flytte inn etter endt utdannelse som det ofte står i kontraktene.

Lenke til kommentar

Så lenge man klarer det økonomisk så er det alltid bedre å eie kontra å leie.

 

Jeg har ikke sett på regnestykket på et slikt lån og vil derfor ikke begi meg inn i det på detalj nvå men uttaler meg på generel basis.

 

Jo tidligere Du kommer Deg inn på boligmarkedet jo bedre er det. Du vil betale ned på ditt eget lån og selv få verdiøkningen på boligen.

 

Det som jeg derimot er skeptisk til er å leie ut. Man kan være skikkelig uheldig med leieboerne, eller man kan være heldig.

Hvis Du ikke kan bo der når Du selv skal studere så hadde jeg prøvd og fått leid ut til noen man vet hvem er så pass godt at man kan være sikker på at man ikke får problemer med manglende betaling, unødig slitasje og i værste fall hærverk på boligen din.

 

Akkurat dette jeg også tenker:) Blir også litt vanskelig hvis jeg skal bo utenbys i 2 år.

Men har mine foreldre her som kan hjelpe til:) De har også leid ut leiligheten i underetasjen hjemme i mange år så de kan også hjelpe å finne leietakere.

Eksen min som jeg bor med nå er også interessert i å leie det (har et veldig godt forhold).

Men ja, dette med leie er selvfølgelig det vanskeligste og et sjansespill. Må nesten ta en sjanse på at utleie ska gå greit:)

Lenke til kommentar

Må regne litt med det ja, men må ta høyde for at det kanskje ikke går:)

 

Får jeg ikke mindre i leie hvis det ikke er møblert? Eller er dette helt vanlig? Hvis det er møblert har vel jeg ansvar for å erstatte ting hvis noe blir ødelagt? hehe mye styr her sikkert.

 

Hvis jeg bor hjemme kan jeg bo der selv, men mest sannsynlig skal jeg ikke bo i Bergen etter neste sommer:)

 

Får bare finne ut om jeg kan leie ut før jeg eventuelt kjøper da:)

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å kjøpe selv, leie ut for hele din kostnad med det og så leie selv et annet sted. Jeg gjør det nå. Jeg leier ut umøblert for å slippe å tenke på slike ting som å kjøpe nytt hvis noe ryker og å se etter om det er "mer-slitasje" når de flytter ut og slikt. Jeg bor selv ca hele norge unna leiligheten min...

 

Men hvis ikke du skal bo i samme by så skjønner jeg situasjonen din mer.

 

Det er nok kanskje vanskeligere, men ikke akkurat veldig mye, å leie ut umøblert hvis det er til f.eks studenter du leier ut, men shit au, de leier uansett fordi de trenger et sted å bo...

Så leieprisen din blir jo: renter + avdrag + husleie (borettslag, kan erstattes med kommunale avgifter, brøyting(?), vedlikehold, forsikring osv) + evt skattedekning.

 

Du bør uansett ikke ha så mye formue når du skal begynne å studere slik at det kan være lurt for deg å kjøpe uansett...

Lenke til kommentar
Det jeg vurderer er å kjøpe en leilighet/rekkehus for rundt 1,5 mill. Har regnet litt på kallulatorer og ser at det vil bli cirka 6-7000 i måneden.

Husk at renten kommer til å stige i løpet av de neste par årene. Du bør i hvert fall regne med at den stiger til 5-6% mens du studerer.

Lenke til kommentar

Hei, sitter og vurderer å kjøpe egen leilighet i Bergen, er 20 år.

 

Har 300k på konto og skal jobbe litt under et år før jeg skal utdanne meg videre. Da sparer jeg 150k cirka (ja, det er mye men jeg har veldig lave månedsutgifter). Bor nå hjemme og betaler en symbolisk sum for dette.

 

Det jeg vurderer er å kjøpe en leilighet/rekkehus for rundt 1,5 mill. Har regnet litt på kallulatorer og ser at det vil bli cirka 6-7000 i måneden. Hvis jeg bruker 200k i egenkapital vil jeg i tillegg ha nok penger på konto til å betale lånet i nesten 3 år. I tillegg vil jeg ha en deltidsjobb når jeg begynner å studere neste år.

 

Det som er planen er å leie ut denne leiligheten i 3 år +/-. Da vil jeg også ha inntekter fra dette.

 

Vet det er mange fallgruver her, men er veldig klar for å investere pengene mine i noe. Kan jo for eksempel binde renten for å være sikker på utgiftene der. Kan jo også bli vanskelig med utleie, men tar høyde for at det kanskje ikke blir inntekter der hele perioden.

 

Noen som har noen meninger om dette? Bra eller dårlig ide? Må jo selvfølgelig regne masse på dette, men ideen er jo den samme og ut fra det jeg har regnet foreløpig skal det gå veldig bra.

 

Tusen takk på forhånd!

 

når du kjøper leilighet så har denne ofte felles utgifter i tillegg, jeg satt å så på noen leiligheter for morro skyld på finn.no i går og der var det leilighet til 2.5 mill og felles kostnader per mnd var på 5000kr, så hvis man skulle låne til det ville man endt opp med 16 000 i mnd i utgifter, i tillegg kommer det mange andre kostnader ved å eie (som kloakk og søppel og slike diverse ting)

 

1.5mill med ca 7000 i mnd på så må du nok regne med en total utgift på 14-15 000 i mnd, du kan være heldig å få noe der det er lite felles kostnader og slikt men det kommer alltid noe nytt

 

i tillegg har du det at hvis du skal leie den ut så må du betale noe ekstra avgift greier for å ha den utleiedyktig (husker min forrige huseier måtte ordne det der med huset pga han ikke hadde leid det ut på et par år så da måtte han ordne opp med den saken på skattekontoret først, jeg fikk flere telefoner fra skattekontoret om at huset ikke var i stand til å bo i nettopp pga huseier var litt treig med å ordne den avgiften og alt det der)

 

i tillegg kommer dine personlige utgifter, greit nok å ha noe penger på konto til å betale med men de var ikke evig og du skal gjerne ha noe mat på bordet eller andre ting au ;)

 

åja ja så er det noe sånn kjøpe skatt greier au du må betale til staten når du kjøper som er en viss % av kjøpesummen (husker ikke antall % i hodet nå)

 

så i tillegg bør du ha kroner ekstra på konto hvis du leier den ut pga hvis noe skulle ryke som er ditt ansvar å holde i stand (for eksempel sikringskapet eller noe slikt) så må du kunne fikse det ganske så kjappt, leietaker vil ikke bli glad hvis du må bytte ut sikringskap åsså bruker du 6mnd på å få råd til det liksom

 

det er mye å tenke på og mange ting å huske på, nå vet ejg ikek hvor godt du tjener men man bør ha god inntekt til å dra opp et lån på den størrelsen ;)

Lenke til kommentar

 

når du kjøper leilighet så har denne ofte felles utgifter i tillegg, jeg satt å så på noen leiligheter for morro skyld på finn.no i går og der var det leilighet til 2.5 mill og felles kostnader per mnd var på 5000kr, så hvis man skulle låne til det ville man endt opp med 16 000 i mnd i utgifter, i tillegg kommer det mange andre kostnader ved å eie (som kloakk og søppel og slike diverse ting)

 

1.5mill med ca 7000 i mnd på så må du nok regne med en total utgift på 14-15 000 i mnd, du kan være heldig å få noe der det er lite felles kostnader og slikt men det kommer alltid noe nytt

 

Skjønner ikke helt hvor tallene kommer fra her.

Det trådstarter bør ha klart for seg er hva leiligheten koster (inkl fellesgjeld), hvor mye han kan leie den ut for, samt hvor smertegrensen hans er ved renteøkning.

 

For 1,5 får du ikke rekkehus i Bergen. Du får en leilighet, men inkludert fellesgjeld så er det veldig begrenset hva som ligger under 1,5 mill.

Hvis du skal skal låne 1,3, hvor mye kan da renten stige før du får problemer med å få hjulene til å gå rundt. Her må du ta med fellesutgifter selvsagt.

 

i tillegg har du det at hvis du skal leie den ut så må du betale noe ekstra avgift greier for å ha den utleiedyktig (husker min forrige huseier måtte ordne det der med huset pga han ikke hadde leid det ut på et par år så da måtte han ordne opp med den saken på skattekontoret først, jeg fikk flere telefoner fra skattekontoret om at huset ikke var i stand til å bo i nettopp pga huseier var litt treig med å ordne den avgiften og alt det der)

 

What? Kan du finne en referanse på dette?

 

 

i tillegg kommer dine personlige utgifter, greit nok å ha noe penger på konto til å betale med men de var ikke evig og du skal gjerne ha noe mat på bordet eller andre ting au ;)

 

åja ja så er det noe sånn kjøpe skatt greier au du må betale til staten når du kjøper som er en viss % av kjøpesummen (husker ikke antall % i hodet nå)

Dette er vel dokumentavgiften på 2,5% du tenker på, som må regnes inn i kjøpet. Dersom det er leilighet borettslag slipper man vel stort sett unna denne. Du skal dog være obs på at borettslaget kan ha regler som styrer fremleiemuligheter.

 

 

Sett opp et budsjett i et excell-ark. Lek litt med variasjon i inntekt og renter + vedlikeholdsutgifter så ser du fort hvor grensene ligger.

Lenke til kommentar
What? Kan du finne en referanse på dette?

http://www.skatteeta...5#kapitteltekst

jeg vet ikke om det var dette min gamle huseier holdt på med eller hva det var for noe, jeg spurte ikke huseier eller skattekontoret, alt jeg fikk beskjed om var at han måtte ordne det før han fikk leie ut, og fra huseier si side fikk jeg kun vite at det var noe avgiftgreie han måtte ordne der når han satte huset ut for utleie igjen.

 

Skjønner ikke helt hvor tallene kommer fra her.

http://www.finn.no/f...nnkode=28949588

Prisantydning 1 090 000,-

Fellesgjeld 1 185 530,-

Totalpris 2 275 530,-

Felleskost. mnd. 5 035,-

 

https://www.dnbnor.n...iglaan-ung.html

 

her kommer tallene fra ;)

 

Dette er vel dokumentavgiften på 2,5% du tenker på, som må regnes inn i kjøpet.

det er det :)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt leilighet i Bergen. Ga 1.7 mill for en 4roms på 90 kvm med plass i felles garasje. Terasseblokk, så relativt stor terasse.

 

Dette var i et borettslag hvor fellesutgiftene er på 4 500 i måneden. Dette dekker vedlikehold av fellesområder (trapper, ganger, garasje og uteplass), offentlige avgifter, forsikring av bygning, fellegjeld og kabeltv. Dokumentavgift slipper du i borettslag. Mener det kostet noe rundt 5 500 i div avgifter, som skal betales sammen med leiligheten.

 

Lånte hele beløpet. 440 000 i topplån. Løpetid 10 år. Resten har 10 års avdragsfrihet og løpetid på 30 år.

 

Betaler da litt under 8 000 i måneden på lånet.

 

Altså ca 12 500 i måneden til sammen. I tillegg krevde banken forsikring ved uførhet og livsforsikring, og borettslaget krevde inboforsikring. Det kommer på noen 100lapper i måneden.

 

...bare sånn at du har en viss idé angående kostnadene.

 

Skal det være selveier, må du regne med 2,5 % i dokumentavgift, og du må dekke offentlige avgifter osv selv.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her, skal prøve å svare på det meste. For å vise hva jeg ser på er dette et eksempel: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=28993246

 

1 300 000 og 231 i måneden i felles utgifter;) Det finnes flere slike leiligheter i Bergen rundt denne prisen og oppover mot 2 mill:) Er sånt jeg tenker på da:)

 

Naranek: vil være klar for eventuell renteoppgang selvfølgelig:) Kan også binde renten for å være på den sikre siden:)

 

DrHawkins: bra noen kommer med litt kritikk også, er viktig å høre hva som kan gå galt her:) Sånn leilighet som du refererer til er uaktuelt med masse felles gjeld. Borettslag med noen hundre i felles omkostninger er det jeg ser etter.

Regner med 28% skatt på leieinntekter og vil fremdeles tjene litt på dette.

Ang. penger på konto vil jeg ha en deltidsjobb på siden for å dekke en del dette også:)

 

SKT: skjønner at det er mye som kan gå galt og det er masse penger i omløp, men vil ikkje gå inn i dette uten å ha kontroll på dette fra før av:)

Lenke til kommentar

Fiks deg tid i banken med rådgiver, hjelper lite å sitte å finjustere på ting hjemme kun for og få avslag i banken. Ta med deg papirer på ting og legg det frem på en ordentlig måte så skal du se de gir deg en hjelpende hånd enten den ene eller andre veien.

 

Gjør det mandag morgen;) Utfra bare inntekt vil jeg nok ikke kunne få lånet, men vil prøve å forklare min situasjon og hva som er planen:) Får se hvordan det går:D

Lenke til kommentar
What? Kan du finne en referanse på dette?

http://www.skatteeta...5#kapitteltekst

jeg vet ikke om det var dette min gamle huseier holdt på med eller hva det var for noe, jeg spurte ikke huseier eller skattekontoret, alt jeg fikk beskjed om var at han måtte ordne det før han fikk leie ut, og fra huseier si side fikk jeg kun vite at det var noe avgiftgreie han måtte ordne der når han satte huset ut for utleie igjen.

Oki, litt begrepsforvirring her. Dette er ikke en avgift for å holde leiligheten utleiedyktig, dette er at man må skatte for inntektene på utleien. Hvis han har unnlatt å betale skatt på uteleieinntektene så er det klart skattekontoret blir litt sint. Vet ikke hvilke virkemidler de har tilgjengelig for å få pengene sine.

 

Slik du presenterte det for trådstarter måtte han betale en avgift for å holde leiligheten utleiedyktig.

 

Skjønner ikke helt hvor tallene kommer fra her.

http://www.finn.no/f...nnkode=28949588

Prisantydning 1 090 000,-

Fellesgjeld 1 185 530,-

Totalpris 2 275 530,-

Felleskost. mnd. 5 035,-

https://www.dnbnor.n...iglaan-ung.html

 

her kommer tallene fra ;)

 

Da har du basert regnestykket ditt på at han kjøper en leilighet med høyere fellesgjeld enn kjøpspris + at summen blir langt over 1,5 mill. Skal man begynne å telle med alle slike muligheter blir det umulig å regne på, man må holde seg til 1,5 i total gjeld (evt minus EK) + faste utgifter som ikke er lånerelaterte.

 

Ellers kan man jo ta med slike og, noe som gjør hele regnstykket helt håpløst:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=27838032

Lenke til kommentar

Regner med 28% skatt på leieinntekter og vil fremdeles tjene litt på dette.

 

Du må huske at du får 28% fratrekk på rentene du betaler også, disse vil kunne trekkes mot overskuddet av inntektene dine om du ønsker å se på denne investeringen separat fra din andre inntekt.

Lenke til kommentar
Oki, litt begrepsforvirring her. Dette er ikke en avgift for å holde leiligheten utleiedyktig, dette er at man må skatte for inntektene på utleien. Hvis han har unnlatt å betale skatt på uteleieinntektene så er det klart skattekontoret blir litt sint. Vet ikke hvilke virkemidler de har tilgjengelig for å få pengene sine.

 

Slik du presenterte det for trådstarter måtte han betale en avgift for å holde leiligheten utleiedyktig.

det er nettopp det jeg ikek er sikker på om det var skatt for leieinntekter eller om det var noe engangsbeløp greier eller hva det var for noe, alt jeg vet er at huset ikke var gyldig til utleie før han hadde ordna det der med skattekontoret.

han har 39 leiligheter og 5 hus utenom det huset vi leide så skatt for leieinntekter har han nok i orden regner jeg med.

 

Da har du basert regnestykket ditt på at han kjøper en leilighet med høyere fellesgjeld enn kjøpspris + at summen blir langt over 1,5 mill. Skal man begynne å telle med alle slike muligheter blir det umulig å regne på, man må holde seg til 1,5 i total gjeld (evt minus EK) + faste utgifter som ikke er lånerelaterte.

 

Ellers kan man jo ta med slike og, noe som gjør hele regnstykket helt håpløst:

http://www.finn.no/f...nnkode=27838032

det er utrolig mange leiligheter med felles gjeld og denne blir man nødt til å ta med i regnestykket, om du skal ha en leilighet på totalt 1.5 mill som inkluderer felles gjeld og alt så begrenser man utvalget betraktelig for det er ikke mange uten felles gjeld eller noe slikt.

felles gjeld og felles kostnader må taes med i regnestykket uansett hvordan du vrir og vrenger på det

 

den linken der gjør gjerne regnestykket håpløst men nytter ikke å komme der med 1.5 mill og tro at du skal betale hele skiten med en engangsbetaling, enten må man kjøpe den til 400k åsså 15k i mnd pluss låneutgifter, eller så må du låne 5 mill å betale alt på ei gang (eller hvordan det blir det der) uansett så må man regne med felles kostnader og felles gjeld og alt som følger med, så fremst det er det på leiligheten da

 

på hus finner man mer skjelden slike ting som felles gjeld og felles kostnader, det er aller helst leiligheter i borettslag og i blokker og slike ting, leiligheter generelt sett da det ikke står 1 leilighet per bygg aleine fordi da blir det til hus ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...