Gå til innhold

Test: A.C.Ryan Playon!HD2 Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en anmeldelse hvor man ikke går inn og sjekker funksjonaliteten mot eget nettverk/filserver. Jeg har etterspurt fokus på dette i flere anmeldelser av streamingbokser, men det er dessverre ikke blitt tatt til følge. HD Mini (forrige model) sugde så sinnsykt på nettverksfunksjonalitet at den var mer eller mindre ubrukelig. Jeg solgte min til spottpris på Finn bare for å bli kvitt den.Til sammenligning har Netgear NTV550 mulighet til å overvåke nettverksdisker og foldere på filserver og presenterer nye filer i en videovegg (gitt at du har giddi å hente ned folderart). Da snakker vi brukervennlighet til rask og enkel tilgang til mediefilene, hvilket er hele poenget med en slik boks sett i mine øyne.

Lenke til kommentar

spiller denne boxen DVD og BD ISO'er med menyer?

Den spiller av DVD ISO'er med menyer. For BD ISO'er hopper den bare over menyene og spiller selve filmen.

 

Testen mangler informasjon om hvordan menysystemet er å bruke til daglig. Jeg kjøpte denne boksen for en stund siden, fordi den fikk gode review'er på nettet, fordi den er liten og uten vifter, den har gigabit-nett, og fordi den skal takle nærmest alt som er av lyd- og videoformater. Her er mine erfaringer.

 

Formatstøtte

Her er den god, den har vel godtatt alt det jeg har prøvd. Det jeg har å si av negative ting:

- den spiller av musikk med flere enn 2 kanaler som stereo eller stereo+senter. Det kommer aldri lyd fra bakhøyttalerne (har testet .flac og .m4a)

- den leser ikke ID3 tagger fra .m4a, .flac og .wma-filer (men .mp3 fungerer...)

- den stiller ikke refresh rate automatisk mellom 50 og 60 Hz avhengig av videomaterialet. Den klarer ofte (men ikke alltid) å stille refresh rate til 24 Hz.

 

Menysystem

De 3 øverste valgene i hovedmenyen er Movies, Music og Photos. Disse valgene fungerer kun hvis du har koblet til en eller flere USB-disker/-minnepinner, ellers skjer det ingenting når du trykker på de. Den har også et "Files Manager"-menyvalg, der kan du finne det du har plassert på andre maskiner i nettverket. Ulempen her er at du må trykke mange ganger før du endelig kommer til plassen der musikken/bildene/filmene befinner seg. Slik blir "stien" til mediebiblioteket på min NAS: Files Manager -> Network -> My_Shortcuts -> <maskinnavn>:<brukernavn> -> <NAS-share>. Dvs. minst 5 nivåer... jeg er singel, men jeg kan vel tenke meg at de med kone og/eller barn fort ville fått høre en del beklagelser... Her burde AC Ryan se litt på andre mediesenter-løsninger, f.eks. XBMC, der du selv kan bestemme hvor på nettverket og evt. USB-disker innholdet skal hentes fra.

 

Boksen har også et menyvalg som heter Jukebox, hvor du kan få boksen til å bruke et generert HTML-menysystem (YAMJ) for å bla i video-biblioteket ditt. Det er imidlertid like tungvint her, da du hver gang du velger Jukebox-menyen må bla fram til index.htm-filen på nettverket på samme måte som beskrevet over. Rett og slett ubrukelig. Det hjelper heller ikke at jeg aldri har fått dette til å fungere, AC Ryan boksen resetter seg noen sekunder etter at jeg har funner index.htm-filen og valgt denne.

 

Konklusjon

Denne blir for irriterende å bruke for min del, jeg har fjernet boksen fra stua og plassert en liten Atom-basert PC der isteden, som kjører XBMC. En utrolig mye mer elegant og velfungerende løsning.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

mini 1 kan kjøre all firmware ac ryan har sluppet hittil.

2ern kan virke som om bare er litt kjappere på menyer etc. Det skal ikke være noen store forskjeller i hva de kan spille/vise etc.

 

Noen glupinger har funnet ut at Mede8er spilleren har samme hardware, og foretrekker å bruke firmware derfra. (Jeg likte ikke den firmwaren heller)

 

Jeg vil si at det er den lave prisen som gjør at jeg tolererer det klønete menysystemet. (Helt enig med Jonny altså) Den er jo veldig billig tross alt. For en vifteløs pc som kan dra HD video må man vel ut med det firedobbelte.

 

Edit rettet navnet på Mede8er

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar

Hvordan er det å spole i HD filmer med disse boksene? Benytter en PS3 + PS3 Media server til å streame til TV'en og det fungerer stort sett fint. Eneste punktet den faller helt igjennom på er å spole i filmene (1.5x går fint, men forsøker jeg med 10x eller mer får jeg feilmeldingen "en nettverksfeil har oppstått" enda jeg kjører på kablet gigabit nett)

Lenke til kommentar

jeg bruker wd sin daglig for de som lurer, men kun til serier og litt film. lyd er helt bedriten i forhold til cdspillern jeg har ved siden av, har testet med å brenne ut samme filene jeg spiller av med wd boksen, men lyden er og blir skikkelig flat og hul, men dette legger jeg kun merke til ved musikk, ikke i film og serier

Lenke til kommentar

Hvordan er det å spole i HD filmer med disse boksene? Benytter en PS3 + PS3 Media server til å streame til TV'en og det fungerer stort sett fint. Eneste punktet den faller helt igjennom på er å spole i filmene (1.5x går fint, men forsøker jeg med 10x eller mer får jeg feilmeldingen "en nettverksfeil har oppstått" enda jeg kjører på kablet gigabit nett)

Om det bare er på HD-materiale, er det fordi dette transkodes før PS3 kan spille det av. Bruk heller "hopp til"/"jump to" (elelr nå hva det ehter) som du finner i trekant-menyen under avspilling. Fungerte strålende for meg, selv med HD--materiale på min PS3.

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke man skulle oppfordre noen til å laste ned..:roll:

 

Knis.

 

BTW jeg har slengt inn nyeste mede8er sin fw, og må si at det var mye bedre.

 

Jeg har mistet en feature, nemlig å skippe frem i filmen. Nå må jeg nøye meg med å spole (opptil 32x) Også virker det som om den kanskje kræsjer en gang i mellom. Må sjekke litt hvor stabilt det er.

 

Men fy faan så mye mer ålreit GUIet er. Her er man inne på nettverkshares på to tre klikk istedet for åtte-ti som det er med AC Ryan sin firmware. Vesentlig mer kone vennlig for å si det mildt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har denne, og som opplever den ufattelig treg? Fikk den i hus igår, og må si meg meget misfornøyd. Ikke nok med at den er treg, jeg opplever en veldig ustabil "streaming" på den (alt fra 4 til 30mbs) Og når jeg da streamer høy-oppløst video sier det seg selv at det begynner og hakke. Har oppdatert til nyeste fw og sørget for "excellent" trådløs kobling til routeren som den er kablet til.

 

Er det noen som har fått boksen til og legge til videoer fra nettverksmappe under "videoer" ?

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Noen som har denne, og som opplever den ufattelig treg? Fikk den i hus igår, og må si meg meget misfornøyd. Ikke nok med at den er treg, jeg opplever en veldig ustabil "streaming" på den (alt fra 4 til 30mbs) Og når jeg da streamer høy-oppløst video sier det seg selv at det begynner og hakke. Har oppdatert til nyeste fw og sørget for "excellent" trådløs kobling til routeren som den er kablet til.

 

Er det noen som har fått boksen til og legge til videoer fra nettverksmappe under "videoer" ?

 

Noen forslag?

Hva slags trådløst nett har du i huset da? Støtter det mer enn 54Mbit? Hvis ikke vil du nok alltid oppleve problemer med å streame HD-materiale trådløst.

Lenke til kommentar

Noen som har denne, og som opplever den ufattelig treg? Fikk den i hus igår, og må si meg meget misfornøyd. Ikke nok med at den er treg, jeg opplever en veldig ustabil "streaming" på den (alt fra 4 til 30mbs) Og når jeg da streamer høy-oppløst video sier det seg selv at det begynner og hakke. Har oppdatert til nyeste fw og sørget for "excellent" trådløs kobling til routeren som den er kablet til.

 

Er det noen som har fått boksen til og legge til videoer fra nettverksmappe under "videoer" ?

 

Noen forslag?

Hva slags trådløst nett har du i huset da? Støtter det mer enn 54Mbit? Hvis ikke vil du nok alltid oppleve problemer med å streame HD-materiale trådløst.

 

Har en dual band N router og tilsvarende kort, så den delen er ok.

Lenke til kommentar

I følge testen Mandela linker til skal nok denne boksen kunne spille av alt du mater den med relativt greit. Vanvittig at den klarer det med 8W...

The power of MIPS! ;) (og eventuelt litt videoakselerasjon)

 

Og det til tross for at CMOS-teknologien på brikkene sannsynligvis ligger minst et hakk eller to bak Intels Atom-ræl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...