Gå til innhold

Stille maskin med stor diskkapasitet


Anbefalte innlegg

Skjermkort: ser da ut til at OC-versjonen er et bedre valg, det går tilsynelatende på 31 decibel på max. Skulle helst hatt det stillere, men... Prisen er under 2000, har ikke funnet andre kort under 2000,- som har samme kraft og støyer mindre. Sliter litt med å finne en god oversikt som viser decibel vs kraft vs pris... :p

 

Kabinett: her strides de lærde, tydeligvis. Jeg er absolutt endringsvillig, men da trenger jeg litt mer info. Ser at Fractal Design Define XL har godt med diskplass, men har flere og mindre vifter. Er det ikke bedre med et kabinett hvor jeg heller kan slenge på skikkelig store vifter, slik jeg kan med HAF X? Der kan jeg bruke 2 x 200mm vifter som jeg har satt opp, eller gjør som Stigma foreslår og handle inn 220mm vifter. På Define XL er det kun én 180mm vifte i topp, vet ikke om det lar seg modde til større vifter ellers i kabinettet? Hm...

 

RAM: har ikke tenkt å overklokke eller ha ekstra kjøling. Type og mengde er ikke så interessant, bare det holder med den avkjølingen som allerede er i kabinettet og på hovedkortet.

 

Og fremdeles trenger jeg gode tips til en stille PSU... :)

 

 

 

 

Edit: oppdatert handlekurven og listen i innlegget mitt ovenfor.

 

 

Hva med dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638546

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med dette skal brukes til cuda (prossesering med gpu) annbefaler jeg å gå for noe annet enn *60 serien (460, 560) siden disse har en _feil_ som gjør at de ikke kan bruke alle cuda kjernene og vil derfor yte mye mindre enn forventet. 570 eller 470 (hvis dette finnes) vil yte mye bedre.

 

Reelt eksempel fra passord cracking (ved bruk av gpu, for å få tall på tingene):

Ett 560 kort (til 1700 kr) på 1 md5 hash gjør 1404M/s (passord den prøver per sekund)

Ett 6870 kort (til 1200 kr) på 1 md5 hash gjør 3852M/s (passord den prøver per sekund)

 

kilde: http://golubev.com/gpuest.htm

priser fra dustinhome

Endret av trippler
Lenke til kommentar

I og med dette skal brukes til cuda (prossesering med gpu) annbefaler jeg å gå for noe annet enn *60 serien (460, 560) siden disse har en _feil_ som gjør at de ikke kan bruke alle cuda kjernene og vil derfor yte mye mindre enn forventet. 570 eller 470 (hvis dette finnes) vil yte mye bedre.

 

 

 

 

Dét var interessant, visste ikke at det var et issue der. Skal se om jeg finner noe som er kjølig i *70-serien. Men det er kanskje bare snakk om en driverfeil som vil bli rettet i oppdatering? Eller er det noe verre?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil er det på hardware-nivå (bare nok båndbredde til å mate halvparten av cuda-kjernene eller noe sånn. Den vil ihvertfall ikke bruke alle kjernene. Skal se om jeg finner kilde på det.

 

Edit:

However, the "all things equal" applies to the 460s. They've got a different dispatch unit setup that reduces CUDA efficiency on non-vector code. So, basically, the 460s behave like a 256 stream processor card under *most* workloads.

Av Bitweasil - her: http://www.cryptohaze.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=159

Endret av trippler
Lenke til kommentar

trippler: Tusen takk for glimrende input, den tabellen du linket til litt høyere opp var midt i blinken for meg! :)

 

Ser nå at ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 som vil koste meg omtrent 1300,- har mer enn dobbel ytelse (FLOPS) enn Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX, som ville kostet meg over 1800,-. Tester av det nevnte ASUS-kortet viser også at det er veldig stille - og dermed perfekt for meg. Kan alltids kjøpe meg et kort til hvis jeg vil doble ytelsen med crossfire. Fantastisk!

 

Da skal jeg oppdatere handlekurven min, har lagt til 4 disker i første omgang, og så tror jeg faktisk at jeg er ferdig! Ender da på under 10 000,- med mine rabatter - ikke verst! Med mindre noen har et eller annet å tilføye?

 

 

Lenke til kommentar

Ser ut som viften du har lagt ved ekstra ikke passer i kabinettet, har du tenkt å "modde" litt da ?

 

Å jeg synes du fint kan ta "K" versjonen av cpuen i tillfelle en gang i fremtiden, koster akkurat det samme som den uten "K"

 

Rambrikkene, er ikke vits med så dyre brikker, å heller ikke vits med kjøleelement på da brikkene ikke blir varme av seg.

Disse her skal være mer en god nok for ditt bruk:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=491303

 

 

Ser på lista di at du ikke har fjernet Nvidia skjermkortet.

Lenke til kommentar

Hum hum hum... Så jeg hadde vært litt rask med listen, ja... Det gamle kortet er fjernet nå.

 

Må innrømme at jeg ikke vet hva den K'en gjør? Det er sikkert noe flott siden du anbefaler det, så da er listen oppdatert igjen.

 

Er ikke mer enn et par hundre kroner mer for de brikkene jeg har valgt. Og de er jo kjappere.

 

Viften håper jeg å modde til, ja. Den dytter veldig mye luft med lite lyd, og det er akkurat hva jeg trenger. Klarer jeg ikke å få den på plass kan du få den av meg. :p

 

Ellers ser det greit ut? Ingenting jeg har glemt eller rotet til igjen?

 

 

Lenke til kommentar

K versjonen av cpuen er overklokkingsbar :) Er kjekt å ha om et par år :)

 

Ang hastighet på minnebrikkene så har det fint lite å si.

 

Var en stor test på akkurat det med hastighet på minnebrikkene, hadde ingenting å si unntatt i benchmarking :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Okay da, så de vanlige, kjipe minnebrikkene... Føler ikke at maskinen er noe særlig sexy lengre...

 

Går for K-versjonen, selv om jeg neppe kommer til å overklokke.

 

Begynner handlekurven å ligne på noe nå? Noe jeg mangler eller bør forbedre?

 

Kjølepasta, kanskje? Eller kommer prosessor/-vifte med pasta nå? Noen ekstra kabler jeg trenger?

 

 

Lenke til kommentar

Er ingenting i veien om du vil svi av noen kroner ekstra på at rambrikkene ser bedre ut, men du får ikke noe bedre ytelse.

 

Husker ikke om det følger med kjølepasta på noctua kjøleren, men trur det.

 

 

Ang kabler osv, så trur jeg at det følger med, men er ikke helt sikker. Vett at det følger som regel med 2 stk sata ledninger til HDD, kanskje du må kjøpe ved et par ekstra for sikkerhetsskyld viss du ikke har fra før.

Lenke til kommentar

sveibuen: Ga nylig bort fem bananesker med kabler og utstyr til barna i afrika, eller noe. Men har fremdeles noen satakabler liggende, så det går nok bra. Kjølepasta er vel forsåvidt lett tilgjengelig uansett, så får håpe det ikke er noe verre jeg har glemt. :)

 

arni90: BOINC er programmet, og FLOPS er måleenheten som angir Credits. Har tenkt å først og fremst kjøre seti@home, men også folding@home. Var nytt for meg at prosjektene hadde forskjellige regnemåter (=forskjellige utslag på skjermkort), men hvis det er forskjell så ta utgangspunkt i at jeg skal bruke seti@home.

 

Har jeg da valgt det mest optimale skjermkortet, når det kommer til støy vs ytelse vs pris? Rekkefølge angir viktighet.. :)

 

 

Lenke til kommentar

For å svare meg selv... Har sjekket litt på bl.a. forumet for seti@home, og det viser seg at det ikke er noen ytelsesproblemer med GTX 560Ti. Det kortet knekker tall langt kjappere enn Radeon HD 6870.

 

Med andre ord er handlekurven min oppdatert på ny, og Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX OC version er tilbake.

 

Fortsatt ligger jeg under 10k med mine rabatter. :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...