Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer hvis det blir brann pga. uautorisert elektrisk arbeid?


Olli12345

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fire vegglampene du har montert i kjelleren din, er de koblet i en stikkontakt?. Og har bryter på ledningen? (ikke en standard bryter som monteres fast i veggen). Da har du lov å gjøre det selv i henhold til FEL, altså norsk lov.

Hva vilkårene til forsikringen din er, er en annen sak. Jeg kan tenke meg til at alt som kan kalles uaktsomhet blir straffet, men det er bare en antakelse.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Er det noen som har oversikt over hvilke kabelstandarder som er pålagt å bruke? Jeg kan i det minste gjøre arbeidet slikt en elektriker ville gjort det.

 

Hvorfor ikke bare få en elektriker til å gjøre dette først som sist? - Jeg ville vel uansett uroet meg mer for faktum; skjer noe, og huset brenner, våkner jeg da? eller min familie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så urolig for at det skal skje noe, jeg har studert elektronikk i et år nå så jeg har nok noe av den samme teorikunnskapen som en elektriker har, jeg var kun interessert i hva et forsikringsselskap ville sagt.

 

Jeg tok en titt på NEK400, men jeg finner bare endringer som er gjort. Jeg vil gjerne vite kriterier til kabelbruk, plassering av kabler, kriterier til hvilket utstyr som skal brukes etc.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så urolig for at det skal skje noe, jeg har studert elektronikk i et år nå så jeg har nok noe av den samme teorikunnskapen som en elektriker har, jeg var kun interessert i hva et forsikringsselskap ville sagt.

 

Jeg tok en titt på NEK400, men jeg finner bare endringer som er gjort. Jeg vil gjerne vite kriterier til kabelbruk, plassering av kabler, kriterier til hvilket utstyr som skal brukes etc.

 

Knyttes skaden til dine handlinger, som er ulovlig - foreløpig åpenbart så vil du være gjenstand for avkortning. Hvor mye spørs på selskapet, men brenner huset ned og de avkorter 10-40%, så svir det rimelig heftig skal jeg tro :)

 

ps! at du har studert elektro i 1 år er for meg ikke det samme som å være autorisert til å gjøre det :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har nylig installert fire vegglamper i kjelleren min, noe jeg antagelig ikke har lov å gjøre siden jeg ikke er noen elektriker. Hva vil skje hvis mitt arbeid forårsaker brann? Hva vil forsikringsselskapet si om det?

Det er et smutthul, hvis du har gjort alt 100% riktig kan ikke forsikringen ta deg, og har du gjort det 100% riktig blir det høyst sannsynlig ikke brann i det.

 

Kabelene du må bruke er den typen med metall-skjerming (den er hard og litt tykk, og skal/bør ha jording, (jeg har hvertfall alt jordet for sikkerhetskyld).

 

Forsikringsselskapene pleier å være vanskelige å ha med å gjør når alt er 100% forskriftsmessig og brann er overhode ikke din skyld, så hvis noe er feil er det ikke akkurat bra.

 

ta å gå på "mittanbud.no" eller en tilsvarende side og få en profesjonell til å gjør det så billig som mulig for deg.

 

-frank

Lenke til kommentar
Kabelene du må bruke er den typen med metall-skjerming (den er hard og litt tykk, og skal/bør ha jording, (jeg har hvertfall alt jordet for sikkerhetskyld).

 

Ja, det er disse jeg har sett på, men er det likegyldig hvorvidt det kun er èn leder eller flere i den? Elektrikeren som har satt opp stikkontakter her nede har brukt kabler med kun èn leder, det samme gjelder de 50 år gamle kablene som går til resten av lampene i kjelleren.

Lenke til kommentar

Seriøst. Hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre det for å få det riktig, så er ikke et forum hvor hvem som helst kan utgi seg for å være elektriker stedet å spørre på.

En annen ting er at du åpenbart ikke har kunnskapene som kreves for å gjøre denne jobben på en sikker måte.

 

Forøvrig er det ikke én leder i kabelen, det er nødt til å være minst to for å få en sluttet krets. Du tenker nok på kordeler. Så du mener nok at det er én-trådet leder i kabelen.

 

Kabelen du skal bruke til å spikre på veggen heter PR, eventuelt kan du bruke PR Pluss.

Lenke til kommentar

Takk for svar Dj_eLmO. Kabelen jeg har brukt nå er en slik. Antar at dette er fy fy å spikre på vegg og tak så jeg skal kjøpe PR kabel ;)

 

Det jeg kan er hvor mye strøm som går i kretsen og forholdet mellom strøm og størrelsen på kabelen, det jeg ikke vet er hvilke kabelstandarder som skal brukes og hvorfor de skal brukes (antar at det har noe med ytre fysiske påkjenninger på kabelen, ytre varmepåkjenning og kanskje levetid på kabelen).

Lenke til kommentar

For at forsikringselskap skal korte av, så må de kunne bevise at du har gjort noe galt med installasjonen. At du har installert uten autorisasjon er ikke nok. Typiske feil er å benytte for lite tverrsnitt på kabler, ikke benytte rør på skjult anlegg, dårlig avisolering osv. Dersom du gjør alt riktig, så forårsaker ikke installasjonen brann heller!

 

Du som huseier er ansvarlig for at elanlegget i huset ditt er forskriftmessig til en hver tid. Installert av amatør eller ei.

 

Alle vet jo hvordan man kjenner igjen anlegg installert av en amatør: Alt ser helt mistenkelig perfekt ut!

 

Elektrikerne vil gjerne mele sin egen kake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...