Gå til innhold

Hvordan ville verden vært uten religion?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan ville verden vært uten religion?

Det er veldig fristende å si at det ville vært et deilig paradis på jord. Men faktisk tror jeg ikke det ville vært så mye bedre enn dagens verden.

 

Jeg tror religion ikke alltid er årsaken til det som er vondt i verden, men ofte mer et "påskudd" for å leve ut menneskenaturens mørke sider. For eksempel hat mot minoritetsgrupper kommer av menneskets tendens til å være skeptisk mot de som er annerledes enn en selv, og man bruker bare religionen som et "påskudd" for å leve ut dette hatet. Hadde ikke religionen eksistert hadde man brukt andre påskudd istedenfor. Kommunismen og nazismen er som kjent to ateistiske ideologier som har stått for mye vondt i verden.

 

Og uansett hvor overtroiske de religiøse måtte være kommer man ikke utenom at religionen er en kilde til håp og optimisme for mange mennesker. Å ta livsløgnen fra disse menneskene kan få katastrofale konsekvenser, som man så i Ibsens "Vildanden".

 

Så en verden uten religion tror jeg ikke ville vært så mye bedre enn dagens verden. Man ville nok hatt mindre hat og intoleranse, men depresjoner og psykiske problemer ville nok vært mer vanlig og antagelig også mer egoisme siden man ville hatt færre intensiver til å være altruistisk.

 

Men det man har av forskning har antydet at troen på overnaturlige fenomen ser ut til å være innebygd i menneskehjernen. Så jeg tror religion alltid kommer til å eksistere så lenge Homo sapiens eksisterer.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Religion" er et konsept vi forbinder med masse forskjellige grupper mennesker som opp gjennom tidene har gjort masse forskjellige ting og rettferdiggjort det utfra masse forskjellige formål utenfor seg selv, noen av dem kanskje mer fornuftige, noen kanskje mindre fornuftige... En verden uten mange av disse strukturene kunne vi nok fint klart oss uten, så lenge det hadde eksistert et bærekraftig alternativ til å forholde oss til verden utenfor oss selv.

 

 

En verden uten noen relasjon til, bevissthet om og følelsesmessig omsorg for det større bildet man er en del av, tror jeg ville vært omtrent som livet til en kreftsvulst i en organisme:

 

 

 

*Holdning av ren egoisme fra celle/individnivå

 

*Kun interesse for personlig vekst gjennom å forbruke alle tilgjengelige ressurser innen rekkevidde

 

*Ikke noe hensyn til, omsorg for eller interesse i å bli kjent med den større sammengen man er en del av

 

*VEKST VEKST VEKST... (Den nye religionen)

 

*Gradvis tømming av planetens ressurser: Tømming av skog, jord, undergrunns og havressurser, og ødeleggelse av økosystemer for å assistere ytterligere vekst fra individ/cellenivå

 

*Slutten på alt liv slik vi kjenner det

 

 

 

Som er en ganske god beskrivelse av retningen ting går idag.

Endret av Hamolinadir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som er en ganske god beskrivelse av retningen ting går idag.

Faktisk er det en helt feil beskrivelse. ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ramBFRt1Uzk

 

Interessant video, det om økte konflikter var nok feil (fjernet det). Dette har kanskje ikke noe med religion å gjøre, men teknologi og globalisering ser definitivt ut til å føre til mindre dødelighet blandt mennesker.

 

 

 

Men hva hjelper det hvis mennesker er avhengig av ressurser for å kunne fortsette sin eksistens, og veksten fører til ødeleggelse av disse ressursene?

 

http://www.youtube.com/watch?v=u0VHC1-DO_8

 

Hva mener folk om dette?

 

 

 

Hvis ødeleggelsen av havene vurderes i relasjon til:

 

* befolkningsvekst på ca 70 millioner hvert år ( http://en.wikipedia.org/wiki/Population_growth)

 

* industrialisering i østlige land

 

* økning i co2 utslipp (http://en.wikipedia.org/wiki/CO2_emissions)

 

* avskogning (http://en.wikipedia.org/wiki/Deforestation)

 

 

 

Hva er en realistisk vurdering av fremtidsutsiktene alle faktorer tatt i betraktning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste mennesker i verden er religiøse.

Mennesket har trodd på overnaturlige ting siden tidenes morgen.

Er ikke religion, basert på disse faktum, en naturlig del av mennesket?

Dette, uavhengig av religionenes vitenskapelige sannhetsgehalt.

 

Hva er en realistisk vurdering av fremtidsutsiktene alle faktorer tatt i betraktning?

Krig.

Lenke til kommentar

De fleste mennesker i verden er religiøse.

Mennesket har trodd på overnaturlige ting siden tidenes morgen.

Er ikke religion, basert på disse faktum, en naturlig del av mennesket?

Dette, uavhengig av religionenes vitenskapelige sannhetsgehalt.

Søken etter forklaring er en naturlig del av mennesket.

Hull i forklaringen har vært tettet med gud.

Det blir færre og færre hull.....

 

Gud er på vei vekk(dvs. troen på gud. gud har aldri vært her)

Lenke til kommentar

De fleste mennesker i verden er religiøse.

Mennesket har trodd på overnaturlige ting siden tidenes morgen.

Er ikke religion, basert på disse faktum, en naturlig del av mennesket?

Dette, uavhengig av religionenes vitenskapelige sannhetsgehalt.

Søken etter forklaring er en naturlig del av mennesket.

Hull i forklaringen har vært tettet med gud.

Det blir færre og færre hull.....

 

Gud er på vei vekk(dvs. troen på gud. gud har aldri vært her)

Dette er en hypotese. For å bevise den må du kunne henvise til statistikk som viser at menneskerasen har blitt betydelig mindre religiøs den senere tid. Kan du det?

Lenke til kommentar

De fleste mennesker i verden er religiøse.

Mennesket har trodd på overnaturlige ting siden tidenes morgen.

Er ikke religion, basert på disse faktum, en naturlig del av mennesket?

Dette, uavhengig av religionenes vitenskapelige sannhetsgehalt.

Søken etter forklaring er en naturlig del av mennesket.

Hull i forklaringen har vært tettet med gud.

Det blir færre og færre hull.....

 

Gud er på vei vekk(dvs. troen på gud. gud har aldri vært her)

Dette er en hypotese. For å bevise den må du kunne henvise til statistikk som viser at menneskerasen har blitt betydelig mindre religiøs den senere tid. Kan du det?

Har ikke konkret statistikk, men det er jo ikke vanskelig å se at feks. Norge er på vei til å bli MYE mindre religiøs.

 

Samtidig er det heller ikke vanskelig å se at de kristne i Norge gradevis tilpasser seg samfunnet, og utvanner religionen.

 

Det er ikke lengre plass til gud. Hvis han ikke viser seg snart, eller på noen annen møte sannsynliggjør seg, kommer han til å dø ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er enkelt å si at religion bare er et påskudd for å gjøre som man vil, og at det alltid vil finnes påskudd for dette; men faktum er at det ikke finnes uendelig med ting man kan tillegge skyld. I dagens verden er det lite som kunne ha tatt plassen til religion som syndebukk #1. Raseteorier og annet er bevist mangelfullt, ulikt 1930-årene.

 

Religion vil, uten tvil, bli svakere og svakere i det verden blir klokere. Fremtiden er lys.

Endret av Dr. Professor
Lenke til kommentar
Har ikke konkret statistikk, men det er jo ikke vanskelig å se at feks. Norge er på vei til å bli MYE mindre religiøs.

 

Samtidig er det heller ikke vanskelig å se at de kristne i Norge gradevis tilpasser seg samfunnet, og utvanner religionen.

 

Det er ikke lengre plass til gud. Hvis han ikke viser seg snart, eller på noen annen møte sannsynliggjør seg, kommer han til å dø ut.

Du kan ikke bevise dette, men det er slik fordi du mener at du ser det tydelig?

Hvordan ser du det, om jeg kan spørre?

 

Jeg opplever dette landet som veldig lite kristent eller religiøst. De religiøse jeg møter er stort sett innvandrere som kommer fra steder hvor religion står sterkere.

 

Du ser selv at dette er veldig subjektivt, ikke sant?

 

Det er enkelt å si at religion bare er et påskudd for å gjøre som man vil, og at det alltid vil finnes påskudd for dette; men faktum er at det ikke finnes uendelig med ting man kan tillegge skyld. I dagens verden er det lite som kunne ha tatt plassen til religion som syndebukk #1. Raseteorier og annet er bevist mangelfullt, ulikt 1930-årene.

 

Religion vil, uten tvil, bli svakere og svakere i det verden blir klokere. Fremtiden er lys.

 

Sist jeg sjekket var nazismen på vei opp og frem i europa, og også i store deler av den arabiske verden. Er du sikker på at raseteoriene er lagt på hyllen av hele menneskeheten, eller snakker du på vegne av deg selv?

 

Hvordan kan du si at verden blir mindre religiøs? Hva underbygger denne påstanden?

Lenke til kommentar

En verden med mindre mangfold?

 

Har vel både sine fordeler og ulemper. Kulturelle ulikheter vil fortsatt eksistere og det er som regel der problemet ligger, ikke i selve religionen. Ideologiske ideer ville nok tatt over den rollen religion har hatt tidligere og man ville hatt samme grunnleggende problem. Om noen løper rundt og tror på Gud eller om noen løper rundt og tror på kommunisme eller menneskeskapt global oppvarming er igrunn et fett. Er man irrasjonell så er man irrasjonell. Det ser man jo i Norge i dag. Kristendommen står svakt, men ideologiske ideer har på mange måter tatt over dens rolle. Bare så på en average ungdomspolitiker. I de fleste tilfeller så er hjernevaskingen merkbar.

 

For ordens skyld. Hvordan tror dere Skandinavia hadde vært i dag uten den protestantiske kulturarv?

 

Religion har som oftest en del for seg og kan bidra til å gi andre perspektiv på ulike områder. Perspektiv som aldri ville sett dagens lys om religion ikke eksisterte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Har ikke konkret statistikk, men det er jo ikke vanskelig å se at feks. Norge er på vei til å bli MYE mindre religiøs.

 

Samtidig er det heller ikke vanskelig å se at de kristne i Norge gradevis tilpasser seg samfunnet, og utvanner religionen.

 

Det er ikke lengre plass til gud. Hvis han ikke viser seg snart, eller på noen annen møte sannsynliggjør seg, kommer han til å dø ut.

Du kan ikke bevise dette, men det er slik fordi du mener at du ser det tydelig?

Hvordan ser du det, om jeg kan spørre?

Jeg leser stadig artikler i aviser om at antall kristne/kirkegjengere er på vei ned.

 

Jeg har 2 foreldre som begge er aktive i kirke og menighetsarbeid som bekrefter at deltagelse stadig er på vei nedover.

 

Og vær ærlig - Det er er ikke vanskelig å se dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg leser stadig artikler i aviser om at antall kristne/kirkegjengere er på vei ned.

 

Jeg har 2 foreldre som begge er aktive i kirke og menighetsarbeid som bekrefter at deltagelse stadig er på vei nedover.

 

Og vær ærlig - Det er er ikke vanskelig å se dette :)

Jeg leser fortsatt bare dine subjektive meninger, samt to andre menneskers personlige erfaringer.

Det er til sammenligning langt flere enn 3 mennesker som tror at jorden er hul.

Har du ikke noen "hard facts" annet enn at noen mener å se tendensen tydelig? Jeg ser nemlig det motsatte.

Lenke til kommentar

Jeg mener at religion er med på å hindre vitenskapelig fremgang, og derfor tror jeg at verden hadde vært bedre uten (i det minste mer interessant!)

 

 

Jeg leser stadig artikler i aviser om at antall kristne/kirkegjengere er på vei ned.

 

Jeg har 2 foreldre som begge er aktive i kirke og menighetsarbeid som bekrefter at deltagelse stadig er på vei nedover.

 

Og vær ærlig - Det er er ikke vanskelig å se dette :)

Jeg leser fortsatt bare dine subjektive meninger, samt to andre menneskers personlige erfaringer.

Det er til sammenligning langt flere enn 3 mennesker som tror at jorden er hul.

Har du ikke noen "hard facts" annet enn at noen mener å se tendensen tydelig? Jeg ser nemlig det motsatte.

Det gikk en dokumentar på en eller annen norsk tv-kanal for en stund siden. Der var problemstillingen: "hva kan gjøres for å opprettholde religionen i Europa?". Programlederen snakket om at U.S.A "blomstret" på området, mens vi stadig ble mindre troende.

Lenke til kommentar
Jeg leser stadig artikler i aviser om at antall kristne/kirkegjengere er på vei ned.

 

Jeg har 2 foreldre som begge er aktive i kirke og menighetsarbeid som bekrefter at deltagelse stadig er på vei nedover.

 

Og vær ærlig - Det er er ikke vanskelig å se dette :)

Jeg leser fortsatt bare dine subjektive meninger, samt to andre menneskers personlige erfaringer.

Det er til sammenligning langt flere enn 3 mennesker som tror at jorden er hul.

Har du ikke noen "hard facts" annet enn at noen mener å se tendensen tydelig? Jeg ser nemlig det motsatte.

Nei, jeg har ikke mer :) Utrolig uinteressant å grave etter statestikker og tall.

Satser på at du får åpnet øynene etterhvert. Tror de fleste ser at religion er utdøende i vestelig verden. Kunnskap er religioners verste fiende.

Endret av Tobben70
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...