Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva fikk du på muntlig eksamen 2011?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den aktuelle muntlige eksamenformen er så bak mål at jeg blir gæren. Muntligsnittet ligger ofte to karakterer over det skriftlige. Makan.

Den skriftlige i norsks snitt ligger omtrent en karakter lavere enn standpunkt. Jeg tror heller det er den skriftlige som trenger en oppussing.

Lenke til kommentar

Politikk og menneskerettigheter muntlig: 5

 

Sensor drepte meg helt, hun spurte om ting som ikke stod i kompetansemålene vi skulle øve på, og som jeg selvfølgelig ikke hadde lest på. :( Presentasjonen var verdt en 6er, men jeg klarte ikke å svare på alle spørsmålene. Fuuuuu...

 

Her ser jeg flere feil, i alle fall. For det første: man skal kun testes i pensum. Hvis hun spurte om ting fra utsida av boka/kompetansemålene så har hun gjort en feil. (Såfremt det ikke var sånn at læreren sa: "øv på de og de kompetansemåla, men ikke de der". Man skal testes i hele pensum. Hvis faglærer sa at dere bare skulle øve på noe av pensum har lærer gjort en feil). Og for det andre, jeg trodde ganske sikkert at sensor ikke skal stille spørsmål. Det er faglærers jobb å formulere spørsmål som gjør at du får vist din kunnskap. Sensor skal bare sitte der og høre. Lærer og sensor skal ha snakket sammen på forhånd riktignok, så sensor kan "godkjenne" spørsmål og tema.

 

Så hvis det var sånn at sensor stilte spørsmål og spørsmåla ikke var henta fra kompetansemål og pensum i faget (hele faget), så er det kanskje verdt å klage.

Lenke til kommentar

Politikk og menneskerettigheter muntlig: 5

 

Sensor drepte meg helt, hun spurte om ting som ikke stod i kompetansemålene vi skulle øve på, og som jeg selvfølgelig ikke hadde lest på. :( Presentasjonen var verdt en 6er, men jeg klarte ikke å svare på alle spørsmålene. Fuuuuu...

 

Her ser jeg flere feil, i alle fall. For det første: man skal kun testes i pensum. Hvis hun spurte om ting fra utsida av boka/kompetansemålene så har hun gjort en feil. (Såfremt det ikke var sånn at læreren sa: "øv på de og de kompetansemåla, men ikke de der". Man skal testes i hele pensum. Hvis faglærer sa at dere bare skulle øve på noe av pensum har lærer gjort en feil). Og for det andre, jeg trodde ganske sikkert at sensor ikke skal stille spørsmål. Det er faglærers jobb å formulere spørsmål som gjør at du får vist din kunnskap. Sensor skal bare sitte der og høre. Lærer og sensor skal ha snakket sammen på forhånd riktignok, så sensor kan "godkjenne" spørsmål og tema.

 

Så hvis det var sånn at sensor stilte spørsmål og spørsmåla ikke var henta fra kompetansemål og pensum i faget (hele faget), så er det kanskje verdt å klage.

 

Vi fikk ei liste over kompetansemål vi skulle øve på, men de spørsmålene jeg fikk var i pensum og gikk nok under andre kompetansemål i faget. Jeg fikk spørsmål fra lærer også, men de spørsmålene var ting som jeg faktisk hadde øvd på. Sensor har vel også rett til å stille spørsmål, mener jeg. Det er ikke slik at sensor skal holde kjeft under hele eksamen. Men jeg kan nok uansett ikke klage på dét, uheldigvis. :(

Lenke til kommentar

Den aktuelle muntlige eksamenformen er så bak mål at jeg blir gæren. Muntligsnittet ligger ofte to karakterer over det skriftlige. Makan.

 

Da kan jeg godt fortelle at på vitnemålet mitt har jeg fem seksere.

- Engelsk skriftlig

- Engelsk muntlig

- Norsk hovedmål skriftlig

- Norsk muntlig

- Norsk sidemål skriftlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...