Gå til innhold

Hvordan vaske elektronikk?


Anbefalte innlegg

Så lenge kontaktene ikke er full av "guffe" (saft/cola/melis! o.l) så kan du rense kontakt flatene med noe så revolusjonerende som *trommevirvel*

 

VISKELÆR!

 

viskelær av gammel type(de røde som sitter på enden av de gule "bic"(?) blyantene) er helt genialt. viskelæret tar vekk alt av korrusjon/rust/støv belegg som har satt seg på kontaktflatene.

 

hvis du ikke har sånt viskelær så kan du bruke et viskelær som er beregnet for å viske ut blekk/penn skriblerier.

 

evnt. du kan bruke et _veldig_ fint sandpapir.

 

alt mulig av sprit typer og sånn vil funke flott når det er seige ting og sånt som har satt seg på kontaktene, men når det er snakk om bare korroderte flater så funker viskelær konge. har brukt det på alt fra gamle isa kortene i 386'en, NES spill, Game boy spill, osv osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rødsprit går fint. Siden du har det trenger du ikke kjøpe masse rart.

 

Mener å ha hørt at rødsprit legger igjen et tynt fettlag, og derfor ikke egner seg som rengjøringsmiddel.

 

Bruk kondensfjerner, det fungerer bra :)

Jeg har brukt rødsprit så lenge jeg kan huske, og jeg har aldri hatt noen problemer med å rengjøre med det. Ikke ser det ut som noe fett blir liggende igjen heller...

Lenke til kommentar
Rødsprit går fint. Siden du har det trenger du ikke kjøpe masse rart.

 

Mener å ha hørt at rødsprit legger igjen et tynt fettlag, og derfor ikke egner seg som rengjøringsmiddel.

 

Bruk kondensfjerner, det fungerer bra :)

Jeg har brukt rødsprit så lenge jeg kan huske, og jeg har aldri hatt noen problemer med å rengjøre med det. Ikke ser det ut som noe fett blir liggende igjen heller...

 

Vel, rødsprit legger igjen et fettlag. Greit nok at du bruke det uten problemer, men det er IKKE optimalt. F.eks rense cpu og kjøleribbe med rødsprit?? Ikke mye vits. Selvfølgelig SER du ikke fettlaget... Du ser vanligvis heller ikke dritten som ligger på cpukjerna, eller under kjøleribben. Ikke før du drar en q-tip fuktet i isopropanol over. Da blir den svart.

 

Nei, bruk isopropanol. Fatter ikke hvorfor andre ting engang blir foreslått når isopropanol i form av kondensfjerner på bensinstasjonen koster mellom 14,- og 20,-....

 

:::::::Just my two cents::::::::

 

DrErling

Lenke til kommentar

Hei. Vannkaran!!! Har dokker 100% reint vann i springen? Det reineste vannet jeg vet om er det profesjonelle batterivannet som noen batterigrosister selger, og det er ikke helt rent. Å en ting til: vann og komponenter hører ALDRI sammen, dem som påstår noe annet bør revurdere sine kunnskaper om elektronikk. Det beste er teknisk sprit, men grunnet vanskelig tilgjengelighet er blå isopropanol som fås på malingsforhandlere et mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
...men grunnet vanskelig tilgjengelighet er blå isopropanol som fås på malingsforhandlere et mye bedre alternativ....

 

Om isopropanolen er blå eller gjennomsiktig er vel ikke så nøye? Den som er på bensinstasjonene er good shit. Ca 70-80% ren isopropanol, og veldig veldig lett tilgjengelig.

 

(ja, jeg skal slutte å mase om bensinstasjonenes kondensfjerner aka isopropanol 8) )

 

DrErling

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle maser om dette isopropanolgreiene. :lol:

Renset bensin er faktisk MYE bedre. Koster 70 kr for en liter eller . no. Kan brukes på absolutt ALT. Lakk, stereoanlegg, glass, plastikk, you name it!! Etterlater ikke striper og skader enkelte plastikktyper slik som isopropanol gjør.

Veldig fin på fettete "streetblaster's"!!

 

Isopropanol?!? :lol:

Lenke til kommentar

Det mye som går bra. For en måned siden fikk jeg en Sony Ericsson T68i som hadde vært i sjøvann. Jeg åpnet den og la delene i vann i 5 minutter. Deretter la jeg dem i isopropanol i 5 minutter. Så lot jeg delene tørke over natten før jeg satte sammen mobiltelefonen igjen. Den virket! Gratis ny telefon til meg! :D

Lenke til kommentar
Rødsprit går fint. Siden du har det trenger du ikke kjøpe masse rart.

 

Mener å ha hørt at rødsprit legger igjen et tynt fettlag, og derfor ikke egner seg som rengjøringsmiddel.

 

Bruk kondensfjerner, det fungerer bra :)

Jeg har brukt rødsprit så lenge jeg kan huske, og jeg har aldri hatt noen problemer med å rengjøre med det. Ikke ser det ut som noe fett blir liggende igjen heller...

 

Vel, rødsprit legger igjen et fettlag. Greit nok at du bruke det uten problemer, men det er IKKE optimalt. F.eks rense cpu og kjøleribbe med rødsprit?? Ikke mye vits. Selvfølgelig SER du ikke fettlaget... Du ser vanligvis heller ikke dritten som ligger på cpukjerna, eller under kjøleribben. Ikke før du drar en q-tip fuktet i isopropanol over. Da blir den svart.

 

Nei, bruk isopropanol. Fatter ikke hvorfor andre ting engang blir foreslått når isopropanol i form av kondensfjerner på bensinstasjonen koster mellom 14,- og 20,-....

 

:::::::Just my two cents::::::::

 

DrErling

Uff da.. jeg som syns rødsprit gjorde det så reint og pent... Lynol da? legger det igjen noe drit? Vet ikke om jeg har isopropanol her hjemme..

Har vel bittelitt aceton og, men det er ganske lite..

Lenke til kommentar
Asad, kan du ikke fysikk?

 

Så lenge vannet er deionisert leder det ikke strøm (med andre ord "rent").

Du kan faktisk kaste hele maskinen din ned balje med vann og slå den på nedi der så lenge vannet er 100% rent (vel 99,9%).

 

Det enkleste er jo bare å skylle de under springen for deretter å tørke dem med hårføner. Bare pass på at de er helt tørre når du leder strøm igjennom dem ;)

 

Mobilen min falt i vannet på hytten i sommer... eller, jeg falt i vannet med mobilen i lommen :p

Det jeg gjorde var å ta ut batteriet, skylle den i ferskvann for å forhindre irring og korrosjon, og deretter tørke den i 24 timer i et varmeskap.

Dagen etter tok jeg ut telefonen og satt i batteriet igjen, og den funket helt fint.

 

Er ikke så skummelt egentlig, men for all del, ikke prøv å slå den på når den er våt! Da grilles den...

 

Men i det du vasker noe eller legger noe som har forurensninger på seg i

rent vann så er vannet pr def ikke rent lenger .

 

Derfor leder vann nesten "alltid" strøm .

Lenke til kommentar

 

Ven i det du vasker noe eller legger noe som har forurensninger på seg i

rent vann så er vannet pr def ikke rent lenger .

 

Derfor leder vann nesten "alltid" strøm .

 

10 poeng til siste taler!!

 

Isopropanol eller CRC er nok det beste.

 

Heh... Luft leder jo strøm det og da. Må passe oss så vi ikke utsetter elektronikken for luft.

 

Greit nok at saltvann leder strøm ganske bra men ikke kom og si at springvann leder så mye strøm at det er skadelig. Dessuten snakker ingen om å ha vann på mens det er strøm på komponentene. Noen som kan fortelle meg hvor mye motstand det er sånn ca. i springvann? Som en nevnte tidligere, at man ikke klarer å få en lyspære til å lyse med vann som en leder.

Lenke til kommentar

Husk også at det ikke er store spenningene som går igjennom elektronikken i en PC eller mobil, så vannet behøver nødvendigvis ikke være 100% rent for å forhindre grilling. F. eks. går det ann å lage en utett undervannsbåt gående på 12V, der det kun er bilbatterier og elektriske motorer. Og dette er uten problemer! Nå stiger jo problemet litt etterhvert som det blir mindre avstand mellom lederne osv i elektronikken.

 

Men uansett hva du vasker med, la det ligge til det er helt tørt før du tenker på å plugge strøm på det. Best å være på den sikre siden med ting som koster såpass som elektronikk.

Lenke til kommentar
Vann+elekronikk=forbudt uansett selv om det står mange bra tips

 

Har vasket elektronikk i varmt vann mange ganger. Går fint som snus så lenge man tørker det etterpå. Kjenner flere som har gjort det og. Alldri hørt om noen som har ødelagt noe som helst.

 

Greit at man har regler på verksted og at profesjonenne ikke gjør det. Men for meg og andre har det fungert fint og kommer til å fortsette med å bruke vann.

Lenke til kommentar

Synes å legge merke til at det kun var kontaktene på cardrigene som var skitne, ikke hele spillkonsollen. Tipper at uansett hva han bruker av det foreslåtte (bortsett fra en tur i dusjen med jephque og dama hans) på kontaktene vil hjelpe.. En Q-tip fuktet med feks aceton, isoprop etc, gni lett over flatene, la tørke litt og vips er kontaktflatene rene nok til hans formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...