Gå til innhold

Live: Vi følger Apples lansering


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Ser ut som Apple plukker det beste fra forskjellige produsenter til bruk i iOS på iPhone/iPad - for eksempel Notifications (Android) og iMessaging (Blackberry). Helt greit, det, når det er pakket inn så sømløst som mulig.

 

Samtidig frister det mer og mer å prøve en Mac. Designet på de er jo velkjent nok, og til mitt bruk burde de egentlig passe bra. Nåvel, min tre år gamle Thinkpad får holde ut litt til - noe den bør klare greit :)

 

Jupp, Apple tjuvlåner litt her og litt der og pakker det inn i en felles pakke og det fremstilles som revolusjonerende.

 

Det mest interessante her er icloud, ios5 hadde lite interessant i forhold til android

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på førsteinntrykket av det som vart presentert er eg ikkje spesielt imponert. Ein del var rett nok kjent på førehand. Elles var ein del ting som burde kome tidlegare. Enkelte greie oppdateringar var det rett nok. Får sjå om eg blir meir positiv etterkvart som det kjem meir hands-on tilbakemeldingar osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ser ut som Apple plukker det beste fra forskjellige produsenter til bruk i iOS på iPhone/iPad - for eksempel Notifications (Android) og iMessaging (Blackberry). Helt greit, det, når det er pakket inn så sømløst som mulig.

 

Samtidig frister det mer og mer å prøve en Mac. Designet på de er jo velkjent nok, og til mitt bruk burde de egentlig passe bra. Nåvel, min tre år gamle Thinkpad får holde ut litt til - noe den bør klare greit :)

 

Jupp, Apple tjuvlåner litt her og litt der og pakker det inn i en felles pakke og det fremstilles som revolusjonerende.

 

Det mest interessante her er icloud, ios5 hadde lite interessant i forhold til android

 

Greitt nok at Apple overdriver litt på nylanseringer, men jeg må ærlig si at jeg ikke ser problemet med å låne ideer fra andre. Skal man lage dårlige løsninger bare for ikke å kopiere andre ?

 

Nå har vel Apple alltid gått sine egne veier med sine helt særegne løsninger på ting, så å si at de bare kopierer av andre er nå å overdrive litt.

 

Forøvrig så synes jeg både Windows og spesielt Ubuntu begynner å ligne mer og mer på OSX, så det går vel greitt den veien også. Tror uansett ingen andre klarer å pakke alle disse løsningene inn i en like helhetlig pakke som eple gjengen klarer. Har ihvertfall til gode å se det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ser ut som Apple plukker det beste fra forskjellige produsenter til bruk i iOS på iPhone/iPad - for eksempel Notifications (Android) og iMessaging (Blackberry). Helt greit, det, når det er pakket inn så sømløst som mulig.

 

Samtidig frister det mer og mer å prøve en Mac. Designet på de er jo velkjent nok, og til mitt bruk burde de egentlig passe bra. Nåvel, min tre år gamle Thinkpad får holde ut litt til - noe den bør klare greit :)

 

Jupp, Apple tjuvlåner litt her og litt der og pakker det inn i en felles pakke og det fremstilles som revolusjonerende.

 

Det mest interessante her er icloud, ios5 hadde lite interessant i forhold til android

 

Greitt nok at Apple overdriver litt på nylanseringer, men jeg må ærlig si at jeg ikke ser problemet med å låne ideer fra andre. Skal man lage dårlige løsninger bare for ikke å kopiere andre ?

 

Nå har vel Apple alltid gått sine egne veier med sine helt særegne løsninger på ting, så å si at de bare kopierer av andre er nå å overdrive litt.

 

Forøvrig så synes jeg både Windows og spesielt Ubuntu begynner å ligne mer og mer på OSX, så det går vel greitt den veien også. Tror uansett ingen andre klarer å pakke alle disse løsningene inn i en like helhetlig pakke som eple gjengen klarer. Har ihvertfall til gode å se det..

 

Jeg har da ikke sagt at det er noe problem, alle tjuvlåner fra alle. Hadde det ikke vært slik så hadde det vært lite fremgang

Lenke til kommentar

hvakrg:

musikktjenesten er bare en liten del av iCloud. Kommer nok ikke til å benytte meg av musikk-delen selv. Det som er interessant er måten alt synkroniseres mellom alle iOS enhetene sømløst.. Knips et bilde med iPhone, og du har det både på iMacen, iPaden og iPoden. Ser forresten for meg et par scenarioer der dette kan by på forviklinger :D

Lenke til kommentar

Jupp, Apple tjuvlåner litt her og litt der og pakker det inn i en felles pakke og det fremstilles som revolusjonerende.

Oi, iCloud tilfører faktisk null nytt. Ubuntu One har tilbudt det samme lenge... og flere andre har tilbudt det samme enten stykkevis og delt eller samlet.

Virker som det er bittert for ganske mange her at Apple faktisk klarer å pakke inn funksjoner på en god måte og selge det til hvertmannsen.

 

Det handler ikke bare om å være først med en løsning, det handler om å lage løsningen på en så god måte at folk faktisk bruker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvakrg:

musikktjenesten er bare en liten del av iCloud. Kommer nok ikke til å benytte meg av musikk-delen selv. Det som er interessant er måten alt synkroniseres mellom alle iOS enhetene sømløst.. Knips et bilde med iPhone, og du har det både på iMacen, iPaden og iPoden. Ser forresten for meg et par scenarioer der dette kan by på forviklinger :D

 

Ja det er en liten del, men det er likefullt en viktig del. Det å måtte laste ned musikk før du kan spille det av er rett og slett en håpløs løsning. Faktisk så håpløs at den er på nivå med Microsofts totalt utdaterte Skydrive på dette området.

 

Jeg så for meg at Apple med sine avtaler og press på platebransjen kunne storme forbi konkurrenter som Microsoft, men jeg ble rett og slett litt forfjamset når jeg fikk se hva de faktisk hadde å by på. Det var minimalt med "magiske" nyheter. De kopierer stort sett funksjoner fra konkurrenter, og med varrierende grad av suksess.

 

Det at man tar ett bilde og det dukker opp på andre enheter er f.eks. noe Microsoft har hatt i WP7 siden launch, man tar ett bilde og det blir automatisk lastet opp til Skydrive. Men i motsetning til Apple så tar man vare på alle bildene (opp til de 25GB man har tilgjengelig)og ikke bare de 1000 siste.

 

Dette var rett og slett skuffende.

Lenke til kommentar

Oi, iCloud tilfører faktisk null nytt. Ubuntu One har tilbudt det samme lenge... og flere andre har tilbudt det samme enten stykkevis og delt eller samlet.

Det blir litt feil å si. For det første, Ubuntu One tilbyr noe av det samme for Ubuntu-maskiner, og enda mindre for smarttelefoner. Men Ubuntu One har under halve lagringsplassen i gratispakken - kun 2GB mot iClouds 5GB + plass til innhold kjøpt gjennom iTunes + 1000 bilder i Photo Stream. Dessuten, mobilpakken til Ubuntu One koster 4$ i måneden, og det eneste den har å by på er musikkstreaming og kontakt-sync, men sync av dokument, filer, innstillinger og alt annet man har på telefonen mangler. iCloud sørger derimot for automatisk backup av all viktig informasjon på iOS-enheter.

Lenke til kommentar

hvakrg:

musikktjenesten er bare en liten del av iCloud. Kommer nok ikke til å benytte meg av musikk-delen selv. Det som er interessant er måten alt synkroniseres mellom alle iOS enhetene sømløst.. Knips et bilde med iPhone, og du har det både på iMacen, iPaden og iPoden. Ser forresten for meg et par scenarioer der dette kan by på forviklinger :D

 

Ja det er en liten del, men det er likefullt en viktig del. Det å måtte laste ned musikk før du kan spille det av er rett og slett en håpløs løsning. Faktisk så håpløs at den er på nivå med Microsofts totalt utdaterte Skydrive på dette området.

 

Jeg så for meg at Apple med sine avtaler og press på platebransjen kunne storme forbi konkurrenter som Microsoft, men jeg ble rett og slett litt forfjamset når jeg fikk se hva de faktisk hadde å by på. Det var minimalt med "magiske" nyheter. De kopierer stort sett funksjoner fra konkurrenter, og med varrierende grad av suksess.

 

Det at man tar ett bilde og det dukker opp på andre enheter er f.eks. noe Microsoft har hatt i WP7 siden launch, man tar ett bilde og det blir automatisk lastet opp til Skydrive. Men i motsetning til Apple så tar man vare på alle bildene (opp til de 25GB man har tilgjengelig)og ikke bare de 1000 siste.

 

Dette var rett og slett skuffende.

Å laste ned musikk før man kan spille den av er den eneste metoden som fungerer alltid og over alt, uten at man er avhengig av potensielt svært kostbar datatrafikk. Ellers har man Spotify og dess like også på iOS, og jeg ser ikke noe poeng i at Apple skulle forsøke å ta over den biten.

 

Det er år og dag siden Apple stormet forbi Microsoft på alt som har med musikk, mp3-spillere, smarttelefoner og app-butikker å gjøre. Microsoft og andre konkurrenter har derimot halset etter og kopiert mye, med varierende grad av suksess.

 

Microsofts Skydrive er et temmelig annerledes konsept, med mer fokus på deling og samarbeid, samt integrasjon med andre Windows Live tjenester, og tilbyr så vidt jeg vet ikke samme grad av automatisk sync av ulike typer data mellom f.eks telefon og datamaskin. iCloud er et personlig synkroniseringsverktøy, som gjør det betydelig lettere å adminsitrere og synkronisere innhold mellom enheter.

Lenke til kommentar

Nei, å laste ned er ikke det eneste som fungerer overalt, for når du må laste ned så er du avhengig av å ha tilgang på nett når du laster ned, så om du vil høre en sang du ikke har lastet ned så er du i samme situasjon som du er i når du må streame.

 

Microsoft tilbyr både streaming og nedlasting, og det er DET som er den beste løsningen. Og i motsetning til Spotify/Wimp etc så trenger man ikke å installere programvare for å streame musikk, dette kan man gjøre direkte i nettleseren.

 

Grunnen til at Apple bør ta over den biten er at man samler alt på ett sted, men slipper å forholde seg til flere selskaper, og det blir en bedre opplevelse for sluttbrukeren.

 

Apple er større på musikk, men Microsoft har ett langt bedre produkt, de har nøyaktig de samme mulighetene som Apple har, men på toppen har de streaming og Zune Pass.

 

Forøvrig artig at du sier at de andre valser etter og kopierer Ios med varierende grad av suksess, på dagens keynote fra Apple så var Apple som hadde satt igang den berømte kopimaskina. De fleste av tingene Apple annonserte i dag er enten allerede på plass eller anonsert av Microsoft.

 

Har Cupertino gått til innkjøp av kopimaskinene de anklaget Redmond for å ha?

 

Ja, Skydrive er ett annerledes konsept, men Skydrive/Live tilbyr likefullt mye av de samme konseptene som det Apple presenterte med Icloud i dag. Men har muligheter til auto-sync av dokumenter mellom Skydrive og PC, man kan t.o.m. lagre dokumenter rett til Skydrive fra Office og fra en WP telefon har man tilgang på disse dokumentene direkte på Skydrive. I tillegg har man WebApps.

 

Kalender, mail og kontakter blir også syncet til ens Live-konto.

 

Bilder en tar med WP blir automatisk sendt til Skydrive, og de blir der, de forsvinner ikke etter 30 dager.

 

Skydrive er flere år gammelt, bygger på ett annerledes konsept og trenger en overhaling, noe den også kommer til å få, kanskje allerede denne høsten, men den er likefullt en tjeneste som byr på MYE av det Icloud byr på, og har gjort det i flere år.

 

Det eneste jeg er "imponert" over med Apple er at man slipper å laste opp alle CD'ene man har rippet, noe som er flott.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1307394909' post='17859934']

Jupp, Apple tjuvlåner litt her og litt der og pakker det inn i en felles pakke og det fremstilles som revolusjonerende.

Oi, iCloud tilfører faktisk null nytt. Ubuntu One har tilbudt det samme lenge... og flere andre har tilbudt det samme enten stykkevis og delt eller samlet.

Virker som det er bittert for ganske mange her at Apple faktisk klarer å pakke inn funksjoner på en god måte og selge det til hvertmannsen.

 

Det handler ikke bare om å være først med en løsning, det handler om å lage løsningen på en så god måte at folk faktisk bruker det.

 

På hvilken måte er ikke Ubuntu One en god "innpakning" eller løsning? Ubuntu One er både integrert i systemet og er lett tilgjengelig.

 

At Apple klarer det samme har jeg ingen tvil på, men dette er på ingen måter revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Syns det er utrolig hvordan man kan hype opp enhver liten nyhet fra apple. Jeg sitter på en mac selv, og er forsåvidt fornøyd, men syns ikke det er på noen måte den beste maskinen jeg har hatt. Alt er tilsynelatende enkelt når man bruker en mac, men hvis man skal gjøre noe mer avansert/interessant med innstillinger på maskinen o.l, så man ty til unix shellet for å ordne opp.

 

Når det gjelder iCloud o.l. så måtte apple begynne med dette her nå for å ikke bli utkonkurert. Andre aktører har har holdt på med dette en stund nå. Nettskya er tingen nå. Men når det er sagt er det bra at apple prøver å ikke bli teknologi-sinka microsoft en gang var. (Microsoft er en annen diskusjon ...)

 

 

Dette kan tyde også på at apples innovative fase som teknolgi bedrift er over, og at de begynner å låne løsninger fra andre.

Ikke at det er noe spesielt galt med det, men man burde slutte å saksøke andre for å gjøre noe liknende. Den som tjener best på at bedriftene lærer av hverandre er oss forbrukere. Patent på ideer er bare tull imo.

Endret av OTheDon
Lenke til kommentar

Tipper streaming fra iClound kommer etterhvert - handler nok først og fremst om rettigheter og vrange musikklabels tipper jeg. Personlig gjør det meg lite, kvitta meg med Spotify Premium og begynte å kjøpe litt musikk i iTunes i stedet (storparten av musikken jeg hører på har jeg dog på CD - så lite ekstrautgifter ved overgang til iTunes egentlig). Streaming på mobiltelefon er enda ikke modent - mobilnettet er raskt nok, men batteriene er ikke store nok enda.

 

Apple er ikke bestandig først ute med løsninger, men synes nok at de er i en egen klasse på gjennomføring i de fleste tilfeller. Har unntak som notificationfadesen (tok fire år før de fiksa på det!) som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å rette en takk til Apple! Uten disse karene ville ikke utviklingen i mobiltelefon/nettbrettinsdustrien vært som den er. Frem til iPhone 4 ble lansert var jeg en iherdig Apple bruker, men ettersom jeg er en fyr med litt mer interresse enn gjennomsnittet så ble Apple sine rammebetingelser rundt brukeropplevelsen for begrenset.

 

Slik som vi har sett tidligere når Apple utvider funksjonaliteten på sine produkter vil konkurentene gjerne matche eller overgå Apple. 2011 vil meget sannsynlig bli året der nettskytjenestene vil få seg en boost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...