Gå til innhold

Guide: Unngå PC-trøbbel i varmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt skjermkort blir alltid varmt, men på fredag (hvor det varmere enn vanlig i Kr.sand) ble kortet så varmt som 108 grader, svært uvanlig selvsagt, nok til at skjermen flimret i starcraft 2, måtte fikse det ved å sette ned grafikken til lavest, da holdte den seg "kald".

Skal teste igjen i dag (mye mildere).

 

Prøve å clocke ned skjermkortet? ;) Fint tips for de som ikke har verdens beste GPU-kjøler, men fortsatt kraftig GPU.

Lenke til kommentar

Mitt skjermkort blir alltid varmt, men på fredag (hvor det varmere enn vanlig i Kr.sand) ble kortet så varmt som 108 grader, svært uvanlig selvsagt, nok til at skjermen flimret i starcraft 2, måtte fikse det ved å sette ned grafikken til lavest, da holdte den seg "kald".

Skal teste igjen i dag (mye mildere).

 

Prøve å clocke ned skjermkortet? ;) Fint tips for de som ikke har verdens beste GPU-kjøler, men fortsatt kraftig GPU.

Det kan jeg prøve ja ^^

spørs om jeg ikke trenger all den krafta til sc2, er aldri på 100% gpu activity uansett.

Jeg glemte å påpeke at jeg overstyrer viftehastigheten, men under sc2 må jeg ofte ha 100% på.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Mitt skjermkort blir alltid varmt, men på fredag (hvor det varmere enn vanlig i Kr.sand) ble kortet så varmt som 108 grader, svært uvanlig selvsagt, nok til at skjermen flimret i starcraft 2, måtte fikse det ved å sette ned grafikken til lavest, da holdte den seg "kald".

Skal teste igjen i dag (mye mildere).

 

Prøve å clocke ned skjermkortet? ;) Fint tips for de som ikke har verdens beste GPU-kjøler, men fortsatt kraftig GPU.

Det kan jeg prøve ja ^^

spørs om jeg ikke trenger all den krafta til sc2, er aldri på 100% gpu activity uansett.

Jeg glemte å påpeke at jeg overstyrer viftehastigheten, men under sc2 må jeg ofte ha 100% på.

Vsync er oppskrytt ja? Og i det kabinettet du har burde du ligge langt unna 100°C på GPU-temperaturene dine, har du fjernet støv?

Lenke til kommentar

Mitt skjermkort blir alltid varmt, men på fredag (hvor det varmere enn vanlig i Kr.sand) ble kortet så varmt som 108 grader, svært uvanlig selvsagt, nok til at skjermen flimret i starcraft 2, måtte fikse det ved å sette ned grafikken til lavest, da holdte den seg "kald".

Skal teste igjen i dag (mye mildere).

 

Prøve å clocke ned skjermkortet? ;) Fint tips for de som ikke har verdens beste GPU-kjøler, men fortsatt kraftig GPU.

Det kan jeg prøve ja ^^

spørs om jeg ikke trenger all den krafta til sc2, er aldri på 100% gpu activity uansett.

Jeg glemte å påpeke at jeg overstyrer viftehastigheten, men under sc2 må jeg ofte ha 100% på.

Vsync er oppskrytt ja? Og i det kabinettet du har burde du ligge langt unna 100°C på GPU-temperaturene dine, har du fjernet støv?

Bruker alltid vsync.

Har fjernet støv fra maskinen ja, tror jeg kan redusere skjermkortets temperatur betraktelig hvis jeg hadde baller nok til å åpne den (er et x2 kort), den kjøleløsningen er ikke bra dessverre, vanskelig å få fjernet støven uten å måtte åpne den, selv med lufttrykk på boks.

 

Det at gpu aktiviteten ikke er på 100%, er ikke min skyld, du kan sende et brev til blizzard som ikke støtter crossfire. Har prøvd ved å slå av Catalyst A.I men det er ikke nok kraft til å holde Starcraft 2 på ultra, eller mange andre spill.

Lenke til kommentar

En god tredjeparts luftkjøler kan gjøre underverker på skjermkort. Av en eller annen grunn insiterer AMD og Nvidia på å lage billige drittkjølere til referanse-kortene, og lar det være opp til produsentene av skjermkortene å finne på bedre løsninger.

 

Selv bruker jeg en Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus-kjøler på mitt AMD Radeon HD6970 skjermkort, og er veldig godt fornøyd. Har gått ned fra rundt 58 grader i idle (med relativt mye støy) til rundt 40 grader i idle med tilnærmet ingen støy. I load nærmer jeg meg knapt 80 grader. I det hele tatt er jeg svært fornøyd.

 

Selve monteringen var ikke så gale, og jeg ville hevde at det skumleste var å faktisk få løsnet kjøleren fra prosessoren siden denne satt fast pga den termiske pastaen. Etter det var det bare å rengjøre prosessor, minnemodul-dekslene etc, og smøre på litt ny kjølepasta, feste kjølefinner, og til slutt feste ny kjøleløsning. Piece of cake. :)

 

Det finnes jo også slike fancy ferdige vannkjølingssett til skjermkort nå. Riktignok finnes de vel ikke til alle skjermkort, siden hvert sett må lages spesielt til hver modell. Men det jo også være noe å se på. Jeg tror også riktig bruk av kjølepasta på skjermkort-kjernen er alfa og omega. Fra fabrikk kommer jo alltid slikt med et 1 cm tykt lag smørt på. Da kan det være verdt (med mindre man har ferdigprodukt, og det bryter garanti), å smøre på ny termisk pasta selv.

 

Hva bærbare anngår kan det være greit å åpne dekslene under maskinen (i den grad det ikke bryter med garantien) og bruke luft på boks for å blåse ut mest mulig støv. En bomullspad med teknisk sprit på kan også fjerne mye drit, om man ikke får ut alt med lufttrykk alene.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

hvordan skal gjennomstrøminga av luft være når psu står nedest i motseting til opi som på bilde

Luftstrømmen blir lik den går imidlertid kun ut av vifta bak og evtentueller vifter på toppen. Strømforskyningen trekker da luft under og blåser ut bak nede så den slipper å kjøre på varm luft men hjelper heller ikke på kjølingen av kabinett.

Lenke til kommentar
Bruk 120 mm vifter om mulig – disse støyer mindre.

 

Jawohl? Varierer vel fra vifte til vifte uansett størrelse.

 

Ja, den der var litt misvisende. Tommelfingerregelen er i hvert fall at store vifter støyer mindre. Sånn sett er vifter på 200 og 230 mm å foretrekke fremfor 120 mm.

Lenke til kommentar

hvordan skal gjennomstrøminga av luft være når psu står nedest i motseting til opi som på bilde

Luftstrømmen blir lik den går imidlertid kun ut av vifta bak og evtentueller vifter på toppen. Strømforskyningen trekker da luft under og blåser ut bak nede så den slipper å kjøre på varm luft men hjelper heller ikke på kjølingen av kabinett.

Vel, dette varierer. Noen kabinetter lar deg montere PSU'en opp-ned nederst i kabinettet, slik at den trekker inn "inne-luft" fra kabinettet og blåser den ut bak. Jeg har et kabinett der PSU er plassert nederst, men i framkant av kabinettet, så den blåser ut foran.

 

Hvis man lar PSU'en trekke inn luft fra undersiden av kabinettet bør man i hvert fall ha en god løsning på støv- og hybelkaninproblemet. De fleste kabinetter med denne løsningen har vel et filter foran åpningen her, men man bør ikke glemme å rense dette filteret med jevne mellomrom. Noen kabinetter lar PSU'en trekke inn luft fra oversiden av kabinettet - der er det i hvert fall færre kaniner.

 

Apropos støy fra store og små vifter; en viktig årsak til at store vifter oppfattes som mindre støyende enn små, er at de store kan forflytte like store luftmengder ved et lavere turtall enn de små kan.

 

edit: Typo.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

hva er egenltig best? ha 2 vifter som blåser inn foran eller ha 1 foran og 1 i sidedøra?

 

Dette varierer mellom kabinetter og hvilket skjermkort du har. Hovedregel er ofte at komponentene bør få luft utenifra fra så nærme seg selv som mulig, dvs en 120mm i sidedøra rett på skjermkort kan ofte gi gode resultater (slik som at mange opplever at å ha sidedøra åpen gir flere grader kaldere pc).

 

Cpu kan i mange tilfeller tjene godt av å få luft fra toppen eller bakerst i kabinettet, som igjen sendes rett ut av kabinettet. Dette på tross av at dette bryter med luftflyt. Forstå det den som kan. Du må uansett eksprimentere.

 

Har selv valgt å ignorere dette i min nåværende pc og har bare anbefalte plasseringer av viftene, fra front til bakerst. Neste oppsettet håper jeg å være litt mindre lat :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...