Gå til innhold

Arvet en del smykker og malerier, kan ha meget stor verdi. Spørsmål om taksering?


Yelsent

Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Var litt usikker på om jeg skulle plassere denne i "økonomi" eller "hjelp til kjøp & salg", så en mod får gjerne flytte tråden om den passer bedre der. Prøvde også å søke, men fant ikke eksakt det jeg lette etter.

 

Min farmor gikk vekk for et par år siden, og i sitt testamente overlot hun formuen sin til min far, og alle hennes smykker og malerier gikk direkte til meg. Jeg tok ikke en ordentlig titt på alt dette før nå nylig da jeg var nysgjerrig på verdien av dette. Det er mulig det kan være et betydelig beløp. Det dreier seg om en 4-5 malerier, der det ene ser ut til å være et ekte Aulie. Det er en god del smykker, der det ser ut som at flere av dem er av rent gull (men er ingen ekspert på dette). Ser også at det er rekke mulig verdifulle smykkestener, samt en del sølvtøy. Det følger også med noen papirer som visstnok skal bekrefte verdien på noen av disse enkeltsmykkene. Legger ved noen bilder av sakene slik at dere muligens kan få en bedre pekepinn.

 

 

DSC02794.jpg

 

DSC02793.jpg

 

DSC02798.jpg

 

DSC02790.jpg

 

DSC02795.jpg

 

DSC02797.jpg

 

DSC02789.jpg

 

DSC02799.jpg

 

DSC02802.jpg

 

DSC02792.jpg

 

DSC02800.jpg

 

Saken her er at hverken jeg eller noen i min nålevende familie har peil på smykker eller verdien av disse. Det kan godt hende at mesteparten av dette er billig humbug, men det følger altså med papirer på noen av dem. Dro også til en gullsmed her i byen for å anslå verdien, men hun veide kun et av smykkene og anslo det til å være verdt rundt 10 000,- i rent gull før hun mente at vi burde dra til en ekspert i Oslo.

 

Mitt spørsmål er; hvor i Oslo bør man dra til dersom man skal kunne få taksert dette, og hva er navnet noen eventuelle eksperter som har god peil på dette? Er jo mye rart ute og går, så det hadde vært fint med tips og råd om hvor jeg burde forholde meg for å få taksert og eventuelt solgt disse smykkene og maleriene.

 

På forhånd takk!

Endret av Yelsent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...