Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye bør jeg få i ukelønn?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk som mange her penger hvis jeg trengte det til noe. Har vel ikke gjort så mye hjemme at det gjør noe, men har oppvaskmaskinen vert full, gresset har treng å bli klippet har jeg gjevnlig gjort slike småting.

 

Jeg fikk jobb når jeg var 15 og det er jeg glad for. Det har lært meg mye, tror jeg har vokst mye på det. Jeg er nå 19 og har noen kompisser som ikke har hatt en eneste jobb før, de vet virkelig ikke hvordan raliteten i det virkelige liv er: mamma rydder opp!(Se gullunger på TVnorge)

Men hvor mye du jobber har nokk en stor påvirkining på skolearbeid, angrer litt på at jeg har jobba så mye som jeg har gjort kunne klart meg med litt mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle svar!

 

En av dere nevnte at jeg burde få meg en jobb.

Ja jeg har tenkt på det, men vet ikke hva som er bra betalt..

 

Noen som har anbefalinger på godt betalt jobb? :cool:

 

Tjener vell 103 kr timen, jobber på en butikk.

Jobber bare en dag i uken ++ , så blir ikke EKSTREME summer av dette, men nok til å klare meg fint og litt til :D Blir rundt 2000 kr mnd.

I og med at det bare er en dag i uken har jeg nok tid til å fokusere på skolen og, dette er veldig viktig når du skaffer jobb. Skole er viktigst!

 

Men prøv butikker osv...... De trenger ofte folk til drittjobbene

Lenke til kommentar

Synes en plass mellom 100-200kr alt etter hvor flink en er til å hjelpe til hjemme osv.

 

Er bra at en lærer så tidlig som mulig at å hjelpe til å jobbe vil bli belønnet med penger, det er jo tross alt slik samfunnet er idag. En lærer samtidig å håndtere penger og spare til ting en har lyst på. Noe som er en egenskap selv mange voksne sliter veldig med....

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Fikk 250 kroner i uken fast da jeg var 15. Men jeg syntes jeg var heldig, da jeg ikke måtte gjøre noe for pengene annet enn å holde rommet ryddig osv. Jobbet jeg for foreldrene mine, typ hogge ved på hytta, male garasjen osv fikk jeg en 100 lapp i timen.

 

Men hva du bør få avhenger jo av foreldrene dine sin økonomi, er ikke sikkert de har så mye til overs å da kan det være like greit å skaffe seg sin egen jobb, selv om man ikke får så godt betalt som en 15 åring burde det overstige normal ukelønn med god margin. De fleste jeg kjenner som skaffet seg deltidsjobb på den alderen fikk 4-7000 i måneden ca..

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at normal lønn er mye mer en jeg fikk før jeg sluttet og jobbe (pga lite lønn).

Du tuller? Du slutter å gjøre noe i huset, fordi du fikk for dårlig betalt? Og du syns da det er helt rettferdig at foreldrene dine vasker klærne dine, lager middagen din osv uten å få betalt noe for det? Du sluttet pga dårlig lønn, slik at de må jobbe uten lønn.

 

Jeg fikk til det jeg trengte, og ekstra betalt for store oppgaver. For eksempel når mine foreldre fikk 10 mål jord plassert i portåpningen som skulle flyttes til hagen på baksiden ved hjelp av trillebår. Da fikk min lillebror ca 500 var det vel, og en venn av ham 200 (vennen var selvsagt ikke med like lenge som min lillebror). Når jorden kom var jeg litt for gammel til å få ukelønn, og gjorde det dermed for kosj og losj i den tiden familien og jeg var der. =)

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at normal lønn er mye mer en jeg fikk før jeg sluttet og jobbe (pga lite lønn).

Du tuller? Du slutter å gjøre noe i huset, fordi du fikk for dårlig betalt? Og du syns da det er helt rettferdig at foreldrene dine vasker klærne dine, lager middagen din osv uten å få betalt noe for det? Du sluttet pga dårlig lønn, slik at de må jobbe uten lønn.

 

Jeg fikk til det jeg trengte, og ekstra betalt for store oppgaver. For eksempel når mine foreldre fikk 10 mål jord plassert i portåpningen som skulle flyttes til hagen på baksiden ved hjelp av trillebår. Da fikk min lillebror ca 500 var det vel, og en venn av ham 200 (vennen var selvsagt ikke med like lenge som min lillebror). Når jorden kom var jeg litt for gammel til å få ukelønn, og gjorde det dermed for kosj og losj i den tiden familien og jeg var der. =)

 

Har begynt å jobbe igjen, men tror ikke jeg får noe lønn nå.. (foreldre vil ikke diskutere det)

 

Fikk 250 kroner i uken fast da jeg var 15. Men jeg syntes jeg var heldig, da jeg ikke måtte gjøre noe for pengene annet enn å holde rommet ryddig osv. Jobbet jeg for foreldrene mine, typ hogge ved på hytta, male garasjen osv fikk jeg en 100 lapp i timen.

 

Men hva du bør få avhenger jo av foreldrene dine sin økonomi, er ikke sikkert de har så mye til overs å da kan det være like greit å skaffe seg sin egen jobb, selv om man ikke får så godt betalt som en 15 åring burde det overstige normal ukelønn med god margin. De fleste jeg kjenner som skaffet seg deltidsjobb på den alderen fikk 4-7000 i måneden ca..

 

SKAL få meg en skikkelig jobb, hvor kan jeg jobbe for å tjene 4-7000 kr i måneden?

Lenke til kommentar

Det er litt optimistisk å få så mye. I en alder av 15 år kan du ikke være kresen. En venn som er litt yngre enn meg leverer Aftenposten. Han tjener over 4000 kroner i måneden, men han går i 1-2 timer etter skolen hver dag.

 

Selv fikk jeg 200 kroner i uka for å lufte bikkja, hente og passe lillebroren min to dager og gjøre litt andre ting. Jeg solgte også Dagbladet på søndager. På en god dag fikk jeg 200 kroner inkludert driks.

 

Du har rett til høyere lønn når du blir eldre. Det blir også lettere å få jobb. Nå er jeg 18 år og har fått en sommerjobb der jeg har en grunnlønn på 140 kroner i timen. Med 45% tillegg blir det mer enn 200 kr i timen i helgene.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at mine barn aldri blir så bortskjemt!

Jeg har aldri fått noe lønn hos mine foreldre for å gjøre ting hjemme, og da hadde vi ikke bare ryddige rom og oppvasken å ta oss av, men også søsken og hardt gårdsarbeid.. skulle jeg ha penger tok jeg meg småjobber andre plasser. Det er for meg en selvfølge å hjelpe til hjemme uten å må ha 200 kr i uka for å ta ut av oppvaskmaskinen to gang i uka!

jeg er 20 år nå og det er en veldig god følelse at jeg har klart meg selv og jobbet for å være dær jeg er i dag, ikke fått alt i hendene av mamma og pappa..

Lenke til kommentar

Så du fikk INGEN penger til diverse ting du hadde mer eller mindre bruk for? Sett bort i fra nødvendige klær, skole og sportsutstyr?

 

Nei, hadde det vært noe spesielt så hadde jeg fått penger for det, men gjorde som regel småjobber hos naboer osv hvis det var noe jeg ville ha. Sett bort ifra nødvendige klær, skole og sportsutstyr, hva i alle dager er det en 15 åring trenger som h*n har bruk for?

Godteri, tobakk, alkohol?

Lenke til kommentar

Selfølgelig vil alle ungdommer ha penger til slike ting som CD-er, filmer, kebab, kino osv, men jeg syns det er en uting at foreldre betaler barna for å holde styr på sit eget rot, og for å hjelpe til hjemme der de selv bor og lager rot..

Tenk litt.. dine foreldre har laget mat (til deg), vasket huset (der du bor og drar inn skitt), de har vasket klær (DINE klær) og mange andre ting i hele ditt liv samtidig som de jobber for å få inn penger for at DU skal få de nødvendige tingene for at du skal ha det bra.. og en gang iblandt ber de deg gjøre noen av disse tingene og du krever LØNN?

 

paali10 skrev: "Har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at normal lønn er mye mer en jeg fikk før jeg sluttet og jobbe (pga lite lønn)"

Er det slik du vil oppdra ditt eget barn??

 

Dette lærer ikke barna å hjelpe til hjemme og spare penger slik som mange har skrevet over, det lærer dem at penger vokser på trær og at man ikke kan hjelpe til med noe som helst uten å få penger for det. Mange kommer ikke til å se verdien i penger før de blir voksne å må stå på sine egene ben, og da får de seg et sjokk...

 

*Puh*

Lenke til kommentar

Selfølgelig vil alle ungdommer ha penger til slike ting som CD-er, filmer, kebab, kino osv, men jeg syns det er en uting at foreldre betaler barna for å holde styr på sit eget rot, og for å hjelpe til hjemme der de selv bor og lager rot..

Tenk litt.. dine foreldre har laget mat (til deg), vasket huset (der du bor og drar inn skitt), de har vasket klær (DINE klær) og mange andre ting i hele ditt liv samtidig som de jobber for å få inn penger for at DU skal få de nødvendige tingene for at du skal ha det bra.. og en gang iblandt ber de deg gjøre noen av disse tingene og du krever LØNN?

 

paali10 skrev: "Har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at normal lønn er mye mer en jeg fikk før jeg sluttet og jobbe (pga lite lønn)"

Er det slik du vil oppdra ditt eget barn??

 

Dette lærer ikke barna å hjelpe til hjemme og spare penger slik som mange har skrevet over, det lærer dem at penger vokser på trær og at man ikke kan hjelpe til med noe som helst uten å få penger for det. Mange kommer ikke til å se verdien i penger før de blir voksne å må stå på sine egene ben, og da får de seg et sjokk...

 

*Puh*

 

Jeg synes ikke at trådstarter har en god holdning når han som 15-åring slutter i jobben på grunn av liten lønn. Men ellers synes jeg ikke det er noe galt i at ungdommer får litt penger hjemme, og da i bytte mot huslige oppgaver.

 

Selvfølgelig bør ukelønna komme i moderate mengder, og ungdommen bør føle at han har jobbet for pengene, selv om han bare har tatt oppvasken en dag.

 

(Jeg har forståelse for trådstarter dersom han hadde den jobben jeg hadde en gang. Som reklamebud for Norpost brukte jeg 5 timer en dag i uka, og satt igjen med en snau hundrelapp.)

Lenke til kommentar

Foreldra dine jobber hver dag, og så kommer de hjem og lager mat til deg og vasker klæra dine... Nå vil du streike fordi du ikke får nok penger for å holde ditt eget rot ryddig?

 

Det er faktisk foreldra dine som jobber, for å gjøre hverdagen din lettere.

 

Vær glad de i det hele tatt gidder å ha deg boende du :)

Lenke til kommentar

Det hadde ikke min sønn fått. hekkan.

 

Tror jeg hadde på det høyste 600kr i måneden.

Da måtte jeg bære ved og rydde rommet mitt + andre småting

 

Lurer på hvor mye en på 15 trenger for å "overleve"

 

Er jo tross alt foreldrene dine som betaler absolutt alt for at akkurat du skal overleve.

 

Herregud.

 

 

Selv fikk jeg 500 kroner uken når jeg var 15. Det funket akkurat til å overleve på.

Lenke til kommentar

Er man 15 år så er det jaggu på tide å begynne å jobbe. drid i ukepenger, foreldrene dine har betalt nok for deg opp gjennom tidene.

 

Da jeg var 15 hadde jeg 2 jobber som ga meg nesten 3000 i måneden og da hjalp jeg til hjemme helt gratis.. og det var i 1995.

 

Er man 15 år er det på tide å gi litt tilbake til foreldren som har stått på i så mangen år for at du skjal ha det bra og at de skal ha ett hus og en bil og kanskje en ferie i året.

 

Ungdommer nå til dags. skjerp dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...