Gå til innhold

[Løst] Nybygd PC starter ikke!


Anbefalte innlegg

De er uviktig, bare for at lys på kabinettet skal blinke

 

Dessverre var det ikke plass til den andre vifta, men den kjøler nok bedre enn standardkjøleren som fulgte med prosessoren uansett. Har også to andre vifter som jeg ikke vet hvordan jeg skal installere. Uansett, hva er neste ''step'' jeg skal gjøre nå - tror du?

Endret av Treserget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkefølge er litt bob bob, men jeg ville ha montert strømforsyningen, montert skjermkort, harddisker. Så ville jeg trukket strømkabler fra strømforsyning til hovedkort og skjermkort. Til slutt ville jeg trukket SATA kabel fra harddisker til hovedkort.

 

Alt skal jo på plass, og du må nesten bare se hva som er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Rekkefølge er litt bob bob, men jeg ville ha montert strømforsyningen, montert skjermkort, harddisker. Så ville jeg trukket strømkabler fra strømforsyning til hovedkort og skjermkort. Til slutt ville jeg trukket SATA kabel fra harddisker til hovedkort.

 

Alt skal jo på plass, og du må nesten bare se hva som er hensiktsmessig.

 

OK, hvordan setter jeg inn SSD-harddisken? Jeg skal vel ha både den OG den vanlige 1TB harddisken tilkoblet samtidig? Det er også noen sånne ''USB-plugger'' (to stykker) som ikke helt passer inn på stedene det står USB, er disse viktige? Det er også en som heter HD Audio og en som heter AC'97. Det er også en som heter ''SATA'' som passer inn bak harddisken. Skal denne inn hit? Det er altså fem ledninger jeg ikke vet hvor skal inn.

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Aner egentlig ikke hva du snakker om, kabelen kobles som vist på bildet er bare en måte å gjøre det på:

 

9-pin.jpg

 

Det er sånn som på bildet ja, men det er sånne ''vegger'' opp på siden ved de pinnene, men han kommer inn, så det funker vel? Den sitter bare litt løst. Skal jeg koble til den AC'97 og den HD Audio-greia også?

Lenke til kommentar

Skal ledningen som kobles inn i strømsorsyningen ha støpsel i andre enden som kobles til i veggen? Skal alt som er av ledninger til komponenter inn under denne strømsorsyningen? For eks. hvis jeg kobler inn en med 24 pinner, så er det to igjen med åtte på hver, så må vel bare den ene inn i strømforsyningen? :innocent:

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Ja, koble til AC eller HD greia hvor det er merket på hovedkortet at de skal kobles til, skal ikke til USB header.

 

Du må da ha koblet en kabel fra strømnettet til en elektrisk dings før?!

 

stikkontakt,%20st%C3%B8psel%20foto%20sanja%20gjenero%20262x400.jpg

 

Andre enden skal selvfølgelig inn i strømforsyningen. Dette steget er siste steg før du skrur på maskinen :thumbup:

 

Komponentene i datamskinen skal alle ha strøm fra strømforsyningen, som igjen er koblet til stikkontakten, se bilde over.

 

Ta en kikk i manualen til strømforsyningen, der er det illustrert hvordan du kobler!

 

Den siste setningen gir ikke mening.

Lenke til kommentar

Bilde 2: Rett koblet PWR SW og Reset SW, som også er de du trenger.

 

Feilkoblet PWR led, det står hdd led = harddisk lys, ikke power lys. Er da uansett unyttig.

 

Bilde 3 minne i slott 2 og 4 fra CPU=rett

 

Bilde 4: Vanskelig å si siden en ikke ser hva som står på hovedkortet. Om det er CPU viften bruker det å stå CPU_FAN på hovedkortet

 

Bilde 5: Ja PSU skal monteres der, men åpenbart ikke slik.

 

Edit: Du kan jo se om du greier å montere den siste viften på CPU kjøleren over minnebrikken

 

Kan prøve det, men er ikke sikker på om det er plass, hva skal jeg gjøre med de PWR-led-greiene? Er det uviktig, skal jeg bare la de stå der de er?

 

Se på andre siden av Q-Connector (Den hvite greia. :) ) for hvor du skal koble power led etc.

Men som Pastafarian skriver er de ikke viktige.

 

Når det gjelder de 8-pins pluggene, så er det bare 1 som skal til hovedkort, det er bare å sjekke at den passer.

Det skal også være noen 8-pins for grafikkort, men de er litt forskjellige fra den som skal til hovedkort.

Lenke til kommentar

@Loke-H: Så det du sier er at jeg bare trenger å koble inn en av HD Audio og den andre? Har sett det stedet som jeg kan sette de inn, men det er bare en sånn. Hvem av de skal jeg sette inn? (De er koblet til hverandre).

 

Edit: Har koblet både 24-pin-greia og 8-pin-greia til hovedkortet. Det jeg trenger å koble fra strømforsyningen er nå: hovedkort, skjermkort(?) og CD/DVD-Rom, right? :ermm:

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

@Loke-H: Så det du sier er at jeg bare trenger å koble inn en av HD Audio og den andre? Har sett det stedet som jeg kan sette de inn, men det er bare en sånn. Hvem av de skal jeg sette inn? (De er koblet til hverandre).

 

Jeg trodde det var 8-pins strømkontakt det var snakk om. :)

 

HD-Audio skal være litt annerledes enn USB.

10-pins, men med en annen pin som ikke er i bruk.

Bakerst på hovedkortet, på høyde med USB-tilkoblinger.

 

Nå er ikke denne nødvendig å koble til for at PC skal fungere, men om du vil ha mulighet for å koble til for uttak i front av PC, så må denne på plass.

Lenke til kommentar

Det er rammer for å feste den store disken din i harddiskbrønnene. Bare å ta ut en av de hvite ramene, feste disken og stikke den inn igjen. Kontaktpunkt ut!

 

SSD disken må/kan kobles til i de samme sporene, du fikk kanskje en ramme med SSD disken(lignende de hvite jeg snakker om over). Om du ikke fikk med det kan du sikkert legge den løs oppå den andre disken eller lignende.

Lenke til kommentar

@Loke-H: Så det du sier er at jeg bare trenger å koble inn en av HD Audio og den andre? Har sett det stedet som jeg kan sette de inn, men det er bare en sånn. Hvem av de skal jeg sette inn? (De er koblet til hverandre).

 

Jeg trodde det var 8-pins strømkontakt det var snakk om. :)

 

HD-Audio skal være litt annerledes enn USB.

10-pins, men med en annen pin som ikke er i bruk.

Bakerst på hovedkortet, på høyde med USB-tilkoblinger.

 

Nå er ikke denne nødvendig å koble til for at PC skal fungere, men om du vil ha mulighet for å koble til for uttak i front av PC, så må denne på plass.

 

Så jeg skal koble til HD Audio, som jeg vet hvor skal, men ikke AC'97 som er helt lik, og er koblet sammen med Hd Audio'n? Btw, på den 24-pin(eller noe)-greia jeg kobla til på hovedkortet, var den en på 12 eller noe og en på 6, (tror jeg, noe i den duren, det er ikke så viktig vel?) så kobla jeg den på 12 på den ene raden av strømforsyningen og den på 6 på den andre siden, det har vel ingen betydning? Ellers så skal jeg koble det innom skjermkort, CD/DVD-rom og sist, men ikke minst harddisken?

 

BTW: Jeg skal vel ikke koble strømforsyningen inn i SSD-en?!?!?

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Du kan bare koble til en av HD-Audio og AC-97.

HD-Audio er default i BIOS.

For de fleste er det kun aktuelt å koble til hodetelefoner +evt. mikrofon uansett i front.

Høyttalere kobler man til bak.

 

Jeg tror du må legge ut flere bilder.

12 pins er koblet inn på strømforsyning?

Lenke til kommentar

Du kan bare koble til en av HD-Audio og AC-97.

HD-Audio er default i BIOS.

For de fleste er det kun aktuelt å koble til hodetelefoner +evt. mikrofon uansett i front.

Høyttalere kobler man til bak.

 

Jeg tror du må legge ut flere bilder.

12 pins er koblet inn på strømforsyning?

 

Rettelse: Én på 18 og én på 10.

 

BTW: Så du mener at jeg bør prioritere HD Audio over AC'97?

Endret av Treserget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...