Gå til innhold

Youtube legger ut 3D-videoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det virkelig slik at folk flest ønsker 3D? Det virker ikke slik.

 

Den oppfatning føler jeg også, i mine kretser har vi diskutert 3D-(tv), og det virker nesten mer som en gimmick, hvertfall per dags dato. Når ting for utviklet seg og modnet, og prisen går ned, er jeg åpen for at 3D-tv blir allemannseie.

Lenke til kommentar

Jeg har testet det, og det fungerer egentlig ganske bra. Det er i hovedsak tre problemer som bør fikses:

 

- ikke alle videoer i 3D er lastet opp og lagret i et format som er kompatibelt med HTML5

- html5 støtter ikke ekte fullskjermsvisning, som gjør at det beste du kan få til er å maksimere vinduet og fjerne verktøyslinjer osv. (trykke F11). Det blir dermed en synlig tidslinje nederst på skjermen som ikke kan fjernes. Dette er ikke bare begrenset til 3D-videoer, men et generelt HTML5-problem.

- enkelte videoer får feil sideforhold og vises f.eks. i 8:3 format dersom originalen er i side-ved-side format. Det finnes tagger man kan bruke på Youtube for å endre det, men egentlig burde det ikke være nødvendig. I tillegg ville jeg gjerne sett en løsning som gjorde det mulig for brukeren å konfigurere dette selv.

 

Jeg tror folk vil ha 3D, men det er et reellt problem at det mangler bra 3D innhold. Personlig har jeg kun to live-action filmer i 3D (Tron og Resident Evil), og det er ekstremt tynt med andre filmer. Vi har problemer nok med å få tilgang til HD-kanaler her i Norge - glem TV-serier og sport i 3D for øyeblikket. Jeg tror likevel at Google har valgt riktig denne gangen fordi vi begynner å se en del produksjonsutstyr med 3D-støtte for hjemmebruk: Først og fremst stillbildekameraer, men etterhvert vil dette spre seg til mobiltelefoner osv. Primærvekstmarkedet ser i første rekke ut til å være hjemmemarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

folk som sier at 3D suger, de har ikke penger til å investere i riktig utstyr.

 

en god 3D-klar skjerm med nvidia 3D-vision og et high-end skjermkort gjør virkelig susen!

 

selv er jeg strålende fornøyd, og jeg vil absolutt anbefale å oppleve unigine heaven i 3D! det viser definitivt hvor vi er på vei og hva fremtiden vil bringe. ;)

 

prisen er selvsagt høy og alt sammen kan fort koste en halv månedslønn, men det handler om prioriteringer! :cool:

Lenke til kommentar

folk som sier at 3D suger, de har ikke penger til å investere i riktig utstyr.

 

en god 3D-klar skjerm med nvidia 3D-vision og et high-end skjermkort gjør virkelig susen!

 

selv er jeg strålende fornøyd, og jeg vil absolutt anbefale å oppleve unigine heaven i 3D! det viser definitivt hvor vi er på vei og hva fremtiden vil bringe. ;)

 

prisen er selvsagt høy og alt sammen kan fort koste en halv månedslønn, men det handler om prioriteringer! :cool:

 

Ok, så folk som er uenig med deg, er det altså fordi de av en eller annen grunn gjør noe "feil", som for eks. å kjøpe feil utstyr? Helt umulig at noen har andre meninger?

 

Jeg har 3Dvision fra nVidia, og det er fremdeles noe dritt.

Lenke til kommentar

folk som sier at 3D suger, de har ikke penger til å investere i riktig utstyr.

 

en god 3D-klar skjerm med nvidia 3D-vision og et high-end skjermkort gjør virkelig susen!

 

selv er jeg strålende fornøyd, og jeg vil absolutt anbefale å oppleve unigine heaven i 3D! det viser definitivt hvor vi er på vei og hva fremtiden vil bringe. ;)

 

prisen er selvsagt høy og alt sammen kan fort koste en halv månedslønn, men det handler om prioriteringer! :cool:

 

Ok, så folk som er uenig med deg, er det altså fordi de av en eller annen grunn gjør noe "feil", som for eks. å kjøpe feil utstyr? Helt umulig at noen har andre meninger?

 

Jeg har 3Dvision fra nVidia, og det er fremdeles noe dritt.

 

Du kan stille deg det spørsmålet selv. Er det helt umulig at noen andre har positive erfaringer med 3D vision? Var rimelig bombastisk den konklusjonen din.

 

Jeg for min del synes det er greitt, men heller ikke mer. Litt fancy "show off", som sjelden blir brukt

p.g.a ras i fps.

Lenke til kommentar

Jeg brukte 3D en del for 10 år siden, i form av Elsa-briller og H3D, og må egentlig si at Nvidia 3D Vision har kommet en del lengre. Det er så godt som ingen crosstalk eller flimring, og page flipping fungere så utrolig mye bedre enn interlace. Det at det krever sin maskinkraft er ikke akkurat nytt, mend for spill er jo det ikke akkurat det store problemet å skru litt need på oppløsningen for å oppnå bedre ytelse. Jeg storkoser meg med 3D slik det er nå, men er selvfølgelig bevisst på de begrensningene som gjelder.

Lenke til kommentar

folk som sier at 3D suger, de har ikke penger til å investere i riktig utstyr.

 

en god 3D-klar skjerm med nvidia 3D-vision og et high-end skjermkort gjør virkelig susen!

 

selv er jeg strålende fornøyd, og jeg vil absolutt anbefale å oppleve unigine heaven i 3D! det viser definitivt hvor vi er på vei og hva fremtiden vil bringe. ;)

 

prisen er selvsagt høy og alt sammen kan fort koste en halv månedslønn, men det handler om prioriteringer! :cool:

 

Ok, så folk som er uenig med deg, er det altså fordi de av en eller annen grunn gjør noe "feil", som for eks. å kjøpe feil utstyr? Helt umulig at noen har andre meninger?

 

Jeg har 3Dvision fra nVidia, og det er fremdeles noe dritt.

 

Folk kan selvsagt ha andre meninger, men jeg er helt overbevist om at de aller fleste vil bli imponert over 3D-vision når de ser tech-demoer som f.eks. unigine heaven i 3D. Det koster naturligvis en hel del.

 

Det er fortsatt et stykke igjen på programvare-siden, da de fleste spill ikke utnytter det like bra som tech-demoer gjør. Og hvis man vil unngå en dramatisk drop i fps, så krever det usedvanlig kraftig pc og gjerne minst to skjermkort. Riktig skjerm spiller åpenbart også en viktig rolle for opplevelsen.

 

Så NEI, ikke ALLE liker nødvendigvis 3D hvis de har riktig utstyr. Poenget mitt er vel egentlig at veldig mange ser 3D-filmer på kino og dømmer det nedenom og hjem, uten å ha stort nok grunnlag for å gjøre det.

Endret av vetlelg
Lenke til kommentar

folk som sier at 3D suger, de har ikke penger til å investere i riktig utstyr.

 

en god 3D-klar skjerm med nvidia 3D-vision og et high-end skjermkort gjør virkelig susen!

 

selv er jeg strålende fornøyd, og jeg vil absolutt anbefale å oppleve unigine heaven i 3D! det viser definitivt hvor vi er på vei og hva fremtiden vil bringe. ;)

 

prisen er selvsagt høy og alt sammen kan fort koste en halv månedslønn, men det handler om prioriteringer! :cool:

 

Ok, så folk som er uenig med deg, er det altså fordi de av en eller annen grunn gjør noe "feil", som for eks. å kjøpe feil utstyr? Helt umulig at noen har andre meninger?

 

Jeg har 3Dvision fra nVidia, og det er fremdeles noe dritt.

 

Du kan stille deg det spørsmålet selv. Er det helt umulig at noen andre har positive erfaringer med 3D vision? Var rimelig bombastisk den konklusjonen din.

 

Jeg for min del synes det er greitt, men heller ikke mer. Litt fancy "show off", som sjelden blir brukt

p.g.a ras i fps.

 

hvis jeg sier at 3D suger, så gir jeg utrykk for kun min personlige mening. Eller sier du at man bør si "jeg mener" hver eneste gang man gir utrykk for en mening? Hvis en kompis av deg sier "blondiner er pene", men glemmer å si "jeg mener" først, så tror du altså at han gir utrykk for det han selv oppfatter som bastante fakta, og han ikke forstår at noen kan mene noe annet?

 

Derimot var det vetlelg som gjorde nettopp det, ved å si at alle som ikke er enig i at 3D er supert, har kjøpt dårlig utstyr. HAN sier jo rett ut at folk som mener noe annet "tar feil" på et eller annet vis.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

De eneste som sier "jeg mener" er politikere, og det får dem til å virke useriøse.

 

Pjassopp, har du noen lenker som bekrefter det du sier? Det hadde være interessant å se tallene, spesielt med tanke på at 3D-opplevelsen er så vidt forskjellig. Husk også at pris er en faktor. 3DTV-er er fortsatt forholdsvis dyre, og 3DS koster også en del sammenlignet med andre bærbare konsoller.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

De eneste som sier "jeg mener" er politikere, og det får dem til å virke useriøse.

 

Pjassopp, har du noen lenker som bekrefter det du sier? Det hadde være interessant å se tallene, spesielt med tanke på at 3D-opplevelsen er så vidt forskjellig. Husk også at pris er en faktor. 3DTV-er er fortsatt forholdsvis dyre, og 3DS koster også en del sammenlignet med andre bærbare konsoller.

Benekter du at salget er labert? Eller innrømmer du at salget er labert, men at du mener folk flest virkelig vil ha 3D, bare at det er for dyrt?

Lenke til kommentar

Nei Pjassopp - jeg vil bare ha tall. Å diskutere om folk vil ha 3D eller ikke uten å ha tallgrunnlag å sammenligne med er ganske så dødfødt. Av TV'er solgt i 10000-kroners klassen, hvor stor andel er 3D eller ikke? Når folk har mulighet til å velge 3D/2D for en film, hvilken går de på? Osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...