Gå til innhold

Hvis gud finnes er han dum eller ond


Anbefalte innlegg

Vi har bare disse alternativene.

 

Gud skal jo være allmektig og allvitende.

Det vil si at han visste at vi ville synde, og dermed er han ond som skapte denne jorden med alt det onde som skjer her.

 

Alternativet er at han ikke er så smart, og trodde at menneskene han skapte ville klare å stå imot fristelsen fra slangen.

 

Så spørsmålet mitt til kristne er:

Er gud ond eller dum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis poenget ditt er at kristendommen kan oppfattes som ulogisk, så er ikke det noe revolusjerende. :whistle:

 

Hvis jeg skal komme med en forklaring på kristne premisser, så vil tanken være at menneskene står fritt til å synde for at livet på jorden skal være som en test for å se hvem som fortjener å bli frelst og ikke. Hvis mennesker ikke hadde noen fri vilje, og alle var programmert til å utføre "gode" handlinger, ville ikke disse handlingene hatt noen verdi. Det er nettopp fordi synd er så fristende og så lett tilgjengelig at de gode handlingene blir verdifulle.

Lenke til kommentar

Det ondes problem har blitt diskutert i årtusener uten at man greier å bli helt enig: http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_Evil

 

De religiøses forklaring går stortsett ut på at Gud også ga menneskene fri vilje, dermed kan ikke han gripe inn mot det onde menneskene foretar seg. :ph34r:

 

Noe Tobben70 later som om han ikke forstår

Men gud visste at vi ville falle for fristelsen, altså var det hans plan!!

Eller han var så naiv/dum at han ikke skønte det.

 

Det går ikke an å argumentere mot.

Han kunne jo bare skapt oss rett inn i himmelen.

 

Da står vi med alternativene dum eller ond :)

Lenke til kommentar

Det ondes problem har blitt diskutert i årtusener uten at man greier å bli helt enig: http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_Evil

 

De religiøses forklaring går stortsett ut på at Gud også ga menneskene fri vilje, dermed kan ikke han gripe inn mot det onde menneskene foretar seg. :ph34r:

 

Noe Tobben70 later som om han ikke forstår

Men gud visste at vi ville falle for fristelsen, altså var det hans plan!!

Nei, at du velger feil, er ikke Guds skyld, det er din egen skyld.

Lenke til kommentar

Det ondes problem har blitt diskutert i årtusener uten at man greier å bli helt enig: http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_Evil

 

De religiøses forklaring går stortsett ut på at Gud også ga menneskene fri vilje, dermed kan ikke han gripe inn mot det onde menneskene foretar seg. :ph34r:

 

Noe Tobben70 later som om han ikke forstår

Men gud visste at vi ville falle for fristelsen, altså var det hans plan!!

Nei, at du velger feil, er ikke Guds skyld, det er din egen skyld.

Svar meg på et spørsmål:

Visste gud at Adam og Eva ville falle for fristelsen?

Det er alt jeg trenger å vite.

Endret av Tobben70
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kan jo sees på som en en screening fra Gud sin side i forhold til hvem han vil ha som selskap inn i evigheten...

Ja, fordi han ikke vet dette på forhånd?

Altså har han ikke helt kontroll på skaperverket.

Han vil ikke ha inn gode, kunnskapsfulle og rasjonelt tenkende mennesker, men heller enhver som kaster all fornuft til side og tilober noe totalt ulogisk og usannsynlig.

Hvorfor ikke bare lage alle mennesker sånn da?

Lenke til kommentar

Det ondes problem har blitt diskutert i årtusener uten at man greier å bli helt enig: http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_Evil

 

De religiøses forklaring går stortsett ut på at Gud også ga menneskene fri vilje, dermed kan ikke han gripe inn mot det onde menneskene foretar seg. :ph34r:

 

Noe Tobben70 later som om han ikke forstår

Men gud visste at vi ville falle for fristelsen, altså var det hans plan!!

Nei, at du velger feil, er ikke Guds skyld, det er din egen skyld.

Svar meg på et spørsmål:

Visste gud at Adam og Eva ville falle for fristelsen?

Det er alt jeg trenger å vite.

Du har et falskt premiss i argumentasjonen din, Tobben70. Du antar at mennesket ikke kunne hatt fri vilje hvis Gud allerede visste hva de ville gjøre. Det er sant for oss mennesker, siden vi ikke er allvitende, i motsetning til Gud. Adam og Eva hadde fri vilje på lik linje med oss. Han visste hva du og jeg ville gjøre i våre liv, siden før Han skapte Adam og Eva.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Du har et falskt premiss i argumentasjonen din, Tobben70. Du antar at mennesket ikke kunne hatt fri vilje hvis Gud allerede visste hva de ville gjøre. Det er sant for oss mennesker, siden vi ikke er allvitende, i motsetning til Gud. Adam og Eva hadde fri vilje på lik linje med oss. Han visste hva du og jeg ville gjøre i våre liv, siden før Han skapte Adam og Eva.

Nei, det er feil.

Alt jeg vil vite er om gud visste hva som ville skje.

Du sier han visste det, dermed er han ond!

Da skapte han ondskapen, inførte den i verden og planla alt det onde som skjer nå.

 

Vi kan (kanskje) til en viss grad frikjenne han fra mennesklig ondskap, men ikke fra alt det som skjer med mennesker som ikke skyldes menneskene selv.

Jordskjelv, tsunami, vannskapelse, kryppedød osv...

Lenke til kommentar

Gud skal jo være allmektig og allvitende.

Det vil si at han visste at vi ville synde, og dermed er han ond som skapte denne jorden med alt det onde som skjer her.

 

Så spørsmålet mitt til kristne er:

Er gud ond eller dum?

Så det hadde vært bedre om vi ikke hadde vært skapt da? Eller hadde det vært bedre om vi ikke hadde hatt fri vilje?, og bare hadde vært programmerte roboter til å gjøre det gode?

Det er et vanskelig teologisk spørsmål om Gud vet absolutt hele fremtiden når vi har fri vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...