Gå til innhold

Hvis gud finnes er han dum eller ond


Anbefalte innlegg

Det største problemet med den kristne gud er tidsperspektivet.

Man snakker om evigheten og med det som perspektiv vill minst en person greie og gjøre noe galt.

Før eller siden måte det gå galt for med uendelig mye tid tiljengelig vil selv den mest ultrafromme feile.

Ergo sår vi der med spørsmålene.

Dum (naiv) eller ond?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med å ta karakteristikk man bruker overfor mennesker og bruke den overfor Gud?

 

Hvorfor forutsier trådstarter at Gud har "følelser" slik vi mennsker har? Om en kristen sier at Gud har følelser og en kristen sier at Gud ikke har følelser. Hvilken Gud er det da du snakker om?

 

Og hva slags definisjon er det trådstarter bruker i forhold til intelligens? Er det IQ? Hvilket krav stiller du så til at Gud skal kunne karaktiseres som dum? Er det under snittet? Bruker vi en egen IQ skala for gudommer?

 

Om trådstarter ønsker fornuftige svar bør han stille spørsmål som er mer konkrete. Du stiller dessuten svarene til feil personer. Si at du ønsker å vite noe om Stalins intensjoner i 1944. Ville du spurt Stalin selv eller ville du spurt en tilfeldig kommunist på gata i Russland? Om du valgte sistnevnte, hvorfor i alle dager ville du godtatt svaret som troverdig?

 

Med andre ord. Det er ulogisk å stille spørsmål til personer som man vet ikke kan gi gode nok svar fordi de ikke sitter på nok informasjon.

Endret av Tå 2.0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å ta karakteristikk man bruker overfor mennesker og bruke den overfor Gud?

 

Hvorfor forutsier trådstarter at Gud har "følelser" slik vi mennsker har? Om en kristen sier at Gud har følelser og en kristen sier at Gud ikke har følelser. Hvilken Gud er det da du snakker om?

 

Og hva slags definisjon er det trådstarter bruker i forhold til intelligens? Er det IQ? Hvilket krav stiller du så til at Gud skal kunne karaktiseres som dum? Er det under snittet? Bruker vi en egen IQ skala for gudommer?

 

Om trådstarter ønsker fornuftige svar bør han stille spørsmål som er mer konkrete. Du stiller dessuten svarene til feil personer. Si at du ønsker å vite noe om Stalins intensjoner i 1944. Ville du spurt Stalin selv eller ville du spurt en tilfeldig kommunist på gata i Russland? Om du valgte sistnevnte, hvorfor i alle dager ville du godtatt svaret som troverdig?

 

Med andre ord. Det er ulogisk å stille spørsmål til personer som man vet ikke kan gi gode nok svar fordi de ikke sitter på nok informasjon.

Hvem snakker om følelser?

Jeg prøver bare å få frem at dersom den kristne guden finnes, vil han etter vår standard våre dum eller ond.

That's it!

 

Og i og med at den kristne guden blir beskrevet som allmektig, allvitende og bare god, vil jeg med dette vise at han ikke finnes.

Det er totalt ulogisk at den kristne guden ville skapt verden slik den er.

 

Og jeg kan jo heller ikke stille spørsmålet direkte til ham.

Av naturlige grunner :)

 

Et enkelt svar her er jo at Guds veier er uransakelige. Vi evner ikke å forstå hvorfor han gjør det han gjør. Derfor virker det kanskje for oss som dumt eller ondt.

Ja, dette standardsvaret er jo kjempefint å ha :)

Lenke til kommentar

Noen kan jo tenke at universet er Guds underholdning, og at ondskap må til for å gjøre det spennende. Men ettersom Gud allerede vet hva som skal skje, blir jo hele greiene bare en slags reprise.. Ergo, det fysiske univers er for Gud sin del meningsløst.

Lenke til kommentar

Hvem snakker om følelser?

 

Man kan være ond uten å ha følelser? Som sagt, at du ikke definerer klarere er problematisk!

 

Jeg prøver bare å få frem at dersom den kristne guden finnes, vil han etter vår standard våre dum eller ond.

That's it!

 

Og i og med at den kristne guden blir beskrevet som allmektig, allvitende og bare god, vil jeg med dette vise at han ikke finnes.

Det er totalt ulogisk at den kristne guden ville skapt verden slik den er.

 

Og jeg kan jo heller ikke stille spørsmålet direkte til ham.

Av naturlige grunner :)

 

Gud trenger ikke å være "allmektig", "allvitende" eller "god" selv om noen kristne sier at han er det. Og hvem sier at Gud tenker i "logiske" baner? Igjen tilegner du Gud egenskaper og forutsetter at han er "logisk" av natur. For å ikke tro på ham så vet du sannlig mye om ham.

 

Og som sagt. En kristen sier en ting om Gud, en annen sier det motsatte. Hvilken av gudene er det du snakker om?

 

Det man vet om Gud er som oftest annenhånds informasjon. Ergo bør man ikke legge noe særlig verdi i det. Ville du basert din kunnskap om andre verdenskrig på nynazistiske tidsskrifter? Det virker nesten sånn.

Endret av Tå 2.0
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Gud som allvitende, jeg har heller ikke noe grunnlag for å si at han har følelser og dermed kan kategorisers som ond i menneskelig forstand.

 

Det er med andre ord lite grunnlag til å bruke noen av ordene til å beskrive Gud.

 

Er det ikke litt paradoksalt at de som tror på Gud beskriver han som god. De som ikke tror på Gud, men baserer sin ide om Gud på samme grunnlag som de som tror på Gud, de konkluderer med at Gud er ond.

 

Hvem har rett? De som tror på Gud eller de som ikke tror på Gud? Hvem besitter mest informasjon og kan dermed trekke den mest "riktige" konklusjonen?

 

Skal jeg gå rundt og fortelle muslimene hva som egentlig er sannheten bak deres Gud? Blir ikke det for dumt?

Endret av Tå 2.0
Lenke til kommentar

Gud kan ikke sammenlignes med mennesker, men det betyr ikke at han er fritatt fra å bli kalt ond. Jeg går ut i fra at det er Guds moral han har gitt oss gjennom bibelen (les de 10 bud). Der står det blant annet at man skal ikke slå ihjel. Dette gjør han i følge bibelen.

Lenke til kommentar

Gud trenger ikke å være "allmektig", "allvitende" eller "god" selv om noen kristne sier at han er det. Og hvem sier at Gud tenker i "logiske" baner? Igjen tilegner du Gud egenskaper og forutsetter at han er "logisk" av natur. For å ikke tro på ham så vet du sannlig mye om ham.

 

Og som sagt. En kristen sier en ting om Gud, en annen sier det motsatte. Hvilken av gudene er det du snakker om?

Jeg snakker selvfølgelig om den kristne guden.

At kristne definerer ham ulikt viser jo bare at vi ikke vet noe om ham.

Men han blir påstått å være allmektig, allvitende og god.

Jeg må jo "dømme" ham utifra våre kriterier. At han selv, som er mye klokere enn oss, ikke synes at noe vi definerer som ondt er ondt, kan jeg ikke forholde meg til.

Jeg må dessverre forholde meg til min lille, begrensete hjerne :)

 

Det man vet om Gud er som oftest annenhånds informasjon. Ergo bør man ikke legge noe særlig verdi i det. Ville du basert din kunnskap om andre verdenskrig på nynazistiske tidsskrifter? Det virker nesten sånn.

Som oftest? Har vi noe førstehåndsopplysninger om ham?

Jeg forholder meg til den eneste informasjonen vi har om gud - bibelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Gud en hjerne og kan sammenlignes med mennesker?

 

Det er det du forutsetter når du sammenligner Gud med mordere som mangler empati.

 

Og hva i alle dager vet du om Guds moral?

Mennesket blei skapt i guds bilde i følge den store kloke boka skrevet av mennesker.

Så ja om den kristne gud skulle eksistere så må det kunne sammenlignes med mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfølgelig om den kristne guden.

At kristne definerer ham ulikt viser jo bare at vi ikke vet noe om ham.

Men han blir påstått å være allmektig, allvitende og god.

 

Du baserer deg på de kristnes ide om at Gud er allmektig, allvitende og god. Greit nok. Men hvorfor i alle dager lurer du da på om han er ond når en del av premissene er at han er god?

 

Jeg må jo "dømme" ham utifra våre kriterier. At han selv, som er mye klokere enn oss, ikke synes at noe vi definerer som ondt er ondt, kan jeg ikke forholde meg til.

Jeg må dessverre forholde meg til min lille, begrensete hjerne :)

 

Du har fremdeles ikke kommet med noen definisjon på ondskap. Ondskap er noe av det mer subjektive begrep vi har. Ønskes gode svar kreves det en mer konkret definisjon.

 

Som oftest? Har vi noe førstehåndsopplysninger om ham?

Jeg forholder meg til den eneste informasjonen vi har om gud - bibelen.

 

Åpenbart ikke, ergo gir det ikke mening å stille spørsmål man vet det ikke eksisterer noe svar på. Men siden du godtar bibelen som kilde så står det jo der at Gud er god. Hvorfor stiller du spørsmålstegn ved din egen kilde?

Lenke til kommentar

Mennesket blei skapt i guds bilde i følge den store kloke boka skrevet av mennesker.

Så ja om den kristne gud skulle eksistere så må det kunne sammenlignes med mennesker.

 

"Gud skapte mennesket i sitt bilde" kan tolkes på en millard ulike måter. Hvorfor er din tolkning riktig?

Lenke til kommentar

Et bilde kan males på 999999999 måter og fremdeles vise det samme portrettet.

 

Om jeg tar meg selv som eksempel. Jeg kan lage meg selv som en liten leirefigur inspirert av South Park stilen. Jeg har nå laget en fysisk representasjon av meg selv i mitt bilde.

 

Hvorfor skal jeg sammenligne meg selv med denne leirefiguren?

Lenke til kommentar

Vel south park figuren representerer på en grei måte deg selv ved at figuren representerer et menneske.

Kropp, armer, bein og hode er der, noe jeg regner med du har i virkeligheten også.

Værre har det blitt om du hadde representert deg selv ved en hodefoting (Herman Hedning)

Men artig at du ikke gir den kristne gud menneskelige atributter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...