Gå til innhold

Taper utdanning..


Anbefalte innlegg

Heihei, første post på forumet..

Jeg vil bare høre noen andre sin mening om hva jeg har å si..

Jeg er nå 20 år, etter å ha gått 4 år på videregående har jeg fortsatt ingen anelse om hva jeg vil gjøre med livet (vet jeg har LENGE igjen).. det eneste jeg vet at jeg skal inn i sjøforsvaret til høsten.. men jeg ser at alle andre finner ut hva de har lyst til å drive på med og tjene penger på..

Jeg føler meg som en taper (utdanningsmessig) og dette skoleåret (påbyggning) har gått rett til h.. jeg stryker ikke, men har mye fravær og dårlige karakterer.

Jeg tenker at om jeg går f.eks elenergi og går ut som lærling er jeg 24 år når jeg er ferdig med lærlingetia, og det synes jeg er fryktelig gammelt spesielt med tanke på hva de andre kompisene mine som allerede enten er ferdig med lærlingetia si, eller begynner med den nå.

Jeg synes egentlig ganske synd i meg selv, men har lyst å bare jobbe med noe i noen år KUN for å tjene penger (altså en godt betalt jobb, er ikke så veldig nøye hva det er) men med hva er spørsmålet..

ønsker kanskje at noen sier at dette går bra, og at man ikke er gammel før man er 50..

haha, noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør nok ikke tenke på alderen... jeg er selv 22 år gammel og har ikke begynt å studere ennå. så jeg kommer til å være 25 når jeg er ferdig med evt. bachelor. tar jeg master eller bygger på med et ekstra 1-års studie, som jeg vurderer, så er jeg jo enda eldre :p

Men det har ikke noe å si. Mange er heldige og kommer seg ut i arbeidslivet med en gang etter vgs, men så har ikke de så veldig mye å velge mellom om de senere ønsker å skifte jobb. Har man en utdannelse har man flere valgmuligheter..

 

de som fks tar legeutdanning er ikke ferdig utlært før etter mange mange år, er nok ingen som blir leger (kirurger osv) i en alder av 24 liksom... og lektorutdanningen er vel på 5 år?

 

er ikke mange som vet hva de vil bli heller. ikke jeg heller, selv om jeg har søkt på skole xD men så går det jo an å ombestemme seg... du kan jo bre søke rundt på diverse jobber, lager, butikk w/e.. men det er jo bedre å ha seg en utdannelse.. studer noe du liker. Så får du flere muligheter innen det emnet enn du har fra før.

Lenke til kommentar

Jeg er 24 år med fagbrev i serviceelektronikk og har jobbet siden jeg ble ferdig med det (minus 1 år i forsvaret) Jeg har enda ikke funnet ut hva jeg vil bli, men merker at jeg er like lysten etter å begynne på studie-økonimien etter å stort sett kunne bruke penger på hva jeg vil! :p

Lenke til kommentar

Ikke stress. Jeg er 24 år, har jobbet som elektriker siden 2006. Nå har jeg nettopp solgt huset, sagt opp jobben og begynner på en 5års master til høsten, veg vil altså ikke begynne å jobbe igjen før jeg er 30 år. Hvordan ligger du ann i forhold til meg?? :) For mitt vedkommende handler det mer om "selvrealisering" og å utnytte sitt potensial (samt at jeg er lei av å banke kabel på veggene hos folk jeg ikke kjenner).

 

Lykke til iaf!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle er så positive til å begynne å studere så sent. Selv om det ikke nødvendigvis er så positivt.

 

Er forsåvidt enig i at jo tidligere jo bedre, men det forutsetter at de vet hva du vil. Fra et psykologisk standpunkt er vil man sansynligvis være "lykkeligere" om man avbryter det man "gjør" (om det er skipper eller kasserytter på kiwi) for å søke i den retningen man etterhvert finner ut hva man vil jobbe med (om det er kasserytter eller skipper) I lengden handler dette om (etter min mening) selvrealisering, og hva du vil være komfortabel med. Hadde jeg fått velge ville jeg hoppet på mastergraden når jeg var 18 år, men når jeg var 18 hadde jeg ikke tanker i samme retning som jeg har nå (kall det modning). Og ikke bli overrasket om du i en søkerprosess blir forbigått av en med samme utdanning og meritter kun fordi han er eldre enn deg, ofte er alder et pluss, så lenge du kan vise til at du har gjort noe konskruktivt denne perioden (det er jo det du har gjort før skolen som har ført deg nettopp dit du er)

 

 

Er 23 og går Elektro VG1 med 16-17åringer ;-) ikke noe stress!

 

Edit; har fullført allmenn fra før, og gått 2 år på høgskole, men fant ut at jeg hadde valgt feil :) Aldri for sent!

 

Den likte jeg! Kan jeg spørre hva du gikk på høyskole, og hva som førte deg til elektro?

Kudos!

Lenke til kommentar

Alle er så positive til å begynne å studere så sent. Selv om det ikke nødvendigvis er så positivt.

 

Når man skal søke jobb er det i mange tilfeller faktisk positivt. Unge, nyutdannede folk kan fort se på som litt for uerfarne. Er du en med litt arbeidserfaring (relevant eller ikke) så kan du fort få jobben over nyutdannede spjælinger.

Lenke til kommentar

Alle er så positive til å begynne å studere så sent. Selv om det ikke nødvendigvis er så positivt.

 

Om man ikke klarer å bestemme seg for hva man skal gjøre, hva gjør man da? Å fullføre et studie man ikke liker er bortkasta tid.

 

Du så ikke ordet "nødvendigvis". Eller hva var problemet?

 

OT: Jeg er enig i alle at hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre er det viktigere å tenke seg om enn å gjøre noe dumt. Men det er ingen garanti at å jobbe på rimi i 5 år vil hjelpe særlig. Desutten er det ganske dumt å skrive sånn: "slapp av, dude. jeg er 54 og skal begynne truckfører 5 års master neste år. Du trenger ikke haste".

 

Det beste er å komme i gang med studiene fort, når han vet hva han skal bli!

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...