Gå til innhold

Sunnere livsstil?


Anbefalte innlegg

Veit ikke helt hvor denne tråden skulle, men pyttsann. :)

 

Er 15 år gammel og 173 cm høy med en vekt på rundt 58kg (vet jeg er farlig tynn). Spiller fotball og håndball aktivt (3 treninger i uken à 1 time), men tilbringer stort sett resten av tiden foran pc'en. I tillegg spiser jeg altfor mye potetgull, sjokolade og drikker brus imellom måltider og lignende, det blir svært ofte over 1kg godteri i uka. Det eneste positive med formen og helsa mi i øyeblikket er at jeg har en svært god kondis (2timer jogging uten stopp går glatt) og har en spurthastighet som få andre på min alder matcher.

 

Men til saken; Er det noen som kan hjelpe meg med å legge om til en sunnere livsstil på alle mulige måter, enkle treningsprogrammer og kosthold hvor jeg får i meg nok vitaminer og proteiner? Har også lyst til å øke vekta, men er redd for at jeg skal øke den med fett istedet for muskler. På de par siste ukene har jeg gått opp 2-3 kilo, og jeg regner med at det meste er muskler. Har prøvd å foreta noen enkle grep selv, men vil GJERNE ha hjelp av noen andre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også lyst til å øke vekta, men er redd for at jeg skal øke den med fett istedet for muskler.

 

Du må spise mye for å få muskler, hvis ikke så blir du bare tynn, med tanke på at du trener mye. Spis mer karbohydrater enn proteiner(tror 40- 43% skulle helst være karbohydrater under muskelbygging, men husker ikke helt). Du finner mye proteiner i billig kylling feks. Etter min mening så er det ikke vits i å bruke proteiner shaker etc. siden du er 15år og ikke driver med de tyngste vektene.

 

her finner du mange bra tips om kosthold, samt 5x5 som jeg nevnte tidligere:

 

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

 

Hvis du vil ha andre dietter(eller treningsprogrammer), kan dette også være fint for deg:

 

http://www.coopersguns.com/articles/diet-nutrition/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har også lyst til å øke vekta, men er redd for at jeg skal øke den med fett istedet for muskler.

 

Du må spise mye for å få muskler, hvis ikke så blir du bare tynn, med tanke på at du trener mye. Spis mer karbohydrater enn proteiner(tror 40- 43% skulle helst være karbohydrater under muskelbygging, men husker ikke helt). Du finner mye proteiner i billig kylling feks. Etter min mening så er det ikke vits i å bruke proteiner shaker etc. siden du er 15år og ikke driver med de tyngste vektene.

 

her finner du mange bra tips om kosthold, samt 5x5 som jeg nevnte tidligere:

 

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

 

Hvis du vil ha andre dietter(eller treningsprogrammer), kan dette også være fint for deg:

 

http://www.coopersguns.com/articles/diet-nutrition/

Finfint (: Har dessverre ikke tilgang til noe treningssenter (som ruinerer ganske mye.. :/)

Har lagt opp ganske enkelt treningsprogram for rygg og mage, samtidig som jeg bruker noen ganske lette vekter for å trene alle deler av armene.

 

I tillegg har jeg prøvd å få til et noenlunde greit kostholdsprogram. Har du noen anbefalinger når det gjelder måltider som er rike på protein og karbo? Har hittil holdt meg til havregryn som frokost + et glass appelsinjuice, og til kvelds og mellommåltider går det i grovt brød med makrell i tomat og speilegg + så mye melk som mulig. Er utrolig med stress å få i seg en god blanding av karbo og proteiner. Spiser også endel frukt og grønnsaker (hovedsakelig gulrot da)

 

Skal prøve å holde meg til dette "programmet" i 1-2 uker framover, for så å forhåpentligvis merke en økning i vekt og muskler og mer energi generelt. Prøver å ete så mye som mulig, men det er jo begrenset med plass i magen min.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Få i deg mellom 120 og 150 gram proteiner om dagen og fyll opp resten med gode energikilder som komplekse karbohydrater (eks. havregryn) og fett (eks. laks, avokado etc.)

 

Man kan på en enkel måte si at så lenge du får i deg nok proteiner og er i kcaloverskudd så legger du på deg muskelmasse om du trener styrke.

 

edit: kan jo legge til at du kan drikke så mye melk du bare klarer. Jo mer jo bedre. Det er fordi det er en fin blanding av de beste proteinene man får tak i og gode karbohydrater.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Spis hver tredje time, ha en god frokost, helst havgrøt/gryn omelett smoothie og lignende. Middag glem den en tredjedel veggies, 1/3 prot og 1/3 carbs, spis for det meste karbohydrater til middag(ikke overdriv da, at du har en halv kyllingfilet og resten ris og pasta) sånn litt under halvparten og ganske mye proteiner. Men ikke tenk så j*vlig mye på kosthold ogsånn, som han før nevnte så må du bare sørge for at du ligger i kcal. overskudd. Noe som er veldig viktig er det å spise etter trening.

 

Det som inneholder mye proteiner er:

 

Kjøt: Biff, gris, lam, kylling.

Fisk: Tunfisk, laks, sardiner( :thumbdown:), makrell(fortsett med makrell i tomat ;))

Melkeprodukter: MELK, ost, cottage os, youghurt(ikke ta de uten sukker og non fat).

 

Har du lyst til å øke muskelmasse, eller bare generelt bli sterkere? Funker fett å ta kroppsvekt, med feks. pushups, knebøy, planke, dips, pull- ups etc, men du får nok ikke bola muskler av den grunn da :tease:

 

Hvis du er redd for å få fett på kroppen, jogg løp etc.

 

Jeg tenker ikke så altfor mye over det jeg spiser, selvom det kanskje virker sånn. Spis hver tredje time, og det du har lyst til så funker det fett nok skal du se. :thumbup:

 

Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

Man MÅ ikke spise frokost og hver tredje time da... :whistle:

 

Jeg spiser sjelden frokost men når jeg er sulten, passer bare på å få store mengder proteiner i måltidene.

Blir selv å følge periodisk faste fra 1. juni, men det er mange veier rundt et bra treningskosthold.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Man MÅ ikke spise frokost og hver tredje time da... :whistle:

 

Jeg spiser sjelden frokost men når jeg er sulten, passer bare på å få store mengder proteiner i måltidene.

Blir selv å følge periodisk faste fra 1. juni, men det er mange veier rundt et bra treningskosthold.

 

Neida siterte bare det som er anbefalt. Jeg er ikke et prakteksempel når det kommer til å spise sunt akkurat. :innocent:

Lenke til kommentar

Man MÅ ikke spise frokost og hver tredje time da... :whistle:

 

Jeg spiser sjelden frokost men når jeg er sulten, passer bare på å få store mengder proteiner i måltidene.

Blir selv å følge periodisk faste fra 1. juni, men det er mange veier rundt et bra treningskosthold.

 

Neida siterte bare det som er anbefalt. Jeg er ikke et prakteksempel når det kommer til å spise sunt akkurat. :innocent:

Du misforstår det med sunnhet...

 

Frokost er IKKE nødvendig, og det er ikke usunt å ikke spise frokost.

Les om periodisk faste så skjønner du :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Mye det samme som jeg gjør fra før enkli, men merket bare idag at kroppen og hjernen ble fucket opp siden jeg ikke rask frokost. Funker sånn for meg hvertfall at jeg blir sløv, trøtt og giddalaus når jeg skipper frokost. Men pleier som oftest å spise 3måltid, frokost, lunsj og middag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...