Gå til innhold

[Løst] Canon shooting modes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes canon er litt bedre å holde i også er den drit-knappen (OFF/ON knappen) rundt utløseren på nikon, så plagsom:/

Også i å med synes jeg at nikon lanserer nye kameraer nesten hele tiden, dette er så plagsomt fordi da må jeg bytte kamera for å henge med og for å ha bra utstyr, ikke det at gammelt utstyr ikke er bra, men jeg liker å ha nytt.

Lenke til kommentar

...

Også i å med synes jeg at nikon lanserer nye kameraer nesten hele tiden, dette er så plagsomt fordi da må jeg bytte kamera for å henge med og for å ha bra utstyr, ikke det at gammelt utstyr ikke er bra, men jeg liker å ha nytt.

 

Bare jeg som stusser på at Nikon har lansert færre kameraer i entrylevel til midrange-markedet enn Canon? :hmm: 500D, 550D, 600D, 1100D og 60D. Hvor Nikon har fornyet disse: D90>D7000, D3000>D3100 og D5000>D5100.

Lenke til kommentar

Jeg synes canon er litt bedre å holde i også er den drit-knappen (OFF/ON knappen) rundt utløseren på nikon, så plagsom:/

Også i å med synes jeg at nikon lanserer nye kameraer nesten hele tiden, dette er så plagsomt fordi da må jeg bytte kamera for å henge med og for å ha bra utstyr, ikke det at gammelt utstyr ikke er bra, men jeg liker å ha nytt.

Hvilket kamera du liker å holde i er en viktig grunn til å velge fotoutstyr.

 

At du synes det er plagsomt at leverandøren bytter ut nye modeller så du hele tiden må ha det nyeste kan lett bli et problem for deg i den voksne verdenen - så blir det dyrt for deg å kjøpe sykkel, PC, iPod med flere - for ikke å snakke om bil! Eller hus! Mesterhus skifter stadig ut nye modeller - så blir det en seriøs omkostning å hele tiden skifte ut huset så du alltid har den nyeste modellen!

 

Å skulle ha "det det aller nyeste!!1!1!!ONE!!11!ELEVEN!!" er nok noe du til dels vokser av deg - de nyere husene har faktisk ikke så fantastisk mye mer bildekvalitet - optikken er mye viktigere enn huset.

 

Og det er sprøyt at du absolutt skal oppgradere for å henge med. Det eneste på speilrefleksfronten hvor det er stor utvikling for tiden er video-modus, samt ny teknologi for speilløse hus.

 

Velger du Canon fordi du synes Nikon stadig kommer med nye hus skyter du langt bak mål. De har flere segmenter, og oppgraderer nye hus i de forskjellige segmentene. D7000 er en oppgradering av det gamle D90, D5100 av D5000 og D3100 av D3000. Dette er tre forskjellige segmenter - ikke at "Åh! D5100 er nyere enn D7000, så da er det sikkert bedre så jeg må ha det i steden!".

 

Et hint angående om man "skal" oppgradere er at Canon-husene 7D, 550D, 600D og 60D alle har eksakt samme sensor. Samme bildekvalitet.

 

 

Edit: Men - som sagt - at du går over til Canon fordi du liker bedre å holde i og betjene huset er derimot både viktige og gode grunner - poenget er å ha en hobby med noe du liker å bruke - et hus du liker å holde i og liker å ta fram gir deg mye mer enn noe du lar stå på hylla fordi du irriterer deg over det. Så - du følger min hovedregel - klå på det og kjøp det du liker å holde i og bruke. Selve merket er underordnet, med mindre du har veldig spesielle behov til optikk eller funksjoner som kun dekkes av enkelte merker.

Nikon vs Canon er smak og behag - begge deler "kan det samme" og er størrelsesorden "like gode". Kjøp det du liker. :thumbup:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Men er canons settings meny lett å bruke eller?

Synes det var egentlig ganske bra oppsett og lett å forstå nikon, så lurer på om det blir vanskelig å lære nytt :s

Jeg synes personlig at Canon er mer oversiktlig enn Nikon. Men jeg mistenker at Nikon har mer muligheter

Lenke til kommentar

Har du lært å kjøre med en Ford, så kan du lett lære å kjøre en Toyota - det er en ukes tilvenning.

Auto ISO er litt forskjellig, og du skal vri andre veien på objektivet - ellers er det det samme sånn stort sett.

 

Ikke bekymre deg - det sitter fort i fingrene.

 

Kontrollspørsmål: Hvilket hus har du i dag? Har du prøvd Nikons hus i høyere serier? Kanskje du liker dem godt, og så er det ikke noe stort poeng å bytte merke allikevel?

D3000/D3100 (entry-level) ->

D5000/D5100 (consumer) ->

D90/D7000 (entusiast/prosumer) ->

D300/D300s (semipro)->

D700 (fullframe semipro) ->

proffhus (D3/D3s/D3x)

 

D300s og D700 har ikke blitt oppdatert på leenge - forventes oppdatert senere i år.

Lenke til kommentar

Akkuratt nå har jeg D3000;)

Men hvis jeg skulle kjøpt nikon og ikke synes det var noe bra så blir det litt mer slit å selge det igjen............

Jeg skal jo ikke selge nikon'en min da, så jeg kan jo gå tilbake hvis jeg vil, etter jeg har kjøpt canon:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt du vil få mest ut av å kjøpe et skikkelig objektiv og lære deg å bruke kameraet ditt.

Les guiden om blender, ISO og lukkertid, parker programvelgeren i "A" og lær deg å velge riktig blender.

Kjøp noe billig fastoptikk og lær deg å skyte på stor blender - eksperimenter med dybdeskarphet.

Kjøp en god fotobok og kikk på grunnprinsippene i komposisjon.

Eksperimenter med lang og kort lukkertid og forskjellig eksponering.

Lær deg litt etterbehandling - skyt i Raw og juster hvitbalanse, kurver og eksponering i etterbehandlingen.

Prøv! Lær! Les! Ta bilder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...