Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Vil minne de som har tenkt å klage på eksamenskarakteren at det er på tide å få sendt klagen nå. Innen 10 dager etter motatt karakter må en klage sendes inn, og helst før 1.juli om du ønsker å få en ny vurdering før høsten. Selv har jeg levert min klage på skolen i forrige uke, og kan ikke vente med å få resultatet tilbake. Det ser ut som om flere her også har vært uheldige på lik linje med meg, og jeg anbefaler dere å klage. Om man klager på skriftlig eksamenskarakter er det svært lite en som elev må gjøre. Det er ikke behov for å grunngi hvorfor en klager, og alt en må er å skrive et enkelt brev (hvor det hovedsakelig står at man vil klage, og dato og underskrift) og levere dette til skolen (da til rektor) og nyte sommeren. Den nye vurderingen dupper ned ditt liv i midten av juli. Med andre ord lite mas.

 

Ellers vil jeg igjen takke alle som har fulgt denne tråden. Det er uten tvil lettere å komme igjennom noe skummelt og redselsfullt om man er flere. Personlig er det fantastisk å være ferdig med eksamnene. Jeg husker at jeg allerede første skoledag i 8. ble fortalt at de neste tre årene var en forberedelse til eksamen i 10.klasse, og at det var det man jobbet mot. Det er utrolig deilig, men merkelig, å være forbi det stadiet og være ferdig med eksamen. Alt man har jobbet for i tre år fikk man bruk for i to ganger fem timer. Det var ikke i nærheten så skummelt som lærerne i 8 klasse gav utrykk for, og det var på ingen måte så stressende og slitsomt som det tidligere 10.klassinger gav utrykk for når de klagde i friminuttene.

 

Til dere elever i 96 kullet som leser dette som en forberedelse til tentamen eller eksamen har jeg en ting å si. Eksamen er ikke verdens undergang. Dere har forberedt dere på den i tre år, og det er bare nok en vanlig skriveøkt og tentamen. Karakterene du får på eksamen har tilnærmet ingen ting å si. Det er arbeidet du legger inn i timene som er viktige, og det er standpunktkarakterene som teller. Eksamen er ingenting å frykte. Ikke noe skummelt. På ingen måte noe å grue seg til.

 

Kos deg i eksamenstiden, og nyt den kommende sommeren. Man har lenge før eksamen lagt ned arbeidet som teller for videregående. Se på eksamen i 10. klasse som en erfaring. Ikke som en test av dine kunnskaper, og det du kan. For mange kan så mye mer.

 

Da var sommerferien i gang, og det er på tide å ønske alle en riktig god sommer! Lad batteriene, rensk hjernen, og ta et siste farvel med venner og klassekamerater som snart blir tatt av vinden. Tilslutt er det bare en ting å si!

 

Neste stopp: Videregående skole!

 

Lykke til videre alle sammen, og riktig god sommer! :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-245286

Hei, er det noen her som kan hjelpe meg med nynorsk rettskrivning? jeg har skrevet ferdig stilen, og denne karakteren avgjør hva jeg får på vitnemålet mitt. Er kjempe glad for hjelp bare send meg en mld.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...