Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må bare si det:

Når jeg satt å søkte på Wikipedia som jeg hadde lastet ned herfra (etter at noen her på forumet tipset om det), kom en lærer (Jeg har en liten anelse om at hun er litt ekstra glad i meg. Stjerneelev vettu :innocent: ) bak for å sjekke. Siden Wikipedia lå oppe regnte hun med at jeg var på internett. Å bruke internett er noe man kan få stryk på stedet for, men hun bare hvisket forsiktig at det EGENTLIG ikke var lov, og at jeg burde slå det av før noen andre vakter la merke til det :!:

Haha :D

Endret av Sjermtitter
Lenke til kommentar

Ville bare si tusen takk til alle som har deltatt her! :) Veldig mange gode innspill.

For min del gikk det fint på eksamen, så nå venter jeg i spenning på karakteren. Antar at vi holder liv i tråden ved å offentliggjøre karakterene når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Når, og hvordan får vi eksamenskarakteren?

 

Sensuren faller fredag 17. juni. Tror det er litt avhengig av skole, men vi kan hvertfall ringe/ møte opp på kontoret på skolen dersom vi vil vite den da. Hvis ikke du gidder dette, så kommer det jo på vitnemålet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ettersom skolen vår allerede har motatt oppgavene og karakterene, er det på tide å dra opp igjen denne tråden med karakterer og tanker rundt dette.

 

For min del ble det karakter 4 på begge eksamnene, noe jeg er utrolig skuffet over. Jeg er middels fornøyd med 4 i sidemål, men jeg hadde forventet 5 eller 6 på bokmål. I bunn og grunn leverte jeg en tidligere tentamen på bokmål eksamen, og det er spesielt at jeg fikk 6 på tentamensteksten, men bare 4 på eksamen. Jeg trodde ikke jeg kom til å gå ned to karakterer iforhold til standpunktkarakter, men det gjorde jeg altså. Jeg tviler på at jeg gidder å klage på den, men jeg skal absolutt ha faglærer til å ta en titt på teksten.

 

Når det gjelder resten av mine klassekamerater, og trinnet, var det mange som ble skuffet. Elvever med 5 og 6 i standpunktkarater fikk plutselig 2 og 3 karaktererer dårligere. Flere som er klare 6'er elever i norsk skriftlig fikk plutselig 2,3 og 4. Ekstremt mange var ufornøyde med sensor, og det virket som de som normalt har gode karakterer ble skuffet, mens de som har slitt mye tidligere fikk gode karakterer. Som sagt, mer enn en hel klasse som alle var misfornøyde med de de mente var veldig strenge sensorer.

 

Håper andre bidrar med tekster eller karakterene deres når dere får tilbake den :)

Lenke til kommentar

I dag fikk vi vite karakterene på skriftlig eksamen. Var egentlig forberedt på alt, da læreren vår har vært nøye med å understreke at denne karakteren er veldig uforutsigbar. Fredrik er jo et godt eksempel på at hvilken sensor du får, har alt å si! Uansett var vår sensor ganske grei, og de fleste fikk noe lignende det de ligger på i standpunkt. Jeg har 6 i hovedmål skriftlig og 5 i sidemål. På eksamen fikk jeg 5 i hovedmål, og overraskende nok 6 på sidemålsteksten. Kan jo ikke være noe annet enn fornøyd med dette! Likevel føler jeg med dere som har fått såpass strenge sensorer at dere har gått ned både 1 og 2 karakterer i begge fag.

Lenke til kommentar

Laget nettopp bruker, men har fulgt tråden under hele eksamen :)

 

Er selv 4'er elev i norsk, og jeg endte opp med 3 i bokmål og 5 i nynorsk. Kjempefornøyd med 5'eren, men skuffa over 3'eren. Så har tenkt til å klage, for jeg har ikke noe å miste på det.

 

Men noen som vet om begge tekstene blir vurdert på ny viss jeg klager? For da dropper jeg det ... og, er det noen som vet hvordan man skal skrive en klage? :p Jeg har ikke peiling ...

 

Ellers må alle ha en god sommer, nyt ferien :D

Lenke til kommentar

Kjipt å se at så mange er misfornøyde med eksamensresultatene sine :/

 

For min del er jeg relativt tilfreds, da jeg fikk 6 på bokmål og 5 på nynorsk. Er litt oppgitt, siden nynorskteksten var langt bedre enn bokmålsteksten - men så hadde jeg jo klart å skrive på feil oppg. :/

 

Uansett, gratulerer til alle sammen! Nyt ferien med god samvittighet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...