Gå til innhold

Misfornøyde kunder blir sensurert på nett


Anbefalte innlegg

– Visste ikke

 

mittOppdrag.no blir eid av Mediehuset Nettavisen og Vestover AS. Direktør for forretningsutvikling i Nettavisen, Pål Nisja, hevder at Nettavisen ikke visste om sensuren.

 

– Enten har man tilbakemeldinger fullt ut, eller så har man det ikke, sier han.

Pål Nisja har ihvertfall forstått alvoret av handlingen. Og han tør å være ærlig om det.

 

Kanskje det er det beste i lengden. Pål Nisja kan ihvertfall håpe at det gjenoppretter tilliten. Kanskje på tide å skifte ut noen av syndebukkene innad i firmaet i samme slengen. Slik at sånt ikke skjer igjen. Og heller ansette folk som klarer å tjene ærlige penger.

 

I motsetning til andre som ikke vil ta hatten sin og gå av.

http://www.dagbladet.no/2011/05/11/nyheter/innenriks/politikk/16491547/

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er at så lenge eierne av slike tjenester primært oppretter tjenestene som del av en inntekstsstrategi (profitt) så vil dette skje.

Nja... jeg er enig i at utgangspunktet ditt om at økonomisk vinning som eneste mål kan gå ut over kvaliteten på produktet. Dette er det også mange eksempler på historisk sett.

 

Problemet her er imidlertid at de har svekket produktkvaliteten i den grad at går sterkt ut over markedets tillit til selskapet. Jeg tror neppe at selskaper flest tør ta et slikt grep uansett hvor høy kortsiktige vinning det medfører.

Slike tjenester må lages av non-profitt organisasjoner (aktører) og inntektene må hentes fra begge sider av bordet for at seriøsitet skal være der langsiktig.

Ikke nødvendigvis, men selskapet må ha en ledelse som forstår at markedets tillit til produktet er avgjørende. Et grep som dette svekker tilliten i den grad at selskapet graver sin egen grav. Dette er en dårlig valgt strategi selv i en situasjon der hvor ledelsen av en eller annen har blitt desperate.

 

Det var nok ikke meningen at informasjon om dette skulle komme ut, men det ville uansett skadet selskapet over tid. Folk vet jo at det de skriver ikke blir publisert og økende mistillit i markedet vil komme over tid. Det at informasjon ble lekket er forøvrig et svakhetstegn i seg selv.

 

Dersom jeg var aksjoner ville jeg ha fremmet forslag om endringer i ledelsen ved neste generalforsamling eller, dersom prisen var god, solgt meg ut.

Lenke til kommentar

Er dette i det hele tatt lovlig? Fullstendig klar over at man på egne private nettsider kan lage egne rettningslinjer som man godtar som enten forbruker eller i dette tilfellet, kunde, men jeg tenker da på hva konkurransetilsynet og alle de instutisjonene norge har som skal passe på slikt.

Lenke til kommentar

 

Det var nok ikke meningen at informasjon om dette skulle komme ut, men det ville uansett skadet selskapet over tid. Folk vet jo at det de skriver ikke blir publisert og økende mistillit i markedet vil komme over tid. Det at informasjon ble lekket er forøvrig et svakhetstegn i seg selv.

 

Et svakhetstegn? Hvordan da? Man kan jo ikke regne med at utallige bedrifter holder kjeft når man sender en epost til så mange. At de er nek som gjør det, og sender en mail til alle kan jeg være med på, men selve "lekkasjen" er jo helt som forventet, uansett hva slags bedrift det skulle være.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er dette i det hele tatt lovlig?

Jeg vil tro det, selv om det nok ligger nært grensen til hva som er ulovlig markedsføring og langt over grensen for hva som kan regnes som fornuftig markedsføring.

 

Det du sier må være sant, men du trenger ikke si alt som er sant.

 

De er innenfor huske-regelen, men samtidig svekker de selskapets omdømme med sitt spenstige krumspring. Særlig svak blir tanken bak da det her er snakk om sensurering av en tredjepart de er avhengige av for videre drift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et svakhetstegn? Hvordan da? Man kan jo ikke regne med at utallige bedrifter holder kjeft når man sender en epost til så mange.

Når ledelsen sender dette til mange og samtidig forventer at innholdet ikke skal komme frem, hva forteller det da om styrken/evnen til ledelsen i selskapet ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en naiv, godtroende person, men har likevel bltt lurt på nett ved flere tilfeller. Når kriteriene for å gjøre god research, som f.eks å sjekke de bedrifter man eventuelt ønsker å gjøre en handel med, enten det gjelder varer eller tjenester, blir sabotert, eller på annen måte underminert, er det ikke like lett å unngå fellene.

 

Eksempelvis har jeg altså vært offer for både Brækkan Import og Amentio sine konkurser. Det norske lovverket legger til rette for at firmaer/enkeltpersoner kan spekulere i/slippe unna med en konkurs. Så lenge staten hele tiden kommer før deg og meg i køen for krav i et konkursbo, vil lovverket jobbe for staten og ikke for dets statsborgere. Dette gjelder selv om staten ikke har gjort jobben sin godt nok i de instanser som skal passe på og ivareta dine og mine rettigheter.

 

Både Brækkan Import og Amentio var synkende skuter i laaang tid før staten grep inn. Noe som gjorde skaden større. Gjelden og antall misligholdte avtaler økte, og flere satt igjen med Svarte Per.

 

Selvfølgelig handler ikke alle konkurser eller dårlig utførte jobber om uansvarlighet, spekulasjon eller svindel, men det har vært ganske mange tilfeller hvor det har luktet svidd lang vei ...

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med tilbakemeldinger dersom du bare viser et utvalg av dem som du ønsker å vise?

 

Det snur hele systemet fra å være et verktøy for kunden til å være et våpen mot kunden.

Dette er bare hårreisende. For all del - ha gjerne et system for å fjerne kritikk som er påviselig feilaktig eller irellevant til arbeidet - men slik ukritisk automatisk lyging (ja det er jo det det er i praksis) er under enhver kritikk. Dette kan umulig være lovig under norske markedsføringslover.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor lang tid tar det før folk forstår at de bare velger terningkast 4, skriver en masse dritt, og at de egentlig ville gitt terningkast 1, men pga kritikken da ikke blir publisert har de altså måttet velge 4.

 

Og så leser folk kritikkene og skygger banen.... :innocent:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Mittanbud.no nok like bra som MittOppdrag.no.

 

Hva baserer du den påstanden på? Hos Mittanbud.no har jeg mange ganger sett negative tilbakemeldinger på bedrifter. Har også brukt Mittanbud.no 5 ganger de siste to årene og det har fungert veldig bra. Kun en gang var jeg borti tre useriøse håndverkere som ikke møtte opp til avtalt befaring (skulle montere et vindu og skifte noe panel.

Det artige var at han som tilslutt fikk jobben kun skrev dårlig engelsk, men det viste seg at han pratet bra engelsk. Og han fikk enormt mye mer å gjøre enn først planlagt, så han tjente bra med penger :)

Lenke til kommentar

Ja, Mittanbud.no nok like bra som MittOppdrag.no.

 

Hva baserer du den påstanden på? Hos Mittanbud.no har jeg mange ganger sett negative tilbakemeldinger på bedrifter. Har også brukt Mittanbud.no 5 ganger de siste to årene og det har fungert veldig bra. Kun en gang var jeg borti tre useriøse håndverkere som ikke møtte opp til avtalt befaring (skulle montere et vindu og skifte noe panel.

Det artige var at han som tilslutt fikk jobben kun skrev dårlig engelsk, men det viste seg at han pratet bra engelsk. Og han fikk enormt mye mer å gjøre enn først planlagt, så han tjente bra med penger :)

 

Påstanden er ikke annet enn at MittAnbud.no er like bra som MittOppdrag.no når det gjelder å få tilbud fra leverandøren og ellers. Konteksten var at det ble spurt om alternativer til MittOppdrag.no, og da ble det spurt om MittAnbud.no er brukbart. Dog har MittOppdrag videre spekter av tjenester.

 

Det er heller ikke noe som indikerer at det har vært kvalitetsmessige forskjeller på de to tjenestene fram til dato, men MittOppdrag.no har altså nå gjort en gedigen tabbe som kan/vil påvirke kvaliteten framover. Fram til dato har de heller ikke "redigert" tilbakemeldinger.

 

Men sånn går det nå folk ikke er i stand til å lese et utsagn i den konteksten det står.

 

Har MittAnbud og MittOppdrag noe å gjøre med hverandre? Annet enn at navnene deres er irriterende like?

 

Intet. MittAnbud eies av Schibsted, dvs VG.

Lenke til kommentar

Skjønnte med en gang når den pågånde selgeren startet å lese drømme sitatene, han kunne fortelle meg om svimlende tall og hvor høy omsetning jeg skulle ha.

 

Har uansett fått noen tidligere kunder til å gi karakterer på sia mi på mittOppdrag, bare i tilfelle kunder som blir villedet der finner sia mi, og ringer meg.

 

Forbanna møkkasie, et så bra konsept, kjørt i grusen av en LTD firma fra østfold. (Vestover)

 

Godt Finn har satt standarden nå.

Lenke til kommentar

Det her må jo være ulovlig?? Jeg har for tiden ute en dreneringsjobb. Hvis jeg faktisk gir jobben til noen som viser seg å egentlig ha fått dårlig kritikk skal jeg pokker meg gå til søksmål mot mittoppdrag samme hva det står i vilkårene dems! ER det mulig? Siste gang jeg bruker den sida og skal paste artikkelen på min facebook profil slik at flest mulig får vite om "praksisen" til denne useriøse aktøren!

Lenke til kommentar

De kunne jo bare gjort det slik at betalende bedrifter kan skru helt av tilbakemeldinger. (kanskje til og med opplyse kundene med et lite ikon om at bedriften har skrudd av tilbakemeldinger.

 

Ikke ha det slik at bedriftene selv kan legge inn noen falske positive tilbakemeldinger, og blokke all dårlig tilbakemelding fra kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...