Gå til innhold

Si opp medlemskap i LO?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber i en bedrift hvor flesteparten er medlemmer av LO(fellesforbundet). Har hørt av tidligere kollegaer og lest at jeg vil ha de samme rettighetene ved lønn-stigning o.l som de andre ved bedriften selv om jeg ikke er medlem.

 

Så lenge noen er medlem er det greit? Er som sagt ikke helt klar på hvordan dette foregår så dersom noe har mer peiling enn meg blir jeg glad :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier opp medlemskapet i din organisasjon mister du alle rettigheter organisasjonen har fremarbeidet for deg.

 

Du har heller ikke krav på fremtidige lønnsforhøyelser forhandlet frem av forbundet, og skal da i teorien forhandle din egen lønn selv.

 

Du har ikke de samme krav når det gjelder arbeidstider, betalt overtid og ferier mm.

 

Det kan godt være at arbeidsgiver gir deg de samme fordelene uansett, men du har altså ikke krav på dette.

 

Du blir med andre ord en gratispassasjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du vil definitivt ikkje ha dei samme rettigheitene som dine kollegaer som er organiserte dersom du melder deg ut (og ikkje melder deg inn i ei anna fagforeining), men du vil kanskje oppleve å få samme godene som betalande medlemer.

 

Utan medlemskap i ei fagforeining så skal du sjølv forhandle lønna, men det som er vanligast er at alle ansatte får samme lønnsauka som fagforeininga har bestemt, rett og slett fordi det er enklast å behandle alle likt.

 

Eit av problema med å forhandle lønn sjølv er at du står svakare då ditt einaste pressmiddel ovanfor arbeidsgiver er din eigen arbeidsinsatts. Fagforeiningane kan bruke pressmiddel som f.eks streik for å tvinge arbeidsgiver til å gi meir i lønnsauke.

 

Kva som lønner seg for deg vil nok variere ein del. Ein viktig innvirkning er f.eks antall jobbmuligheiter som er tilgjengelige, du kan være mykje meir aggresiv med lønnsforhandlingane dersom du veit at du har ein anna jobb å gå til dersom du ikkje får det som du vil.

Du vil også måtte rekne med å måtte bruke meir tid på å personleg følge med kva som skjer på arbeidsplassen då du ikkje har nokon andre til å gjere jobben for deg (f.eks dersom du blir satt opp på mykje kveldsarbeid utan ekstra lønn og du er usikker på om det er lov eller ikkje).

Lenke til kommentar

Vær i LO, bare forsikrings og lønevilkårene du kan få gjennom LOfavør er så store at kontigenten gir god valuta for pengene (for ikke å snakke om at den kan skrives av på skatten). Jeg har vært medlem siden jeg begynnte i arbeidslivet (18 år) og bortsett fra når man kommer til en fagforeningsfiendtlig arbeidsplass, er det mye bra å hente i medlemskap.

 

Gratis advokat i arbeidstvister er jo en av dem. Samtidig er det grit å kunne hente hjelp fra LO's rettighetseksperter når HMS-tiltak ikke strekker til, sånn som ergo-matter på en stående arbeidsplass.

 

Samtidig er det at lønnsforhøyningene og tariffavtale som er de største trekkplasterene. Tariffavtalene er ofte propfulle av gode tiltak som ofte går lengre enn det minimumet loven setter.

 

så ikke meld deg ut med mindre du MÅ, (det eksisterer arbeidsplasser som uoffisielt krever utmeldingsattest/brev fra fagforening hvis du har vært medlem for å få en jobb). Det er bare fordeler å være medlem.

 

-frank

Lenke til kommentar

Livsforsikringen som man får igjennom LO er dårlig. Den eneste forsikringen som er bra er innboet.

Utover det så er noen forsikringer påtvunget, så man har ikke noe valg uansett (stor ulempe). Dette blir man trekt av på lønnen i tillegg til kontingenter.

 

Når det gjelder avskrivning på skatten så er det inntil 3600 kr i året, så det er ikke allverden. Jeg betalte nærmere 6000 i året i kontingent med minstelønnen som jeg fikk igjennom mitt LO-forbund.

 

Når det gjelder gratis advokat så er det absolutt en fordel, men for det første så er sjansen for at man kommer til å trenge en svært lav, for det andre så er det kun gratis i saker relatert til yrket/arbeidsplassen.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

6000 var jo ekstremt drøyt, jeg er jo medlem av tekna som er foreningen for sivilingeniører og der er kontigenten på 3700. Jeg anbefaler at du finner en annen forening enn LO å være medlem.

 

Men skjønner at de må ta litt ekstra penger for at de skal kunne utbetale millionene sine til kameratene deres i AP/SV/Rødt.

Endret av Blåbær
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LO er ikke noen fagforening, men en samling av fagforeninger, en hovedorganisasjon. Jeg ville heller vært i et LO-forbund enn noe annet uansett om det var gratis. Fagforeningene påvirker arbeidspolitikken, og det er noe LO gjør meget bra med nesten 1 mill. medlemmer.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg jobber i en bedrift hvor flesteparten er medlemmer av LO(fellesforbundet). Har hørt av tidligere kollegaer og lest at jeg vil ha de samme rettighetene ved lønn-stigning o.l som de andre ved bedriften selv om jeg ikke er medlem.

 

Så lenge noen er medlem er det greit? Er som sagt ikke helt klar på hvordan dette foregår så dersom noe har mer peiling enn meg blir jeg glad :)

 

Hvilken bedrift jobber du for eller hvilken bransje ?.

 

Jeg fant ut at jeg ikke støttet LO sitt arbeid, og sin støtte til AP.

 

Heldigvis kunne jeg droppe det, og gikk over til YS.

 

YS

 

Tjente / sparer mange slanter der, og forsikringen jeg har iGjensidige var det enda mer og hente i.

 

Har mange venner som har vært uheldige å ha måttet bruke forsikringen igjennom LO, og den duger ikke....

 

MvH

 

W_B

Lenke til kommentar

@ Dj_eLmO:

Og den jobben forbundet har gjort, og fortsatt gjør for sine medlemmer er verdiløs?

Er det jeg skriver?.

 

Hvis du leser en gang til ser du at jeg skriver at godene ikke er så bra som folk skal ha dem til å være.

Jobben forbundene gjør for sine medlemmer er GOD. Hadde dem ikke gjort en god jobb hadde dem heller ikke hatt medlemmer.

 

Den eneste jobben LO gjør som er verdiløs er skremselspropagandaen de lager og sender rundt. Det tror jeg de fleste kunne vært foruten.

 

Hadde det ikke kostet så mye å være medlem og hadde dem ikke vært en støtteorganisasjon til et bestemt politisk parti hadde jeg fortsatt vært medlem.

For jeg er faktisk fornøyd med mye av de tingene dem har fått igjennom, men prisen jeg betaler for det er alt for høy.

 

LO er ikke noen fagforening, men en samling av fagforeninger, en hovedorganisasjon. Jeg ville heller vært i et LO-forbund enn noe annet uansett om det var gratis. Fagforeningene påvirker arbeidspolitikken, og det er noe LO gjør meget bra med nesten 1 mill. medlemmer.

 

Tenk på dette: LO og dets forbund er motpart i forhandlinger med en regjering som dem støtter.

Er det bare meg som ser at noe skurrer her?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

6000 var jo ekstremt drøyt, jeg er jo medlem av tekna som er foreningen for sivilingeniører og der er kontigenten på 3700. Jeg anbefaler at du finner en annen forening enn LO å være medlem.

 

Men skjønner at de må ta litt ekstra penger for at de skal kunne utbetale millionene sine til kameratene deres i AP/SV/Rødt.

 

Jeg betalte på det meste 11000 i året for å være med i LO.

Da jeg byttet bransje, ba jeg om å få melde meg ut. Da prøvde de å lokke meg over i et annet LO-forbund med begrunnelse "du beholder da din opparbeidede LO-ansiennitet".

Når jeg spurte hva fordelen med LO-ansiennitet var fikk jeg til svar:

"Sammenhengende medlemsskap betyr at du ikkje får opphør av forsikringane som følger medlemsskapet. Videre vil du få merke og diplom dersom du har 40 års sammenhengende medlemsskap i LO." :dribble:

 

Det var dråpen som fikk meg til å melde meg ut. Jeg får tariff uten å være organisert. Forsikringene som jeg tidligere fikk gjennom LO koster meg 600kr i året hos Gjensidige.

 

Den eneste gangen jeg har hatt behov for fagforeningen, var da vi fikk en dårligere lønnsavtale enn forespeilet på en skiftordning. Da vi tok det opp med klubben, fikk vi beskjed om at det var noe vi måtte forhandle frem selv.

Endret av Yngvejos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke spurt deg selv hvorfor LO støtter AP? Er det bare på faen, eller er det fordi de fører en arbeidspolitikk LO mener er god? I flere tilfeller er jo faktisk SV enda mer enig med LO. Men det er en grunn til at de ikke støtter f.eks Høyre.

Joda arbeiderpolitikken til SV og AP er god i enkelte saker.

Men poenget mitt er at det ikke er spesielt sunt når LO og Regjeringen (som består av bla. AP) møtes til forhandlinger. De er altså både samarbeidspartnere og motparter. Tror du at det er til vårt beste?. Kunne det vært bedre om det var annerledes?.

 

Forøvrig skal det være unødvendig å være med i en klubb for å få fordeler. Jeg mener heller at LO som organisasjon kan prøve å få sakene sine inn i AML i stedet. Da vil fagforeninger være avleggs og alle vil være lykkelig og beskyttet av en LOV og ikke en avtale som man må betale for å være med på. Ser du nå at hele fagforeningssystemet er bakvendt?.

 

Uansett overskygger alt dette mitt opprinnelige innlegg som omhandlet godene som ikke var så gode. Så jeg setter en strek her, så kan du eller noen andre starte en tråd på rett sted i forumet som omhandler nettopp dette. For dette er en interessant sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Tenkte grave opp denne igjen. Flere ufrivillige som har blitt "presset" inn i denne kommunistorganisasjonen her? Ikke bare forlanger de 1,1% av bruttolønnen din, men krever også at du tegner en hårreisende innboforsikring.

 

Er medlem ut prøvetida, så kan de fortsette å sponse bursdagsgavene til stoltenberg uten meg.

 

LO er ikke noen fagforening, men en samling av fagforeninger, en hovedorganisasjon. Jeg ville heller vært i et LO-forbund enn noe annet uansett om det var gratis. Fagforeningene påvirker arbeidspolitikken, og det er noe LO gjør meget bra med nesten 1 mill. medlemmer.

 

Under paroler som "Nei til lønn etter prestasjon" appellerer jo LO til en viss sort arbeidstakere, jeg synes dog at det må la seg gjøre å verne om usaklige oppsigelser uten bismak av kommunistiske standpunkt.

Når facebookgruppa deres linker til taler av Marthe Michelet sier det desverre en del om hvilke hønsehjerner som er satt til å styre den skuta.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Tenkte grave opp denne igjen. Flere ufrivillige som har blitt "presset" inn i denne kommunistorganisasjonen her? Ikke bare forlanger de 1,1% av bruttolønnen din, men krever også at du tegner en hårreisende innboforsikring.

 

Er medlem ut prøvetida, så kan de fortsette å sponse bursdagsgavene til stoltenberg uten meg.

 

Du trenger ikkje å organsiere deg. Eit av godane med akkurat LO medlemskap er at du automatisk får med innboforsikring. Kva du synest er hårreisande får du stå for, men etter eit kjappt søk så ser eg at LO sin innboforsikring er ei forsikring utan øvre grense for forsikringsutbetaling, for folk flest er dette eit gode.

 

 

For all del, berre meld deg ut av fagforeninga dersom du ikkje synest kostnaden er verdt det. Men då må du gjere arbeidet med lønnsforhandling og liknande sjølv.

 

Er du flink så tar ikkje dette mykje tid og du kan få eit like godt eller betre resultat på lønnsforhandlinga. Då treng du ikkje medlemskap.

 

Men dersom du ikkje vil bruke tida på dete så må du betale for at andre skal gjere jobben.

 

 

 

Det som er vanlig når du skal vurdere fagforeningsmedlemskap er å sjå på pluss og minus sidene:

Kor mykje betaler du i året for medlemskapet?

Kor mykje gjekk du opp i lønn det samme året?

 

Går reknskapet i minus så er jo saka enkel.

 

 

Dersom det er Stoltenberg du har eit problem med så finnes det andre fagforeninger.

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikkje å organsiere deg. Eit av godane med akkurat LO medlemskap er at du automatisk får med innboforsikring. Kva du synest er hårreisande får du stå for, men etter eit kjappt søk så ser eg at LO sin innboforsikring er ei forsikring utan øvre grense for forsikringsutbetaling, for folk flest er dette eit gode.

 

For drøyt 1200 kroner i året forventer jeg ikke egenandel på 3000 kroner, og at organisasjonen som påtvinger deg denne har nerver til å si i samme innpust at "forsikringen dekker uhell som tap av briller o.l"

 

Dersom det er Stoltenberg du har eit problem med så finnes det andre fagforeninger.

 

Jeg har bare et problem med at kontigenten min går direkte til smøring av politikere. Det burde andre også ha et problem med.

 

Glemte nesten:

 

For all del, berre meld deg ut av fagforeninga dersom du ikkje synest kostnaden er verdt det. Men då må du gjere arbeidet med lønnsforhandling og liknande sjølv.

 

Er du flink så tar ikkje dette mykje tid og du kan få eit like godt eller betre resultat på lønnsforhandlinga. Då treng du ikkje medlemskap.

 

Så lenge du jobber i det offentlige/underlagt det offentlige, prioriterer man de eldste sviskene i forhandlingene. Hvem bryr seg om at de bare drikker kaffe hele dagen så lenge de tross alt har vært der lengst, og derfor automatisk fortjener bedre lønn?

 

Og hvem i schwarte bryr seg om skattefordelen? Om du sparer i skp (satans pensjonskasse, forøvrig påtvunget i en rekke statlige arbeidsplasser) er beløpet du skyter inn der fradragsberettiget i SAMME POST som fagforeningskontigenten. Innskuddet i skp er 2% i året, og maksfradraget er på hva, 3600 kroner i året?

 

Om 2% av lønna di ikke overstiger 3600 kroner årlig foreslår jeg å bytte jobb.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

LO er ikke noen fagforening, men en samling av fagforeninger, en hovedorganisasjon. Jeg ville heller vært i et LO-forbund enn noe annet uansett om det var gratis. Fagforeningene påvirker arbeidspolitikken, og det er noe LO gjør meget bra med nesten 1 mill. medlemmer.

 

Under paroler som "Nei til lønn etter prestasjon" appellerer jo LO til en viss sort arbeidstakere, jeg synes dog at det må la seg gjøre å verne om usaklige oppsigelser uten bismak av kommunistiske standpunkt.

Når facebookgruppa deres linker til taler av Marthe Michelet sier det desverre en del om hvilke hønsehjerner som er satt til å styre den skuta.

I forhold til hva jeg skrev innser jeg definitivt at det er et problem med at LO har sterke bånd til AP og jeg vet om flere medlemmer som også synes det.

 

Jeg vet ikke helt konkret hva du mener med "nei til lønn etter prestasjon" eller alt dette pratet om kommunisme. Husk at fagbevegelsen i utgangspunktet var en del av den syndikalistiske(syndikat er fransk for fagforening) bevegelsen. Derfor er det vel ikke urealistisk at personer godt ute på venstresiden er innvolvert.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt konkret hva du mener med "nei til lønn etter prestasjon" eller alt dette pratet om kommunisme. Husk at fagbevegelsen i utgangspunktet var en del av den syndikalistiske(syndikat er fransk for fagforening) bevegelsen. Derfor er det vel ikke urealistisk at personer godt ute på venstresiden er innvolvert.

 

Jeg mener at det er på tide med en motvekt mot LO siden man blir fortalt fra barnsben av at man må organisere seg når man har fått jobb, men at kun de lateste og/eller de med dårligst helse nyter godt av medlemsskapet.

Av disse inbefattes knapt noen såkalte "unge profesjonelle", som er iferd med å fase ut gubbeveldet i sektorene LO har tyngst fotfeste.

 

Hva partitilknytning angår, er jeg overrasket over distansen mellom LO internt og AP, siden LO internt ser ut til å fronte bisarre verdier rett ut av Mao's lille røde.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...