Gå til innhold

Almenn påbygging som privatist - gjennomførbart?


Anbefalte innlegg

Har planer om å ta almenn påbygging til neste år, men lurer på om muligheten å ta fagene som privatist hadde vært like grei. Er det så enkelt som å ta de fagene man har på påbygging som privatist, så får man studiekompetanse? Jeg vil i tillegg ta fysikk og R1+R2-matte.

 

Jeg leser stadig vekk at man må ha så mye selvdisiplin for å greie det. Stemmer dette? Jeg har på ingen måte selvdisiplin, som har resultert i en del fravær og forseintkomminger, og av samme grunn tror jeg privatist vil være et bedre valg, fordi da kan jeg jobbe når jeg vil, i steden for å møte opp på skole hver dag.

 

Hvordan fungerer eksamenene? Får man vite noe om emnene man kommer opp i, eller må man kunne hele pensumet ut inn for å være klar for en eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser stadig vekk at man må ha så mye selvdisiplin for å greie det. Stemmer dette?

Ja! Tror du pensum leser seg selv? Og alt stoff bare kommer direkte inn til hode ditt? Nei, dessverre. Du må lese og jobbe med stoffet ditt, derfor krever det selvdisiplin.

 

Hvordan fungerer eksamenene? Får man vite noe om emnene man kommer opp i, eller må man kunne hele pensumet ut inn for å være klar for en eksamen?

Funker på samme måte som VGS i fleste fag. Så ja, du må vel enkelt og greit kunne hele pensum, det er vel litt av poenget med pensum.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til! Og håper dersom du går denne veien, at du faktisk jobber med stoffet ditt, og at du består alle eksamenene dine uten tvil! :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kan nesten si med en eneste gang at du ikke kan ta absolutt alle fagene som privatist, pluss R1/R2 og fysikk. Tror ikke du er klar over hvor mye det egentlig er. Jeg er nesten sikker på at du må jobbe MER som privatist, kontra det å bli undervist på skolen. Du har ingen å spørre, ingen og sammarbeide med osv. Det er beinhardt.

 

Personlig tok jeg naturfag og histoire på påbyggnivå som privatist i lærlingtiden, og jeg gjorde ikke annet å lese seks dager i uka fra etter jobb til kveld. Men hvis du vil ofre hele fritiden, si hadet til venner og ikke dra på fylla en eneste helg på et års tid; shoot! :)

Lenke til kommentar

R1+R2 er i seg selv nok jobb over 1 år om du vil ha relativt gode karakterer i faget. Om du virkelig skal ta alt på ett år kan ikke målene være mer enn å stå i de vanskeligere fagene.

 

Disiplin er MYE viktigere når man jobber med fagene alene - om man ikke er streng vil man alt for ofte ende opp med å gjøre andre ting i stedet.

 

Jeg ville kanskje heller anbefalt deg å ta det som et vanlig skoleår. Jeg aner ikke hvordan matten er bygd opp nå, men om du ikke allerede har det som er før R1 så vil du aldri verden klare alle fagene på ett år. Dessuten er R1 og R2-eksamenene alltid på den samme dagen (som meg bekjent), så det er umulig å ta fagene samtidig - man må i så fall ta ett på høsten og det andre på våren.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg ser dere sier at det blir mye jobbing, men jeg greier ikke helt å se at det blir så voldsomt. Det er vel snakk om 6-7 fag over et år. Om jeg da tar 3-4 til jul, og de resterende etter. Og mtp at 3 av fagene er matte, blir jo dette på en måte som ett. Greier jeg R2 matte, blir vel R1 og den vanlige de har på påbygging lett. Fysikk vil jo også være relatert til matten. Også har jeg jo strengt tatt like god tid på å lese på dette som de som går på skolen. Forskjellen er bare at jeg må lese selv, og ikke bli undervist. Her kommer riktignok selvdisiplin inn i bildet, men jeg tror jeg skal greie å sette meg ned å lese.

 

Jeg glemte forresten å nevne at jeg vil få et fagbrev i løpet av året, vil jeg ikke da sleppe noen av fagene? En kompis som går påbygging nå, som har fagbrev, slepper fordypningsfaget og gym. Da sitter han kun igjen med matte, norsk, historie og naturfag.

 

Angående selve eksamenen, er det slik at man får vite litt mer spesifikt om hvilket emne man ender opp med en uke før? Eller får man ikke vite noe som helst før man faktisk sitter der?

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå det er umulig å ta R2 uten å ha hatt det som ligger før. Det er så mye grunnleggende man lærer i fagene før. Nå vet jeg ikke hvordan det er nå, men med 2MX så var vektorer og derivasjon helt nytt for meg. Disse to temaene er ganske viktige i R2 - spesielt derivasjon som bygges videre til integrasjon.

 

Jeg har selv tatt privatisteksamen i R2 og merket det var lenge siden jeg hadde gjort enkelte ting i 2MX, noe som gjorde at det tok tid før jeg skjønte enkelte ting.

 

Med fagbrevet (IKT-driftsfag) jeg hadde så slapp jeg engelsk, gym og fordypningsfaget, men jeg valgte å ta det uansett siden 2MX var tilbudt.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Greier jeg R2 matte, blir vel R1 og den vanlige de har på påbygging lett. Fysikk vil jo også være relatert til matten.

 

Siden R2 bygger på R1 er det naturlig å ta R1 først og da får du ingenting gratis når du tar R2. Å starte direkte på R2 uten grunnkunnskapene vil antagelig medføre at du må bruke mange ganger så lang tid på komme igjennom stoffet.

 

 

Angående selve eksamenen, er det slik at man får vite litt mer spesifikt om hvilket emne man ender opp med en uke før? Eller får man ikke vite noe som helst før man faktisk sitter der?

 

Det er avhengig av eksamensformen, men generelt får du ikke vite noe før eksamensdagen. Ved en eventuell muntlig eksamen kan du i visse tilfeller få vite noe på forhånd, men det forventes alikevel at du kan svare fra hele pensum.

Lenke til kommentar

Kjenner deg ikke som person så ikke ta det ille opp og for alt jeg vet kan jeg ta feil og du er et geni i matte og fysikk.

 

Men for en vanlig person uten noe ekstra i sekken når det kommer til hva du er født med av hjerne vil jeg si at R2 er umulig uten ekstra hjelp, det som er er at alt bygger oppå hverandre uten grunnmuren i bunn (grunnskolen, 1t og R1) vil jeg si at R2 er umulig for deg. Og vis man ikke har gjort det så veldig bra på ungdomskolen barne skolen vil til og med 1T være en seriøs bakke å klatre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar det på ingen måte ille opp, synspunktene deres blir verdsatt.

 

Det er godt mulig at jeg undervuderer nivået på matten. Jeg skal prøve å kikke på pensum og sette meg litt inn i matten før jeg eventuelt avslår noe tilbud om skole. Det er heldigvis et par måneder før jeg må bestemme meg.

 

Hvilken matte er 1T? Er det den som er obligatorisk på påbygging? Har aldri hatt kontroll på de forskjellige kodene.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har du bestemt deg for hva du skal gjøre? Jeg går Vg1 Elektro nå, og hvis jeg finner ut at jeg ikke vil bli noe innen elektro (Selvom jeg synes det er veldig gøy, og har aldri hatt det så gøy på skolen før) Lurer jeg litt på å ta påbygg som privatist. Feks Gym, Historie og naturfag til våren. Norsk (Skriftlig, muntlig og sidemål) og Matte 2P til VG2 Jul. Og Kjemi 1 (Kanskje 2) og fysikk 1/biologi 1 til VG2 vår. Får se hva jeg gjør, burde dette være vanskelig? Vil ikke si jeg er dum, men er ikke et geni heller. Men sålangt i år har jeg bare fått femmere og en sekkser.

Lenke til kommentar

Jeg er godt i gang med dette prosjektet nå. Har eksamen i 1T, R1, fysikk 1 og naturfag i november, og skal ta R2, fysikk 2, norsk og historie til våren/sommeren.

 

Det er veldig gjennomførbart, så lenge du greier å lære ting på egenhånd. Hvis jeg forstår deg rett, har du tenkt til å gjøre dette parallellt med skolen? Jeg tror det vil gå sterkt utover fritiden din. Ellers er det sikkert fullt mulig om du greier å sette deg ned å jobbe med det etter skolen.

 

Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg valgte å gjøre dette som privatist, og vil si det er enklere enn jeg hadde forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...