Gå til innhold

Blinke ut av rundkjøring


Anbefalte innlegg

Scenario:

 

Du skal rett frem i rundkjøring. 2 felt inn, 2 felt i rundkjøring og 2 felt ut.

Du kommer kjørende i venstre felt og skal fortsette ut av rundkjøringen i venstre felt.

 

Skal du da blinke ut til høyre? Kan ikke dette misforståes av andre trafikanter, nemlig at du akter å foreta et feltskifte over til høyre på vei ut av rundskjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første treff på google var http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer hvor det blandt annet står:

Feltplassering

 

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

 

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Bruk av blinklys

 

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Så i utgangspunktet så skal du sjelden ligge i venstre felt når du skal rett frem i en rundkjøring. I alle tilfelle så vil du kjøre fra innerste felt over ytterste felt når du skal ut av rundkjøringen så du skal i alle tilfelle blinke. De førerene som vil ha mest nytte av signalgivingen er de som skal inn i rundkjøringen fra den veien du kjører ut da en som kommer inn i en rundkjøring og legger seg i innerste felt i utgangspunktet skal kjøre mer enn rett igjennom rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Det står ingenting om "vikeplikt frå venstre". Framfor alle rundkøyringar heng det eit vikepliktskilt som betyr du har vikeplikt for alle. Om du då skiftar felt har du vikeplikt for bilar i feltet du skal over i.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Ref. linken til trra.

 

Du har lov å skifte felt så mykje du vil i rundkøyringa, med det mest hensiktsmessige er å legge seg i riktig felt i forhold til kvar du skal ut av rundkøyringa. I tilfellet på teikninga vil ein normalt legge seg til høgre. Det er ikkje noko problem med å skifte felt som vist, men då har du vikeplikt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ikke har dobbel felt i rundkjøring men enkelt felt.

Så har de som skal inn i rundkjøring vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøring.

 

Med vikeplikt, betyr det at du SKAL vike unna for den andre som kommer.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Scenario:

 

Du skal rett frem i rundkjøring. 2 felt inn, 2 felt i rundkjøring og 2 felt ut.

Du kommer kjørende i venstre felt og skal fortsette ut av rundkjøringen i venstre felt.

 

Skal du da blinke ut til høyre? Kan ikke dette misforståes av andre trafikanter, nemlig at du akter å foreta et feltskifte over til høyre på vei ut av rundskjøring?

Kun ut ifra det du spør om så ville jeg ha blinket til høyre. Og hadde jeg vært bilen bak eller forran deg så hadde jeg trodd at du skulle til høyre i rundkjøringen og ikke foreta et feltskifte inni rundkjøringen.

 

Og kjører man inn i venstrefil i en rundkjøring så synes jeg man skal kjøre ut av venstrefilen om det lar seg gjøre.

 

Men det meste jeg sier er vel bare ut ifra mitt eget synspunkt, hva som er rett iht loven er en annen ting.

 

Men om jeg hadde kjørt inn i en to felts rundkjøring og skulle igjennom så hadde jeg lagt meg i høyrefelte. Om det var lovlig og ikke var et teit kollektivefelt... Ja, hinter til Sandslikrysset her i Bergen ;p

Lenke til kommentar

Scenario:

 

Du skal rett frem i rundkjøring. 2 felt inn, 2 felt i rundkjøring og 2 felt ut.

Du kommer kjørende i venstre felt og skal fortsette ut av rundkjøringen i venstre felt.

 

Skal du da blinke ut til høyre? Kan ikke dette misforståes av andre trafikanter, nemlig at du akter å foreta et feltskifte over til høyre på vei ut av rundskjøring?

Kun ut ifra det du spør om så ville jeg ha blinket til høyre. Og hadde jeg vært bilen bak eller forran deg så hadde jeg trodd at du skulle til høyre i rundkjøringen og ikke foreta et feltskifte inni rundkjøringen.

 

Og kjører man inn i venstrefil i en rundkjøring så synes jeg man skal kjøre ut av venstrefilen om det lar seg gjøre.

 

Men det meste jeg sier er vel bare ut ifra mitt eget synspunkt, hva som er rett iht loven er en annen ting.

 

Men om jeg hadde kjørt inn i en to felts rundkjøring og skulle igjennom så hadde jeg lagt meg i høyrefelte. Om det var lovlig og ikke var et teit kollektivefelt... Ja, hinter til Sandslikrysset her i Bergen ;p

 

 

Jeg opplever denne problemstillingen spesielt i Kannik i Stavanger. Det er en trafikkert vei med tofelt hver vei, mange relativt små rundkjøringer på rekke og rad. Observerer daglig nestenuhell pga feltskifter når bilistene forlater rundkjøringen og bruk av blinklys varierer i alle mulige varianter.

Lenke til kommentar

Jeg opplever denne problemstillingen spesielt i Kannik i Stavanger. Det er en trafikkert vei med tofelt hver vei, mange relativt små rundkjøringer på rekke og rad. Observerer daglig nestenuhell pga feltskifter når bilistene forlater rundkjøringen og bruk av blinklys varierer i alle mulige varianter.

Feilen med billister i Rogaland, er at de tror at de skal blinke inn i rundkjøringene, istedenfor ut. Der blinker man aldri ut av rundkjøringene, så lenge man ikke skal til høyre. Til og med billister som skal rett frem, pleier ofte å blinke til venstre.

Aftenbladet tok for flere år siden opp dette temaet, pga rogalendinger er nr 1 i bulking i rundkjøringer. Det er ikke så rart egentlig.

Det er faktisk bare en måte å fortelle at man vil forlate rundkjøringen, og da må man blinke ut.

 

Det er ikke så vanskelig å forstå rundkjøringer:

- Kjør varsomt inn mot rundkjøringen.

- Du har vikeplikt for trafikkanter som er i rundkjøringer.

- Du har vikeplikt ved feltskifte.

- Plasser deg riktig.

- Gi tegn ved veltskifte og når du skal forlate rundkjøringen.

- Ta hensyn til andre trafikkanter.

 

Egentlig så er er rundkjøring, en vanlig vei der det kun er av/påkjørsler på høyre side.

Lenke til kommentar

A får vel ikke vikeplikt for B bare fordi B blinker?

PÅ illustrasjonen kommer det frem at bil B er lenger fremm i Rundkjøringen enn A, Derfor har A vikeplikt for B fordi B allerede var inne i rundkjøringen da A paserte hvitstreken. Han fik da i flge skiltingen vikeplikt for alle som befinner seg i rundkjøringen. I og med at bil B har krysset streken har A vikeplikt for B til en eller begge har forlatt rundkjøringen.

 

 

A får vel ikke vikeplikt for B bare fordi B blinker?

Hadde ikke dette vært dobbel-felt så har bil A vikeplikt for de som kommer fra venstre.

 

Når man ikke har dobbel felt i rundkjøring men enkelt felt.

Så har de som skal inn i rundkjøring vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøring.

 

Med vikeplikt, betyr det at du SKAL vike unna for den andre som kommer.

 

Nei, du har ikke vikeplikt for alle som kommer fra venstre. Det er feil. Du har vikeplikt for alle som krysset hvitstripen FØR deg, og alle som krysset den ETTER deg har vikeplikt for deg.

Lenke til kommentar

PÅ illustrasjonen kommer det frem at bil B er lenger fremm i Rundkjøringen enn A, Derfor har A vikeplikt for B fordi B allerede var inne i rundkjøringen da A paserte hvitstreken. Han fik da i flge skiltingen vikeplikt for alle som befinner seg i rundkjøringen. I og med at bil B har krysset streken har A vikeplikt for B til en eller begge har forlatt rundkjøringen.

 

Nei, du har ikke vikeplikt for alle som kommer fra venstre. Det er feil. Du har vikeplikt for alle som krysset hvitstripen FØR deg, og alle som krysset den ETTER deg har vikeplikt for deg.

Kan du finne relevant paragraf i loven, eventuelt forklaring frå Veivesenet der dette står? Alt eg kan finne på emnet tilseier at den som skifter felt alltid har vikeplikt, uavhengig av kven som var først.

 

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer19.html

 

Vikeplikt ved feltskifte

 

Vil du skifte felt inne i rundkjøringen, er det du som har vikeplikt for bilene i det andre feltet, og det er viktig å gi tydelig signal.

§ 8. Kjørefeltskifte

 

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

 

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

 

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

PÅ illustrasjonen kommer det frem at bil B er lenger fremm i Rundkjøringen enn A, Derfor har A vikeplikt for B fordi B allerede var inne i rundkjøringen da A paserte hvitstreken. Han fik da i flge skiltingen vikeplikt for alle som befinner seg i rundkjøringen. I og med at bil B har krysset streken har A vikeplikt for B til en eller begge har forlatt rundkjøringen.

 

I praksis betyr det at man har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I dette tilfelle kommer ikke bil B fra venstre i rundkjøring, de kjører på samme side og i forskjellige felt. Derfor har ikke bil A vikeplikt når de skal inn i rundkjøringen. Bil B får vikeplikt når den skifter felt etter at begge bilene har passert vikepliktlinjen.

 

Vikeplikt for de som er inni rundkjøring før deg er ikke evigvarende etter at man selv har passert vikepliktlinjen, det hadde blitt uoversiktlig og upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever denne problemstillingen spesielt i Kannik i Stavanger. Det er en trafikkert vei med tofelt hver vei, mange relativt små rundkjøringer på rekke og rad. Observerer daglig nestenuhell pga feltskifter når bilistene forlater rundkjøringen og bruk av blinklys varierer i alle mulige varianter.

Feilen med billister i Rogaland, er at de tror at de skal blinke inn i rundkjøringene, istedenfor ut.

 

 

Dette er diskutert haugevis av ganger. Men Rogaland har "tusenvis" av knøttsmå rundkjøringer der du nesten ikke rekker å komme inn i rundkjøringen før du er ute igjen. Da er det totalt bortkastet å gi et blink samtidig som du er på vei ut.

Derfor har Rogaland "lokale" regler, dvs du blinker hvis du skal til høyre eller venstre i rundkjøringen, men ikke hvis du skal rett frem.

 

Er du på besøk i Rogaland så må du bare tilpasse deg de lokale skikkene.

Lenke til kommentar

PÅ illustrasjonen kommer det frem at bil B er lenger fremm i Rundkjøringen enn A, Derfor har A vikeplikt for B fordi B allerede var inne i rundkjøringen da A paserte hvitstreken. Han fik da i flge skiltingen vikeplikt for alle som befinner seg i rundkjøringen. I og med at bil B har krysset streken har A vikeplikt for B til en eller begge har forlatt rundkjøringen.

 

Nei, du har ikke vikeplikt for alle som kommer fra venstre. Det er feil. Du har vikeplikt for alle som krysset hvitstripen FØR deg, og alle som krysset den ETTER deg har vikeplikt for deg.

Kan du finne relevant paragraf i loven, eventuelt forklaring frå Veivesenet der dette står? Alt eg kan finne på emnet tilseier at den som skifter felt alltid har vikeplikt, uavhengig av kven som var først.

 

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer19.html

 

Vikeplikt ved feltskifte

 

Vil du skifte felt inne i rundkjøringen, er det du som har vikeplikt for bilene i det andre feltet, og det er viktig å gi tydelig signal.

§ 8. Kjørefeltskifte

 

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

 

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

 

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Det avhenger av hvorvidt din vikeplikt oppheves når du kjører inn i rundkjøringen. Når bil B (den som er først) er inne i rundkjøringen, et bil A fremdeles utenfor. I følge skiltingen har da bil A vikeplikt for bil B. Oppheves denne vikeplikten i det øyeblikk bil A også er inne i rundkjøringen?

Lenke til kommentar

Dette er diskutert haugevis av ganger. Men Rogaland har "tusenvis" av knøttsmå rundkjøringer der du nesten ikke rekker å komme inn i rundkjøringen før du er ute igjen. Da er det totalt bortkastet å gi et blink samtidig som du er på vei ut.

Derfor har Rogaland "lokale" regler, dvs du blinker hvis du skal til høyre eller venstre i rundkjøringen, men ikke hvis du skal rett frem.

 

Er du på besøk i Rogaland så må du bare tilpasse deg de lokale skikkene.

Det går ikke ann å ha lokale regler. Tenk heller på hvor mye staten kunne fått inn i statskassa i fylket :p

 

De verste rundkjøringene er noen knøttsmå rundkjøringer, som f.eks bare har en malingsflekk i midten. I de minste rundkjøringene så er det forståelig at man må gi tegn som kan brukes til nytte.

Men dessverre av den grunn så blinker rogaleninger slik på alle rundkjøringer i distriktet omtrent. Ikke rart det ofte går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...